W grudniu Parlament i Rada UE osiągnęły porozumienie w sprawie rewizji rozporządzenia dotyczącego transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T. Nowe rozporządzenie zmienia wcześniejsze rozporządzenie z 2013 r. Najważniejsze instytucje UE podkreślają, że porty odgrywają istotną rolę jako ważne węzły europejskiej sieci transportowej.
– European Sea Ports Organisation (ESPO) zdecydowanie popiera decyzję organów regulacyjnych UE o włączeniu portów do europejskiej sieci transportowej TEN-T – podkreśla w komunikacie kierownictwo ESPO.
Podkreśla się, że zgodnie z osiągniętym porozumieniem i wieloletnimi sugestiami ESPO, pozycja portu w sieci TEN-T będzie teraz oceniana nie tylko na podstawie przeładowanych ton, ale także jego wkładu w transformację energetyczną.
Zmienione rozporządzenie w sprawie TEN-T powinno skierować sektor transportu na ścieżkę ograniczenia emisji o 90%. Jest odpowiedzią na potrzebę poprawy połączeń w całej Europie, zwiększenia odporności systemu transportowego, przeniesienia większej liczby pasażerów i towarów na zrównoważone rodzaje transportu.
Chodzi o skoncentrowanie działań na zrównoważonej mobilności miejskiej wyjaśnia w komunikacie Komisja Europejska istotę zmian w sieciach transportowych UE.
Nowe wytyczne postulują, by uzupełnić brakujące połączenia i zmodernizować całą sieć, należy podnieść standardy jakości. Jako jeden z podstawowych celów postuluje się, by podjąć działania modernizacyjne na połączeniach kolejowych. W efekcie do 2040 r. główne pasażerskie linie kolejowe TEN-T powinny umożliwić pociągom poruszanie się z prędkością 160 km/h lub większą.
Zwrócono również uwagę na rozwój żeglugi śródlądowej. Kanały i rzeki powinny być tak uregulowane, by zapewniać dobre warunki żeglugowe przez maksymalną liczbę dni w roku. Należy ulepszyć lądowe, śródlądowe i morskie terminale przeładunkowe.
– Dzisiejsze porozumienie jest kamieniem milowym na drodze do lepszej i zrównoważonej łączności w Europie. Wytyczne dotyczące sieci TEN-T są kluczowym instrumentem polityki transportowej UE, który w znacznym stopniu przyczyni się do wzmocnienia spójności UE oraz pobudzenia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia – powiedział Óscar Puente, hiszpański minister transportu i zrównoważonej mobilności, po ogłoszeniu komunikatu o zmianach wprowadzonych w sieci TEN-T.
ESPO zauważa, że porty europejskie odgrywają kluczową rolę w transformacji energetycznej Europy i bezpieczeństwie dostaw energii. Budują i wzmacniają łańcuchy dostaw dla nowego układu [bezpieczeństwa – MG] energetycznego.
Konieczne są znaczne wysiłki i inwestycje, ponieważ nowe źródła energii wiążą się ze specyficznymi potrzebami w zakresie transportu, infrastruktury, połączeń, magazynowania i nowych łańcuchów dostaw.
– Porty dostosowują się do nowych realiów i odpowiednio dostosowują i rozwijają swoją infrastrukturę i procesy. Istotne jest, aby prawodawstwo europejskie czyniło to samo i wspierało porty w ich wysiłkach na rzecz generowania wysokiej wartości dodanej dla społeczeństwa europejskiego – podkreśla kierownictwo ESPO.
– Nawet jeśli wolumeny i tony pozostaną ważnym wskaźnikiem dla portów jako węzłów w łańcuchu logistycznym, nie jest to już jedyny wskaźnik wydajności. Decyzja o włączeniu do sieci TEN-T portów pełniących ważną rolę w dostawach energii to ogromny krok naprzód – stwierdza Sekretarz Generalna ESPO Isabelle Ryckbost.
Ryckbost zauważa, że działanie Parlamentu i Rady UE dowodzi, że ustawodawcy uznają [surowce energetyczne – MG] za ważny towar, a porty odgrywają kluczową rolę zarówno w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Europy, jak i transformacji energetycznej. Gospodarczego znaczenia dostaw surowców energetycznych zdaniem Sekretarz Generalnej ESPO nie zawsze należy liczyć w tonach.
Do Komisji Europejskiej i państw członkowskich należy wdrożenie nowych przepisów w praktyce i zapewnienie statusu TEN-T portom, które spełniają kryterium energetyczne określone w nowym rozporządzeniu (w art. 24).
W nowej umowie przewidziano także bardziej ambitne wymagania dotyczące kolei, w tym dotyczące portowych sieci kolejowych. – ESPO z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie silnych połączeń kolejowych i skupienie się na nich – zauważa organizacja portów europejskich. Zauważa się, by wdrażając nowe wymagania od sicie kolejowych w portach, państwa członkowskie i Komisja powinny uwzględniać specyfikę danego portu.
Ponieważ tekst uzgodnionego rozporządzenia w dalszym ciągu nie jest publicznie dostępny, ESPO zastrzega się, że z niecierpliwością czeka na publikację ostatecznego tekstu.
ESPO przygotowuje aktualizację badania dotyczącego inwestycji portowych wykonanych do 2018 r. Ma to na celu zidentyfikowania potrzeb inwestycyjnych portów europejskich w zakresie infrastruktury, zarówno pod względem kategorii inwestycji, jak i kwot inwestycji. Zaktualizowane badanie zostanie zaprezentowane podczas Dni TEN-T, które odbędą się w dniach 2–5 kwietnia w Brukseli.
Przypomnijmy, że portach polskich i ich otoczeniu wykonano wiele inwestycji modernizacyjnych i planowane są następne. Przebudowa stacji Port Gdynia i jej dostosowanie do najwyższych standardów oraz modernizacja sieci kolejowej i drogowej w porcie gdańskim to sztandarowe inwestycje w infrastrukturze lądowej.
Pogłębienie przejścia do portu w Szczecinie to nowa jakość w infrastrukturze śródlądowej. Pogłębienie portu w Gdyni i zwiększenie średnicy obrotnicy, to również poszerzenie oferty dla statków wchodzących do terminali kontenerowych.
Budowa terminalu T3 w Baltic Hub, decyzja o budowie terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz falochronu w Gdyni, z perspektywą budowy terminalu zewnętrznego to kolejne inwestycje wzmacniające pozycję polskich portów w sieci TEN-T.
Ważną rolę w zwiększeniu jakości obsługi statków i bezpieczeństwa żeglugi miały inwestycje Urzędu Morskiego w Gdyni i Szczecinie. Zwiększone możliwości przeładunkowe terminalu LNG w Świnoujściu i rozbudowa bazy paliw w Gdyni, to inwestycje wpisujące się w europejski program zwiększania roli portów w bezpieczeństwie energetycznym UE. O realnej zdolności naszych portów do włączenia się w we wzmacnianie infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo energetyczne możemy się przekonać śledząc statystyki przeładunków surowców energetycznych, węgla, ropy naftowej i paliw, dynamicznie rosnących w ostatnich latach.
Włączenie portów w sieć TEN-T sprawi, że wzrośnie waga tych ważnych węzłów łączących europejską sieć transportową z globalną siecią logistyczną. Na modernizację i rozbudowę portów skierowane zostaną strumienie środków na inwestycje rozwojowe i modernizacyjne. Szczególną uwagę skoncentruje się na zwiększenie roli terminali zapewniających bezpieczeństwo energetyczne. Jest więc szansa na pozyskanie środków na budowę w Zatoce Gdańskiej FSRU i rozbudowę w naszych portach infrastruktury krytycznej związanej z dostawami surowców energetycznych.
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024