• <

Wynik wyszukiwania - " armatorzy" - Wiadomości

Koniec wyścigu na wielkość turbiny? Zachodni producenci skupiają się na istniejących modelach

Po tym, jak w zeszłym roku chiński producent turbin wiatrowych ogłosił sukces w pracach nad turbiną o mocy 20 MW, zachodni dostawcy postanowili nie brać udziału w wyścigu za wszelką cenę i skupić się na mniejszych, ale – ich zdaniem – bardziej optymalnych pod różnymi względami turbinach.
16.05.2024

Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe –„contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.
15.05.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym tematem 108. sesji IMO w Londynie

W dniach 15-24 maja 2024 roku Komitet Bezpieczeństwa na Morzu (Maritime Safety Committee, MSC) zbierze się osobiście na 108. sesji w siedzibie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w Londynie. Wśród głównych tematów poruszonych podczas wydarzenia będzie rozwiązanie trwającego od listopada 2023 roku problemu kryzysu żeglugi na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
15.05.2024

Wycieczkowce w 2023 przewiozły rekordową ilość pasażerów

W 2023 statki wycieczkowe na całym świecie przewiozły 31,7 mln pasażerów, co stanowi rekord. Liczba ta wzrosła od dotychczasowej najwyższej z 2019 roku o 7%.
09.05.2024

Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji

Posidonia 2024, najbardziej prestiżowa wystawa żeglugi na świecie, rozpocznie się 3 czerwca i potrwa do 7 czerwca w Ateńskim Expo Metropolitan. To tydzień pełen seminariów i konferencji, na których liderzy branży omówią spektrum kluczowych tematów kształtujących przyszłość żeglugi. Nie zabraknie tam również polskiego akcentu.
08.05.2024

Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju

Zarząd Platformy Technologicznej Waterborne spotkał się 26 marca br. z przedstawicielami polskiego sektora transportu wodnego, aby omówić potrzeby i uwarunkowania do intensyfikacji współpracy w zakresie badań, rozwoju i innowacji, dotyczących bezemisyjnego, bezpiecznego, wspomaganego cyfrowo i konkurencyjnego transportu wodnego.
19.04.2024

5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią

Japonia z flotą wartą 206,4 mld dolarów otwiera dziesiątkę państw z flotami o najwyższej wartości. ChRL z flotą o wartości ponad 204 mld zajmuje pozycję drugą. Kolejne trzy to: Grecja, Stany Zjednoczone i Singapur. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywów i struktury własności czołowych flot uległy znacznym zmianom – informuje VesselsValue.
17.04.2024

Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024

Grecki przemysł stoczniowy odrodził się w ostatnim dziesięcioleciu i wyraźnie będzie widoczny - obiecują organizatorzy Posidonia 2024. Mówi się wprost, że po latach upadku, a nawet ruiny, stocznie greckie przeszły do stanu dynamicznego ożywienia. W tym procesie otrzymuje wsparcie trzeciej floty światowej w świecie (pod względem wartości), międzynarodowego biznesu i rządu.
16.04.2024

Morze Śródziemne. Turystyka od Cabo Verde, po Wenecję i Istambuł

Morze Śródziemne i wschodni Atlantyk oraz morza przyległe to akweny niezwykle atrakcyjne dla turystów korzystających z rejsów wycieczkowych. To drugi co do wielkości rynek cruisów na świecie, z 21,5% udziałem w rynku i miejscem docelowym ponad 7 mln pasażerów rocznie.
15.04.2024

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
15.04.2024

Normalizacja żeglugi na Kanale Panamskim ma nastąpić do 2025 roku, o ile dopisze pogoda

Z racji na zbliżający koniec pory suchej w Ameryce Środkowej, Zarząd Kanału Panamskiego liczy na normalizacje w kwestii poziomu wody i możliwości zwiększenia liczby statków przemieszczających się przez tę istotną trasę morską. W oparciu o obecny i prognozowany poziom wody w jeziorze Gatun oraz w związku z operacyjną strategią wodną (OWS) wdrożoną przez zarząd oraz władze Panamy, stopniowo ma zwiększać się ilość oferowanych tranzytów. Od 25 marca jest to 27 dziennie, gdy jeszcze w lutym spadła do zaledwie 18.
12.04.2024

Bałtyk coraz bardziej atrakcyjny dla morskich turystów. Gdańsk i Gdynia na fali

W 2024 r. do portów we wschodniej części regionu Morza Bałtyckiego powróci więcej linii wycieczkowych. Ponadto kilka portów, w tym mniejsze, spodziewa się wzrostu liczby zawinięć w tym roku w porównaniu z rokiem ubiegłym – wynika z opublikowanej niedawno analizy rynku Cruise Baltic.
08.04.2024

Zielona transformacja transportu morskiego w UE. 2 mld EUR dla innowatorów

CLIA Europe, ECSA, ESPO, FEPORT, SEA Europe i WaterborneTP zorganizowały w Brukseli dzień informacyjny UE dotyczący Funduszu Innowacji dla sektora transportu wodnego. W spotkaniu wzięło udział około 300 uczestników z sektora transportu wodnego. Byli przedstawiciele biznesu i administracji, którzy są zainteresowani wdrażaniem transportu zeroemisyjnego przy wsparciu funduszy z UE.
30.03.2024

Z czego wynika zaangażowanie Grecji w misję UE na Morzu Czerwonym?

Grecja mocno zaangażowała się w misję UE na Morzu Czerwonym, by bronić swych interesów handlowych przed atakami bojowników Huti – powiedziała w rozmowie z PAP grecka analityczka ds. Bliskiego Wschodu Eva J. Koulouriotis. Poparcie Aten dla Izraela i ich aktywna polityka w regionie wynikają również z podejścia do Turcji i USA – dodaje.
30.03.2024

Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających

Każda jednostka pływająca po otwartych akwenach powinna mieć ubezpieczenie H&M, choć nie są to ubezpieczenia stricte obowiązkowe. Ubezpieczenie casco (H&M) mają zarówno jednostki przybrzeżne, jak holowniki, barki, dźwigi pływające pontony, jak również znacznie większe statki pełnomorskie typu tankowce, kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce, promy czy też potężne statki pasażerskie.
25.03.2024

Kurczy się dostęp do szemranych tankowców, Rosja sięga po barki rzeczne

Rosja zaczęła wykorzystywać barki rzeczne do realizacji eksportu ropy i produktów naftowych. W sezonie będą mogły docierać nawet na Bałtyk.
01.03.2024

Hanwha Ocean wprowadza inteligentne rozwiązanie dla statków, pomagające armatorom zmniejszyć emisję CO2

Południowokoreański gigant branży stoczniowej ogłosił, że opracował inteligentną technologię statku, która monitoruje wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla. Rozwiązanie ma zapewnić armatorom szereg możliwości spełnienia rygorystycznych przepisów środowiskowych.
27.02.2024

Konsekwencje ataków Huti na międzynarodową żeglugę. Jak radzi sobie z tym terminal kontenerowy Baltic Hub?

Trwające od października ataki jemeńskich bojowników Huti na statki i okręty poruszające się po Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej doprowadziły do ogromnych zawirowań w transporcie morskim. W wyniku tego wiele firm, w tym należące do czołówki branży transportowej, zrezygnowały z tras prowadzących przez Kanał Sueski, co wydłużyło trasy ich statków i pozmieniało grafiki w portach. Dowiedzieliśmy się, jak radzi sobie z tym gdański terminal kontenerowy Baltic Hub.
27.02.2024

Badanie opinii Polaków na temat narodowej bandery. Co sądzą o flocie handlowej?

Polska nie posiada morskiej floty handlowej pod narodową banderą. Brak nowoczesnych regulacji dotyczących żeglugi i pracy na morzu spowodował, że eksploatacja statków pod narodową banderą, jest ekonomicznie nieopłacalna. W związku z tym armatorzy eksploatują swoje statki pod obcymi banderami a ci z innych państw nie są zainteresowani rejestrowaniem statków pod polską banderą. W świetle tych narastających problemów Pracownia Badań Społecznych w Sopocie przeprowadziła sondaż opinii publicznej na temat polskiej bandery
20.02.2024

Pierwszy na świecie chemikaliowiec napędzany wiatrem oddany do użytku

Chemship oddał dziś do użytku swój pierwszy statek z napędem wspomaganym wiatrem. Tym samym MT Chemical Challenger stał się pierwszym na świecie chemikaliowcem wyposażonym w zrównoważoną technologię wiatrową. Statek będzie obsługiwał transatlantycką trasę firmy żeglugowej Chemship między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Morzem Śródziemnym.
19.02.2024

Raport wypadków i zdarzeń morskich – styczeń 2024 r.

Pierwszy miesiąc roku to okres wielu różnorodnych niebezpiecznych zdarzeń szkodowych, które pojawiły się w międzynarodowej żegludze. Oprócz zwyczajowych szkód wynikających z niebezpieczeństw morza (ang. perils of the sea) wzrastały zagrożenia ryzykami wojny (ang. war risks) w najbardziej zapalnych obecnie regionach świata. Wysokie zagrożenie nadal występowało na Morzu Czarnym. Dalsza intensyfikacja niebezpieczeństw postępowała na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
06.02.2024

Badanie sprawdziło emisje generowane przez statek w całym cyklu jego życia

Dzięki przeprowadzonemu przez kilka spółek branży morskiej badaniu, można było prześledzić dokładnie emisje gazów cieplarnianych na każdym etapie życia statku – od wydobycia surowców potrzebnych do jego budowy aż do jego rozbiórki.
02.02.2024

Do IMO złożono wniosek dotyczący osiągnięcia zerowej emisji CO2 w żegludze. Dekarbonizację ma wesprzeć fundusz opłat

Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.
01.02.2024

Putin na uroczystości położenia stępki pod atomowy lodołamacz Leningrad

Prezydent Rosji Władimir Putin wziął udział w uroczystości położenia stępki pod budowany w Petersburgu nowy atomowy lodołamacz Leningrad.
31.01.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Kto zyskuje, a kto traci na atakach Huti na Morzu Czerwonym? Milionowe koszty opływania Przylądka Dobrej Nadziei

Trwające od listopada ataki bojowników Huti na statki i okręty w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej wpłynęły na to, że czołowe firmy branży żeglugowej zrezygnowały z trasy prowadzącej przez Kanał Sueski, wybierając dłuższą nieopodal Przylądka Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki. Gdy Zarząd Kanału Sueskiego liczy straty w związku z spadkiem liczby statków płacących za pokonanie przeprawy, na południu ma miejsce rekordowy ruch na trasie morskiej.
25.01.2024

2023 rok ze wzrostem przeładunków w Porcie Darłowo

Port Darłowo podsumował swoją pracę w 2023 roku. Prezentowane liczby jasno sugerują poprawę w odniesieniu do roku poprzedniego. Był to również przełomowy rok dla miejscowej stoczni, z której w podróż wyruszyła pierwsza łódź, która od stępki powstała w M&W Stoczni Darłowo.
25.01.2024

Karstensen przoduje w Wielkiej Brytanii

Spośród 23 największych statków do połowów pelagicznych, jakie posiadają brytyjscy armatorzy, aż 11 dostarczyła stocznia Karstensen.
24.01.2024

Spadły koszty przeprawy przez Kanał Panamski

Dobre wieści dla żeglugi handlowej: spadły koszty przeprawy przez Kanał Panamski. Do niedawna armatorzy płacili rekordowe stawki rzędu kilku milionów dolarów, aby omijać korki na tym strategicznym szlaku. Teraz, gdy coraz mniej statków chce korzystać z tej trasy, ceny znacząco spadły.
15.01.2024

Susza na Kanale Panamskim wyzwaniem dla żeglugi. Maersk będzie wysyłać część kontenerów lądem

Duński gigant żeglugowy Maersk wdraża alternatywne rozwiązanie w związku z problemem przemieszczania statków przez Kanał Panamski. Trwająca od wielu miesięcy susza spowodowała, że jego władze zmniejszają dzienną ilość przepuszczanych jednostek morskich. Aby ograniczyć straty w związku z wydłużeniem transportu oraz tym samym łańcucha dostaw, firma chce korzystać z tras lądowych.
11.01.2024

Kolejne państwo dołącza do "Prosperity Guardian". Grecja wysyła fregatę na Morze Czerwone

Do trwającej od 18 grudnia międzynarodowej misji pod auspicjami USA w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej dołącza kolejne państwo. Ma to miejsce w sytuacji eskalacji działań prowadzonych przez jemeńskich rebeliantów Huti wspieranych przez Iran i ponawianych przez społeczność międzynarodową wezwań do zneutralizowania zagrożenia i zapewnienia bezpieczeństwa dla żeglugi.
11.01.2024

Sytuacja geopolityczna wpływa na wzrost kosztów przewoźników. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47 – 50/2023)

Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski.
05.01.2024

Członkowie załogi amerykańskiego niszczyciela odznaczeni za skuteczne zwalczanie rakiet i dronów Huti

Marynarze z niszczyciela rakietowego typu Arleigh Burke USS Carney (DDG 64) zostali wyróżnieni za działania w związku z zapewnieniem niezakłóconej żeglugi w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Okręt od wielu miesięcy bierze udział w akcjach na rzecz bezpieczeństwa, a w ostatnim czasie regularnie prowadził skuteczne działania w związku z neutralizacją rakiet i dronów wystrzeliwanych z terytorium Jemenu przez bojowników Huti.
04.01.2024

Branża portowa to prawdziwy roller coaster. Wywiad z Michałem Śmigielskim prezesem MAG

O boomie przeładunkowym w polskich portach, wyzwaniach i potencjale branży, kierunkach rozwoju oraz ważnej roli kolejnej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawiamy z Michałem Śmigielskim, prezesem Morskiej Agencji Gdynia.
02.01.2024

2023 w GospodarkaMorska.pl. Przegląd najważniejszych wydarzeń w branży morskiej

Szanowni Państwo, stało się – żyjemy w ciekawych czasach. 2023 rok w gospodarce morskiej w Polsce obfitował w wydarzenia warte odnotowania, a nie brakowało również momentów, które są najzwyczajniej w świecie ważne. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych i najciekawszych wydarzeń, jakie miały miejsce w 2023 roku w kraju.
02.01.2024

Władze Grecji odradzają krajowym armatorom żeglugę przez Morze Czerwone. To oznacza konsekwencje dla światowego transportu morskiego

Rząd w Atenach przedstawił zalecenia w zakresie poruszania się po trasie prowadzącej do Kanału Sueskiego. Odradzając korzystanie z niej przypomina, że pozostaje jednym z czołowych krajów morskich, którego armatorzy kontrolują niemal 20% światowej floty pod względem nośności. Jest to ponad 4 900 statków.
22.12.2023

Marynarz TAX, nowy gracz na rynku – czyli jak możesz uniknąć podwójnego opodatkowania i zabezpieczyć swoje finanse?

Praca na statku to nie tylko ciekawe doświadczenie i możliwość poznawania świata, ale także spore wyzwanie podatkowe. Marynarze, którzy pracują na zagranicznych jednostkach, muszą zmierzyć się z różnymi systemami podatkowymi, zależnymi od tego, w jakich krajach osiągają dochody czy gdzie siedzibę mają armatorzy.
20.12.2023

Świąteczny zjazd PFTM - czego branża stoczniowa oczekuje od nowego rządu?

Czego polska branża stoczniowa oczekuje od nowego rządu? Jakie działania pomogłyby sektorowi rozwijać się i przezwyciężyć obecne problemy? O tym dyskutowali podczas ostatniego w tym roku zjazdu członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich.
18.12.2023

Hapag-Lloyd i Maersk. Po atakach Huti, największe firmy kontenerowe zawieszają transport przez Morze Czerwone

Duńska firma kontenerowa Maersk poinformowała w piątek, że po atakach wspieranego przez Iran jemeńskiego ruchu Huti na statki wstrzymuje wszelki transport przez Morze Czerwone do odwołania. Na podobny ruch zdecydowali się inni armatorzy, którzy w ostatnich dniach również padli ofiarą ataków Huti.
16.12.2023

Doki w Chinach pękają w szwach. W Korei i UE pustoszeją

Chińscy stoczniowcy w 2023 r. odnotowali 63% wzrost zamówień na nowe projekty. Tak wynika danych podanych przez CANSI za okres od stycznia do października. Chińscy stoczniowcy uzyskali zamówienia na 61,06 mln t w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2023 r. Innowacyjne promy z Chin i kontenerowce oraz masowce możemy oglądać w polskich portach prawie codziennie.
07.12.2023

IMO decyduje się na poważniejsze działania w sprawie zwalczania "floty cieni"

W środę Międzynarodowa Organizacja Żeglugi (International Maritime Organization’s, IMO), będąca agendą Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję dotyczącą prowadzonych od lat nielegalnych praktyk żeglugowych ze strony tak zwanej „floty cieni” (zwanej też "flotą widmo" oraz "flotą zombie"). Działające nieregulaminowo, w sposób nierejestrowany state statki transportowe są zmorą żeglugi i metodą dla państw objętych sankcjami, aby omijać międzynarodowe przepisy. Organizacja chce wreszcie ukrócić ten proceder.
07.12.2023

Żegluga w 2024 bez kompasu (moralnego). Niepewny scenariusz dla żeglugi liniowej i terminali kontenerowych

Nie czarny piątek, nie czarny tydzień, a nawet nie miesiąc, lecz czarny rok szykuje się w transporcie kontenerowym. I to nie jeden. Taki wniosek wynika z najnowszych informacji firm analitycznych i zapowiedzi niektórych operatorów. Klienci Xeneta pytają wprost: Czy żegluga morska straciła swój kompas moralny?
22.11.2023

Morski alarm w Brukseli. Klastry morskie przeciw dziurom w dekarbonizacji

Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
18.11.2023

Rekordowa opłata w Kanale Panamskim. Prawie 4 mln USD za priorytet

W obliczu trwającej suszy Kanał Panamski staje przed szczególnymi wyzwaniami, co prowokuje armatorów do nietypowych decyzji. Ostatnio japoński gigant petrochemiczny, Eneos, zdecydował się zapłacić rekordową opłatę 3,97 mln dolarów za pierwszeństwo w ominięciu korków na strategicznym szlaku żeglugowym.
18.11.2023

Lekkie wzrosty, ale realia dalekie od optymizmu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 41-44/2023)

W ostatnich tygodniach na rynkach przewozów masowych ładunków suchych oraz płynnych zaobserwowano pewne optymistyczne sygnały dotyczące parametrów stawek czarterowych i frachtowych. Zyskiwały niektóre sektory wskazanych segmentów. Pozytywnych akcentów dopatrywano się również w niedalekiej przyszłości, powołując się na różnorodne wydarzenia oraz fakty. Rzeczywiście rynek doznaje dość znacznych fluktuacji, natomiast stałe trendy i kierunki nie pozwalają raczej twierdzić, że przewoźników czekają tylko i wyłącznie wzrosty.
15.11.2023

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Serwis i kontrola sprzętu przeciwpożarowego we „Florianie”

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe na morzu wymaga regularnej kontroli i serwisu wyposażenia gaśniczego. To obowiązek, do którego są zobowiązani wszyscy użytkownicy jednostek morskich. Kontrole tego rodzaju wykonują wyspecjalizowane firmy i instytucje, wśród nich Portowa Straż Pożarna „Florian” zlokalizowana w Porcie Gdańsk.
14.11.2023

Nieszczęśliwi marynarze na drobnicowcach, kontenerowcach i zbiornikowcach

Najnowszy Seafarers Happiness Index zawiera niepokojące informacje. III kwartał br. to kolejny kwartał, w którym odnotowano tendencję spadkową zadowolenia marynarzy statków handlowych z pracy na morzu.
10.11.2023

Navy-San zdobył nowe certyfikaty z zakresu zarządzania środowiskowego

Nadchodzące Narodowe Święto Niepodległości stanowi okazję do refleksji nad patriotyzmem i jego różnymi przejawami. W firmie Navy-San podejście do tej kwestii jest kompleksowe, łącząc symboliczne gesty z codzienną pracą opartą na najwyższych standardach.
09.11.2023

Jaki wpływ może mieć EU ETS na europejskie porty?

Europejskie Stowarzyszenie Właścicieli Holowników (ETA) zaapelowało do Komisji Europejskiej o podejmowanie skutecznych działań w celu uniknięcia przesuwania ładunków z portów Unii Europejskiej do sąsiednich krajów, co mogłoby prowadzić do niekontrolowanego wzrostu emisji dwutlenku węgla w żegludze. Taka sytuacja jest realna w kontekście włączenia przewoźników morskich w system handlu uprawnieniami do emisji CO2 (ETS EU).
07.11.2023

30% portów nie jest gotowych do uruchomienie "Maritime Single Window 2024”. Polskie porty mają PCS od połowy 2023 r.

Prawie jedna trzecia portów na całym świecie jest nieprzygotowana do wprowadzenia zalecenia IMO wprowadzenia obsługi informatycznej klientów w formie "Maritime Single Window 2024” – wynika z badania 200 portów przez New Kale.
04.11.2023

AIDAmar kończy sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia

90 tysięcy turystów i 30 tysięcy członków załogi w ciągu kilku miesięcy, przy zapełnieniu statków sięgającym aż do 90% i wynoszącym średnio 2500 osób – tak w liczbach wyglądał tegoroczny sezon zawinięć do Portu Gdynia statków wycieczkowych, który zakończył się wraz z wizytą jednostki AIDAmar. Sezon 2023 był więc bardzo dobry, a kolejny zapowiada się jeszcze lepiej.
02.11.2023

Tonące akcje w żegludze kontenerowej. Sztormowa reakcja giełd po decyzji DG COMP KE o cofnięciu ochrony konsorcjów

Ceny akcji głównych europejskich przewoźników oceanicznych spadły bezpośrednio po tym, jak DG COMP Komisji Europejskiej zapowiedział zniesie w przyszłym roku wyłączeń grupowych dla połączeń liniowych – informuje Aditi Niranjan, analityczka z Department of Busines Economics, Uniwersity of Delhi.
29.10.2023

Izrael obiecuje zapłacić odszkodowania za statki uszkodzone podczas konfliktu

Władze w Tel-Awiwie zapowiadają, że będą wypłacać odszkodowania armatorom statków, które uległy uszkodzeniu w trakcie trwających od 7 października walk, rozpoczętych przez Hamas. Ponadto rząd ma podjąć kolejne kroki w związku z minimalizowaniem zagrożeń dla statków korzystających z izraelskich portów. Jest to kluczowe dla utrzymania gospodarki państwa, gdzie transport morski i przeładunki w portach są kluczowe.
27.10.2023

Sztorm w kontenerowych frachtach w 2024. Operatorzy liniowi będą ratować bilanse kosztem klientów

Armatorzy i operatorzy flot kontenerowych nie odpuszczą w 2024 r. Linie żeglugowe planują podwyżki stawek frachtowych. W efekcie w 2024 r. łańcuchy dostaw na całym świecie mogą być poważnie zagrożone przewidują analitycy Xeneta z Oslo.
25.10.2023

PKO BP a finansowanie przemysłu morskiego. Rozmowa z Arturem Kucią

Dynamika rozwoju przemysłu morskiego w Polsce generuje wiele obiecujących perspektyw, ale również wyzwań. Podczas Konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl rozmawialiśmy z Arturem Kucią, dyrektorem Departamentu Klienta Strategicznego w PKO BP, o roli banku w finansowaniu tego strategicznego sektora.
23.10.2023

Dlaczego konkurencyjność polskich firm jest tak ważna dla polskiego local contentu? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

O polskim local contencie w offshore wind rozmawiamy z radcą prawnym z Legal Marine, Mateuszem Romowiczem.
20.10.2023

To nie koniec z oligopolem w transporcie liniowym. Żeglugowcy analizują podstawy stanowiska DG COMP

Zapowiedź Komisji Europejskiej, że nie przedłuży po 25 kwietnia 2024 r. ułatwień w funkcjonowaniu konsorcjów w żegludze liniowej „Rzeczpospolita” ogłosiła jako „koniec oligopolu w na rynku kontenerów morskich”. Bliższe rzeczywistości jest stwierdzenie Trans.Info, że to „Koniec przywilejów dla armatorów kontenerowych”. Ale czy na pewno?
16.10.2023

Polska energetyka zmierza na północ. Wydarzenie PARP w ramach Baltexpo

Podczas drugiego dnia targów Baltexpo, na targach odbywało się także całodniowe wydarzenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Innovation Norway zatytułowane „Technologie zeroemisyjne w gospodarce morskiej”. Swoją prezentację „Polska energetyka zwraca się w kierunku morza” przedstawił w jego ramach wydawca i redaktor naczelny portalu GospodarkaMorska.pl Mateusz Kowalewski.
13.10.2023

Ekotrendy w turystyce morskiej szansą dla Pomorza, Kaszub i Żuław

Rozwój zrównoważony trafił na pokłady statków pasażerskich. Cruise operatorzy nie pozostają w tyle za innymi branżami i stawiają na turystykę przyjazną dla środowiska na morzy i w portach. Nowe produkty turystyczne odpowiadają zrównoważonej gospodarce. Armatorzy włączają się w działania na rzecz ochrony środowiska, co jest pozytywnie odbierane przez większość pasażerów. Nowe statki przystosowane są do zasilania z lądu.
13.10.2023

Wodorowy zawrót głowy. Wodorowe statki zamiast autobusów

Wodór w transporcie morskim ma perspektywy, nawet w Polsce. Jednak warunkiem wprowadzenie tego rozwiązania do żeglugi jest kompleksowe podjęcie zagadnienie przez operatorów statków, zarządy portów i firmy zajmujące się usługami w portach. To ogólny wniosek z dyskusji w czasie panelu „Wodór w transporcie morskim: perspektywy, wyzwania i innowacje - od projektu do pierwszego rejsu”.
09.10.2023

GreenVoyage2050. 210 million NOK na zieloną transformację żeglugi krajów rozwijających się

We wrześniu rząd Norwegii przeznaczył znaczne środki finansowe na współpracę z krajami rozwijającymi się w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z żeglugi. 210 mln NOK przekazano Międzynarodowej Organizacji Morskiej na drugi etap realizacji projektu IMO GreenVoyage2050.
08.10.2023

Afryka coraz aktywniejsza w handlu i żegludze międzynarodowej

Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
05.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

Porty w zielonym korytarzu. Konieczność czy element walki konkurencyjnej?

We wrześniu porty ujawniły plan wdrożenia pierwszego ekologicznego korytarza transportowego przez Pacyfik. Przedstawiciele miast i portów Los Angeles, Long Beach i Szanghaju oraz największych operatorów liniowych na świecie z udziałem wiodących gestorów ładunków opracowali koncepcję planu wdrożenia zielonego korytarza żeglugowego.
03.10.2023

Damel będzie rozwijać produkcję silników dla żeglugi śródlądowej

Według dostępnych analiz światowy rynek statków z napędem elektrycznym, który jeszcze kilka lat temu wart był niespełna 5 mld dolarów, do końca dekady osiągnie wartość ponad 16 mld dolarów. Jego rozwojowi sprzyjać będzie polityka Unii Europejskiej, która zakłada, że do 2030 roku 30%, a do 2050 roku aż 50% transportu towarowego na trasach dłuższych niż 300 km powinno się odbywać koleją lub szlakami wodnymi. W porównaniu z transportem lotniczym lub drogowym łodzie emitują znacznie mniej CO2 na kilometr i przewiezioną tonę.
03.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

Norwegia – kurs na zieloną żeglugę. Polska już trochę uczestniczy w programie

Program Zielonej Żeglugi (GSP – Grønt Skipfartsprogram) powstał w Norwegii niespełna 10 lat temu. Obecnie rozwija kolejną, finalną fazę działania. Polska wspiera program uczestnictwem w projekcie ZEVInnovation – partnerstwa w wykorzystaniu najnowszych technologii w budowie statków zeroemisyjnych. CRIST, Grupa Technologiczna ASE i Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny wspierają nasze firmy w rozwinięciu partnerstwa z firmami z Norwegii.
01.10.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
24.09.2023

Strategie rozwoju na niepewnym rynku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 31-35/2023)

Pomimo tego, że ilość nowych zamówień statków wzrasta, to nadal są to ilości poniżej poziomów z 2022 roku. Większość z kontraktowanych do budowy nowych jednostek jest zamawianych na zasadach spekulacyjnych. Oznacza to, że armatorzy, czy też szerzej inwestorzy, obserwując rynek wierzą, że znajdą zatrudnienie na zamówione jednostki w późniejszym okresie.
15.09.2023

Turystyka morska płynie „cała naprzód”. Odradza się szybciej niż turystyka międzynarodowa

Pierwsze informacje touroperatorów potwierdzają, że w 2023 r. liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła do 106% w stosunku do poziomu z 2019 r. Statki pasażerskie wybrało około 31,5 mln morskich turystów – szacuje Cruise Lines International Association (CLIA).
14.09.2023

Port Gdańsk i Port Saloniki podpisały list intencyjny o współpracy

Dwa porty europejskie dążą do tego, by na trwałe wpisać Gdańsk w przebieg Via Carpatii. Dlatego też przedstawiciele Portu Gdańsk i Portu Saloniki, przy udziale Artura Lomparta, Ambasadora RP w Grecji, oraz przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, podpisali porozumienie, które pozwoli obu stronom na rozwój, wymianę doświadczeń, a także otworzy nowe możliwości dla transportu ładunków między naszymi krajami w ramach Via Carpatii.
12.09.2023

Ecowind chce dekarbonizować żeglugę na skrzydłach wiatru

Holenderska firma Econowind buduje w Zeewolde i Warten statek VentoFoils, który ma być napędzany przez żagle, które mają umożliwić zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 30%, a także przyczynić się do zapewnienia bardziej zrównoważonego charakteru branży żeglugowej. Wykorzystując siłę wiatru, statki oceaniczne mają żeglować wydajniej. Dlatego Agencja Inwestycji i Rozwoju dla Północnej Holandii (NOM) i Horizon Flevoland intensywnie inwestują w zwiększenie skali działalności, aby umożliwić szybki rozwój związanej z tym technologii.
11.09.2023

Zielona rewolucja w shippingu nabiera tempa. 6,5 tys. statków na paliwa alternatywne w 2025 r.

Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień. Oznacza to, że operatorzy wprowadzą w najbliższym czasie na rynek 843 statki z instalacjami LNG – wyliczyli dokładnie eksperci Clarksons.
05.09.2023

W portach rośnie popyt na paliwa alternatywne. LNG wraca do łask. Czas na polską bunkierkę LNG

Niższe ceny LNG spowodowały większy popyt na gaz w portach. W Rotterdamie sprzedaż LNG wzrosła o prawie 109% kwartał do kwartału, osiągając w drugim kwartale poziom 266 tys. m³. W Singapurze armatorzy w czerwcu zabunkrowali 17,9 tys. m³, a w lipcu 18,3 tys. m³ LNG. Prognozuje się, że będzie również popyt na metanol, który może stać się paliwem przyszłości.
04.09.2023

Port Szczecin-Świnoujście: strategia rozwoju, inwestycje, modernizacja

O strategii rozwoju portu Szczecin-Świnoujście, planach modernizacji infrastruktury oraz adaptacji do przyjmowania większych jednostek i obsługi projektów offshore wind rozmawiamy z Krzysztofem Urbasiem, prezesem ZMPSiŚ.
29.08.2023

Rosyjskie statki widma z transportem ropy i zboża omijają sankcje. Greccy operatorzy robią to oficjalnie

Rosyjskie statki nieprzerwanie eksportują zboże i ropę naftową, wykorzystując technikę wyłączania systemów identyfikacji. Technika przemytu jest bardzo prosta. Statki załadowane w portach rosyjskich docierają z ładunkami do zaprzyjaźnionych portów – wykazało wspólne dochodzenie Lloyd's List, Bellingcat i Scripps News. Greccy armatorzy przewożą rosyjską ropę i produkty, wykorzystując luki prawne.
27.08.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I

Termin budowy i dostawy statku, stanowi jeden z elementów istotnych umowy. Jednocześnie, stocznia podejmując proces budowy, musi się liczyć z faktem powstania w trakcie budowy okoliczności, które opóźnią lub wręcz uniemożliwią kontynuację prac przewidzianych umową.
24.08.2023

Aros Marine nowym członkiem Polskiego Forum Technologii Morskich

Polskie Forum Technologii Morskich (PFTM), wiodąca organizacja skupiająca kluczowych graczy branży morskiej, ogłasza przyjęcie nowego członka – Aros Marine. Ten krok potwierdza znaczącą rolę spółki w zakresie innowacyjnych rozwiązań dla sektora oraz zgodność celów i wartości obu podmiotów.
23.08.2023

Alfa Laval przyspiesza transformację paliwową dzięki systemowi FCM Methanol na statkach napędzanych metanolem

Alfa Laval stoi na czele transformacji paliwowej w przemyśle morskim dzięki swoim rozwiązaniom, wiedzy i doświadczeniu w zakresie wykorzystania metanolu. Ostatni projekt oparty na metanolu dla chińskiego armatora obejmuje instalację Alfa Laval FCM Methanol – systemu zasilania paliwem o niskiej temperaturze zapłonu (LFSS) na pokładzie czterech statków z silnikami WinGD. Projekt ten jest przełomowym osiągnięciem nie tylko dla Alfa Laval, ale także dla armatora, stoczni i projektanta silników. Pierwsze systemy zasilania silników met
21.08.2023

Grecki Klaster Żeglugowy płynie cała naprzód. Światowa potęga w masowcach i zbiornikowcach ropy i gazu

Grecki Klaster Morski płynie cała naprzód. Jego fundamentem są armatorzy. Grecy stawiają na statki nowoczesne i coraz większej nośności. Wybrali rynek masowców i zbiornikowców, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki wejściu na rynki o dużej rentowności możliwe są inwestycje tonażowe i dominacja w wybranych sektorach.
15.08.2023

Kontenerowi rekordziści. Porty pod presją tonażowych innowacji

Około 6 700 statków do przewozu kontenerów o nośności około 330 mln ton, zdolnych pomieścić jednorazowo około 27,6 mln TEU to wyzwanie dla portów. Od czasów, gdy pierwszy kontenerowiec wpłynął do portu minęło prawie 70 lat. Kiedy na morza wypłynął w 1956 roku statek przerobiony przez Malcolma McLeana, gestorzy ładunków, spedytorzy, armatorzy przewożący drobnicę podchodzili z rezerwą do nowego rodzaju systemu transportu towarów. Na nową technologię z dystansem podchodzili również portowcy.
14.08.2023

Morski indeks nieszczęśliwości. Marynarze mniej zadowoleni z pracy na morzu w 2023 r. niż w 2022 r.

W pierwszym kwartale br. spadło zadowolenie z uprawiania zawodu i warunków pracy marynarza informuje organizacja Mission to Seafarers. Z badań wynika, że poziom zadowolenia z pracy na morzu zmalał w ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku. Najniżej oceniają swoją branżę marynarze pływający na drobnicowcach, najwyżej zamustrowani na zbiornikowce. Najbardziej zadowoleni z pracy na morzu są pracownicy cateringu, a najmniej stażyści.
10.08.2023

Branża transportowa na ostrym zakręcie

Ochłodzenie gospodarcze zaskoczyło właścicieli firm przewozowych, którzy w tym roku niemal na pewno zanotują spore straty. Na poprawę koniunktury trzeba poczekać co najmniej rok - pisze w czwartek "Rzeczpospolita".
10.08.2023

Lato z metanolem. Armatorzy eksperymentują. Porty i administracja morska pod presją operatorów

Maersk i Hong Lam Marine pomyślnie przeprowadziły pierwszą na świecie operację bunkrowania metanolem kontenerowca Maersk w Raffles Reserved Anchorage w Singapurze ogłosiły Zarząd Portu Singapur i Maersk w końcu lipca br. Ale nie jest to pierwsze bunkrownie statku metanolem. Szlak przetarły Stena Line i Port w Göteborgu. Przebudowany w stoczni Remontowa prom Stena Germanica wykonał milowy krok w zakresie wykorzystania metanolu jako paliwa okrętowego.
07.08.2023

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
04.08.2023

ESG – moda czy konieczność? Żegluga, porty, offshore i stocznie pod presją innowatorów

Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
02.08.2023

Ustawa o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej - komentarz prawny

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej został opracowany w związku z koniecznością transpozycji do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylającej dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE (dalej: „dyrektywa 2017/2397”).
31.07.2023

Ubezpieczyciele rewidują ryzyka na szlakach Morza Czarnego. Lekcja dla Bałtyku

Jeszcze zanim wygasła umowa zbożowa, umożliwiająca eksport zboża z Ukrainy drogą morską, firmy ubezpieczeniowe zapowiedziały, że rozważają możliwość rewizji ryzyk w stosunku do armatorów kierujących statki na Morze Czarne. Oznacza to jednoznacznie, że transport morski czeka podniesienia stawek ubezpieczeniowych za statek i ładunek.
25.07.2023

Barometr zagrożeń w shippingu 2023-2024. Kurs na rozwój zrównoważony

Niestabilność polityczna, finansowa i ataki cybernetyczne, utrata reputacji, a także transformacja energetyczna i prognozowane koszty emisji – to zestaw zagrożeń jakie wskazali armatorzy i menedżerowie flot w czasie badania przeprowadzonego przez International Chamber of Shipping (ICS).
24.07.2023

Proekologiczne zmiany w OT Port Gdynia

Na terenie OT Port Gdynia została zainstalowana i uruchomiona pierwsza instalacja PV o mocy 50 kW, będąca elementem długofalowej strategii Spółki wprowadzania rozwiązań mających na celu zmniejszanie negatywnego wpływu działalności gospodarczej na środowisko.
06.07.2023

Amarendra Roy: „Gryfia zawsze znajdzie swoją niszę”

Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” po raz drugi z rzędu notuje dobry wynik finansowy. Trwają też inwestycje, które pozwolą jej w przyszłym roku otworzyć zupełnie nowy etap działalności. O specyfice „Gryfii” oraz zmianie profilu jej działalności w rozmowie z Gospodarką Morską opowiada wiceprezes zarządu MSR „Gryfia” ds. handlowych – Amarendra Roy.
21.06.2023

Jak funkcjonuje gospodarka morska w obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej?

Podczas szóstej edycji Forum Wizja Rozwoju jeden z paneli dotyczył ogólnej kondycji gospodarki morskiej w Polsce i zmian wynikających z sytuacji geopolitycznej. Dyskutowano o szansach i możliwościach dla tego obszaru, a także nie udało się pominąć kwestii, które wymagają pewnych zmian i interwencji.
20.06.2023

Baltic Hub na drodze do ograniczenia emisji

Przedsiębiorstwa gospodarki morskiej na całym świecie zwielokrotniają wysiłki prowadzące do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, jakie powodowane są przez ich operacje. Największy terminal kontenerowy na Bałtyku, gdański Baltic Hub, również nie zasypia gruszek w popiele.
14.06.2023

Ukraina zaakceptowała plan odszkodowań dla statków uszkodzonych w trakcie rosyjskiej agresji

Ukraina uzgodniła program wypłaty odszkodowań dla armatorów statków, które ucierpiały u jej wybrzeży w wyniku wojny, a którym towarzystwo ubezpieczeniowe odmówiło wypłaty polisy.
13.06.2023

Mimo rozbudowy portu we Fromborku turyści z Mierzei mogą dotrzeć przez Zalew do miasta Kopernika

Mimo trwającej modernizacji Portu Rybackiego we Fromborku, turyści mogą dotrzeć z Mierzei Wiślanej przez Zalew do miasta Mikołaja Kopernika. Rejsy po Zalewie odbywają się też do Tolkmicka. Armatorzy wskazują, że droga wodna jest szybszą wobec drogi lądowej z Mierzei wzdłuż Zalewu.
10.06.2023

Chińskie statki rozkradają wraki z czasów II wojny światowej

Międzynarodowe śledztwo wykazało, że armatorzy z Chin prowadzą operacje w związku z wydobyciem stali i artefaktów z okrętów zatopionych w czasie wojny na Pacyfiku. Wśród "łupów" znalazły się przedmioty pochodzące m.in. z HMS Prince of Wales.
29.05.2023

Sejm. Rozpatrzono informacje nt. prac nad projektem nowelizacji ustawy o pracy na morzu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w środę informacje na temat stanu prac nad projektem nowelizacji ustawy o pracy na morzu. Na jakim etapie procedowana jest ustawa ma zostać podane do końca lipca.
24.05.2023

Raport: Przemysł stoczniowy w Polsce w przededniu wojny na Ukrainie

Jaka faktycznie była sytuacja przemysłu stoczniowego w Polsce w kolejnym, drugim już roku po wystąpieniu pandemii COVID-19 stanowi przedmiot niniejszego opracowania. Na ile słuszne okazały się zamieszczone powyżej wnioski zostanie ocenione na podstawie danych GUS dla sektora stoczniowego w Polsce za rok 2021.
10.05.2023

Koreański biznes napędza również polską gospodarkę

Polska jest coraz częściej postrzegana jako dobre miejsce na lokowanie biznesu, jako atrakcyjny i solidny partner biznesowy. Również przez firmy koreańskie. Świetną okazją do budowania i zacieśniania relacji biznesowych między polskimi i koreańskimi przedsiębiorstwami był zorganizowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Business Mixer 2023, międzynarodowa konferencja, która miała miejsce w Seulu w dniach 27-28 kwietnia. Patronat nad nią objęło Ministerstwo Infrastruktury.
10.05.2023

Port Władysławowo. Kurs na rybołówstwo, farmy wiatrowe i strategiczną rozbudowę infrastruktury

Z prezesem Witoldem Wawrzonkoskim, Prezesem Zarządu „Szkuner”, spółki która zarządza portem Władysławowo rozmawia Marek Grzybowski, koordynator Bałtyckiego Klubu Publicystów Morskich.
09.05.2023

Zaprószenie ognia w zakładzie produkcyjnym w Korei Południowej zagrożeniem dostawy gazowców dla Polski?

Oceniając skutki zniszczeń po pożarze, który wybuchł 21 kwietnia br. w zakładzie produkcyjnym należącym do Hankuk Carbon Plant, leżącego w południowokoreańskim Miryang, może to odbić się na przyszłych dostawach gazowców dla armatorów. Dotyczyć to może także statków, które do końca 2025 roku miały rozpocząć działalność w ramach czarteru dla PGNiG i stać się źródłem dostaw LNG m.in. dla Polski. Na razie nie wiadomo, czy terminy są zagrożone.
09.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
02.05.2023

Stocznie Republiki Korei z 37% udziałem w światowym rynku. Biznes pod parasolem rządu

Koreańskie stocznie stawiają na statki innowacyjne o wysokiej marży. Wystartowały dynamicznie w 2023 r mimo ogólnego spowolnienia tempa nowych zamówień na całym świecie. Podczas gdy Chiny odzyskały przewagę w nowych zamówieniach w marcu br., koreański przemysł stoczniowy podkreśla, że utrzymał pozycję lidera w pierwszym kwartale.
17.04.2023

Panie na mostku kapitańskim

Minął Dzień Kobiet i znowu zrobiło się cicho o rosnącej roli pań w gospodarce morskiej. Właśnie w marcu szwedzka firma żeglugowa Furetank Rederi AB poinformowała, że Therese Boman zrobiła kolejny krok w swojej karierze. Pierwsza pani kapitan przejęła w Furetank dowodzenie zbiorikowcem Fure Vinga. To chemikaliowiec (18 tys. dwt, ponad 12,7 tys. GT) o długości 150 m i szerokości 23 m.
17.04.2023

Wojna na lądzie, biznes na morzu. Nowi gracze na rynku transportu ropy naftowej i produktów

Z chwilą napaści Rosji na Ukrainę na rynku transportu morskiego pojawili się nowi gracze. Popyt na używane tankowce wzrósł, co spowodowało wzrost stawek frachtowych po długim okresie stagnacji, a to zachęciło nowych graczy do dynamicznego wejścia na rynek.
14.04.2023

Deglobalizację odkładamy na później. Popyt na handel morski nie spadnie

Zawirowania i załamanie morskich łańcuchów logistycznych w czasie pandemii Covid-19 i po rosyjskiej napaści na Ukrainę wywołały dyskusję na temat deglobalizacji i konieczności powrotu do skracania odległości między dostawcami a rynkami. Jak zwykle, zanim doszło do realizacji pomysłów zaczęły się dyskusje i rozważania na temat możliwości powrotu do produkcji lokalnej. Realne działania są korygowane przez żądzę zysku i strategie cięcia kosztów.
11.04.2023

Szlaki żeglugowe w łańcuchach dostaw dla beverage

W globalnej wymianie handlowej kluczową rolę odgrywa transport morski, który obejmuje 80% globalnych dostaw towarów. Dostawy odbywają się wybranymi szlakami żeglugowymi, które mają swoje określone trasy, co wpływa na czas dostawy. Firmy zajmujące się produkcją wina i napojów alkoholowych, znając trasy morskie wykorzystywane do transportu towarów, mogą lepiej planować wysyłki, zarządzać łańcuchem dostaw, minimalizując koszty i czas dostawy.
27.03.2023

Ulstein Poland. Projektowanie statków z myślą o przyszłości

Bardzo dużo mówi się obecnie o potrzebie budowy polskiej floty offshore. Zawsze przy okazji wspomina się, że polskie stocznie są gotowe do tego typu realizacji, ale praca nad statkiem zaczyna się od biur projektowych. Funkcjonujące w Gdyni biuro Ulstein ma już bogate doświadczenie w tego typu jednostkach, ale nie tylko. W ciągu dziesięciu lat istnienia firma wypracowała sobie pokaźne portfolio i mocną pozycję na rynku. O dotychczasowych doświadczeniach i rozwijającym się rynku rozmawiamy z Danielem Joskowskim, General Managerem U
15.03.2023

Towimor. Blisko klienta i z ogromem zamówień

Specjalizujący się w urządzeniach pokładowych Towimor to specyficzna firma – jako jedna z niewielu na polskim rynku okrętobudownictwa nie mieści się nad morzem, a w Toruniu. Ale dzięki utworzeniu spółki i fabryki w Korei Południowej jest bliżej klienta niż kiedykolwiek wcześniej. O osiągnięciach i planach firmy, a także bogatych w doświadczenia ostatnich latach, opowiada Marcin Starybrat, dyrektor handlowy w Towimorze.
13.03.2023

Pierwsza dostawa LNG do Polski gazowcem z floty Grupy Orlen

Grupa Orlen gwarantuje stabilne dostawy surowców, w tym gazu ziemnego do Polski. Pierwszy gazowiec z floty budowanej na jej potrzeby dotarł do Terminalu w Świnoujściu z dostawą 70 tysięcy ton LNG z USA. Taki ładunek wystarczy na pokrycie średniego tygodniowego zużycia gazu ziemnego wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Do końca 2025 roku Grupa Orlen będzie dysponowała ośmioma statkami do przewozu LNG. To znacząco zwiększy efektywność jego transportu i wzmocni pozycję koncernu na globalnym rynku LNG.
11.03.2023

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrywała informacje na temat sytuacji spółek z udziałem portów morskich

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w czwartek informacje na temat sytuacji spółek z udziałem portów morskich. Chodziło m.in. o cel ich istnienia oraz plany na przyszłość.
09.03.2023

2 mln dolarów kary za zanieczyszczenie Mississippi przez statki

Amerykański Departament Sprawiedliwości poinformował w styczniu, że Empire Bulkers Limited i Joanna Maritime Limited, dwie powiązane firmy z siedzibą w Grecji, zostały ukarane grzywną w wysokości po milionie dolarów. W uzasadnieniu kary stwierdzono: „popełnienie świadomych i umyślnych naruszeń ustawy o zapobieganiu zanieczyszczeniu przez statki (APPS - Act to Prevent Pollution from Ships) oraz ustawy o bezpieczeństwie portów i dróg wodnych” przez statek M/V Joanna (do 2020 roku M/V Eleni).
07.03.2023

Przekręty na morskich szlakach. Rosji (nie tylko) halsowanie między sankcjami

Rosja omijała sankcje, stosując proste chwyty z przeładunkiem towarów na morzu lub w porcie, lub wykorzystując zmiany bandery lub armatora. A pomagają jej armatorzy wielu państw, pływający pod wygodnymi banderami. A także wiele państw, które nie włączyły się w ogóle w proces ograniczenia handlu z Rosją. Wiele państw i firm wykorzystało ten moment do robienia na wojnie biznesu.
05.03.2023

Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime DNV: Dekarbonizacja wymaga partnerstwa

Postęp w dekarbonizacji jest godny uznania, ale należy go przyspieszyć. Armatorzy muszą współpracować z innymi branżami i zainteresowanymi stronami, jeśli oczekujemy osiągnięcia bardziej ambitnych celów dekarbonizacji – podkreśla Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime, DNV w rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping.
15.02.2023

Rok Jadeitowego Królika rokiem 5% wzrostu PKB w Chinach. Dobra wiadomość dla żeglugi i portów

Prognoza wzrostu gospodarczego Chin w 2023 r. została skorygowana prawie o 1% do 5% – powiadomił Fitch Ratings w komunikacie ogłoszonym w pierwszym dniu obchodów Chińskiego Nowego Roku–Roku Jadeitowego Królika. To dobra informacja także dla Polski, dla której Chiny są obecnie największym partnerem handlowym Polski w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To również dobra wiadomość dla żeglugi i portów, głównych beneficjentów aktywności gospodarczej Chin na oceanicznych szlakach.
14.02.2023

Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim

Rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem Pionu Morskiego w Alfa Laval, który w branży morskiej aktywnie pracuje od ponad 30 lat.
29.01.2023

Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki

Pomimo sankcji europejskie statki wywożą miliony ton paliw z Rosji i zapewniają tym samym fundusze potrzebne Moskwie do prowadzenia wojny przeciw Ukrainie - wynika z dochodzenia portalu śledczego Investigate Europe.
27.01.2023

Kobieta na statku. Szokujące wyniki. Dyskryminacja to powszechne zjawisko?

Kobiety wkroczyły już praktycznie do wszystkich „męskich” zawodów. W gospodarce morskiej można panie spotkać w porcie i stoczni, w firmie spedycyjnej i agencyjnej. Nie obędą się bez nich również armatorzy. Firmy zajmujące się transportem morskim coraz częściej zatrudniają panie nie tylko w żegludze pasażerskiej i promowej ale również na statkach handlowych.
24.01.2023

Skandynawski kurs na ekologiczny transport morski na Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał

W styczniu DNV i szwedzka inicjatywa Responsible Shipping Initiative (RSI) rozpoczęły badanie dotyczące odnowienia flot pływających po Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał projektowy i stoczniowy by włączyć się w tą inicjatywę wymiany statków tradycyjnych na jednostki zeroemisyjne.
24.01.2023

Ekologiczny armator promów nie chce przewozić elektrycznych samochodów

Zaskakująca decyzja w kraju znanym z zaawansowanego promowania elektromobilności, wspieranej przez władze i duże przedsiębiorstwa. Jedna z dwóch głównych norweskich linii promowych nie chce już przewozić pojazdów z silnikami elektrycznymi. Winnymi mają być wypadki w postaci pożarów akumulatorów w samochodach.
24.01.2023

DNV pomoże Szwecji wyznaczyć kierunki dekarbonizacji transportu masowych ładunków suchych

Niezależna firma certyfikacyjna DNV oraz organizacja Responsible Shipping Initiative (RSI) zrzeszająca szwedzkie firmy czarterujące suche ładunki masowe, rozpoczęły realizację studium wykonalności, którego celem jest opracowanie mapy drogowej dla kontraktacji nowych statków napędzanych paliwem ekologicznym.
18.01.2023

Kontenerowce na złom, czyli jak armatorzy powinni przygotować się przed falą nowych dostaw tonażu kontenerowego w 2023 roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 46-49/2022)3

Rynek frachtowy i czarterowy dla jednostek kontenerowych dał się we znaki. W ostatnich tygodniach obserwowało się coraz więcej decyzji dotyczących złomowań tego typu jednostek. Szczególnie dotyczy to mniejszego tonażu. Widoczne są również pewne tendencje co do zmniejszenia zamówień nowego tonażu, który do tej pory był zamawiany bez względu na sygnały płynące z rynków frachtowych i czarterowych. Zauważalnie mniejszy jest również poziom transakcji jednostkami używanymi.
25.12.2022

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Przemysł morski chce się dekarbonizować, ale musi działać natychmiast

Przemysł morski musi podjąć natychmiastowe działania na bezprecedensową skalę, aby przybliżyć się do realizacji dekarbonizacji sektora zgodnie ze ścieżką wskazaną w porozumieniu paryskim – wynika z wniosków płynących z raportu Maritime Decarbonization Strategy, opublikowanego przez Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping.
21.12.2022

Żegluga na Pacyfiku na mieliźnie. Zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. W Polsce mamy wzrosty w eksporcie i imporcie

Odwołania rejsów, zmiany rozkładów w serwisach oceanicznych, konsolidacja ładunków przez operatorów oceanicznych już jest widoczna w grudniu br. A sztormowe czasy czekają importerów amerykańskich w styczniu 2023 r. Już wiadomo, że zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. Chińskie fabryki są zamykane dwa tygodnie wcześniej niż zwykle przed chińskim Nowym Rokiem.
13.12.2022

LNG płynie z dalekiej Australii. Jak kryzys energetyczny w Europie zmienia globalny rynek gazu?

Globalne rynki gazu doświadczyły znacznych zmian w wyniku konfliktu rosyjsko-ukraińskiego. Skutki konfliktu są szczególnie dotkliwe dla europejskiej gospodarki, zależnej przez lata na rosyjskich dostawach. Europa w poszukiwaniu alternatyw dla rosyjskiego gazu importuje LNG nawet z odległej Australii.
13.12.2022

Rynek ubezpieczeń w biznesie morskim. Dochodowy i z perspektywami wzrostu do 2030 r.

Biorąc pod uwagę inflację i zmiany w łańcuchach globalnych dostaw surowców energetycznych i żywności oraz wzrost wartości flot, wnioskuje się, że rynek ubezpieczeń będzie rósł nawet ponad 6% rocznie.
11.12.2022

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)
23.11.2022

Bałtyk basenem innowacji?

Ze względu na restrykcyjne normy ograniczające stosowanie statków wykorzystujących paliwo wysokosiarkowe, Bałtyk może stać się poligonem dla innowacji, twierdzą eksperci ABB. Szczególną rolę ma do odegrania zielony wodór, który jest niezbędny w realizacji celów zielonej rewolucji w żegludze.
23.11.2022

Rosyjscy marynarze mobilizowani do wojska

Rosyjska mobilizacja dotarła na morze. Powołania do wojska otrzymują cywilni marynarze służący na statkach pod różnymi banderami. Część z nich chce uciec na morze, część szuka schronienia za granicą, część jest wyłapywana przez wojsko w rosyjskich portach.
18.11.2022

Wyścig paliw. Więcej zamówień na statki napędzane metanolem niż LNG

Towarzystwo klasyfikacyjne DNV podało, że pośród zamówień na nowe dwupaliwowe statki złożonych w październiku, więcej dotyczy jednostek zasilanych metanolem niż LNG.
14.11.2022

Czas dla statków przewożących surowce energetyczne i zboże ciąg dalszy. Analiza rynku tonażowego (tydzień 40-43/2022)

Ze względu na sytuację rynkową na rynku konsumpcyjnym armatorzy coraz bardziej sceptycznie podchodzą do nowych inicjatyw w zakresie budowy nowego tonażu. Dotyczy to jednak tylko niektórych segmentów żeglugi. Inaczej ma się obecnie sytuacja dla rynku zbiornikowców a także gazowców dedykowanych przewozom LNG. Wiele nowych zamówień na ten typ statków zostało właśnie ostatnio ulokowanych w Chinach. Dla masowców, ale również tankowców ostatnie tygodnie to również czas intensywnych transakcji na rynku jednostek używanych.
12.11.2022

LNG na fali. Puchną portfele operatorów i stoczni. Radykalne zmiany cen i kierunków dostaw

W okresie od stycznia do września 2022 r. światowy eksport LNG osiągnął 300,9 mln t – obliczyli eksperci morscy firmy analitycznej Refinitive. To oznacza, że drogą morską przetransportowano o 6% więcej skroplonego gazu niż w ciągu 9 miesięcy 2021 r.
07.11.2022

Ameryka eksportuje rekordową ilość ropy do Azji

W listopadzie dostawy ropy z USA do Azji mają osiągnąć wartość 1,8 miliona baryłek dziennie – to rekordowe ilości.
06.11.2022

Wycieczkowce płyną cała naprzód. Rejsy dla amatorów odkrywców to najszybciej rosnący rynek

Operatorzy statków pasażerskich szybko odbudowują rynek po zapaści spowodowanej pandemią. Rejsy luksusowe i ekspedycyjne to najszybciej rozwijające się segmenty rynku wynika z najnowszych badań zaprezentowanych w rocznym raporcie „2022 Cruise Industry News”.
05.11.2022

Sztuka przetrwania w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 37-41/2022)

Kolejne tygodnie roku, to kontynuacja trendów wynikających bezpośrednio z sytuacji panującej w globalnej gospodarce. Ta nie dość, że zwalnia swój rozwój to dodatkowo już od dłuższego czasu działa w bardzo dynamicznym otoczeniu, co jest pokłosiem mało przewidywalnych zdarzeń społeczno - politycznych i powszechnej na świecie niestabilności. W takich warunkach planowanie wieloletnie jest dla inwestorów żeglugowych nie lada wyzwaniem.
30.10.2022

Bio-LNG nową ścieżką do dekarbonizacji żeglugi. LNG drożeje. Tradycyjne paliwa trzymają się mocno

Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
16.10.2022

Rynek żeglugowy zmienia się na lata. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2022)

Światowa Organizacja Handlu (ang. World Trade Organization) prognozuje globalne spowolnienie gospodarcze, co będzie miało oczywiście również wpływ na międzynarodowy transport morski. Jeszcze w tym roku poziom rozwoju ma wynieść jedynie 2,5%, natomiast przyszły rok to według prognoz kontynuacja spowolnienia i rozwój na jeszcze niższym poziomie, bo około 2,2%.
13.10.2022

Rosyjskie linie chcą kupować statki w Chinach

Chiny są jednym z ostatnich krajów, który pozostał przyjazny gospodarczo Rosji po nałożeniu na nią sankcji po ataku na Ukrainę. Chcą to wykorzystać rosyjscy przewoźnicy, którzy uruchomili połączenia do Państwa Środka.
11.10.2022

Stocznia Yangzijiang Shipbuilding ma porftel zamówień o wartości 14,67 mld dolarów singapurskich. To 5 razy więcej niż roczna sprzedaż polskich stoczni

To 5 razy więcej niż portfel uzyskany przez stoczniowców z Niemiec w ub.r. i 5 razy więcej niż roczna sprzedaż polskich stoczni. Yangzijiang Shipbuilding Holdings poinformowało na początku października, że ma 22 nowe kontrakty. Zwiększają one portfel zamówień w tym roku do 40 statków.
10.10.2022

Europejscy armatorzy i firmy logistyczne zyski inwestują w Afryce i Azji. CME CGM oraz AP Maersk nie zwalniają ekspansji

CEVA Logistics poinformowało, że zacieśni relacje z HMM. Bazą jest wieloletnia umowa na wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w serwisach oceanicznych. A.P. Moller Capital zapowiedział, że zainwestuje w infrastrukturę portową i logistyczną w Afryce Zachodniej. To tylko dwa przykłady kolejnych aktywności linii żeglugowych na rynku logistycznym i odwrotnie.
22.09.2022

Dziurawe sankcje. W biznesie morskim potrzebne nowoczesne technologie obiegu dokumentów

Badanie przeprowadzone wśród ponad 500 decydentów pokazuje, że szwajcarskie i brytyjskie banki nie mają możliwości monitorowania sankcji nałożonych na banki i firmy rosyjskie i prowadzące biznes z partnerami z Rosji – wynika z badania Pole Star.
19.09.2022

Czy to sztorm, czy tylko zwykłe falowanie? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 33-36/2022)

Za trendami na rynkach frachtowych i czarterowych podążają rynki tonażowe: kupna – sprzedaży jednostek używanych, zamówień na nowe budowy a także złomowań okrętowych. Aktywności jest ogólnie rzecz biorąc mniej, ale bywają tygodnie nieznacznych wzrostów. Armatorzy i inwestorzy żeglugowi starają się na bieżąco reagować na aktualną i przewidywaną sytuację, analizując zarówno podaż jak i popyt na różne klasy i typy jednostek pływających.
18.09.2022

Adamczyk: część statków z Gdańska będzie mogło w przyszłości wpływać do Elbląga

W przyszłości część statków, które obecnie zawijają do Gdańska będzie mogło to zrobić także w Elblągu - powiedział w sobotę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że dzięki kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną zyska cały region warmińsko-mazurski.
17.09.2022

100 lat będzie trwała wymiana statków na jednostki korzystające z alternatywnych technologii paliwowych

W stoczniach buduje się aktualnie ponad 1 000 statków z napędem na paliwa alternatywne. Ponad połowa z nich to statki z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Tendencja do zamawiania przez operatorów dużych statków z napędem na paliwa alternatywne utrzymuje tempo.
15.09.2022

Chińskie stocznie na najwyższym podium. Koreańscy stoczniowcy na drugim stopniu

Spełnia się czarny sen Niemieckiego Stowarzyszenia Stoczniowców. Stocznie Chin i Republiki Korei zdominowały rynek budowy statków i walczą jedynie o miejsce na podium. Stoczniowcy z Republiki Korei w sierpniu spadli z pierwszej pozycji, którą odzyskali po grudniu 2021 r. Nowe zamówienia sprawiły, że chińskim rywalom przypadło pierwsze miejsce pod względem portfela zamówień na nowe statki, według najnowszych danych Clarkson Research i sierpniowego raportu Vessel Value.
14.09.2022

Scrubery – rynek będzie rósł do 2030. Nauta, Remontowa i Crist mogą rezerwować nabrzeża i doki

Płuczki spalin są wciąż w czołówce rozwiązań wprowadzanych na statkach handlowych. Dzieje się tak mimo zapowiedzi wprowadzania coraz lepszych silników spalinowych i paliw, napędów elektrycznych i gazowych, zasilania metanolem i innymi paliwami ekologicznymi.
08.09.2022

Europejskie stocznie umierają pod presją chińskiej i koreańskiej konkurencji. Za 10 lat doki będą puste?

Przemysł budowy statków w Europie jeszcze pracuje. Za 10 lat europejski przemysł produkcji statków może być już tylko historią. Stocznie europejskie są bezbronne wobec praktyk dumpingowych oraz bezpośredniego wsparcia przemysłu stoczniowego przez państwa azjatyckie. Armatorzy europejscy działający pod ochronnym parasolem i często z istotnym wsparciem swoich państw zyski lokują w stoczniach azjatyckich.
07.09.2022

Mielizny na Renie. Żegluga śródlądowa pod presją zmian klimatycznych. Zagrożona także żegluga polska

W zeszłym miesiącu niemiecki Federalny Instytut Hydrologii ostrzegł, że przepływ wody na wodowskazie Kaub, położonym na zachód od Frankfurtu, osiągnął już zaledwie 45% średniego poziomu o tej porze roku. Sytuację na krótko poprawiły krótkotrwałe opady.
30.08.2022

Hapag-Lloyd – 150 statków do modernizacji. Szansa dla polskich stoczni

Niemiecki armator kontenerowy Hapag-Lloyd rozpoczął kompleksową modernizację floty w celu poprawy efektywności energetycznej 150 eksploatowanych obecnie statków. Na realizowany przez 5 lat program przeznaczone zostaną miliony euro.
28.08.2022

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.