Morze Śródziemne i wschodni Atlantyk oraz morza przyległe to akweny niezwykle atrakcyjne dla turystów korzystających z rejsów wycieczkowych. To drugi co do wielkości rynek cruisów na świecie, z 21,5% udziałem w rynku i miejscem docelowym ponad 7 mln pasażerów rocznie.
Porty Morza Śródziemnego i okolicznych regionów to od lat atrakcyjny cel odwiedzin turystów lubiących „wpaść” na chwilę, odbyć szybką podróż autobusem wycieczkowym po atrakcyjnych miejscach i spędzić czas w licznych miejscach rozrywki na statku. Są również turyści wracający do portów i odkrywających w miastach nadmorskich nowe miejsca, albo powracający do miejsc znanych, zaułków i kafejek.
Podczas Seatrade Cruise Global Figen Ayan, Prezydent MedCruise przedstawiła najnowsze statyski, które potwierdziły, że Morze Śródziemne jest drugim co do wielkości rynkiem rejsów wycieczkowych na świecie.
MedCruise to organizacja założona w Rzymie 11 czerwca 1996 r. na mocy porozumienia o współpracy pomiędzy 16 portami w siedmiu różnych krajach. Obecnie MedCruise skupia 22 kraje, które są zlokalizowane na trzech kontynentach: w Afryce, Azji i Europie. MedCruise zapewnia dzisiaj współpracę w biznesie turystyki morskiej ponad 150 portów i 53 członków stowarzyszonych.
Grupa członków stowarzyszonych reprezentuje izby turystyczne, agentów statków, agentów portowych, a także inne organizacje związane z branżą rejsów wycieczkowych. To grupa, która zarówno czerpie korzyści z bycia częścią organizacji MedCruise, a jednocześnie wnosi istotne impulsy marketingowe.
Region skupiony w MedCruise powrócił do poziomu sprzed pandemii, odnotowując w 2023 r. wzrost liczby połączeń pasażerskich o 6,59% i wzrost liczby rejsów wycieczkowych o 7,91% w porównaniu z 2019 r. Połączenia na Morzu Śródziemnym utrzymują wszyscy główni operatorzy wycieczkowców. Nawet pandemiczny szok nie spowodował wycofania się z tego atrakcyjnego rynku.
W 2023 r. w regionie przeprowadzono badanie aktywności portów w działaniach na rzecz ochrony środowiska. wzięło w nim udział 51 portów śródziemnomorskich. Porty należące do MedCruise są niezwykle aktywne w rozwoju i wdrażaniu programów monitorowania środowiska oraz dostaw energii elektrycznej statkom pasażerskim z nabrzeża. Praktycznie wszystkie porty są zaawansowane w utrzymaniu standardów CSR. Terminale wielu z nich przygotowane są do dostarczania paliw alternatywnych.
Zarządy portów działających w regionie Morza Śródziemnego i wschodniego Atlantyku realizują programy ochrony środowiska i różnorodności biologicznej. Ich zarządy są aktywne w rozwoju zrównoważonym koncentrując się na ochronie i utrzymaniu integralności lokalnych ekosystemów. Chodzi nie tylko poprzez godzenie rozwoju portów i ochrony środowiska, ale także rozwój pozytywnych relacji między społecznościami a portami.
O osiągnięciach portów działających w stowarzyszeniu MedCruise w zakresie zrównoważonego rozwoju mówili w czasie Seatrade Cruise Global 2024 Valeria Mangiarotti, dyrektor ds. technicznych rozwiązań środowiskowych i Jamil Ouazzani, dyrektora ds. ekosystemów, zrównoważonego rozwoju, dzikiej przyrody i różnorodności biologicznej.
Około 29% portów śródziemnomorskich zapewnia obecnie dostawy energii elektrycznej na statki przy pomocy urządzeń OPS. Armatorzy statków wycieczkowych mogą liczyć na szybki postęp w tej dziedzinie, bowiem aż 94% operatorów terminali pasażerskich informuje, że planuje i prowadzi prace przygotowawcze do uruchomienia tej usługi. Wszyscy przedstawiciele portów wyrazili gotowość zaoferowania OPS przed 2030 r. W tej chwili 27% portów przyjmujących cruisy zapewnia bunkrowanie i tankowanie LNG, a 81% zamierza świadczyć tę usługę do 2030 r.
Godne uwagi jest to, że 88% ankietowanych portów wdrożyło programy monitorowania środowiska, 92% aktywnie ogranicza emisję gazów cieplarnianych, a 57% prowadzi inicjatywy monitorujące mające na celu ochronę różnorodności biologicznej na lądzie i morzu – wyliczali w swojej prezentacji Mangiarotti i Ouazzani.
W 2023 r. na pokładach statków wycieczkowych zamustrowało prawie 33,2 mln turystów. Ten wynik sprawił, że przekroczono wyniki sprzed pandemii. W ubr. operatorzy statków i obsługa turystyczna w portach odczuli w kieszeniach wyraźne ożywienie biznesu żyjącego z rejsów wycieczkowych. W skali całego regionu mieliśmy do czynienia ze wzrostem o 36,2% w stosunku do 2022.
Porty, regionalne organizacje turystyczne oraz operatorzy rejsów wycieczkowych robili wszystko, by odbić się po pandemii. Zarządy portów śródziemnomorskich, touroperatorów oraz administracji miast nadmorskich podejmowali kompleksowe wysiłki w celu zwiększenia odporności na wystąpienie różnych kryzysów. Dzięki temu udało się skokowo zwiększyć przyjęcia statków i turystów.
Całkowita liczba zawinięć statków wycieczkowych do portów działających w ramach MedCruise w 2023 r. wyniosła 14 672 i utrzymuje się na niemal stałym poziomie w porównaniu z rokiem 2022. Nieznaczny spadek zawinięć wynoszący 0,56% odzwierciedla fakt, że zwiększa się obłożenie kabin na pokładach cruisów. Realne wzrosty morskich turystów zanotowano mimo sezonowości tego biznesu.
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Największy na Morzu Bałtyckim żeglarski festiwal przeszedł do historii. Jubileuszowa - 25. edycja Gdynia Sailing Days za nami
Wskutek dużego napływu turystów mieszkańców Santorini poproszono o zostanie w domach
Nova Marina Gdynia żeglarskim i turystycznym centrum miasta
Polboat Yachting Festival – ponad 110 jednostek w Marinie Gdynia
50 ratowników WOPR będzie patrolować Odrę podczas zlotu wielkich żaglowców