• <
nauta_2024

Stocznia Yangzijiang Shipbuilding ma porftel zamówień o wartości 14,67 mld dolarów singapurskich. To 5 razy więcej niż roczna sprzedaż polskich stoczni

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznia Yangzijiang Shipbuilding ma porftel zamówień o wartości 14,67 mld dolarów singapurskich. To 5 razy więcej niż roczna sprzedaż polskich stoczni

Partnerzy portalu

Stocznia Yangzijiang Shipbuilding ma porftel zamówień o wartości 14,67 mld dolarów singapurskich. To 5 razy więcej niż roczna sprzedaż polskich stoczni  - GospodarkaMorska.pl
Fot. YZJ

To 5 razy więcej niż portfel uzyskany przez stoczniowców z Niemiec w ub.r. i 5 razy więcej niż roczna sprzedaż polskich stoczni. Yangzijiang Shipbuilding Holdings poinformowało na początku października, że ma 22 nowe kontrakty.  Zwiększają one portfel zamówień w tym roku do 40 statków.

Łączna wartość nowych zamówień to 3,6 mld dolarów singapurskich. Stocznia  przekracza w ten sposób zapowiadany na br. cel finansowy – osiągnięcie sprzedaży za 2 mld dolarów – poinformowało kierownictwo stoczni notowanej na Straits Times Index.

Dyrekcja Yangzijiang Shipbuilding Holdings (YSH) Ltd (SGX: BS6) ostatnio poinformowała, że nowe zamówienia obejmują cztery masowce o nośności 32 tys. ton, sześć masowców 66 tys. DWT i dwanaście statków kontenerowych 16 tys. TEU.  Statki będą miały siłownie będą wyposażone w instalacje na gaz ziemny.

Kurs na statki ekologiczne


– Zaostrzone przepisy dotyczące ochrony środowiska w ostatnich latach spowodowały rosnące zapotrzebowanie na statki przyjazne dla środowiska i jesteśmy gotowi być beneficjentem tego wzrostu – powiedział Ren Letian, dyrektor generalny Yangzijiang Shipbuilding, komentując skokowy wzrost zamówień.
Ren Letian jest związany z firmą od lat 70-tych, kiedy firma była znana jako Fabryka Przemysłu Okrętowego Jiangyin i wchodziła ze swoją ofertą na rynek światowy. Dzisiejszy prezes zarządu był szefem budowy kadłubów. W połowie lat osiemdziesiątych, kiedy stocznię przekształcono w grupę stoczni Jiangsu Yangzijiang, został jej prezesem. Yangzijiang Shipbuilding jest dziś jedną z największych stoczni w Chinach.

Od 1997 r. Ren jest prezesem firmy, której akcje są obecnie sprzedawane w Singapurze, a po ofercie z 2010 r. na Tajwanie.
Kapitalizacja rynkowa YSH osiągnęła 4,69 mld SGD, a wartość akcji wzrosła w ciągu 52 tygodni o 55,26% do 1,18 SGD 7 października br. W ciągu 5 lat wartość akcji wzrosła o 42,17%.

70 statków rocznie


Do końca września armatorzy odebrali z doków Yangzijiang Shipbuilding 51 statków. Stocznia zapowiada, że do końca roku może przekazać 70 statków. Jest to cel określony w planie produkcji na rok budżetowy 2022. Pozyskując nowe zamówienia na kolejne 22 statki, wartość portfela stoczni wzrosła do rekordowego poziomu 10,27 mld USD (14,67 mld DGD). Stocznia z Jingjiang zapewniła sobie produkcję do połowy 2025 r.

Chiny kończyły I półrocze 2022 r. z największym udziałem w rynku we wszystkich trzech kategoriach pod względem produkcji statków i jednostek znajdujących się w portfelu zamówień w kategorii nośności. W odniesieniu do światowej produkcji i portfela zamówień w stoczniach Chin znajdowało się, odpowiednio 45,2% statków w produkcji i 50,8% nowych zamówień – wynika z danych Ministerstwa Przemysłu i Informatyzacji ChRL obejmujących produkcję i kontrakty w pierwszym półroczu br.

W czerwcu łączne nowe zamówienia osiągnęły 4,76 mln DWT, co oznacza wzrost o 107% miesiąc do miesiąca, a nośność statków w budowie wyniosła 4,22 mln DWT, co oznacza wzrost o 64,2% miesiąc do miesiąca.

Do końca czerwca stocznia w Szanghaju otrzymała ponad 100 zamówień na projekty różnych typów statków. Zapewniło to jej w I półroczu 40% udziału w krajowym rynku budowy statków i 22,5% udziału w rynku światowym.

Chiny dominują na rynku


Przemysł stoczniowy w Chinach działa w sposób skoordynowany i konsekwentnie buduje swoją pozycję na rynku światowym. Wszystko odbywa się pod organizacyjnym parasolem China State Shipbuilding Corporation (CSSC), które powstało na bazie rządowego ministerstwa przemysłu stoczniowego w latach 60-tych.

We wczesnych latach 80-tych CSSC przeszło z istotną ewolucję, przenosząc swoją aktywność z produkcji wojskowej do cywilnego sektora przemysłu stoczniowego. Firma stała się chińskim kolosem stoczniowym w 2019 r., kiedy połączyła się z China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC). Grupa ma obecnie około 20% udziału w globalnym rynku stoczniowym.

CSSC znajduje się na szczycie obecnego boomu stoczniowego w Chinach, a w ciągu najbliższych kilku lat oczekuje się, że korporacja osiągnie niespotykany dotąd poziom sprzedaży i ogromne zyski. Według niektórych szacunków (po I połowie br.), od 2022 do 2024 r. sprzedaż koncernu osiągnie 65,31 mld juanów (9,67 mld USD), 86,07 mld juanów (12,75 mld USD) i 108,97 mld juanów (16,14 mld USD).

Prognozowany przyrost roczny wyniesie w kolejnych latach 9,3% oraz odpowiednio 31,8% i 26,6%. Dzisiaj szacuje się, że zysk netto wyniesie 9,92 mld juanów (1,46 mld dolarów) w 2022 r., 25,96 mld juanów (3,84 mld dolarów) w 2023 i 59,81 mld juanów (8,86 mld dolarów) w 2024 r. Oznacza to, że rok do roku zyski CSSC będą rosły  odpowiednio o 364%, 162% i 130%.

Europa w tyle stawki


Dla porównania europejski przemysł stoczniowy wciąż ma roczną wartość produkcji około 43 mld dolarów. Dominują kontrakty rządowe. Ze środków publicznych budowane są okręty marynarki wojennej i inne statki specjalistyczne. Kontrakty inwestorów prywatnych obejmują statki wycieczkowe oraz jednostki specjalistyczne i specjalne, z których część jest również finansowana ze środków budżetowych.

Na przykład w tej chwili niemieckie stocznie mają portfel zamówień o wartości 15,4 mld euro. W ubiegłym roku stocznie z Niemiec przekazały armatorom statki o łącznej wartości 3 mld euro i rozbudowały portfel zamówień na nowe budowy w wysokości 2,2 mld euro.

Według SEA Europe (Shipyards’ & Maritime Equipment Association) w Europie działa 22 tys. dużych, małych i średnich producentów i dostawców sprzętu morskiego, którzy posiadają 50% udziału w światowym rynku urządzeń, wyposażenia i sprzętu ratunkowego. Podkreślmy, że wyposażenie może stanowić powyżej 40% kosztu statku. Duża część statków budowanych jest w Chinach pod nadzorem europejskich towarzystw klasyfikacyjnych.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.