We wrześniu rząd Norwegii przeznaczył znaczne środki finansowe na współpracę z krajami rozwijającymi się w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z żeglugi. 210 mln NOK przekazano Międzynarodowej Organizacji Morskiej na drugi etap realizacji projektu IMO GreenVoyage2050.
Projekt jest finansowany przez norweskie Ministerstwo Klimatu i Środowiska na mocy porozumienia między Norwegią i IMO. Przekazanie najnowszej transzy zostało zrealizowane 28 września br., a więc w dniu, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Morza. Miało to miejsce w czasie konferencji IMO-UNEP- Norweskie Forum Innowacji.
- Norwegia dokłada wszelkich starań, aby zapewnić krajom rozwijającym się niezbędne wsparcie i zasoby, aby mogły osiągnąć postęp w realizacji swoich celów w zakresie redukcji emisji. Wierzymy, że praca podjęta przez IMO w celu wsparcia krajów rozwijających się jest niezwykle ważna i cieszymy się, że nasz dalszy wkład będzie kontynuacją prac podejmowanych w ramach projektu GreenVoyage2050 - powiedziała Ragnhild Sjoner Syrstad, Sekretarz Stanu w Norweskim Ministerstwie Klimatu i Środowiska po przekazaniu kolejnej transzy środków na program IMO GreenVoyage2050.
Projekt IMO GreenVoyage2050 rozpoczął się w maju 2019 r. Chodzi o to, aby zapewnić wsparcie wybranym krajom w opracowaniu ram polityki przyjaznej dla środowiska i krajowych planów działania (NAP - National Action Plans) w celu ograniczania emisji gazów cieplarnianych ze statków. Jego celem jest wsparcie krajów słabiej rozwiniętych we wdrażani strategii IMO dotyczącej zmniejszenia gazów cieplarnianych, która została przyjęta w 2018 r.
W ramach projektu zapewniono wsparcie krajom partnerskim w zakresie rozwoju i wdrażania zielonych technologii poprzez identyfikację, rozwój i realizację projektów pilotażowych. Pierwszy okres realizacji zaplanowano od maja 2019 r. do grudnia 2023 r. Wówczas na realizację zadań przeznaczono 64,5 mln NOK. Zaplanowano również kontynuację działań, a rząd Norwegii zagwarantował dalsze finansowanie projektów niskoemisyjnych po 2023 r. w celu zwiększenia pól działania w ramach tego projektu.
Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping został utworzony utworzona w 2017 r. w ramach projektu GEF-UNDP-IMO GloMEEP. Po zakończeniu projektu GloMEEP w grudniu 2019 r. ponownie powołano Low Carbon GIA, który nadal działa w ramach projektu IMO-Norway GreenVoyage2050.
- Celem inicjatywy Low Carbon GIA jest wykorzystanie potencjału finansowego i innowacyjnego liderów branży morskiej w celu wspierania energooszczędnego i niskoemisyjnego systemu transportu morskiego. Wiodący armatorzy i operatorzy statków, towarzystwa klasyfikacyjne, konstruktorzy i dostawcy silników i technologii, dostawcy dużych zbiorów danych, koncerny naftowe i porty połączyły siły w ramach Low Carbon GIA – informuje IMO.
Chodzi o to, aby wspólnie identyfikować i opracowywać innowacyjne rozwiązania w celu usunięcia powszechnych barier w absorpcji innowacji w przemysłach morskich i wspierać wdrażanie efektywnych technologii sprzyjających poprawie wykorzystania energii. Skupiono się na upowszechnianiu najlepszych praktyk operacyjnych oraz wprowadzaniu do użytku technologii pozwalających na użycie do napędów statków alternatywne paliwa nisko- i zeroemisyjnych.
Podkreśla się, że „Jednym z ważnych celów GreenVoyage2050 jest pobudzenie globalnych wysiłków na rzecz tworzenia demonstratorów i testowania rozwiązań technologicznych sprzyjających zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych”.
Udział sektora prywatnego osiąga się poprzez wzmocnienie istniejącego Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping o nowych partnerów z sektora morskiego. „Rozważane jest także nawiązanie partnerstw w ramach bieżących programów w celu wykorzystania wyników takich programów w celu zachęcenia do stopniowego wprowadzania rozwiązań zero- i niskoemisyjnych dla żeglugi w krajach rozwijających się” zapowiada IMO.
Projekt GreenVoyage2050 jest realizowany przez Międzynarodową Organizację Morską prawie 4 lata. IMO współpracuje z wybranymi krajami rozwijającymi się na całym świecie. Koncentruje się na współpracy z małymi rozwijającymi się państwami wyspiarskimi (SIDS - Small Island Developing States) i krajami najsłabiej rozwiniętymi (LDC - Least Developed Countries).
- Przedłużenie tego projektu do końca 2030 r. zagwarantuje wsparcie krajów rozwijających się w przejściu na dekarbonizację mórz zgodnie ze strategią IMO dotyczącą gazów cieplarnianych na rok 2023. Stałe wsparcie ze strony Norwegii pozwoli nam wykorzystać znaczne postępy poczynione już w ramach projektu GreenVoyage2050 w krajach rozwijających się i jeszcze bardziej pobudzić wysiłki [do dekarbonizacji żeglugi w tych krajach – MG] - powiedział Sekretarz generalny IMO Kitack Lim po podpisaniu porozumienia z Norwegią o przekazaniu kolejnej transzy środków.
Celem tej współpracy i bezpośredniego wsparcia finansowego szeregu inicjatyw jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) emitowanych przez różne rodzaje żeglugi. Dlatego ta inicjatywa opiera się na współpracy z biznesem morskim krajów wysoko rozwiniętych, stowarzyszeniami międzynarodowymi skoncentrowanymi na ochronie środowiska i innymi agendami ONZ, a także przemysłami generującymi innowacyjne rozwiązania w żegludze, które przyczyniają się do rozwoju żeglugi zeroemisyjnej.
„To znaczne finansowanie [rządu Norwegii – MG] ułatwia przedłużenie projektu poza fazę pierwszą, która zakończy się w grudniu 2023 r. – podkreśla IMO i stwierdza, że „W ramach fazy drugiej projekt będzie w dalszym ciągu zapewniał wsparcie krajom rozwijającym się, aby pomóc im w wywiązaniu się z ich zobowiązań w zakresie zmian klimatycznych i celów w zakresie efektywności energetycznej statków, w zgodnie z poziomami ambicji określonymi w strategii IMO dotyczącej gazów cieplarnianych”.
To istotna część działań w ramach przyjętej w lipcu br. strategia IMO na rok 2023 w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych przez żeglugę. Aktywna realizacja zadań zarówno w krajach rozwiniętych jak i rozwijających się jest istotna, jeśli pod uwagę weźmie się fakt, że IMO wyznaczyło sobie bardzo ambitny cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto roku 2050.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął