Grupa Orlen gwarantuje stabilne dostawy surowców, w tym gazu ziemnego do Polski. Pierwszy gazowiec z floty budowanej na jej potrzeby dotarł do Terminalu w Świnoujściu z dostawą 70 tysięcy ton LNG z USA. Taki ładunek wystarczy na pokrycie średniego tygodniowego zużycia gazu ziemnego wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Do końca 2025 roku Grupa Orlen będzie dysponowała ośmioma statkami do przewozu LNG. To znacząco zwiększy efektywność jego transportu i wzmocni pozycję koncernu na globalnym rynku LNG.
- Terminal w Świnoujściu, którego powstanie zainicjował śp. Prezydent Lech Kaczyński, jest filarem strategii dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski. Dzięki niemu oraz konsekwentnie realizowanym przez nas działaniom w zakresie importu LNG, możemy zapewniać naszym klientom nieprzerwane dostawy błękitnego paliwa. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w czasie trwającego kryzysu energetycznego i wojny za naszą wschodnią granicą. Zabezpieczenie dostaw LNG to nie tylko kontrakty, ale również flota. Mając ją do wyłącznej dyspozycji, gwarantujemy stabilność transportu gazu do Polski, ale też wzmacniamy pozycję koncernu na globalnym rynku tego paliwa. Własna flota daje nam dużą elastyczność działania - przekazał Prezes Zarządu PKN Orlen Daniel Obajtek.
Gazowiec Lech Kaczyński, który właśnie rozpoczął swoją morską służbę, jest pierwszą tego typu jednostką w rozwijanej przez Grupę ORLEN flocie. Do końca 2025 r. będzie ona liczyć łącznie osiem statków. W tym roku do użytku wejdzie jeszcze jeden gazowiec, któremu nadano nazwę „Grażyna Gęsicka”. Wszystkie jednostki posłużą do obsługi zarówno kontraktów długoterminowych Grupy ORLEN na dostawy LNG ze Stanów Zjednoczonych, jak i ładunków zakupionych na rynku spotowym.
Grupa Orlen będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarteru podpisanych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime. Zgodnie z umowami, armatorzy będą odpowiedzialni za obsadę załogi i stan techniczny jednostek. Okres czarteru obejmuje 10 lat z możliwością przedłużenia. Każda z jednostek może przetransportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. Wielkość zamówionych statków zapewnia ich uniwersalność, w tym możliwość odbioru oraz dostaw gazu również w tych terminalach, do których nie wpłyną największe gazowce.
Spółka sprowadza LNG do Terminalu w Świnoujściu od 2016 roku. Do tej pory odebrała, łącznie z dzisiejszą dostawą, 219 ładunków skroplonego gazu ziemnego o wolumenie wynoszącym ok. 17,5 mln ton LNG. Najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru (116) oraz USA (83). Ponadto zostały odebrane dostawy z Norwegii (13), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3) oraz Egiptu (1).
W 2023 roku Grupa ORLEN planuje utrzymać wysoką efektywność operacji LNG, dostosowując wolumen importu gazu drogą morską do zapotrzebowania odbiorców i sytuacji rynkowej. Obecne dostawy LNG pokrywają jedną trzecią rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce.
Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia