• <

Marynarze doskonalą znajomość obsługi systemów przeciwminowych

11.03.2023 14:20 Źródło: Służby Prasowe 8. FOW
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Marynarze doskonalą znajomość obsługi systemów przeciwminowych

Partnerzy portalu

Służby Prasowe 8. FOW

Wejście do służby nowych niszczycieli min proj. 258, ORP Albatros i ORP Kormoran wzmacnia możliwości operacyjne sił przeciwminowych polskiej Marynarki Wojennej. Obecnie okręty przechodzą badania eksploatacyjno-wojskowe, w ramach których załogi przygotowują się do zadania programowego O2, po których zostaną dopuszczone do udziału w operacjach morskich i patrolach w ramach regularnej służby. W ostatnim czasie marynarze doskonalili obsługę systemów Ukwiał oraz Głuptak.

Służący w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża członkowie okrętów typu Kormoran 2 stale rozwijają swoje umiejętności w zakresie wykorzystywania sprzętu, w jakie zostały wyposażone ORP Albatros i ORP Mewa. W związku z tym utrwalali znajomość procedur obsługi wyposażenia, a także sprawdzali go ramach działań morskich. Dzięki temu w przyszłości będą w stanie skutecznie go wykorzystywać podczas prawdziwych operacji przeciwminowych.

System unieszkodliwiania min morskich Ukwiał to zdalnie sterowany pojazd podwodny, przeznaczony do neutralizowania obiektów niebezpiecznych pod wodą. W tym celu dostarcza ładunek wybuchowy Toczek w bezpośrednie sąsiedztwo miny lub innego celu. Na jego wyposażenie składa się konsola sterująca znajdująca się na okręcie, zawierająca komputery, ekrany kontrolne, elementy sterujące i transmisyjne. Do tego dochodzi manipulator do umieszczania ładunku Toczek B, o długości 2,2 metra i nośności 12 kg, system taśm do umieszczenia ładunku Toczek A, kamery (w tym umieszczona na manipulatorze ładunku), dwie lampy o mocy 150 W, sonar omiatający o zasięg 150 metrów, echosonda, kompas elektroniczny i przechyłomierz elektrolityczny.

Gdy pojazd podwodny znajdzie się w pobliżu niebezpiecznego obiektu, jest uruchamiany sonar omiatający. Dane z niego sonaru służą do podprowadzenia pojazdu na odległość, z której cel może być widziany przez zamontowane na pojeździe kamery, a po jego wykryciu także zidentyfikowany. W zależności od sytuacji, Głuptak może oznaczyć dokładnie położenie obiektu, ustawiając w jego pobliżu nadajnik hydroakustyczny i oznaczyć dokładną pozycję geograficzną. Potem może pozostać w sąsiedztwie obiektu do czasu przybycia płetwonurków lub umieścić zdalnie odpalany ładunek Toczek. W drugiej sytuacji, wraca do okrętu i zostaje podniesiony na pokład. W tym czasie ładunek jest odpalany za pomocą kodowanego sygnału hydroakustycznego, niszcząc wskazany obiekt.

System unieszkodliwiania min morskich Ukwiał został opracowany na Politechnice Gdańskiej.

Służby Prasowe 8. FOW

System obrony przeciwminowej (OPM) Głuptak wykorzystuje mały, zdalnie sterowany pojazd o długości jednego metra i kształcie przypominającym torpedę. Jest to uzbrojenie jednorazowego użytku, służące do przenoszenia efektora niszczącego minę morską przy pomocy kumulacyjnego ładunku wybuchowego. W czasie takiej operacji pojazd również ulega zniszczeniu. W wersji ćwiczebnej może być wykorzystywany do działań rozpoznawczych.

Głuptak jest przeznaczony do identyfikacji i neutralizacji obiektów niebezpiecznych znajdujących się w toni, spoczywających na dnie, a także częściowo zagrzebanych w mule i ukrytych za przeszkodami terenowymi. Może operować na głębokości od 5 do 200 metrów. Pojazd wyposażono w obrotową głowicę mieszczącą w sobie kumulacyjny ładunek bojowy z zapalnikiem, kamerę, sonar i dwa emitery promieni światła laserowego, pozwalające na precyzyjne celowanie kierunkiem działania strumienia kumulacyjnego. Co istotne, budowa tego ładunku umożliwia celowanie w bok, a nie tylko na wprost. Ma także zdolność skutecznego działania w warunkach silnych prądów o prędkości do 2 m/s.

Podobnie jak Ukwiał, OPM Głuptak został zaprojektowany i skonstruowany na Politechnice Gdańskiej.

Służby Prasowe 8. FOW

Niszczyciele min proj. 258 to najnowsze nabytki polskiej Marynarki Wojennej, które przeznaczono do zastąpienia starszych okrętów tego rodzaju, proj. 206FM. Budowało je konsorcjum w składzie Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. Nadzór klasyfikacyjny nad budową okrętu pełnił Polski Rejestr Statków S.A. Jako pierwszy, prototypowy okręt, powstał ORP Kormoran, wprowadzony do służby 28 listopada 2017 roku. Wtedy też rozpoczęły się zaawansowane prace związane z budową dwóch jednostek seryjnych typu Kormoran 2. Na podniesienie bandery na pierwszym z nich, ORP Albatros, trzeba było czekać równo pięć lat. Ostatnim był ORP Mewa, wprowadzony do służby 14 lutego 2023 roku. Wszystkie służą w 13. Dywizjonie Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety w Porcie Wojennym Gdynia.

To nie kończy całego przedsięwzięcia związanego z doposażeniem polskiej Marynarki Wojennej w nowoczesne okręty przeciwminowe. Minister Obrony Narodowej Marcin Błaszczak zawarł w czerwcu umowę na dostarczenie trzech kolejnych niszczycieli min proj. 258, które wzmocnią 12. Dywizjon Trałowców. 8. FOW stacjonujący w Porcie Wojennym Świnoujście.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.