• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

2023 rok ze wzrostem przeładunków w Porcie Darłowo

kw

25.01.2024 11:25 Źródło: Zarządu Portu Morskiego Darłowo
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 2023 rok ze wzrostem przeładunków w Porcie Darłowo

Partnerzy portalu

fot. GospodarkaMorska.pl

Port Darłowo podsumował swoją pracę w 2023 roku. Prezentowane liczby jasno sugerują poprawę w odniesieniu do roku poprzedniego. Był to również przełomowy rok dla miejscowej stoczni, z której w podróż wyruszyła pierwsza łódź, która od stępki powstała w M&W Stoczni Darłowo. 

W 2023 roku do portu w Darłowie zawinęło 78 jednostek eksploatacyjnych, które przewiozły ładunki na łączną sumę 119952 mt. Jest to o 28027 mt ładunku więcej niż do analogicznego roku ubiegłego. Najwięcej przywieziono do portu popiołu i kruszywa - odpowiednio 54958 mt oraz 39833 mt.

Do portów północnych Morza Bałtyckiego wywieziono złom 8698 mt oraz drewno 8984 mt. Do portu Darłowo przywieziono także z portów skandynawskich nawozy o łącznej sumie 7455 mt. Na 78 jednostki, które zawinęły do portu, tylko siedem wpłynęło pod balastem.

Ogółem przywieziono 102246 mt ładunków, a wywieziono 17706 mt. Wyładowano więc o 19887 mt ładunku więcej niż w roku 2022. Załadunek natomiast był większy o 8140 mt.

Rok 2023 był również istotny w związku z działalnością stoczniową, gdyż wtedy również 18 listopada port po raz pierwszy opuściła jednostka budowana w M&W Stocznia Darłowo Sp. z o.o. Był to aluminiowy jacht motorowy, który na pokładzie MV Frisian River wyruszył do portu Harlingen w Holandii celem doposażenia w osprzęt elektroniczny i radarowy. Jednostka wyruszyła z Nabrzeża Dorszowego.

Port Morski Darłowo jest portem handlowo-rybacko-turystycznym, leżącym w ujściu rzeki Wieprza, która wpada tam do Morza Bałtyckiego. Leży w odległości około 25 km na zachód od portu Ustka i w odległości 33 km na wschód od portu Kołobrzeg. To port otwarty Morza Bałtyckiego, składający się z dwóch części. Pierwsza zlokalizowana jest w bezpośredniej bliskości morza, z falochronami, wejściem do portu, awanportem, Basenem Rybackim oraz mostem. Druga natomiast położona jest w odległości około 2,3 km od wejścia portowego w bezpośrednim sąsiedztwie miasta Darłowo z obrotnicą portową, Basenem Przemysłowym oraz korytem rzeki Wieprza. Obie części łączy 2,5 km kanał portowy o żeglownej głębokości 5,5 m. Łączna długość wszystkich nabrzeży w porcie wraz z falochronami wynosi 5 307 mb.

Port Darłowo nie jest sprofilowany na jeden rodzaj działalności. Poprzez firmy zewnętrzne znakomicie rozwija się w nim działalność przeładunkowa. W związku z zaleceniami UE o ograniczeniu kwot połowowych nieco zmalała jego rola, jako portu rybackiego, a także popularnego w Polsce wędkarstwa morskiego. Znakomicie rozwija się tak zwana Biała Flota, czyli armatorzy świadczący usługi turystyczne. Popularne są tak zwane małe rejsy morskie oraz wycieczki Tramwajem Wodnym wzdłuż szlaku turystycznego Wieprzy. Wielkim atutem jest także marina żeglarska. Jest to nowoczesna przystań, znakomicie wyposażona w infrastrukturę niezbędną dla żeglarzy. Marina powstała ze środków Unii Europejskiej. Sporym ułatwieniem dla armatorów rybackich jest Targ Rybny, gdzie można sprzedawać złowioną rybę.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.