• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

GDDiKA podsumowuje inwestycje w 2023 roku na Pomorzu

02.01.2024 13:55 Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Partnerzy portalu

Rok 2023 był niezwykle bogaty pod względem wykonanych robót, otwieranych odcinków tras, jak i ogłaszanych przetargów dla inwestycji drogowych. Wiele z tych inwestycji, obok usprawnienia transportu drogowego, jest też kluczowa dla sprawnego rozwoju infrastruktury morskiej, w tym terminali przeładunkowych, pozwalając na skuteczniejsze rozładowywanie portów do których przybywa coraz więcej transportów.

Rozpoczęcie prac budowlanych na całym pomorskim odcinku drogi ekspresowej S6 należy zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do najważniejszych wydarzeń tego roku. Cały czas trwają prace budowlane przy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej oraz rozbudowa drogi krajowej nr 22.

Cała pomorska S6 już w budowie


Po wydaniu przez Wojewodę Pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w woj. pomorskim jest już w budowie. To ponad 70 km nowej drogi, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem.

DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Budowany odcinek S6 pozwoli również na drogowe skomunikowanie portu w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. Łączny koszt budowy S6 na odcinku Słupsk - Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.
Priorytetem Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) i Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2). Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo - Gdańsk Południe Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. Koszt robót na OMT 1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.
Program budowy 100 obwodnic

Po oddaniu do ruchu obwodnicy Brzezia w ciągu DK25, cały czas kontynuujemy prace projektowe przy kolejnych pomorskich obwodnicach: Człuchowa na DK22/DK25, Słupska i Kobylnicy na DK21, Starogardu Gdańskiego na DK22 i Sztumu w ciągu DK55.

Droga do elektrowni jądrowej i budowa Drogi Czerwonej w Gdyni


GDDiKA kontynuuje prace projektowe przy nowych drogach krajowych. Pierwszą z nich jest prowadząca z węzła Łęczyce na przyszłej S6 w kierunku planowanej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo. Inwestycja jest realizowana we współpracy ze spółką Polskie Elektrownie Jądrowe.

Drugą, niemniej ważnym przedsięwzięciem jest budowa tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni, która ma być przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta w kierunku północnym, a następnie na wschód do gdyńskiego portu. Nowe trasa umożliwi sprawne połączenie rozwijającego się portu z krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Ta trasa jest projektowana we współpracy ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. Jesteśmy już po spotkaniach informacyjnych, gdzie projektanci przedstawili warianty przebiegu drogi oraz wysłuchaliśmy głosu lokalnej społeczności, która mogła przedstawić swoje opinie w kwestii proponowanych rozwiązań.

Świnoujście połączone tunelem z resztą kraju


Od 30 czerwca 2023 roku można dojechać do Świnoujścia od polskiej strony bez przeprawiania się promem przez cieśninę Świna. Oba brzegi połączył tunel o całkowitej długości 1800 metrów. GDDKiA była Inwestorem zastępczym dla tego zadania, a Inwestorem było Miasto Świnoujście. Umowa na realizację inwestycji została podpisana we wrześniu 2018 roku. Po przygotowaniu projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji ZRID jesienią 2019 roku rozpoczęto pierwsze prace. W marcu 2021 roku ruszyło drążenie tunelu maszyną TBM sprowadzoną z Chin. Realizacja prac była wyzwaniem inżynierskim również z powodu konieczności wykonania wyjść awaryjnych metodą mrożenia. Inwestycja była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.