• <

Wynik wyszukiwania - "korek" - Wiadomości

Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe –„contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.
15.05.2024

Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC

Dzięki darowiznom i wsparciu międzynarodowym instytucja pomocowa Mercy Ships zbuduje kolejny statek, którego zadaniem będzie niesienie pomocy medycznej potrzebującym w Afryce Subsaharyjskiej.
26.04.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI

U podstaw wykształcenia się praktyki wydania ładunku bez konosamentu na podstawie Letter of Indemnity („LOI”), leżała i leży rozbieżność pomiędzy niewzruszanymi od XVIII wieku zasadami precedensowymi, nakładającymi na armatora/przewoźnika obowiązek wydania ładunku tylko na podstawie konosamentu (papieru wartościowego – „document of title”), ze zmieniającymi się realiami międzynarodowego obrotu handlowego.
26.04.2024

Korek po obróbce laserowej może służyć oczyszczaniu mórz z ropy naftowej

Nietoksyczną i skuteczną metodę oczyszczania wód morskich po wyciekach ropy naftowej opracował międzynarodowy zespół naukowców. Badacze wykorzystali naturalny korek, który poddano obróbce laserowej.
25.04.2024

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.
22.04.2024

Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "permissible delay" omówiliśmy kategorię zdarzeń i okoliczności, które zgodnie z danymi postanowieniami umownymi, umożliwiają stoczni („Builder”/,,Seller”) przesunięcie kontraktowego terminu dostawy statku („Delivery Date”) bez żadnych konsekwencji prawnych i finansowych z tego tytułu. Wyjaśniono też, w ślad za orzeczeniem w sprawie „Zhoushan Iinhaaiwan Shipyard Co. Ltd. v Golden Exquisite Inc” [2015], iż kategoria „permissible delay” składa się w istocie z dwóch podkategorii.
17.04.2024

Kraje europejskie na mapach przemytu ropy naftowej. Rosyjska ropa przecieka „flotami cieni”

Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
13.04.2024

Port Łeba zmieni swoje granice? Ministerstwo Infrastruktury wspiera inwestycje w obsługę serwisową farm wiatrowych

Rządowe Centrum Legislacyjne opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zmiany granicy portu morskiego w Łebie. Ma na celu umożliwienie wykonania inwestycji związanej z jego planowanym przystosowaniem do obsługi serwisowej farm wiatrowych. Dokument został przekazany 3 kwietnia do uzgodnień międzyresortowych, które potrwają 14 dni. Aktualnie trwa jego opiniowanie.
10.04.2024

Kraje i porty morskie w indeksie połączeń liniowych. Polska na 5. miejscu w Europie Północnej

Wśród najlepiej skomunikowanych krajów połączeniami oceanicznymi aż siedem krajów jest w Azji, a tylko dwa kraje w Europie. W czołówce krajów, których porty są najlepiej skomunikowane ze światem poprzez połączenia liniowe są Chiny, Korea Południowa oraz Singapur. Za nimi plasują się Stany Zjednoczone. Hiszpania jest najlepiej skomunikowanym krajem europejskim i zajmuje ósme miejsce na światowej liście – informuje w najnowszym raporcie IAPH World Ports Tracker.
09.04.2024

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

Ostatnie tygodnie to raczej stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych wokół określonych zakresów parametrów rynku segmentu masowców i zbiornikowców. Krótkoterminowe tendencje mogą wskazywać na drobne korekty w dół czołowych indykatorów, wskazujących na kondycję żeglugi.
08.04.2024

Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”

W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.
08.04.2024

Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]

Zgodnie z orzeczeniem „Hulthen v Stewart” [1903] A.C. 389 – ustalony „zamkniętą formułą czasową” laytime musi być określony w sposób jasny i jednoznaczny (zob. „Van Liewen v Hollis” [1920] A.C. 239). Czy przyjęta formuła ujęta jest określoną liczbą dni, czy godzin, czy też precyzyjnie ustaloną, na przykład, dobową czy godzinową ratą załadunkową („Alexander v Aktieselskabet Hansa” [1920]; „Van Nievelt v Forslind” [1925] 30 Com. Cas. 263) nie ma to różnicy prawnej. W obu przypadkach mówimy o „zamkniętej” formule ustalenia lay-time.
29.03.2024

Konosament a umowa czarteru

Standardem niemal, w międzynarodowym obrocie morskim, jest sytuacja, w której kapitan statku (lub inny przedstawiciel armatora) zatrudnionego w ramach umowy czarterowej wystawia konosament. W relacjach bezpośrednich armator – czarterujący, wystawiony konosament, co do zasady, nie wywołuje większych skutków prawnych.
22.03.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część II

W części I Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część I rozpoczęliśmy omówienie orzeczenia Kanadyjskiego Sądu Federalnego w sprawie „Arc-En-Ciel Produce Inc. v BF Leticia (Ship) 2022 FC 843.
13.03.2024

P.o. prezesa Orlenu: nowy zarząd przemyśli obecną strategię koncernu

Nowy zarząd Orlenu przemyśli, czy nowa strategia koncernu jest odpowiednia - poinformował w poniedziałek p.o. prezesa Orlenu Witold Literacki. Niestabilna sytuacja na Bliskim Wschodzie powoduje, że musimy też przemodelować źródła surowców do produkcji - dodał.
11.03.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu i morskiego listu przewozowego

W naszym wcześniejszych opracowaniu podjęliśmy próbę prześledzenia ewolucji orzecznictwa angielskiego (lub szerzej anglo-saskiego) w zakresie istotnej kwestii prawnej – ustalenia obowiązku (lub jego braku) wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego.
06.03.2024

MOL Chemical Tankers przejmuje Fairfield Chemical Carriers i zwiększa swoją flotę chemikaliowców

MOL Chemical Tankers i Fairfield-Maxwell ogłosiły dzisiaj, że osiągnęły zasadnicze porozumienie, na mocy w zakresie sprzedaży udziałów. Przejęcie zostało zatwierdzone przez zarządy obu spółek, z zastrzeżeniem zwyczajowych warunków określonych w umowie sprzedaży udziałów.
04.03.2024

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”
26.02.2024

Zysk netto Orlenu za 2023 wzrośnie o 3,6 mld zł z rozliczenia przejęcia PGNiG

Zysk netto grupy Orlen za 2023 rok z tytułu ostatecznego rozliczenia transakcji połączenia z PGNiG zwiększy się o około 3,6 mld zł, z czego za sam czwarty kwartał 2023 roku wzrośnie o 0,8 mld zł - poinformował Orlen w komunikacie.
19.02.2024

Czarter na czas – prawo do potrącenia należności z „hire”

W praktyce czarterowej, przy wysokiej złożoności faktycznej i prawnej relacji pomiędzy armatorem i czarterującym, kwestia sprawnego rozliczenia wzajemnych należności staje się często sprawą kluczową. Obok klasycznych „prostych” zasad wyjściowych – obowiązku, zgodnego z umową, zapłaty „hire” (opłaty czarterowej) przez czarterujących oraz prawa do zaprzestania realizacji tego obowiązku, czasowego (w okresie „off-hire”) i stałego po rozwiązaniu umowy, istnieje cała skala sytuacji „pośrednich”.
16.02.2024

PIE: polska gospodarka wraca na ścieżkę wzrostu

PKB wzrosło w 4 kwartale o 1 proc. r/r, a polska gospodarka wraca na ścieżkę wzrostu - ocenił Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) w środowym komunikacie. Dodano, że w tym roku zobaczymy wyraźne przyspieszenie aktywności gospodarczej.
14.02.2024

Europejski rynek LNG. UE co miesiąc pompuje 1 mld dol. w gospodarkę Rosji

W okresie styczeń-grudzień 2023 r. import LNG krajów Unii Europejskiej wzrósł o 1,9% r/r do 102 mln ton, do Chin o 11,4% r/r do 71,6 mln ton, do Japonii zmalał o 9,2% r/r do 66,9 mln ton, do Korei Południowej zmniejszył się 3,5% r/r do 45,5 mln ton – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa Research. Przepompowując rosyjskie LNG w terminalach Belgii, Hiszpanii i Francji, UE co miesiąc pompuje w gospodarkę Rosji 1 mld dol. – podaje najnowszy raport CREA.
11.02.2024

Czarter na podróż – zakończenie okresu ładowania

Okres ładowania („laytime”) jest ustalonym (umownie lub zwyczajowo) okresem, będącym w wyłącznej dyspozycji frachtującego (czarterującego), przeznaczonym do przeprowadzenia operacji za/wyładunkowych towaru objętego daną umową czarteru.
07.02.2024

Hague-Visby Rules – Paramount Clause

Obok obowiązywania Reguł Hasko-Visbijskich 1924/1968/1979 z mocy prawa (na podstawie ratyfikacji przez dane państwo Konwencji Brukselskiej z 1924 z ewentualnymi zmianami 1968/1979 - o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów, lub na podstawie inkorporacji Reguł do danego systemu prawnego na podstawie ustaw krajowych – np. COGSA 1971/MSA 1981 w prawie angielskim), Reguły mogą zostać inkorporowane do danej umowy przewozu (contract of affreightment) w drodze odrębnej, umownej klauzuli.
29.01.2024

Paliwa płynne zapracowały na rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk

Dynamiczny rozwój Portu Gdańsk i sukcesywny wzrost przeładunków można obserwować od kilku lat. Jednak w ostatnim roku, z uwagi na sytuację geopolityczną, nastąpił olbrzymi skok. Największy polski port przekroczył kolejną barierę przeładunków. Blisko 81 mln ton, oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r.
28.01.2024

Rząd Federalny Australii odrzuca plany budowy terminalu energii odnawialnej

Plany rozwoju infrastruktury morskiej energetyki wiatrowej w miejscowości Hastings (stan Wiktoria) w Australii stanęły pod znakiem zapytania po tym, jak rząd federalny wykluczył możliwość budowy terminalu energii odnawialnej w porcie w Hastings. Powodem decyzji miało być stwarzanie „wyraźnie niedopuszczalnego” wpływu na lokalne środowiska.
18.01.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego. Część II

W części I Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego rozpoczęliśmy omawianie orzeczenia w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd.” [2022] EWHC 728 (Q.B). Orzeczenie, odnosi się do warunków wypowiadania umów („contractual termination”) w świetle prawa angielskiego.
08.01.2024

LawConnect zwycięzcą regat Sydney-Hobart

Drugi przed rokiem jacht "LawConnect" wygrał 78. edycję regat żeglarskich Sydney - Hobart, wyprzedzając po niezwykle zaciętym wyścigu zwycięzcę ubiegłorocznej edycji "Andoo Comanche". Na mecie różnica między nimi wyniosła tylko 51 sekund.
29.12.2023

Regaty Sydney-Hobart - dwa jachty na czele, rekordu trasy nie będzie

Najlepszy przed rokiem jacht "Andoo Comanche" i druga w poprzedniej edycji inna jednostka klasy super maxi "LawConnect" oderwały się od reszty stawki i prawdopodobnie między sobą stoczą walką o zwycięstwo w 78. regatach żeglarskich Sydney - Hobart.
27.12.2023

Kontenerowce płyną na stratach. Będą szorować po dnie do 2028 roku?

Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
25.12.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część II)

W pierwszej części naszego opracowania Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I) podjęliśmy próbę omówienia wybranych zagadnień prawnych, związanych z transakcjami sprzedaży statku używanego („second-hand”) w świetle prawa angielskiego. Transakcje te opisane są zazwyczaj na uznanych międzynarodowych formularzach typu „NSF” z 1993 lub 2012, „Nipponsale” „SSF” czy „SHIPSALE form”.
20.12.2023

Stan Nowy Jork uruchamia czwarty przetarg na morską energetykę wiatrową

Urząd ds. Badań i Rozwoju Energii stanu Nowy Jork [dalej: Nyserda] uruchomił czwarty przetarg na morską energetykę wiatrową. Przetarg jest w istocie następstwem odrzucenia przez państwo petycji w sprawie obniżek cen, w wyniku czego inwestycje mające wytwarzać ponad 13 gigawatów znalazły się w zawieszeniu. Ostateczny termin na składanie ewentualnych oferty mija 25 stycznia 2024 roku, natomiast ogłoszenie wyników ma nastąpić w lutym 2024 roku.
18.12.2023

Świnoujście bez pieniędzy z rządu na promy

Świnoujście nie otrzyma w przyszłym roku subwencji rządowej na utrzymanie przepraw promowych przez Świnę.
15.12.2023

Umowa o budowę statku – notyfikacja „permissible delay” („force majeure”)

W naszych publikacjach cz I i II Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I rozpoczęliśmy analizę postanowień kontraktowych dotyczących opóźnienia w budowie i dostawie statku. W niniejszym opracowaniu kontynuujemy omówienie wymogów związanych z prawidłowym zgłoszeniem okoliczności/zdarzeń mających charakter „siły wyższej” (a szerzej „permissible delay”), które uprawniają stocznię do przedłużenia okresu dostawy statku („delivery date”).
11.12.2023

I miejsce dla studentów Akademii Marynarki Wojennej za projekt bezzałogowego systemu morskiego

Podchorążowie z Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni zajęli I miejsce w konkursie Ministra Obrony Narodowej za realizację Bezzałogowego Systemu Morskiego w kategorii operacyjno-rozpoznawcze dla pojazdu podwodnego "Schedar”.
05.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Położenie stępki pod ORP Wicher planowane wstępnie na 31 stycznia. To kolejny etap programu "Miecznik"

Na portalu X (dawniej Twitter) Polska Grupa Zbrojeniowa podała informację, kiedy miałoby się odbyć kolejne wydarzenie związane z budową pierwszej z trzech, wielozadaniowych fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.
25.11.2023

Zmiany w Konwencji pracy na morzu z 2006 r.

W dniach od 27 maja do 11 czerwca 2022 roku odbyła się w Genewie internacjonalna konferencja, która została zorganizowała przez Międzynarodową Organizację Pracy. Na mocy jej obrad, podjęto decyzję o zmianie Konwencji pracy na morzu z 2006 roku, której zmieniona wersja wejdzie w życie już 23 grudnia 2023 roku. Wspomniana powyżej konferencja jest organizowana cyklicznie co roku, natomiast w jej ramach podejmuje się takie tematy, jak decyzje w przedmiocie przyszłej polityki organizacji, jej programu czy budżetu.
23.11.2023

Czarter na podróż – liczenie i zawieszenie okresu ładowania

W naszym opracowaniu Czarter na podróż – okres ładowania („laytime”) przedstawione zostały jurydyczne stanowiska interpretacyjne „kalendarzowej” formuły czarterowej, okresu ładowania, opartej na jednostce „godziny” („hour”) i „dnia” (,,day”), przy ewentualnych kwalifikacjach jednostki bazowej (przez określenia „working day/hour” czy „weather working day/hour” itp.).
22.11.2023

KE pozytywnie oceniła polski KPO. 59,8 mld na transformację, w tym offshore wind

Komisja Europejska pozytywnie oceniła zmieniony polski Krajowy Plan Odbudowy o wartości 59,8 mld euro; zatwierdzenie przez Radę umożliwi Polsce otrzymanie płatności zaliczkowych w wysokości 5,1 mld euro z funduszy REPowerEU. Nowe inwestycje mają na celu wspieranie transformacji energetycznej, w tym sieci przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej oraz morskich farm wiatrowych.
21.11.2023

„Paramount clause” – czarter, konosament

Zgodnie z art. I (b) Reguł Hague-Visby 1924/1968 (COGSA 1971) mają one zastosowanie „to contracts of carriage covered by a bill of lading or any similar document of title in so far as such document relates to the carriage of goods by sea, including any bill of lading or any similar document as aforesaid issued under or pursuant to a charterparty from the moment at which such bill of lading or similar document of title regulates the relationship between a carrier and a holder of the same”.
13.11.2023

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego (Część I)

Orzeczenie w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd” [2022] EWHC 728 (QB), przyniosło bardzo ciekawe i użyteczne praktycznie rozstrzygnięcie, dotyczące warunków kontraktowego wypowiedzenia umowy („contractual termination”), skutkujące rozwiązaniem umowy („cancellation of the contract”). Orzeczenie, co prawda, dotyczy umowy pożyczki związanej z transportem lotniczym, ale ustalenia i zasady przyjęte przez sąd angielski (High Court) w przedmiotowej sprawie, in extenso, mogą mieć zastosowanie do szeroko pojętych um
05.11.2023

Konsorcjum Windward Offshore

Pierwsze decyzje nowopowstałego konsorcjum Windward Offshore koncentrują się w szczególności na zamówieniu dwóch hybrydowych statków operacyjnych do obsługi morskich farm wiatrowych
03.11.2023

Ørsted: zyski z lokacji morskich wzrosły dwukrotnie

Raport okresowy ujmujący dziewięć miesięcy 2023 roku pokazuje, że duński gigant energetyczny Ørsted zanotował dodatni zysk operacyjny i ujemny zysk netto. Co jednak znamienne, pomimo rezygnacji z rozwoju dwóch amerykańskich projektów offshore, zyski spółki pochodzące z lokacji morskich podwoiły się.
01.11.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I)

Umowy kupna-sprzedaży statków stanowią stały element międzynarodowego obrotu morskiego. Podczas gdy „segmentowość” sprzedawanego tonażu podlega znacznym fluktuacjom rynkowym (np. aktualnie obserwuje się praktyczny zastój w kupnie/sprzedaży kontenerowców przy dużym obrocie w segmencie wycieczkowców i tankowców), średnia „roczna wielkość” światowego tonażu, będącego przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, pozostaje względnie stabilna.
25.10.2023

ORP Błyskawica zamknięty dla odwiedzających

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni informuje o przedwczesnym zakończeniu sezonu wystawienniczego okrętu ORP Błyskawica. Obiekt zostanie zamknięty dla zwiedzających jeszcze w październiku. Ma to związek z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi w pomieszczeniach marynarskich, które w znacznym stopniu utrudniają poruszanie się po okręcie.
19.10.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część II

Niniejsze opracowanie jest kontynuacją Części I Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Podstawowe formularze kontraktowe, charakteryzują się znaczącymi (choć często trudnymi do dostrzeżenia przy pierwszej pobieżnej analizie) różnicami w ujęciu okoliczności i zdarzeń, które skutkują w opóźnieniu terminu budowy i dostawy statku, ale których charakter pozwala stoczni na przesunięcie kontraktowej daty dostawy statku, bez konsekwencji prawnych i finansowych.
16.10.2023

Dynamiczny eksport konkurencyjnego cenowo zboża z basenu Morza Czarnego przeciwdziała większym wzrostom cen

Cena polskiej pszenicy jest skorelowana z giełdą MATIF; na rynku krajowym obserwujemy dalsze spadki cen zbóż, szczególnie ziarna o niższej jakości – oceniła Weronika Szymańska z BNP Paribas dla PAP. Dodała, że wzrost popytu na unijne ziarno ograniczył korektę notowań na MATIF.
16.10.2023

SG-301 Gen. Józef Haller już w służbie. Co skrywa najnowszy patrolowiec MOSG?

Wcielona oficjalnie do służby 12 października tego roku jednostka patrolowa typu OPV 70 Morskiego Rodzaju Straży Granicznej jest efektem dwóch lat prac francuskiej i polskiej branży stoczniowej. Choć przebiegało to burzliwie, dziś na gdańskim nabrzeżu można oglądać nowy nabytek polskich służb morskich, wyróżniający się na ich tle rozmiarami i przeznaczeniem.
13.10.2023

Ekotrendy w turystyce morskiej szansą dla Pomorza, Kaszub i Żuław

Rozwój zrównoważony trafił na pokłady statków pasażerskich. Cruise operatorzy nie pozostają w tyle za innymi branżami i stawiają na turystykę przyjazną dla środowiska na morzy i w portach. Nowe produkty turystyczne odpowiadają zrównoważonej gospodarce. Armatorzy włączają się w działania na rzecz ochrony środowiska, co jest pozytywnie odbierane przez większość pasażerów. Nowe statki przystosowane są do zasilania z lądu.
13.10.2023

Czarter na czas – klauzula „off-hire” [Część III]

Charakter prawno-kontraktowy, rodzaje i zakres praw i obowiązków stron umowy czarteru na czas, w relacji do klauzul „off-hire” został przeanalizowany w Części I Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I i II Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część II.
06.10.2023

CRIST. Powstaje sekcja gigantycznego wycieczkowca

W dniu 29 września 2023 roku przeprowadzono urzędowy przegląd pierwszej sekcji kadłuba dla statku Meyer Turku NB-1402 ICON 3.
03.10.2023

Odrzańska Droga Wodna ma już parametry drogi międzynarodowej

"Odrzańska Droga Wodna ma już parametry drogi międzynarodowej i przede wszystkim może odbywać się na niej swobodna żegluga" – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. W środę podpisano porozumienie dot. współpracy w zakresie transportu wodnego oraz uruchomienia nowego portu w Elektrowni Dolna Odra.
27.09.2023

Czarter na podróż – okres ładowania (laytime)

Okres czasu niezbędny do przeprowadzenia pełnego cyklu operacji załadunkowych i wyładunkowych określany jest w czarterze na podróż jako „okres ładowania” („laytime”, ,,lay-time”, „lay-days”).
27.09.2023

Kto jest kim w polskim offshore? Industria Project

Morska energetyka wiatrowa rozwija się w niebywałym tempie, a rola krajowych graczy staje się coraz bardziej zauważalna również na globalnej arenie. Jednym z wiodących uczestników tego sektora jest Industria Project. Firma już od dawna nie tylko kształtuje polski rynek inżynieryjny, ale także wprowadza innowacje, które stają się standardem w branży.
19.09.2023

Konosament w systemie prawa angielskiego

Klasyczny system prawa angielskiego dzielił umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) na umowy zawarte w formie czarteru (charterparty) oraz zawarte lub wykazane przez konosament (bill of lading).
18.09.2023

Amerykańskie farmy wiatrowe pod znakiem zapytania

Stany Zjednoczone, które obecnie pozostają daleko w tyle za Europą i Chinami w wyścigu o budowę morskiej energetyki wiatrowej, zamierzają do końca 2030 roku, zwiększyć moc z niemal zera do 30 GW. Podczas gdy administracja rządowa zachwalała swój przełomowy program dotacji na czystą energię w celu ożywienia projektów, wystąpiły, nieprzewidziane wcześniej, problemy w zakresie znacznego wzrostu kosztów komponentów.
15.09.2023

The "Ever Given" [2023] – pierwsze prawne starcie

Około godz. 05:04 UTC w dniu 23 marca 2021 roku, kontenerowiec (ULCV) EVER GIVEN wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim. Statek pozostał unieruchomiony przez sześć dni, blokując przejście kanałem w obu kierunkach.
08.09.2023

Dziś do Gdańska przybył patrolowiec SG-301. W tle kontrowersje wokół płatności za jego budowę

Po zakończeniu prób morskich z Francji przybyła do Polski nowa jednostka dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Obecnie znajduje się ona przy nabrzeżu nieopodal Kanału Portowego, a w ciągu najbliższych tygodni nastąpi jej oficjalne przekazanie zamawiającemu i wcielenie do służby. Choć to ważny moment dla formacji oraz polskiej branży okrętowej, okazuje się, że nie brakuje tu problemów związanych z całym przedsięwzięciem.
05.09.2023

Konosament – ustalenie ciężaru ładunku masowego

Pomimo faktu, iż „draft survey” jest powszechnie stosowaną w praktyce shipping’owej formą ustalenia ciężaru ładunku, równie powszechnym jest problem dokładności tych pomiarów i związanych z tym sporów.
31.08.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I

Termin budowy i dostawy statku, stanowi jeden z elementów istotnych umowy. Jednocześnie, stocznia podejmując proces budowy, musi się liczyć z faktem powstania w trakcie budowy okoliczności, które opóźnią lub wręcz uniemożliwią kontynuację prac przewidzianych umową.
24.08.2023

Trwają prace nad rozładowaniem "największego korka świata" w Kanale Panamskim

Zarząd Kanału Panamskiego, rozładowujący "największy korek świata", powiadomił w środę, że na wejście do kanału czeka obecnie 131 statków, o 45 proc. więcej niż średnio, ale mniej niż w kolejce, która oczekiwała na przeprawę w ubiegłym miesiącu, liczącej 165 jednostek.
23.08.2023

Modernizacja Kanału Łuczańskiego przekracza półmetek

Trwają prace hydrotechniczne obejmujące przebudowę i umocnienie kanału Łuczańskiego (Giżyckiego). Zrealizowane już zostały roboty rozbiórkowe polegające m.in. na demontażu oczepów żelbetowych. Na ukończeniu jest zbrojenie i betonowanie nowych oczepów. Kolejnym kluczowym etapem będą roboty czerpalne mające na celu pogłębienie tej bardzo ważnej drogi w ramach szlaków wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Prace przebiegają zgodnie z założeniami wykonawcy. Całą modernizację realizuje Korporacja Budowlana DORACO.
21.08.2023

Morska energetyka wiatrowa w Europie łapie wiatr w śmigła i nadrabia zaległości. Szanse dla polskich producentów

Na akwenach wokół państw europejskich w pierwszej połowie 2023 r. zbudowano instalacje, które zapewnią kolejne 2,1 GW nowej energii z morskiej energetyki wiatrowej. Inwestycje w morską energetykę wiatrową wracają do normy, ale wciąż są zaległości do nadrobienia, w tym w potencjale i organizacji łańcucha dostaw – informuje WindEurope w najnowszym raporcie. Są więc szanse dla polskich producentów, by uzupełnili moce produkcyjne dla dynamicznie rozwijającej się branży.
20.08.2023

Korek w Kanale Kilońskim. Zabrakło pilotów

W piątek 28 lipca w Kanale Kilońskim, łączącym Bałtyk z Morzem Północnym, zakorkowało się. Statki chcące wpłynąć na Morze Bałtyckie musiały czekać, bo zabrakło pilotów.
31.07.2023

Konosament a umowa czarteru

Klasyczna, według common law, systematyka umów przewozu ładunków morzem (contracts of affreightment), dzieliła umowy na te, które są zawarte w czarterze (charterparty) i te, które są zawarte lub które są uwidocznione w konosamentach (bill of lading). Rozwój praktyki morskiej i angielskiego prawa morskiego, przyniósł, z upływem czasu, coraz to nowe typy, formy i rodzaje umów przewozowych. W istocie jednak, każda nowa odmiana, jest mutacją i/lub hybrydą pierwszych dwóch podstawowych typów umów.
29.07.2023

Media pokazały zdjęcia satelitarne uszkodzonego Mostu Krymskiego

Ukraińskie media pokazały w poniedziałek zdjęcia satelitarne uszkodzonego mostu prowadzącego na anektowany przez Rosję Półwysep Krymski. Jedno z przęseł mostu zostało całkowicie zniszczone i nie da się go naprawić.
17.07.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Ministerstwo Infrastruktury dementuje doniesienia o rezygnacji z rozbudowy portu w Ustce

Ministerstwo Infrastruktury udostępniło na Twitterze informację zaprzeczającą medialnym doniesieniom, jakoby całkowicie zrezygnowało z przebudowy usteckiego portu.
14.07.2023

Terraen. Nowe podejście do magazynowania energii

Czy przydomowy magazyn energii z Chojnic zrewolucjonizuje nasze myślenie o samowystarczalności energetycznej?
13.07.2023

Mazda Odyssey Warszawska Liga Żeglarska powraca!

Przed nami druga runda Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej i zapowiada się znów ekscytująco!
04.07.2023

PERN kupuje drony służące do nadzoru infrastruktury

PERN publikując postępowanie zakupowe ogłosił, że planuje zakupić bezzałogowe statki powietrzne. Miałyby one służyć do nadzoru infrastruktury, w tym Naftoportu.
15.06.2023

Shell miał ograniczyć produkcję ropy ale tego nie zrobi

Shell rezygnuje z zamiaru ograniczenia wydobycia ropy, poinformowało w środę kierownictwo naftowego koncernu. Firma zamierza utrzymać jej produkcję na tym samym poziomie do 2030 r.
14.06.2023

Zebranie podkomisji ds. przemysłu obronnego ws. programu "Miecznik". Podano kluczowe szczegóły

Podkomisja stała do spraw polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP zebrała się 24 maja, aby przedstawić informacje dt. budowy wielozadaniowych fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.
24.05.2023

Opóźni się termin przekazania nowego patrolowca Morskiemu Oddziałowi Straży Granicznej

We francuskiej stoczni Socarenam w Calais trwa budowa okrętu patrolowego (OPV), przyszłego SG-301. Jednostka właśnie trafiła do suchego doku celem dokonania poprawek, przed rozpoczęciem prób morskich. W związku z tym zamiast w czerwcu, przekazanie jednostki ma nastąpić w sierpniu.
21.05.2023

Wojenne rynki ropy naftowej. Transport morski potrzebuje VLCC i produktowców

Początek 2023 roku to dobry czas dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen ropy i rosnącego ryzyka recesji gospodarczej. Według danych Refinitiv, w okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku podaż ropy naftowej w handlu morskim wzrosła o 9,4%, do 717,8 mln ton. Skorzystali na tym głównie operatorzy z Grecji w których rękach jest 28% floty zbiornikowców do przewozu ropy naftowej oraz 17% światowej floty produktowców.
11.05.2023

Wzrost handlu transportem morskim w I kwartale 2023 r.

Pod wpływem wysokiej inflacji, rosnących stóp procentowych, powolnego wzrostu gospodarczego Chin, wymiana towarowa z udziałem transportu morskiego zwolniła w 2022 r. tempo wzrostu do 0,5 proc., tj. o 11,9 pp rok do roku. Podczas gdy część negatywnych czynników zaczęła słabnąć na początku 2023 r., na co wskazują szacunki, że w I kwartale globalny handel powrócił do wzrostu na poziomie 1 proc. rdr, gospodarka światowa pozostaje wrażliwa na takie sytuacje, szczególnie np. na ostatnie problemy sektora bankowego.
04.04.2023

Gigantyczny zator w porcie w Dover - operatorzy promów załamują ręce

Nawet kilkanaście godzin musiały czekać w sobotę samochody osobowe, autokary i ciężarówki, aby wjechać do portu w Dover w południowo-wschodniej Anglii, skąd wypływają promy przez kanał La Manche. Po południu korki nieco się skróciły, ale ruch nadal nie odbywa się na bieżąco.
01.04.2023

Alan Aleksandrowicz, prezes InvestGDA: Zagospodarowanie Pomorskiego Centrum Logistycznego na ostatniej prostej. Rusza projekt CTPark Gdańsk Port [WYWIAD]

O perspektywach rozwoju terenów okołoportowych i zaangażowaniu InvestGDA w budowę zaplecza logistycznego i przemysłowego w Gdańsku, rozmawiamy z prezesem spółki, Alanem Aleksandrowiczem.
30.03.2023

ICTSI w 2022 roku ze sprzedażą usług w wysokości 2,24 mld dolarów i zyskiem większym o 44%

ICTSI, właściciel Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, w 2022 roku osiągnął rekordowe przychody ze sprzedaży usług oraz wysoki zysk netto.
17.03.2023

Bezpieczeństwo morskie priorytetem UE. Aktualizacja strategii ochrony przestrzeni morskiej przed nowymi zagrożeniami

Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel przyjęli dziś wspólny komunikat w sprawie wzmocnionej strategii UE w zakresie bezpieczeństwa morskiego, aby zapewnić pokojowe wykorzystanie mórz i ochronę przestrzeni morskiej przed nowymi zagrożeniami. Przyjęli również zaktualizowany plan działania, za pomocą którego strategia będzie wdrażana.
13.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Trwają pierwsze prace przy budowie instalacji Olefiny III w PKN Orlen w Płocku. Elementy przypływają do Portu Gdańsk

W zakładzie PKN Orlen w Płocku (Mazowieckie) trwają już pierwsze prace przy budowie instalacji Olefiny III. Powstaje też miasteczko dla pracowników zatrudnionych przy inwestycji. W szczytowym jej okresie będzie ich 10 tys. - przekazał członek zarządu PKN Orlen ds. korporacyjnych Armen Artwich. Poszczególne elementy instalacji od miesiąca przypływają statkami do Portu Gdańsk, gdzie są przeładowywane na barki rzeczne, za pomocą których płyną dalej, do Płocka.
25.02.2023

W 2023 roku logistyka surowców energetycznych się ustabilizuje. Rosyjska gospodarka straci nawet 190 mld dolarów w wyniku sankcji

Sankcje nałożone na Rosję po napadzie na Ukrainę osłabiły gospodarkę Rosji ale jej nie załamały. Moskiewski indeks MoEx zmalał w ciągu ponad roku o połowę, a akcje wiodących spółek zjeżdżają po równi pochyłej. Ceny surowców energetycznych i frachtów ustabilizowały się po skokowym wzroście cen surowców energetycznych spowodowanym zmianami w ich podaży i radykalną reorientacją logistyki.
23.02.2023

RPA upada i dryfuje w kierunku orbity chińsko-rosyjskiej

Republika Południowej Afryki nie jest już potęgą Afryki Subsaharyjskiej, jaką była w latach 2000 - ocenia tygodnik "Economist" i uzasadnia: kraj się rozpada, szerzy się zorganizowana przestępczość; dla przyjaciół na Zachodzie pretensje RPA do globalnego znaczenia brzmią coraz bardziej absurdalne, a sympatia dla Rosji tylko to potęguje.
23.02.2023

Rok Jadeitowego Królika rokiem 5% wzrostu PKB w Chinach. Dobra wiadomość dla żeglugi i portów

Prognoza wzrostu gospodarczego Chin w 2023 r. została skorygowana prawie o 1% do 5% – powiadomił Fitch Ratings w komunikacie ogłoszonym w pierwszym dniu obchodów Chińskiego Nowego Roku–Roku Jadeitowego Królika. To dobra informacja także dla Polski, dla której Chiny są obecnie największym partnerem handlowym Polski w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To również dobra wiadomość dla żeglugi i portów, głównych beneficjentów aktywności gospodarczej Chin na oceanicznych szlakach.
14.02.2023

USS Arleigh Burke ponownie zawitał do Gdyni

W godzinach porannych 11 lutego do Portu Gdynia wszedł amerykański niszczyciel rakietowy USS Arleigh Burke (DDG-51). Trwająca do niedzieli wizyta miała charakter roboczy, a jej celem było uzupełnienie zapasów i odpoczynek załogi.
12.02.2023

Eksperci: do 2030 roku inwestycje w czystą energię muszą być podwojone

Inwestycje w czystą energię muszą być podwojone do 2030 r. - uważają eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Zaznaczyli, że tzw. zielone inwestycje, istotne szczególnie dla Europy, pozwalają uniezależnić się od surowców z Rosji.
04.02.2023

Podatki marynarskie: rozliczenie ulgi abolicyjnej a przedawnienie zobowiązań podatkowych

Z uwagi na fakt, iż na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy pojawiły się liczne wezwania marynarzy, którzy w latach wcześniejszych skorzystali z ulgi abolicyjnej, do bezzasadnej korekty PIT i zapłaty podatku, należy wyjaśnić, kiedy przedawniają się zobowiązania podatkowe, które mogą być przedmiotem ewentualnych wezwań ze strony Urzędu Skarbowego.
29.01.2023

Przełom roku w inwestycyjnym zastoju. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2022-1/2023)

Ostatnie tygodnie starego roku i pierwszy tydzień nowego roku to zdecydowanie okres zastoju w inwestycjach tonażowych. Niewiele było słychać na rynku obrotu tonażem używanym w segmencie drobnicowców wielozadaniowych jak i kontenerowców oraz wycieczkowców. Podobnie było również na rynku nowych zamówień.
26.01.2023

Port Gdańsk współpracuje z miastem w kwestii wzmożonego ruchu ciężarówek

Jak informowaliśmy na portalu GospodarkaMorska.pl wcześniej, 11 stycznia 2023 roku miało miejsce spotkanie w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, w którym udział wzięli m. in. urzędnicy miejscy, przedstawiciele Portu Gdańsk, Policji i Straży Miejskiej. Spotkanie miało na celu analizę problemu i wypracowanie rozwiązań, które pomogą zlikwidować zatory generowane przez samochody ciężarowe w tym rejonie. Port Gdańsk przedstawił szczegóły proponowanych rozwiązań.
25.01.2023

Sasin: rozwój energii z wiatru nie może być uciążliwy dla mieszkańców

Nadal uważamy, że rozwój energetyki wiatrowej nie może wpływać negatywnie na komfort życia mieszkańców, nie zmieniliśmy zdania w tej sprawie - zapewnił we wtorek wicepremier Jacek Sasin. Podkreślił, że korekty w ustawie odległościowej są możliwe dzięki postępowi technologicznemu.
24.01.2023

Niedługo rusza transport ogromnych elementów dla instalacji Olefin III w PKN Orlen. Potrwa do marca

Jeszcze w styczniu z nabrzeża Wisły w Płocku do tamtejszego zakładu PKN Orlen rozpocznie się transport ponadnormatywnych elementów dla kompleksu Olefin III. Transport kolejnych elementów instalacji o wymiarach około 120 na 9 metrów i wadze do 850 ton na plac budowy planowany jest do końca marca.
20.01.2023

Rusza modernizacja kanału Łuczańskiego

W styczniu tego roku rozpoczęto prace hydrotechniczne obejmujące przebudowę i umocnienie Kanału Łuczańskiego. Inwestycja unowocześni, a przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo jednej z głównych dróg wodnych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, łączącej Niegocin z jeziorem Kisajno. Realizacja projektu zajmie do 12 miesięcy, a ponowne oddanie kanału do użytkowania w pełnym zakresie planowane jest do końca 2023 roku. Całość planowanych prac wykona Korporacja Budowlana DORACO.
18.01.2023

Izba Zbożowo-Paszowa przewiduje słabe tempo eksportu ziarna drogą morską

Firmy paszowe i młyny nie są zainteresowane w najbliższym czasie zakupem zbóż od polskich rolników, gdyż zaopatrzyły się już w ziarno. Rolnicy nie są zaś skłonni do jego sprzedaży ze względu na niskie ceny - informuje Izba Zbożowo-Paszowa
17.01.2023

Kosztowne gigawaty MFW. Amerykanie renegocjują kontrakty. Czas na przegląd ryzyk i solidną analizę ekonomiczną

Europejskie ambicje rozwoju morskiej energetyki wiatrowej skoryguje rynek w 2023 i 2024 r. Przy szacowanym w połowie 2022 r. koszcie około 3 mld dolarów za 1 GW mocy zainstalowanej w morską energetykę wiatrową, ambitne cele inwestycyjne w morskie elektrownie wiatrowe oraz biznesplany będą musiały zostać skorygowane. W 2023 r. i 2024 r. inwestycje te będą realizowane pod wpływem inflacji, drożejących komponentów i kosztownej siły roboczej.
16.01.2023

Ciężarówki powodują problemy w Gdańsku. Port Gdańsk i miasto szukają rozwiązań

Przedstawiciele Portu Gdańsk, miasta Gdańsk i kilku innych zainteresowanych instytucji spotkali się w sprawie pomysłów na zmniejszenie korków na trasach dojazdowych do portu. Pojawiły się pierwsze ustalenia.
12.01.2023

Kwantowa rewolucja (nie tylko) w morskiej logistyce

Transport przeżywa w ostatnim czasie istotne zawirowania wciąż wpadającą w nowe mutacje pandemią koronawirusa oraz sankcjami wprowadzonymi na Roję po napaści tego kraju na Ukrainę. Okazało się, że zatory na ostatniej mili w porcie, centrum logistycznym czy terminalu wywołują globalne zawirowania na wiodących rynkach przemysłowych zarówno po stronie podażowej jak i popytowej.
09.01.2023

Bezpieczeństwo Państwa, a prawo własności

Chyba dla każdego jest oczywistym, że bezpieczeństwo państwa musi mieć priorytet nawet w stosunku do tzw. „świętego prawa własności”. Powstaje jednak pytanie o adekwatność podejmowanych środków w zakresie bezpieczeństwa państwa w stosunku do zakresu naruszania prawa własności i w konsekwencji oczywistych strat jakie może ponieść nie tylko właściciel.
08.01.2023

PGE kupuje za 1,913 mld zł PKPE Holding, w tym spółkę PKP Energetyka

Zgodnie z informacją PGE, zarząd spółki podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez PGE od Edison Holdings udziałów PKPE Holding, oraz na zawarcie przez PGE z Edison Holdings przedwstępnej umowy sprzedaży 100 proc. udziałów PKPE Holding za ok. 1,913 mld zł. Cena została określona w oparciu o wartość przedsiębiorstwa, ustaloną na 31 marca 2022 r. w wysokości ok. 5,944 mld zł.
28.12.2022

Widmo głodu krąży nad światem, mimo że globalny handel osiągnie 32 bln dolarów w 2022 r.

Globalny handel ma osiągnąć rekordowe 32 biliony dolarów w 2022 r., ale perspektywy na 2023 r. są coraz bardziej ponure. Ponieważ żywność staje się droższa, krajom rozwijającym się coraz trudniej jest powstrzymać miliony ludzi przed głodem – alarmują eksperci UNCTAD.
27.12.2022

HanseYachts publikuje wyniki za 2021/22

Znaczący wzrost przychodów, rekordowy portfel zamówień, implementacja wysokiego wzrostu cen, strata powyżej prognozy, wycofanie się z nierentownych inwestycji, zabezpieczenie finansowania do 2025 r., pozytywne perspektywy na rok 2022/23. Przedsiębiorstwo HanseYachts opublikowało swoje roczne i skonsolidowane sprawozdanie finansowe za rok 2021/22.
27.12.2022

Żegluga na Pacyfiku na mieliźnie. Zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. W Polsce mamy wzrosty w eksporcie i imporcie

Odwołania rejsów, zmiany rozkładów w serwisach oceanicznych, konsolidacja ładunków przez operatorów oceanicznych już jest widoczna w grudniu br. A sztormowe czasy czekają importerów amerykańskich w styczniu 2023 r. Już wiadomo, że zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. Chińskie fabryki są zamykane dwa tygodnie wcześniej niż zwykle przed chińskim Nowym Rokiem.
13.12.2022

USA zapewniają Turcję, że wprowadzenie limitu cen na rosyjską ropę nie wymaga dodatkowej weryfikacji ubezpieczeń tankowców

Wiceminister finansów USA Wally Adeyemo zapewnił w środę w rozmowie telefonicznej wiceministra spraw zagranicznych Turcji Sedata Onala, że wprowadzenie limitu cen rosyjskiej ropy nie wymaga dodatkowej weryfikacji ubezpieczeń tankowców, które muszą przepłynąć przez tureckie cieśniny.
07.12.2022

"FT": u wybrzeży Turcji tankowce stoją w korku po wprowadzenie limitu cen na ropę z Rosji

U wybrzeży Turcji zaczyna się tworzyć korek, w którym czekają tankowce, ponieważ po wprowadzenie limitu cen na rosyjską ropę tureckie władze domagają się nowych dowodów pełnego ubezpieczenia wszystkich statków - podaje w poniedziałek "Financial Times".
05.12.2022

UE wstępnie zgadza się na limit cenowy na rosyjską ropę morską w wysokości 60 dolarów za baryłkę

Idea limitu zaproponowana przez państwa G7 przeszła przez rządy Unii Europejskiej, które wstępnie zgodziły się na ustaloną cenę. Muszą jeszcze zatwierdzić ją pisemnie, choć polskie władze wciąż naciskają na ustalenie jak najniższego limitu.
02.12.2022

Energinet: od poniedziałku przepływ gazu Baltic Pipe czasowo wstrzymany za względów technicznych

Przepływ gazu Baltic Pipe zostanie w poniedziałek czasowo wstrzymany za względów technicznych. We wtorek 29 listopada br. zostanie oddana do użytku tłocznia w Południowej Zelandii, a przepływ gazu będzie sukcesywnie zwiększany do pełnej wydajności 30 listopada br. - poinformował w piątek Energinet.
25.11.2022

Ładunki masowe na wagę złota. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 40-43/2022)

Kolejne tygodnie ostatniego kwartału roku to kontynuacja światowych trendów makroekonomicznych. Wysoka inflacja, wysokie ceny energii, wyhamowująca konsumpcja detaliczna, ale również mniej zamówień przemysłowych ma duży wpływ na warunki panujące w światowym handlu morskim i transporcie morskim.
08.11.2022

Rynek LNG rośnie dynamicznie. Pierwsza trójka rozdaje karty

Rynek produkcji i dostaw LNG rośnie dynamicznie. We wrześniu stawki spot dla typowych gazowców LNG z silnikiem TFDE przekroczyły na 101,7 tys. USD dziennie, a zbiornikowce LNG (lub XDF) osiągały stawki czarterowe 170 tys. USD dziennie. Na rynku LNG w tym roku przestały rządzić prawa rynku, a zaczęli dostawcy. Widać to po rekordowych wynikach pierwszych dwóch kwartałów.
03.11.2022

Ukraina. Prezydent apeluje o stanowczą reakcję międzynarodową na zawieszenie przez Rosję udziału w umowie zbożowej

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski zaapelował w sobotę wieczorem o stanowczą reakcję międzynarodową - w tym na poziomie ONZ i G20 - na zawieszenie przez Rosję udziału w tzw. inicjatywie zbożowej. Ocenił, że G20 to nie miejsce dla Rosji.
29.10.2022

Promujący Polskę jacht I Love Poland trzeci na mecie śródziemnomorskich regat

Promujący Polskę jacht I Love Poland przypłynął trzeci na metę liczących 600 mil morskich prestiżowych żeglarskich regat śródziemnomorskich z Malty, wokół Sycylii – poinformował w środę PAP Temistokles Brodowski z Polskiej Fundacji Narodowej.
26.10.2022

Zamiast kongestii – puste kontenery. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 37-41/2022)

Światowy rynek handlu morskiego podąża za trendami gospodarczymi i taka sytuacja miała również miejsce w ostatnich tygodniach w analizowanych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej trend kongestii i opóźnień ustał. Niestety zmiana nie jest pozytywna bowiem ładunków skonteneryzowanych zaczyna coraz bardziej brakować a kontenerowce wożą coraz częściej jedynie puste kontenery celem ich repozycjonowania w inne lokalizacje. Podobne trendy odczuwane są w innych segmentach żeglugi.
25.10.2022

Wody Polskie: nie betonujemy i nie pogłębiamy Odry; przywracamy jej równowagę

Inwestycje na Odrze mają sprawić, by nie wypłycała się i nie pogłębiała, nie zmieniła koryta, a woda miała swobodny przepływ; poprawi to bezpieczeństwo przeciwpowodziowe - mówi PAP wiceszef Wód Polskich Wojciech Skowyrski. Rzeka nie będzie pogłębiana ani betonowana - dodaje.
07.10.2022

Czy Remontowa Shipbuilding została oszukana w Szkocji?

Gdańska stocznia Remontowa w 2014 roku stawała do przetargu na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych ogłoszony w Szkocji. Remontowa zajęła w nim drugie miejsce, a zwyciężył krajowy zakład. Stacja BBC twierdzi jednak, że przetarg był ustawiony.
06.10.2022

Czy trendy w żegludze kłamią? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33-36/2022)

Kolejne tygodnie trzeciego kwartału 2022 roku, to kontynuacja zmian na rynkach żeglugowych wielu segmentów jednostek. Spadki zarówno frachtów jak i stawek czarterowych notowano zarówno dla jednostek wielozadaniowych oraz ciężarowców jak i kontenerowców. Inaczej sytuacja wyglądała w branży żeglugi wycieczkowej, gdzie po ciężkim okresie rynek nadal wzrasta, ale osiągane poziomy sprzedaży nie są tak wysokie jak sprzed okresu przedpandemicznego.
20.09.2022

Xeneta koryguje "mity" o zaniepokojeniu wysokimi cenami bunkru i frachtów

38% klientów Xenty spodziewa się spadku w najbliższym czasie frachtu morskiego o około 5%, 78% klientów akceptowało ceny bunkra w III kwartale br., 52% klientów renegocjowało ceny kontraktów, utrzymując umowy na transport jako nadal ważne – krótko podsumowuje wyniki badań klientów Molly Van Deursen, Marketing Coordinator w Xeneta.
14.09.2022

Mielizny na Renie. Żegluga śródlądowa pod presją zmian klimatycznych. Zagrożona także żegluga polska

W zeszłym miesiącu niemiecki Federalny Instytut Hydrologii ostrzegł, że przepływ wody na wodowskazie Kaub, położonym na zachód od Frankfurtu, osiągnął już zaledwie 45% średniego poziomu o tej porze roku. Sytuację na krótko poprawiły krótkotrwałe opady.
30.08.2022

Port Gdańsk na drugim miejscu na Bałtyku. Pokonał rosyjski Primorsk

– Pokonaliśmy rosyjski Port Primorsk i jesteśmy na drugim miejscu na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Udało nam się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów. Absolutnie rekordowy był lipiec - padło historyczne 5,8 mln ton miesięcznie. Mamy realną szansę zakończyć ten rok na poziomie ponad 60 mln ton – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
24.08.2022

Ile potrwają i jak wyglądają badania wody? Ekspertka wyjaśnia

Choć ogłoszone zostały pierwsze wyniki badań skażonej wody w Odrze, na ich komplet trzeba będzie poczekać. Jak długo mogą trwać, w jaki sposób bada się wodę i jak powinny być przygotowane próbki - tłumaczy Anna Wobalis, specjalistka w Bio Laboratorium Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni.
19.08.2022

ICTSI, właściciel BCT, z zyskiem netto o 50% w I półroczu 2022 roku

ICTSI, filipiński właściciel Bałtyckiego Terminala Kontenerowego podsumował I półrocze 2022 r. Wyniki ekonomiczne są imponujące. Podaż kontenerów w terminalach wzrosła o 5% do 5,8 mln TEU. To sprawiło, że ICTSI zapewniła sobie wzrost zysku netto o 50% do 294,5 mln USD.
18.08.2022

Polferries: koszty paliwa przekładają się na ceny usług; przenosiny do Gdyni pod znakiem zapytania

W rozmowie z WNP.pl Andrzej Madejski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries) odniósł się do rosnących nieustannie kosztów paliwa, które przekładają się na ceny usług promowych. Stwierdził także, że cały czas zastanawia się nad przeprowadzką do nowego terminala promowego w Gdyni.
08.08.2022

Spadki i niepewność. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 25-28/2022)

Zbliżające się widmo gospodarczej zapaści, wyhamowująca konsumpcja detaliczna oraz inwestycje coraz bardziej wpływają również na branżę transportu morskiego. Kolejne tygodnie roku dobitnie wskazują bowiem na coraz bardziej poważne korekty, występujące na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi. To co z jednej strony powinno być ulgą dla płacących za przewóz nie jest z kolei przynajmniej chwilowo aż tak szkodliwe dla przewoźników.
18.07.2022

Gróbarczyk: MI monitoruje proces budowy portu offshore'owego

Resort monitoruje proces budowy portu offshore'owego w zakresie obsługi morskich farm wiatrowych w Gdańsku, przede wszystkim z zapewnieniem strony legislacyjnej i finansowej – powiedział w środę wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej.
06.07.2022

Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022)

Coraz dłużej trwająca wojna Rosji z Ukrainą powoduje kontynuację głębokich zmian dotychczasowych szlaków żeglugowych oraz rynku energetycznego. Dotyczy to przede wszystkim ładunków zbóż, ropy naftowej oraz gazu i innych surowców mineralnych. Powstające zmiany pozostawią swój ślad na wiele kolejnych lat.
04.07.2022

Spadki i wzrosty – trwa zamieszanie na rynku frachtowym. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 21-24/2022)

Jak się okazuje międzynarodowa żegluga w kolejnych miesiącach 2022 roku musi sprostać jeszcze większym wyzwaniom niż miało to miejsce w przeciągu kilku ostatnich lat, włączając w to okres pandemii. Światowa gospodarka stoi bowiem przed widmem recesji. Problemów i wyzwań nie brakuje. Ostatnie tygodnie zdają się tylko potwierdzać znaczącą dozę niepewności rynku. Pomimo tego zarobki armatorów są nadal dobre. Jednakże z drugiej strony wzrastają też ich koszty. Drożeją ceny paliw, remontów i wiele innych.
21.06.2022

[WIDEO] Posidonia 2022. Polska branża morska zameldowała się na targach

W poniedziałek rozpoczęły się jedne z największych targów branży morskiej w Europie – grecka Posidonia. Pośród blisko 2 tysięcy firm z 88 krajów świata nie mogło zabraknąć reprezentantów Polski.
07.06.2022

Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022)

Rynek żeglugowy przechodzi intensywne i dynamiczne zmiany. Według wielu analityków gospodarka globalna będzie traciła coraz bardziej na rzecz gospodarki lokalnej. Będzie to miało również wpływ na logistykę morską. Ceny paliw osiągają bardzo wysokie poziomy, co ma oczywiście przełożenie na koszty armatorów i następnie oddziaływuje również na poziom stawek czarterowych i frachtowych, za które muszą płacić gestorzy ładunków. Finalnie wysokie koszty przekładają się na ceny indywidualnych produktów, które ponoszą klienci.
30.05.2022

Żegluga w sieci wyzwań. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-20/2022)

Armatorzy i inwestorzy żeglugowi nadal są nieco bardziej aktywni w zakresie transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych praktycznie we wszystkich segmentach tonażowych, niż w kontraktowaniu budów nowych jednostek. Wyjątek w ostatnich tygodniach mógł stanowić rynek kontenerowców. Ceny nowych jednostek są bardzo wysokie i nadal rosną. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o okrętowy złom. Stal jest w cenie, więc i oferty zakupu statków na przysłowiowe „żyletki” są atrakcyjne dla sprzedających, ale szerszego grona chętnych brak.
25.05.2022

French Olympic Week. Na starcie 42 reprezentantów Polski

Już dzisiaj (25 kwietnia) we francuskim Hyeres rozpoczynają się regaty French Olympic Week, drugie już w tym roku zmagania żeglarzy klas olimpijskich. Wystartuje w nich ponad 800 żeglarzy i żeglarek, w tym 42 reprezentantów Polski.
25.04.2022

Totalna reorientacja rynku i wysokie frachty. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 12-15/2022)

Chaos na rynku żeglugowym odzwierciedla się również w wysokich, ale aktualnie sztucznie utrzymywanych głównie przez wysokie ceny paliw okrętowych stawkach frachtowych i czarterowych. Obecna sytuacja wprowadziła znaczne zamieszanie na rynku i nieustannie towarzyszącą procesom biznesowym wysoką niepewność.
19.04.2022

Zawirowania rynku – armatorzy i stocznie w niepewności. Analiza rynku tonażowego (tydzień 10-13/2022)

Na rynku tonażowym trwała kontynuacja chaosu w zakresie wszelkiej aktywności, tj. transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych, nowych zamówień, czy też recyklingu okrętowego. Sama ilość oddanych statków do eksploatacji w marcu 2022 roku jest o około 18 % niższa niż w marcu roku 2021. Mocno zauważalny jest też brak statków do złomowania stąd też ceny złomu osiągają najwyższe poziomy od 2008 roku i powinny być one na takim poziomie w kolejnych tygodniach
07.04.2022

Chaos na rynku i wielkie zmiany szlaków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-13/2022)

Czy trwający już przeszło miesiąc kryzys na linii Rosja–Ukraina wpłynie na dotychczasowe szlaki handlowe? Wszystko wskazuje na to, że zmiany, które dokonują się w bardzo szybkim tempie będą długotrwałe. Postpandemiczna odbudowa światowych gospodarek a także coraz powszechniejsze i przyspieszające uniezależnianie się od rosyjskich surowców na rzecz innych, często odległych źródeł w znaczący sposób wpływa na handel morski.
03.04.2022

Infrastruktura portowa w Mrzeżynie i Niechorzu już po modernizacji. Co się zmieniło?

Falochron wschodni w Mrzeżynie oraz pomost rybacki nr 1 w Niechorzu zostały przebudowane. 1 kwietnia 2022 r. oddano je do użytku po modernizacji. Inwestycje były realizowane przez Urząd Morski w Szczecinie w ramach projektu UE „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież”.
01.04.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2022)

Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej w dniu 24 lutego zapewne nie pozostanie bez znaczenia dla międzynarodowych rynków frachtowych. W pierwszej kolejności może odbić się przede wszystkim na przewozach masowych, a także zbiornikowcowych, ale również i na omawianych w niniejszej analizie segmentach. Również one mogą zostać dotknięte efektami sankcji, zmianami szlaków handlowych oraz innymi szeroko pojętymi zawirowaniami rynku związanymi z konfliktem i jego długofalowymi skutkami.
25.03.2022

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8-11/2022)

Ostatnie tygodnie to głównie kontynuacja dotychczasowych trendów w zakresie inwestycji tonażowych. Pomimo pewnej aktywności – generalnie według twardych danych rynkowych jest ona niższa dla wielu z segmentów niż jeszcze rok wcześniej. Rosną ceny okrętowego złomu, które utrzymują się na bardzo wysokich poziomach.
24.03.2022

BM Reflex: ropa staniała, a na stacjach korekty spadkowej jeszcze nie widać

Od początku inwazji ceny benzyny wzrosły na stacjach średnio o 27 proc., oleju napędowego o 41 proc. i autogazu o 39 proc. Ropa staniała, ale na stacjach korekty spadkowej jeszcze nie widać. Możliwa będzie w kolejnym tygodniu - oceniła w piątek analityczka BM Reflex Urszula Cieślak.
11.03.2022

Przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w 2021 roku

Port Hamburg informuje o wzroście przeładunków masowych, drobnicowych i kontenerów, rekordowym poziomie przewozów towarowych koleją oraz udanym przeniesieniu transportu drogowego na kolejowy.
01.03.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 4-7/2022)

Czy rynek żeglugowy czeka dalszy intensywny rozwój? Wiele z parametrów rynku frachtowego i czarterowego większości segmentów żeglugi wskazuje, że tak właśnie będzie. Nadal mocno wzrasta rynek warunków frachtowych i czarterowych dla statków wielozadaniowych. Segment kontenerowców po drobnych korektach i krótkoterminowej stagnacji czeka obecnie na dalszy rozwój sytuacji. Jednak jak na razie analizy wskazują, iż znaczących zmian na tym rynku nie będzie.
24.02.2022

2021 i 2022 z punktu widzenia armatorów

Początek lutego, kiedy to w Chinach rozpoczynają się obchody Chińskiego Nowego Roku, to dobry czas aby poświęcić parę chwil na krótkie podsumowanie ubiegłego roku i próbę prognozy tego, co wydarzy się w branży transportu morskiego w rozpoczętym niedawno 2022 roku.
08.02.2022

Naftoport z rekordem blisko 18 mln ton. Już dwie trzecie polskiego zapotrzebowania na ropę przypływa do Portu Gdańsk

Ponad 6 proc. wzrost w stosunku do rekordowego 2019 roku zanotował Naftoport z Grupy PERN przeładowując blisko 18 mln ton ropy naftowej i paliw w 2021 roku.
27.01.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 51.2021-3/2022)

Wydawałoby się, że końcówka roku to moment pewnego rodzaju korekty i zawieszenia rynku. Jednakże pierwsze tygodnie nowego roku dla wielu z jego segmentów pokazują, iż była to chwila zawieszenia przed dalszą kontynuacją trendów wzrostowych. Zatem w początek nowego roku zarówno branża żeglugowa jak i stoczniowa wkracza z umiarkowanym optymizmem. Czy będzie się działo w nowym roku?
24.01.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 49/2021-1/2022)

Uczestnicy światowych rynków frachtowych na przełomie roku bacznie obserwowali sytuację gospodarczą i polityczną świata, która dawała nieco optymizmu na warunki nowego roku 2022. Rok 2021 w ogólnym ujęciu był jednak dobrym okresem i żeglugowcy, działający w wielu segmentach tego rynku mają nadzieję na kontynuację trendów. Inaczej patrzą na to Ci, którzy za ten fracht muszą płacić.
10.01.2022

Pływacy rozgrzeją zimne wody Zatoki Gdańskiej

W dniach 8 do 9 stycznia 2022 w gdyńskiej marinie jachtowej odbędzie się już trzecia edycja Gdynia Winter Swimming Cup 2022 BCT SERIES by Piotr Biankowski. To międzynarodowe zimowe zawody pływackie na dystansach od 25 do 1000 m.
08.01.2022

Szwedzi zagrożeni przez Rosję, zwiększają gotowość wojska i patrole wód terytorialnych

Nie siedzimy i nie czekamy, zwiększyliśmy gotowość wojskową w związku z zagrożeniem ze strony Rosji - oświadczył w wywiadzie dla gazety "Dagens Nyheter" szef sztabu szwedzkiej armii Micael Byden.
24.12.2021

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47-50/2021)

Rynek przewozów kontenerowych oraz ładunków inwestycyjnych, ciężkich i ponadgabarytowych nadal ma się dobrze. Jednak dają się też zauważyć pewne stabilizacje dotychczasowych trendów. Pośrednia sytuacja jest na rynku przewozów promowych i ro-ro, gdzie główne zasilanie wpływów frachtowych dają obecnie przede wszystkim ładunki toczne. Ciężka i skomplikowana sytuacja nadal trwa na rynku wycieczkowców.
20.12.2021

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-48/2021)

Światowa czwarta fala pandemii oraz nowe warianty wirusa zagrażają odbudowie światowej gospodarki. W związku z obecną sytuacją jak i sezonowością rynków żeglugowych wiele z sektorów żeglugi wykazywało ostatnio korekty parametrów rynków frachtowych. Dla wielu z nich może to być dłuższa tendencja, dla innych jedynie krótkookresowa zmiana. W naszej cyklicznej analizie, przedstawiamy najnowsze dane z ostatnich tygodni.
07.12.2021

Wzrosty i spadki. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-46/2021)

Dalsze wzrosty odnotowywał segment statków wielozadaniowych i ciężarowców. Średnia stawka notowana przez indeks branżowy Drewry Multipurpose Time Charter Index wzrosła do poziomu USD 10,294 w miesiącu październiku. Był to wzrost na poziomie 2,5% w stosunku do poprzedniego miesiąca, tj. września.
24.11.2021

Czy inwestycje w tonaż spowalniają? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 42-46/2021)

Ostatnie tygodnie pokazywały nadal sporą ilość zamówień nowych jednostek w ujęciu globalnym, tzn. dotyczącym wszystkich sektorów. W skali rok do roku październik odznaczył się ilością zamówień większą aż o 89% niż w tym samym miesiącu roku 2020. Jednakże ten sam miesiąc w porównaniu do września roku bieżącego, to już około 15% zamówień mniej (123 statki do 104 jednostek). W transakcjach dotyczących statków „z drugiej ręki” również jak na razie było sporo aktywności.
23.11.2021

Falowanie rynku tonażowego. Analiza rynku tonażowego (tydzień 40-44/2021)

Przełom października i listopada to okres dynamicznej sytuacji na rynku tonażowym, gdzie obserwowano w różnych sektorach i segmentach wiele aktywności. Źródłem jest rozwój handlu morskiego szacowany na ten rok na około 4% w stosunku do roku poprzedniego a także poprawa warunków w sektorze offshore energy oil & gas.
15.11.2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.