• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Niedługo rusza transport ogromnych elementów dla instalacji Olefin III w PKN Orlen. Potrwa do marca

gm

20.01.2023 21:42 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Niedługo rusza transport ogromnych elementów dla instalacji Olefin III w PKN Orlen. Potrwa do marca

Partnerzy portalu

Niedługo rusza transport ogromnych elementów dla instalacji Olefin III w PKN Orlen. Potrwa do marca - GospodarkaMorska.pl
GOV

Jeszcze w styczniu z nabrzeża Wisły w Płocku do tamtejszego zakładu PKN Orlen rozpocznie się transport ponadnormatywnych elementów dla kompleksu Olefin III. Transport kolejnych elementów instalacji o wymiarach około 120 na 9 metrów i wadze do 850 ton na plac budowy planowany jest do końca marca.

Ponadnormatywne elementy dla kompleksu Olefin III dotrą na miejsce przeznaczenia drogą morską z fabryk w Azji przez port w Gdańsku, a następnie Wisłą - poinformował w piątek PKN Orlen oraz Urząd Miasta Płocka. Jak zaznaczono w komunikacie, budowa Olefin III w głównym zakładzie produkcyjnym koncernu w Płocku, to „kluczowy projekt” w ramach realizowanego tam strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii i „największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat”.

- Transport ponadnormatywnych elementów instalacji z płockiego nabrzeża Wisły na plac budowy kompleksu Olefin PKN Orlen w Płocku rozpocznie się w styczniu i potrwa do końca marca 2023 roku -  przekazał w piątek koncern i płocki samorząd. Będzie się odbywać peryferyjnymi ulicami Płocka: Parowa, Szpitalna, Traktowa i Zglenickiego, przy czym ze względu na to, że ponadnormatywne rozmiary konstrukcji nie mieszczą się w przestrzeni tych ulic, wzdłuż których przejazd ograniczają przydrożne krzewy i drzewa, wykonawca inwestycji otrzymał zgodę na korektę drzewostanu, który uniemożliwia realizację dostawy.

W informacji wyjaśniono, że kompleks Olefin, którego powierzchnia to prawie 100 ha, wymaga dostarczenia elementów, które „mają wymiar dłuższy niż boisko do gry w piłkę nożną i mierzą około 120 metrów”. Elementy te, o szerokości 9 metrów i wadze sięgającej 850 ton, będą rozładowywane z barek na nabrzeżu Wisły w Płocku, a następnie przewożone w godzinach nocnych, przy niskim natężeniu ruchu drogowego, na teren budowy w zakładzie głównym PKN Orlen. 

- Wydanie decyzji pozwalających na transport ponadnormatywnych elementów było poprzedzone przeprowadzeniem uzgodnień z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska oraz szczegółową analizą alternatywnych środków transportów, które niestety nie spełniały wymagań bezpieczeństwa oraz warunków technicznych, jakie są wymagane do przewozu tego typu konstrukcji - podkreślono w komunikacie PKN Orlen i Urzędu Miasta Płocka.

Zaznaczono przy tym, że firmy odpowiedzialne za montaż instalacji na budowie i przewóz konstrukcji wraz z władzami samorządowymi ustaliły, że drzewa i krzewy po usunięciu w pasie drogowym zostaną odtworzone poprzez nasadzenia kompensacyjne - oznacza to, że na bieżącym etapie uzgodnień na terenie Płocka oraz w sąsiadującej z miastem gminie Stara Biała zasadzonych zostanie 450 drzew.

Oprócz tego, samorząd Płocka „otrzyma od kontraktora” opłatę za redukcję zieleni, opłatę za wykupienie ściętego drewna i odszkodowanie w łącznej kwocie ponad 10 mln zł, a Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska otrzyma 800 tys. zł.

PKN Orlen i płocki samorząd zapowiedziały, że środki za zmiany w zielonej przestrzenni miejskiej zostaną przeznaczone na nasadzenie drzew w różnych częściach miasta, urządzanie nowych terenów zielonych oraz na działania związane z ochroną środowiska i poprawą jego stanu. Ponadto na terenie miasta jest planowane m.in. urządzenie skweru na jednym z osiedli mieszkaniowych oraz nasadzenia drzew, przy czym kontynuowana będzie tam „zielona rewitalizacja”, której celem jest poprawa warunków siedliskowych starodrzewu.

Z kolei na ul. Zglenickiego odtworzenie zieleni, według zapowiedzi koncernu i Urzędu Miasta Płocka, nastąpi po zaplanowanej przez samorząd kompleksowej modernizacji drogi - „zgodnie z założeniami powstanie szersza jezdnia z nową nawierzchnią, droga rowerowa, chodniki i nowe oświetlenie, co znacznie podniesie bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego”.

W komunikacie PKN Orlen i Urzędu Miasta Płocka podkreślono, że na inwestycji związanej z rozbudową kompleksu Olefin, której wartość szacowana jest na 13,5 mld zł, ma skorzystać nie tylko Grupa Orlen, ale także Płock i okoliczne gminy. Zapowiedziano też, że w wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN Orlen wzrośnie o około 380 etatów. Cała inwestycja petrochemiczna wygeneruje dla budżetu podatki w wysokości 160 mln zł. Zwiększy się też dostępność petrochemikaliów bazowych, co będzie podstawą dla rozwoju branży chemicznej w Polsce i tym samym wpłynie pozytywne na gospodarkę.

Umowę na budowę kompleksu instalacji Olefin III w swym głównym zakładzie produkcyjnym w Płocku PKN Orlen podpisał ze spółkami Hyundai Engineering z siedzibą w Seulu oraz z Tecnicas Reunidas z siedzibą w Madrycie w czerwcu 2021 roku. Inwestycja, będąca częścią Programu Rozwoju Petrochemii, ogłoszonego przez koncern jeszcze w 2018 roku, ma potrwać w fazie budowy do początku 2024 roku, natomiast uruchomienie produkcyjne instalacji, jak zapowiadano wcześniej, planowane jest na początek 2025 roku.

Według PKN Orlen, realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu zysku operacyjnego EBITDA o ok. 1 mld zł rocznie i przyniesie zarazem korzyści dla środowiska. W momencie uruchomienia produkcji emisja dwutlenku węgla na tonę produktu zmniejszy się aż o 30%. 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.