• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rusza modernizacja kanału Łuczańskiego

gm

18.01.2023 14:22 Źródło: Doraco

Partnerzy portalu

Rusza modernizacja kanału Łuczańskiego - GospodarkaMorska.pl
DORACO

W styczniu tego roku rozpoczęto prace hydrotechniczne obejmujące przebudowę i umocnienie Kanału Łuczańskiego. Inwestycja unowocześni, a przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo jednej z głównych dróg wodnych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, łączącej Niegocin z jeziorem Kisajno. Realizacja projektu zajmie do 12 miesięcy, a ponowne oddanie kanału do użytkowania w pełnym zakresie planowane jest do końca 2023 roku. Całość planowanych prac wykona Korporacja Budowlana DORACO.

To kolejny projekt wdrażany przez Wody Polskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego, będący częścią szerokiego przedsięwzięcia zorientowanego na modernizacje i rozbudowę szlaków wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Korporacja Budowlana DORACO, specjalizująca się w realizacji inwestycji hydrotechnicznych, rozpoczyna prace związane z przebudową i umocnieniem kanału Łuczańskiego.

Zakres przebudowy kanału Łuczańskiego, liczącego 2130 metrów długości, obejmuje rozbiórkę istniejącego i wykonanie nowego obustronnego ubezpieczenia brzegów na całym odcinku kanału. Na odcinkach cumowniczych zostaną zainstalowane odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Po obu brzegach kanału w rozstawie co 200 metrów zostaną umocowane metalowe drabinki wkomponowane w obrys oczepu. Powstaną także nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe. Inwestycja uwzględnia również ubezpieczenie wejść do kanału od strony jeziora Niegocin i jeziora Kisajno, niewielką korektę trasy oraz wykonanie robót odmulających w celu odtworzenia drożności kanału dla żeglugi. Dodatkowo nastąpi odmulenie obu jezior na wylotach z kanału celem przywrócenia wymaganych parametrów drogi wodnej. Minimalna głębokość ma wynieść 1,6 metra.

Prace budowlane zajmą do 12 miesięcy. W styczniu planowane jest przygotowanie zaplecza budowy. Największa intensyfikacja robót przewidziana jest na wczesną wiosnę i wiosnę, jeszcze przed rozpoczęciem sezonu turystycznego. Zakończenie realizacji umowy ustalone zostało na grudzień br. W trakcie remontu kanał będzie zamknięty dla użytkowników drogi wodnej. Żeglarze będą w tym okresie musieli korzystać z alternatywnej drogi, czyli tzw. Starego Kanału, który tworzą kanał Niegociński prowadzący z jeziora Niegocin na Tajty i dalej kanałem Piękna Góra na Kisajno.

Gospodarka Morska
Doraco


- To bardzo ciekawy projekt pod względem hydrotechnicznym. Wszystkie roboty będziemy realizować z wody. Dlatego największym wyzwaniem będzie zarządzanie pracą naszego sprzętu pływającego oraz jego transport na platformach pod mostami o ograniczonej wysokości. Z uwagi na zabytkowy most obrotowy prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatorskim. Jednocześnie kanał znajduje się w obszarze miejskim, więc musimy uważać na infrastrukturę podziemną. Uwzględniając dużą skalę inwestycji kolejnym wyzwaniem będzie relatywnie krótki termin kontraktu - podkreślił Dyrektor Oddziału Hydrotechniki Korporacji Budowlanej DORACO Piotr Siemaszko.

W ramach modernizacji wdrożone zostaną nowoczesne rozwiązania ułatwiające korzystanie z kanału. Zainstalowane zostaną m.in. tablice informacyjne w technologii LED na obydwu wlotach w celu informowania o otwarciu bądź zamknięciu obrotowego mostu drogowego. Odliczany będzie również czas do jego otwarcia lub zamknięcia. Zostanie zainstalowane także oświetlenie szlaku wodnego.

- Przebudowa kanału przyczyni się zarówno do poprawy drożności szlaku wodnego, jak i zwiększenia potencjału turystycznego regionu z zachowaniem jego walorów środowiskowych. Szlak Wielkich Jezior Mazurskich to niewątpliwie jedna z najpiękniejszych i najpopularniejszych śródlądowych dróg wodnych w północno-wschodniej Polsce. Dlatego Wody Polskie skutecznie dążą do tego, aby szlaki Systemu Wielkich Jezior były dla turystów atrakcyjne, a przede wszystkim bezpieczne w użytkowaniu. Kanał Łuczański to kolejny mazurski kanał, który zostanie wyremontowany przy wsparciu funduszy europejskich.  Do tej pory oddaliśmy już do użytku wodniakom kanał Mioduński, Tałcki, Grunwaldzki, Piękna Góra i śluzę Guziankę II. Kolejne etapy to śluza Guzianka I, jaz i śluza w Karwiku, Kanał Węgorzewski i Szymoński” - powiedziała rzecznik prasowa Państwowych Gospodarstw Wodnych Wody Polskie Joanna Szerenos-Pawilcz.

Za część wcześniejszych prac remontowych odpowiedzialna była firma DORACO, które zakończyło już inwestycję dotyczącą ubezpieczenia brzegów i udrożnienie rzeki Węgorapa. Celem przedsięwzięcia było zabezpieczenie jej brzegów przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu, jak i przez jednostki pływające. Przedsięwzięcie obejmowało także poprawę bezpieczeństwa żeglugi poprzez uzyskanie odpowiedniej głębokości tranzytowej i szerokości drogi wodnej. Wcześniej przeprowadziła też modernizację kanału Węgorzewskiego.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.