• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

I miejsce dla studentów Akademii Marynarki Wojennej za projekt bezzałogowego systemu morskiego

rk

05.12.2023 09:46 Źródło: Akademia Marynarki Wojennej
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu I miejsce dla studentów Akademii Marynarki Wojennej za projekt bezzałogowego systemu morskiego

Partnerzy portalu

Fot. Akademia Marynarki Wojennej

Podchorążowie z Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni zajęli I miejsce w konkursie Ministra Obrony Narodowej za realizację Bezzałogowego Systemu Morskiego w kategorii operacyjno-rozpoznawcze dla pojazdu podwodnego "Schedar”.

"BSM Schedar" powstał jako demonstrator technologii w kategorii operacyjno-rozpoznawcze w celu monitorowania i kontroli obszaru zainteresowania, w szczególności do pozyskiwania danych środowiskowych dotyczących zanieczyszczeń wody.

Główne założenia konstrukcyjne:

-  pojazd podwodny,
-  zdolność do pobierania próbek wody z zadanej głębokości,
-  autonomiczne wyznaczanie trasy patrolu i dokonywanie pomiarów,
-  implementacja nawigacji inercyjnej,
-  kontrola obszarów z zatopioną amunicją na dnie Bałtyku.

Pojazd składa się z trzech modułów, będących elementami wymiennymi, w zależności od charakteru planowanej misji. Składają się na niego:

-  rufowy: pędnik birotatywny,
-  centralny: autorski pakiet zasilania oraz system dynamicznych zbiorników balastowych,
- dziobowy: przedział odpowiedzialny za zbieranie próbek. Może zostać także dostosowany do zadań bojowych, wtedy głowica jest wyposażona w ładunek materiału wybuchowego, bądź kontrolno pomiarowy wyposażony w system hydrofonów i magnetometr.

Pojazd podwodny "Schedar” samodzielnie manewruje na trasie wskazanej przez operatora w celu pobrania próbek wody. Przemieszczanie pojazdu ma odbywać się skrycie, w całkowitym zanurzeniu, określając swoją pozycję za pomocą nawigacji inercyjnej, wykorzystując IMU – Inertial Measurment Unit do pomiarów drogi przebytej nad dnem oraz położenia pojazdu względem trójosiowego układu odniesienia. Po zajęciu wskazanej pozycji następuje wynurzenie części kadłuba, korekcja oraz zapis pozycji względem tej dostarczonej z odbiornika GPS, następnie zanurzenie pojazdu na określoną głębokość. Domyślnie ta wartość wynosi pięć metrów. Następnie dochodzi do zebrania próbek wody, ponownego wynurzenia masztu, w celu zapisania pozycji z GPS i wyznaczenie wartości średniej pozycji. Podczas jednej misji BSM może pobrać do 12 próbek wody.


Fot. Akademia Marynarki Wojennej


Fot. Akademia Marynarki Wojennej

Tagi:
''

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.