Podchorążowie z Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni zajęli I miejsce w konkursie Ministra Obrony Narodowej za realizację Bezzałogowego Systemu Morskiego w kategorii operacyjno-rozpoznawcze dla pojazdu podwodnego "Schedar”.
"BSM Schedar" powstał jako demonstrator technologii w kategorii operacyjno-rozpoznawcze w celu monitorowania i kontroli obszaru zainteresowania, w szczególności do pozyskiwania danych środowiskowych dotyczących zanieczyszczeń wody.
Główne założenia konstrukcyjne:
- pojazd podwodny,
- zdolność do pobierania próbek wody z zadanej głębokości,
- autonomiczne wyznaczanie trasy patrolu i dokonywanie pomiarów,
- implementacja nawigacji inercyjnej,
- kontrola obszarów z zatopioną amunicją na dnie Bałtyku.
Pojazd składa się z trzech modułów, będących elementami wymiennymi, w zależności od charakteru planowanej misji. Składają się na niego:
- rufowy: pędnik birotatywny,
- centralny: autorski pakiet zasilania oraz system dynamicznych zbiorników balastowych,
- dziobowy: przedział odpowiedzialny za zbieranie próbek. Może zostać także dostosowany do zadań bojowych, wtedy głowica jest wyposażona w ładunek materiału wybuchowego, bądź kontrolno pomiarowy wyposażony w system hydrofonów i magnetometr.
Pojazd podwodny "Schedar” samodzielnie manewruje na trasie wskazanej przez operatora w celu pobrania próbek wody. Przemieszczanie pojazdu ma odbywać się skrycie, w całkowitym zanurzeniu, określając swoją pozycję za pomocą nawigacji inercyjnej, wykorzystując IMU – Inertial Measurment Unit do pomiarów drogi przebytej nad dnem oraz położenia pojazdu względem trójosiowego układu odniesienia. Po zajęciu wskazanej pozycji następuje wynurzenie części kadłuba, korekcja oraz zapis pozycji względem tej dostarczonej z odbiornika GPS, następnie zanurzenie pojazdu na określoną głębokość. Domyślnie ta wartość wynosi pięć metrów. Następnie dochodzi do zebrania próbek wody, ponownego wynurzenia masztu, w celu zapisania pozycji z GPS i wyznaczenie wartości średniej pozycji. Podczas jednej misji BSM może pobrać do 12 próbek wody.
Fot. Akademia Marynarki Wojennej
Fot. Akademia Marynarki Wojennej
Polscy marynarze podwodni szkolili się w Korei Południowej
Innowacyjny wodolot KSTO Korab - łódź solarna która lata
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi