Podchorążowie z Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni zajęli I miejsce w konkursie Ministra Obrony Narodowej za realizację Bezzałogowego Systemu Morskiego w kategorii operacyjno-rozpoznawcze dla pojazdu podwodnego "Schedar”.
"BSM Schedar" powstał jako demonstrator technologii w kategorii operacyjno-rozpoznawcze w celu monitorowania i kontroli obszaru zainteresowania, w szczególności do pozyskiwania danych środowiskowych dotyczących zanieczyszczeń wody.
Główne założenia konstrukcyjne:
- pojazd podwodny,
- zdolność do pobierania próbek wody z zadanej głębokości,
- autonomiczne wyznaczanie trasy patrolu i dokonywanie pomiarów,
- implementacja nawigacji inercyjnej,
- kontrola obszarów z zatopioną amunicją na dnie Bałtyku.
Pojazd składa się z trzech modułów, będących elementami wymiennymi, w zależności od charakteru planowanej misji. Składają się na niego:
- rufowy: pędnik birotatywny,
- centralny: autorski pakiet zasilania oraz system dynamicznych zbiorników balastowych,
- dziobowy: przedział odpowiedzialny za zbieranie próbek. Może zostać także dostosowany do zadań bojowych, wtedy głowica jest wyposażona w ładunek materiału wybuchowego, bądź kontrolno pomiarowy wyposażony w system hydrofonów i magnetometr.
Pojazd podwodny "Schedar” samodzielnie manewruje na trasie wskazanej przez operatora w celu pobrania próbek wody. Przemieszczanie pojazdu ma odbywać się skrycie, w całkowitym zanurzeniu, określając swoją pozycję za pomocą nawigacji inercyjnej, wykorzystując IMU – Inertial Measurment Unit do pomiarów drogi przebytej nad dnem oraz położenia pojazdu względem trójosiowego układu odniesienia. Po zajęciu wskazanej pozycji następuje wynurzenie części kadłuba, korekcja oraz zapis pozycji względem tej dostarczonej z odbiornika GPS, następnie zanurzenie pojazdu na określoną głębokość. Domyślnie ta wartość wynosi pięć metrów. Następnie dochodzi do zebrania próbek wody, ponownego wynurzenia masztu, w celu zapisania pozycji z GPS i wyznaczenie wartości średniej pozycji. Podczas jednej misji BSM może pobrać do 12 próbek wody.

Fot. Akademia Marynarki Wojennej

Fot. Akademia Marynarki Wojennej
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży