Znaczący wzrost przychodów, rekordowy portfel zamówień, implementacja wysokiego wzrostu cen, strata powyżej prognozy, wycofanie się z nierentownych inwestycji, zabezpieczenie finansowania do 2025 r., pozytywne perspektywy na rok 2022/23. Przedsiębiorstwo HanseYachts opublikowało swoje roczne i skonsolidowane sprawozdanie finansowe za rok 2021/22.
Wyraźny wzrost popytu, przy jednoczesnym globalnym deficycie w produkcji nowych łodzi, korzystnie wpływa na HanseYachts. Z jednej strony udało się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy podnieść ceny sprzedaży o około 30 proc. Z drugiej strony HanseYachts ma imponująco wypełniony portfel zamówień,. Zamówienia zostały również zoptymalizowane pod względem cenowym – osiągnięto kolejny rekord – prawie 270 milionów euro. Oznacza to, że cały proces można zaplanować na znacznie dłużej niż dwa lata, a moce produkcyjne będzie można w pełni wykorzystać.
– W minionym roku obrotowym opracowaliśmy naszą strategię Confidence 2026, która wyraźnie koncentruje się na wzroście, gruntownie zreorganizowaliśmy nasz zespół zarządzający i wzmocniliśmy go wysoce profesjonalnymi ekspertami – mówi Hanjo Runde, dyrektor generalny HanseYachts AG. – Zakończenie przynoszącej straty inwestycji HanseYachts we francuskiego producenta katamaranów Privilège Marine, co miało miejsce w październiku, było logicznym krokiem w naszej strategii pełnego skoncentrowania możliwości rozwojowych na naszych podstawowych markach. Kierujemy naszą uwagę na innowacyjność. Niezwykle udana nowa twarz jachtów naszej marki Hanse w imponujący sposób pokazuje, co możemy osiągnąć na tej ścieżce. Z ponad 200 sprzedanymi już egzemplarzami, nasz nowy Hanse 460 jest absolutnym bestsellerem, a reakcje na niedawno wprowadzony Hanse 510 również potwierdzają słuszność naszego podejścia.
W ubiegłym roku obroty wzrosły o 23% do 132,4 mln euro. Łącznie w Grupie wyprodukowano 568 statków i zafakturowano 561 statków (w roku poprzednim 446 i 463), co było zgodne z wcześniejszymi przewidywaniami. Przychodzące zamówienia w całej grupie w wysokości około 210,6 mln euro w analizowanym roku były zbliżone do rekordowego dla firmy poziomu czyli 234,8 mln euro w roku poprzednim.
W przeciwieństwie do prognoz, absencje z powodu pandemii i wojny, zwiększone koszty materiałowe, osobowe i inne koszty operacyjne doprowadziły do pogorszenia zysków – przed odsetkami, podatkami, amortyzacją – do minus 6,2 mln euro. Uwzględniając korektę o straty w wysokości 7,8 mln euro przyniesione przez Privilège Marine, skonsolidowana strata netto za ostatni rok obrotowy wyniosła 12,9 mln euro.
W roku finansowym 2022/23 zarząd spodziewa się, że wartość zamówień wyniesie od 130 do 170 mln euro. Zarząd oczekuje, że EBITDA w roku obrotowym 2022/23 będzie mieścić się w niskim dodatnim przedziale maksymalnie kilku milionów.
– Ponadto właśnie zabezpieczyliśmy nasze finansowanie do końca 2025 roku i dalej, a także zdecydowaliśmy o podwyższeniu kapitału o około 7,7 miliona euro. Na tle nieprzerwanego wysokiego popytu na jachty, realizacja znacznie wyższych cen nawet ze względu na już złożone zamówienia, naszą innowacyjność i perspektywę rozluźnienia łańcuchów dostaw, z wielką ufnością patrzymy w przyszłość HanseYachts – dodaje Runde.
Sprawozdanie finansowe Grupy i sprawozdanie z działalności Grupy za rok obrotowy 2021/22 są dostępne do pobrania tutaj.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?