Ekologia – to już nie tylko hasło, ale przede wszystkim idea, która przyświeca producentom jachtów i łodzi motorowych. Czy silniki elektryczne i z napędem wodorowym mogą całkowicie wyprzeć silniki spalinowe na tych jednostkach? „Ta rewolucja już się rozpoczęła” – mówi Marcin Hołub, Prezes Zarządu mPower.
Silniki to nieodłączny element znakomitej większości jachtów i wszystkich łodzi motorowych. Nawet „na żaglach” nie zawsze bowiem można korzystać wyłącznie z żagli i wiatru, choćby podczas manewrów w marinach czy śluzach. Branża jachtowa, zresztą jak wiele innych, staje się coraz bardziej „zielona”. Sama produkcja prowadzona jest z poszanowaniem środowiska naturalnego, coraz bardziej producenci spoglądają również na technologie przyszłości, by stawać się jeszcze bardziej ekologicznymi.
– Rozwój technologii daje nam dzisiaj ogromne możliwości, począwszy od etapu projektowania, a skończywszy na eksploatacji zbudowanego jachtu czy łodzi – mówi Marcin Hołub. – Jako specjaliści od projektowania i budowy napędów, szukamy rozwiązań, które będą proekologiczne. Dostrzegamy to, jak bardzo mocno branża jachtowa w tym zakresie się zmienia. Na rynku są już dostępne specjalistyczne baterie i napędy. Nowy trend to modułowe generatory prądu do zastosowania na jachtach, oparte na ogniwach wodorowych. Moduły te przystosowane są do trudnych warunków morskich. Rozwój tych technologii w kolejnych latach na pewno będzie postępował, zwłaszcza dla większych jednostek – tłumaczy.
Bezemisyjne napędy w branży morskiej to wyzwanie dla konstruktorów, ale to konieczność – uważa Marcin Hołub. mPower zapewnia wsparcie techniczne oraz doradztwo ekspertów w zakresie doboru, projektowania, dostosowania systemu napędowego do optymalnego użytkowania technologii elektrycznych i wodorowych. I to zarówno w nowo opracowywanych urządzeniach i systemach, jak i jednostkach istniejących. Wiele projektów dotyczy elektrycznych silników do jachtów i łodzi.
– Znane są już prototypy statków napędzanych energią słoneczną, ale w naszej ocenie przyszłością dla dużych jednostek jest wodór i amoniak – wyjaśnia. – Zarówno w motoryzacji, jak i branży morskiej, ekologiczny napęd stał się wyzwaniem dla inżynierów. Ta rewolucja trwa, chciałoby się, żeby proces przebiegał sprawniej, ale w przypadku jachtów mamy do czynienia z ważnym elementem: bezpieczeństwem żeglarzy. Każdy element jachtu czy łodzi musi być dokładnie sprawdzony i przystosowany do wykorzystania w ekstremalnych warunkach. Wierzę, że technologia wodorowa niebawem stanie się standardem jeśli mowa o napędzie silników luksusowych łodzi czy jachtów – dodaje Marcin Hołub.
Najwięcej emocji na świecie budzi 112-metrowy Aqua z napędem
wodorowym, co skrzętnie odnotowały media na całym świecie, sugerując
nawet, że zakupem jednostki zainteresowany jest Bill Gates.
– Bez wątpienia napęd wodorowy jest w zakresie naszego zainteresowania, jako producentów jachtów i łodzi motorowych – mówi prezes mPower. – W stoczniach na całym świecie budowane są już statki towarowe i promy z napędem wodorowym, ale proszę zwrócić uwagę na to, że jednostki o dużych gabarytach mają też inne możliwości konstrukcyjne, umożliwiające łatwiejsze zastosowanie nowych technologii. Kilkunastometrowe jachty mają ograniczone możliwości jeśli mowa o zagospodarowaniu miejsca na dodatkowe urządzenia, dlatego ta zielona rewolucja przebiega tu inaczej – wyjaśnia.
Problemem jest również infrastruktura, a właściwie jej brak. Póki co w marinach można otrzymać wsparcie w zakresie napełniania zbiorników tradycyjnym paliwem, natomiast dostęp do szybkich ładowarek czy wodoru na przystaniach jest ograniczony. Legendarny już jacht Aqua posiada dwa 28-tonowe zbiorniki do przechowywania ciekłego wodoru, co ma umożliwić jednostce przepłynięcie do 3750 mil morskich z maksymalną prędkością 17 węzłów. Ale i ten superjacht ma mieć możliwość wspomagającego zasilania olejem napędowym z powodu zbyt małej liczby stacji napełniania wodorem w portach. Miejmy nadzieję, że tak jak na lądzie, postęp w rozwoju infrastruktury marin dotrzyma kroku rozwojowi technologii napędowych.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?