• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ICTSI, właściciel BCT, z zyskiem netto o 50% w I półroczu 2022 roku

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski ICTSI, właściciel BCT, z zyskiem netto o 50% w I półroczu 2022 roku

Partnerzy portalu

ICTSI, właściciel BCT,  z zyskiem netto o 50% w I półroczu 2022 roku - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

ICTSI, filipiński właściciel Bałtyckiego Terminala Kontenerowego podsumował I półrocze 2022 r. Wyniki ekonomiczne są imponujące. Podaż kontenerów w terminalach wzrosła o  5% do 5,8 mln TEU. To sprawiło, że ICTSI zapewniła sobie  wzrost zysku netto o 50% do 294,5 mln USD. 

– Osiągnęliśmy kolejny okres dobrych wyników operacyjnych i finansowych w całym naszym globalnym portfolio ze wzrostem przeładunków o 5%. Przychody wzrosły o 20% do 1,06 mld USD, a EBITDA wzrosła o 26% do 672,1 mln USD. To wyniki powstałe pod wpływem wzrostem wolumenu, silnym wkładem [w obroty, red.] nowych terminali i poprawą działalności handlowej w miarę odbudowy gospodarek po skutkach restrykcji i pandemii COVID-19 – wyjaśnia powody tak dobrych wyników ekonomicznych Enrique K. Razon, Jr., prezes ICTSI. 

Odporność na rynkowe sztormy

– Przez lata wykazaliśmy naszą odporność [na wahania rynku, red.] i korzyści płynące z posiadania wyraźnej strategicznej pozycji na rynku oraz zdyscyplinowanej i skoncentrowanej na cel biznesowy kultury organizacyjnej – podkreśla prezes ICTSI.

– Nasz utalentowany zespół, wiedza i doświadczenie pozostają kluczowe, ponieważ nadal poruszamy się w niepewnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Pomimo tych zewnętrznych wyzwań, pozostajemy pewni, że napędzamy wzrost naszej globalnej działalności i generujemy długoterminową, zrównoważoną wartość z korzyścią dla wszystkich naszych interesariuszy – dodaje Razon. 

International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI – ICT.PS) ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za pierwszą połowę 2022 r., które jeszcze nie zostały poddane pełnemu audytowi. 

Dzięki dobrym wynikom, zysk na akcję w pierwszym półroczu 2022 r. wzrósł o 68% do 0,135 USD w porównaniu do 0,081 USD w tym samym okresie w 2021 r. Ten wynik uzyskano zna bazie wyższych dochodów  netto i niższych skumulowanych wypłat dla posiadaczy wieczystych papierów wartościowych.

1 mld USD w pół roku

Przychody ze sprzedaży usług portowych przekroczyły 1 mld USD, co zapewniło wzrost o 20% w porównaniu z 882,6 mln USD przychodów uzyskanych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy z 2021 r. W wyniku tego EBITDA osiągnął wartość 672,1 mln USD i jest o 26% wyższy niż EBITDA wygenerowane w tym samym okresie ubiegłego roku.  Imponujący jest zysk netto  294,5 mln USD uzyskane w I półroczu 2022 r., to aż 50% więcej niż osiągnięte w pierwszej połowie 2021 r. (196,7 mln USD). 

– Tak dobre wyniki uzyskano głównie dzięki wyższym dochodom operacyjnym, a wyższy zysk netto wziął się z tytułu różnic kursowych, wzrostu udziału kapitału własnego w zysku netto wspólnych przedsięwzięć i dobrych wyników nowych terminali – wyjaśnia kierownictwo ICTSI. 

Wyniki byłyby jeszcze lepsze, gdyby zyski nie zostały zmniejszone przez wyższe odpisy z powodu amortyzacji oraz zwiększonych odsetek od kredytów, zobowiązań z tytułu praw koncesyjnych i zobowiązań leasingowych. 

W efekcie udział kapitałowy Manila North Harbour Port, Inc. (MNHPI) w zysku netto wspólnych przedsięwzięć wzrósł w pierwszej połowie 2022 r. o 308% do 3 mln USD z 742 tys. w I połowie 2021 r., do czego przyczyniła się również niższa strata netto w Sociedad Puerto Industrial Aguadulce S.A. (SPIA). 

Dobre wieści dla akcjonariuszy

W kwartale zakończonym 30 czerwca 2022 r. przychody z działalności portowej wzrosły o z 447,0 mln USD do 534,6 mln USD; EBITDA była o 25% wyższa i wyniosła 334,3 mln USD,  a zysk netto wyniósł 152,2 mln USD i był 43% wyższy niż w tym samym okresie ubr. (106,6 mln USD. Zysk na akcję za drugi kwartał 2022 r. był o 57% wyższy i wyniósł 0,070 USD.

W terminalach zarządzanych  przez ICTSI przeładowano prawie 5 752,6 tys. TEU w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r., podczas gdy w 1 półroczu ubr. było to ponad  5 459,5 tys. TEU. Tak więc ICTSI udało się odbudować rynek i znacznie poprawić słabsze wyniki po pandemii COVID-19. 

– To zasługa tego, iż gospodarki kontynuują odbudowę po skutkach i ograniczeń związanych z blokadą przepływu kontenerów. Do lepszych wyników przysłużyło się również  uruchomienie nowych serwisów liniowych oraz zwiększone przychody z usług w niektórych terminalach. W kwartale zakończonym 30 czerwca 2022 r. łączna skonsolidowana podaż kontenerów była wyższa o 6% i zbliżyła się do 2 919,6 tys.  TEU – informuje kierownictwo ICTSI.

Ożywienie gospodarek – ożywiło terminale

Na dobre wyniki złożyła się też  korzystna struktura podaży  kontenerów oraz korekty taryf na niektórych terminalach. Podpisywano również  nowe umowy z liniami i operatorami żeglugowymi. Uzyskano także  wyższe przychody z usług pomocniczych.

Większe przychody zapewniły usługi nowych terminali: Manila Harbour Center Port Services, Inc. (MHCPSI) na Filipinach, International Container Terminal Services Nigeria Ltd. (ICTSNL) w Nigerii oraz IRB Logistica w Brazylii. – W niektórych przypadkach nie uzyskano oczekiwanych przychodów, bo zostały one częściowo ograniczone przez spadek działalności handlowej i niekorzystny wpływ walut obcych na niektórych terminalach – wyjaśnia ICTSI.

To dlatego wyłączając wkład nowych terminali na Filipinach, Nigerii i Brazylii, skonsolidowane przychody brutto z globalnych operacji portowych wzrosłyby o 17% w pierwszej połowie 2022 roku. W drugim kwartale 2022 przychody brutto wzrosły o 20 procent z 447,0 USD mln do 534,6 mln USD.

Rosły również koszty operacyjne. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. były one o  14% wyższe i wyniosły 283,9 mln USD w porównaniu do 248,2 mln USD w 2021 r. 

– Wzrost kosztów operacyjnych gotówkowych wynikał głównie z dodatkowych kosztów związanych z nowymi terminalami na Filipinach, Nigerii i Brazylii – podaje ICTSI.

Poniesiono wyższe wydatki na sprzęt i instalacje. To wynik wzrostu cen i kosztu paliwa oraz energii elektrycznej, które rosły wraz ze wzrostem podaży kontenerów.  Trzeba było również opłacić nadgodziny w portach, gdzie zanotowano wzrostu wolumenu kontenerów. W niektórych terminalach trzeba było dokonać korekty wynagrodzeń, które narzucone zostały przez rządy. 

Kurs na walutową optymalizację

Odczuto również niekorzystny efekt relacji kursowych w ICTSI Rio i Tecon Suape SA (TSSA), bowiem w Brazylii opłaty realizowano w oparciu walutę brazylijską (BRL). Podobne problemy wynikające z wahań kursów odczuwano w innych regionach. Niekorzystne kursy walut miały wpływ na skonsolidowane gotówkowe koszty operacyjne. To negatywny skutek działania na wielu rynkach i realizowania płatności w wielu walutach. 

– Prowadzono ciągłe działania na rzecz optymalizacji kosztów by [utrzymywać, red.] korzystny wpływ na kurs walutowy, głównie w przypadku peso filipińskiego (PHP), dolarów australijskich (AUD), rupii pakistańskiej (PKR) i polskich złotych (PLN) na terminalach filipińskich, Victoria International Container Terminal (VICT) w Melbourne w Australii, Pakistan International Container Terminal (PICT) w Karaczi w Pakistanie oraz Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w Gdyni w Polsce – informuje kierownictwo ICTSI i prognozuje, że wyłączając koszty związane z nowymi terminalami, skonsolidowane gotówkowe koszty operacyjne wzrosłyby o 11%. 

International Container Terminal Services, Inc. z siedzibą i założona w 1988 roku w Manili na Filipinach zarządza terminalami kontenerowymi w regionie Azji i Pacyfiku, w Amerykach Południowej i Środkowej, oraz w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. 

ICTSI uruchomiło niedawno w Australii zautomatyzowany Victoria International Container Terminal. W Europie w Grupie ICTSI działa terminal położony nad Adriatykiem i na Bałtyku. 

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni jest zarządzany przez ICTSI od maja 2003 roku. Operator z Filipin uzyskał na 20 lat koncesję zezwalającą na rozwój, działanie i zarządzanie terminalem kontenerowym w Gdyni. ICTSI jest w 100% właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. 

W związku z zakończeniem okresu koncesji, Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na użytkowanie tego obszaru portu na kolejne lata. W przetargu na nowego operatora terminalu kontenerowego Portu Gdynia wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją spółka International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili. 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.