• <

Wynik wyszukiwania - "Maersk " - Wiadomości

ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24

Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem siedemnastego i osiemnastego tygodnia 2024 [CW17’24 i CW18’24] w żegludze morskiej.
13.05.2024

Kolejne ataki Huti na żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej

Od 10 do 12 maja doszło do szeregu ataków jemeńskich bojowników Huti na międzynarodową żeglugę na trasie prowadzącej przez Kanał Sueski. Lider ugrupowania zapowiedział natężenie ataków na statki na okręty, jednocześnie dowództwo sił USA szuka sposobu na przełamanie impasu w tym największym od dekad kryzysie transportu morskiego.
13.05.2024

Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.

Wyniki Maerska za pierwszy kwartał są zgodne z oczekiwaniami w obliczu trwających zakłóceń na Morzu Czerwonym — informuje zarząd duńskiego armatora z białą gwiazdą. Grupa żeglugowa Maersk (MAERSKb.CO) podniosła swoje prognozy zysków za cały rok po opublikowaniu na początku maja informacji o zyskach za pierwszy kwartał. Wyższe zyski armator i operator logistyczny ma zamiar uzyskać, wykorzystując duży popyt na przewozy kontenerowe oraz wyższe stawki frachtowe w związku z wydłużonymi rejsami statków wokół Afryki.
06.05.2024

Nigeria bierze się za porty, inwestuje w nie Maersk

Duński gigant A.P. Moller-Maersk ogłosił, że zamierza zainwestować 600 mln dolarów w infrastrukturę portową w Nigerii. Zbiega się to z informacją, że Zarząd Portów Nigerii planuje szeroko zakrojony program modernizacyjny.
30.04.2024

Pierwszy od dłuższego czasu statek został uszkodzony w wyniku ataku Huti

Na Morzu Czerwonym doszło do kolejnego ataku na międzynarodową żeglugę. Jemeńscy bojownicy Huti trzykrotnie wystrzelili rakiety w statki. Jeden z nich, MV Andromeda Star, zgłosił niewielkie uszkodzenia, niemniej kontynuuje podróż. To pierwszy od marca udany atak na jednostkę nawodną, poruszającą się na trasie prowadzącej m.in. przez Kanał Sueski.
27.04.2024

Brytyjski okręt zestrzelił pocisk balistyczny wystrzelony przez Huti

Brytyjski okręt wojenny HMS Diamond zniszczył w środę pocisk balistyczny wystrzelony przez jemeńskich rebeliantów Huti w kierunku płynącego w pobliżu Jemenu statku handlowego - poinformował w czwartek minister obrony Grant Shapps.
25.04.2024

MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni

W poprzednich swoich artykułach autorzy zwracali uwagę przede wszystkim na obowiązujące akty prawne, mające na celu zapewnienie gruntu prawnego dla aktywności związanej z bezpieczeństwem m.in. infrastruktury krytycznej, ze strony ataków w cyber przestrzeni. W niniejszym artykule autorzy chcą przybliżyć realne działania, mające na celu ochronę infrastruktury krytycznej przed atakiem w cyberprzestrzeni.
19.04.2024

Normalizacja żeglugi na Kanale Panamskim ma nastąpić do 2025 roku, o ile dopisze pogoda

Z racji na zbliżający koniec pory suchej w Ameryce Środkowej, Zarząd Kanału Panamskiego liczy na normalizacje w kwestii poziomu wody i możliwości zwiększenia liczby statków przemieszczających się przez tę istotną trasę morską. W oparciu o obecny i prognozowany poziom wody w jeziorze Gatun oraz w związku z operacyjną strategią wodną (OWS) wdrożoną przez zarząd oraz władze Panamy, stopniowo ma zwiększać się ilość oferowanych tranzytów. Od 25 marca jest to 27 dziennie, gdy jeszcze w lutym spadła do zaledwie 18.
12.04.2024

Siły USA zlikwidowały kolejne zagrożenie ze strony Huti

Siły Centralnego Dowództwa USA (CENTCOM) pomyślnie zaatakowały i zniszczyły pocisk przeciwokrętowy (ASM) na kontrolowanym przez Huti terytorium w zachodniej części Jemenu. Miało to miejsce 4 kwietnia około godziny 14:20 (czasu sanajskiego). Nie zgłoszono żadnych obrażeń ani uszkodzeń przez okręty amerykańskie, koalicyjne ani statki handlowe. To było kolejne działanie skierowane przeciwko lądowej infrastrukturze szyickich bojowników, zrealizowane "w samoobronie".
05.04.2024

Pierwsze bunkrowanie metanolem kontenerowca Ane Maersk w Antwerpii

Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
04.04.2024

Chrzest Astrid Maersk w Jokohamie. To drugi, duży kontenerowiec duńskiego giganta napędzany metanolem

W Japonii nazwano kolejny, wyjątkowy statek we flocie Maersk, który wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi poprzez użycie zielonego paliwa. Astrid Maersk to drugi z 18 zaplanowanych dużych kontenerowców zasilanych metanolem, dostarczanych zamawiającemu w latach 2024-2025. Firma oczekuje, że nowa seria przyczyni się do osiągnięcia celu związanego z dążeniem do zerowej emisji CO2 i stania się przyjazną środowisku.
04.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie

Brytyjski Port Felixstowe przywitał Ane Maersk, pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem. To także pierwsze zawinięcie tego statku do portu w Europie Zachodniej w ramach ustalonej trasy żeglugowej, która wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi i branży morskiej.
27.03.2024

Kamień węgielny i kapsuła czasu już w murach fabryki Vestas w Szczecinie

Do budowanej na wyspie Ostrów Brdowski w Szczecinie fabryki turbin wiatrowych duńskiego Vestas wmurowano kamień węgielny wraz z kapsułą czasu. To spory kamień milowy, który oznacza postęp w budowie hali, a tym samym rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
27.03.2024

Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key

Poleciłem mojemu zespołowi, by poruszył niebo i ziemię, by ponownie otworzyć port w Baltimore i odbudować most Key tak szybko, jak to tylko możliwe - powiedział we wtorek prezydent USA Joe Biden. Zapewnił, że za odbudowę przeprawy w całości zapłaci rząd federalny.
26.03.2024

Przed uderzeniem w most Dali tracił zasilanie. Załoga alarmowała, most był zamknięty

Gubernator stanu Maryland Wes Moore poinformował, że wstępne wyniki śledztwa ws. zawalenia się mostu Key w Baltimore wskazują na wypadek. Nie widzieliśmy żadnych dowodów na związki z terroryzmem - powiedział Moore we wtorek na konferencji. Dodał, że załoga statku zgłosiła utratę mocy silnika, co pozwoliło zamknąć most tuż przed uderzeniem.
26.03.2024

Maersk jeszcze nie wraca na Morze Czerwone

Maersk potwierdził, że pomimo kolejnych operacji wojskowych mających zapewnić bezpieczeństwo statkom handlowym na Morzu Czerwonym nie ma jeszcze zamiaru wracać na ten akwen.
23.03.2024

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
22.03.2024

Poszkodowani po ataku Huti członkowie załogi True Confidence powracają do domów

Członkowie załogi masowca, wśród których są głównie obywatele Filipin. powrócili do swoich rodzin. Statek True Confidence był drugim, który został zniszczony przez Huti i pierwszym, na którym w wyniku ataku byli zabici i ranni.
13.03.2024

Gdynia może być miejscem produkcji e-metanolu, zielonego paliwa dla statków

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
11.03.2024

Pierwszy atak Huti na statek zakończony skutkiem śmiertelnym

Na akwenie Zatoki Adeńskiej doszło do ataku rakietowego, którego celem był amerykański masowiec MV True Confidence. Są ranni i zabici. To pierwszy raz, gdy bojownikom Huti udało się skrzywdzić członków załogi statku.
06.03.2024

Niemiecki i grecki okręt wchodzą na Morze Czerwone. Rozpoczyna się praktyczny wymiar operacji "Aspides"

Dwie fregaty, niemiecka FGS Hessen (F221) i grecka Hydra (F-452) wchodzą na Morze Czerwone, aby ochraniacz żeglugę przed atakami ze strony jemeńskich bojowników Huti. Tym samym rozpoczyna się fizyczny wymiar operacji EUNAVFOR "Aspides". Misja okrętów pod auspicjami Unii Europejskiej jest wkładem w tworzenie bezpieczeństwa transportu morskiego w zagrożonym rejonie.
27.02.2024

Ukraina chce rozwinąć żeglugę kontenerową na Dunaju

Ukraina planuje uruchomienie żeglugi kontenerowej na środkowym i górnym Dunaju jako alternatywę dla transportu ładunków skonteneryzowanych drogą lądową.
21.02.2024

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol wyruszył w dziewiczy rejs

Ane Maersk, pierwszy na świecie oceaniczny kontenerowiec zasilany metanolem, rozpoczął swój dziewiczy rejs.
14.02.2024

Polskie porty mogą stracić bezpośrednie połączenie z Azją?

Maersk, jeden z największych przewoźników ogłosił, że od przyszłego roku najważniejsze linie z Azji będą kończyły kursy w głównych portach Morza Północnego. W obliczu takich zmian najbardziej zagrożony jest gdański terminal Baltic Hub.
11.02.2024

Ponad 2 mln przeładowanych TEU. Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Gdański terminal kontenerowy Baltic Hub, podsumowuje 2023 rok, który obfitował w rekordy, ważne inwestycje i nowe partnerstwa. Firma z optymizmem patrzy w przyszłość, przedstawiając ambitne plany na kolejne lata.
06.02.2024

Król Danii na symbolicznym otwarciu fabryki Vestas w Szczecinie

Trzeciego dnia swojej wizyty w Polsce król Danii, Fryderyk X, uczestniczył w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod zakład montażowy gondoli i piast morskich turbin wiatrowych Vestas Assembly Poland w Szczecinie.
04.02.2024

Nowy, duży statek napędzany metanolem dla Maersk otrzymał nazwę. Trwa budowa "zielonej floty"

Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego.
26.01.2024

Król Danii przyjedzie do Szczecina. Interesuje go offshore

Ambasada Królestwa Danii w Polsce oficjalnie potwierdziła, że nowo mianowany król Danii Fryderyk X w swoją pierwszą zagraniczną podróż uda się do Polski. Monarcha odwiedzi m.in. Szczecin, gdzie jego wizyta dotyczyć będzie zagadnień związanych z energetyką i offshore.
24.01.2024

Huti przeprowadzili nieudane ataki na amerykański statek w Zatoce Adeńskiej. Z pomocą przybył okręt

Z terytorium Jemenu doszło 24 stycznia do ponownego ataku na żeglugę na trasie prowadzącej do Kanału Sueskiego. Około godziny 14:00 czasu Sany bojownicy Huti mieli zaatakować kontenerowiec M/V Maersk Detroit, płynący pod banderą USA. Z pomocą ruszył amerykański okręt.
24.01.2024

Ekspert: 5 działań, które zwiększą poziom cyberbezpieczeństwa w sektorze morskim

Cyberbezpieczeństwo w sektorze morskim wymaga zbudowania kompleksowej strategii, na którą składa się ochrona specjalistycznych systemów IT/OT, wykorzystanie dobrych praktyk zawartych w standardach branżowych, uświadomienie pracownikom zagrożeń oraz odpowiednia kontrola dostępu.
22.01.2024

Znana sieć sklepów będzie korzystać z ekologicznego serwisu Maerska

A.P. Moller-Maersk ogłosił, że do grona klientów korzystających z rozwiązania ECO Delivery w transporcie morskim dołącza duńska sieć sklepów Flying Tiger Copenhagen.
22.01.2024

Afryka odnotowuje wzmożone zapotrzebowanie na bunkier

Statki przekierowane z Morza Czerwonego opływają praktycznie cały kontynent afrykański. Z tego powodu w wielu tamtejszych portach zaroiło się od oceanicznych jednostek. Zanotowano także wzmożone zapotrzebowanie na operacje bunkrowania.
18.01.2024

Maersk przewiduje długotrwałe zaburzenia globalnej sieci dostawczej

Ataki na statki na Morzu Czerwonym i pogoda w Europie północnej spowodowały tłok w terminalach kontenerowych, oceniła w czwartek duńska firma logistyczna Maersk. Ostrzegła, że zaburzenia są znaczące i mogą trwać przez dłuższy czas.
18.01.2024

Maersk i Hapag-Lloyd połączą floty w ramach nowego sojuszu

Giganci żeglugi kontenerowej, Maersk i Hapag-Lloyd, ogłosili współpracę w ramach sojuszu Gemini Cooperation. Inicjatywa ta, mająca na celu zwiększenie efektywności operacyjnej i przyspieszenie dekarbonizacji flot, rozpocznie się w lutym 2025 r.
17.01.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Pół wieku jasnoniebieskich kontenerowców. Maersk obchodzi wyjątkowy jubileusz

50 lat temu komercyjną działalność rozpoczął pierwszy kontenerowiec w charakterystycznym odcieniu błękitu. Duńska firma chwali się ważną rocznicą w ramach swojej działalności, w trakcie której urosła do rangi giganta branży żeglugowej.
17.01.2024

[ARTYKUŁ AKTUALIZOWANY] USA i Wielka Brytania zaatakowały Huti za ataki na żeglugę cywilną. Świat reaguje

Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, przy wsparciu Australii, Bahrajnu, Kanady i Holandii, zaatakowały cele jemeńskiej bojówki Huti w odpowiedzi na trwające od kilku tygodni ataki na statki cywilne na Morzu Czerwonym, które zachwiały światowymi łańcuchami dostaw. Do ataku doszło dziś w nocy. Najnowsze komentarze i doniesienia o ataku i jego skutkach publikujemy poniżej.
14.01.2024

2023 rok z punktu widzenia Alfa Laval

Przygotowując się do wejścia w nowy rok Alfa Laval podsumowuje istotne wydarzenia z 2023 r. w dziale morskim.
12.01.2024

Ponad połowa nowych duńskich statków gotowa na zielone paliwa

Według danych Danske Rederier, duńskiego stowarzyszenia zrzeszającego armatorów, ponad połowa statków zamówionych przez tamtejsze przedsiębiorstwa żeglugowe będzie mogła korzystać z ekologicznych paliw.
12.01.2024

Susza na Kanale Panamskim wyzwaniem dla żeglugi. Maersk będzie wysyłać część kontenerów lądem

Duński gigant żeglugowy Maersk wdraża alternatywne rozwiązanie w związku z problemem przemieszczania statków przez Kanał Panamski. Trwająca od wielu miesięcy susza spowodowała, że jego władze zmniejszają dzienną ilość przepuszczanych jednostek morskich. Aby ograniczyć straty w związku z wydłużeniem transportu oraz tym samym łańcucha dostaw, firma chce korzystać z tras lądowych.
11.01.2024

Maersk ostrzega: strajki w Niemczech spowodują opóźnienia

Dwa duże strajki, jakie prowadzone są właśnie na terenie Niemiec – rolników oraz maszynistów – powodują opóźnienia w transporcie lądowym, a tym samym wpływają na transport morski.
11.01.2024

Plastik z kontenerów na hiszpańskich plażach

W połowie grudnia na hiszpańskie plaże w regionie Galicji morze zaczęło wyrzucać niewielkie granulki plastiku. Ruszyło formalne dochodzenie.
10.01.2024

Brytyjskie i amerykańskie siły morskie odparły kolejny, duży atak Huti na Morzu Czerwonym

Wciąż niespokojnie na Morzu Czerwonym. Jemeńscy bojownicy Huti, wspierani przez Iran, otwarcie zadeklarowali wojnę siłom międzynarodowej koalicji. 9 stycznia, około godziny 21:15 czasu miejscowego, przypuścili kolejny atak z użyciem bezzałogowych pojazdów (UAV), przeciwokrętowych pocisków manewrujących oraz przeciwokrętowego pocisku balistycznego. Ich celem były zarówno okręty, jak i statki korzystające z morskiej trasy prowadzącej przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską.
10.01.2024

Maersk i Hapag-Lloyd: nie negocjowaliśmy z Huti

A.P. Møller-Mærsk zaprzeczył doniesieniom jednego z branżowych portali, że podjął negocjacje z bojownikami Huti z Jemenu w celu zapewnienia swoim jednostkom bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym.
09.01.2024

Huti wypowiadają wojnę USA

Po tym, jak amerykańskie siły na Morzu Czerwonym ostrzelały łodzie z bojownikami Huti, atakującymi kontenerowiec Maersk Hangzhou, zatapiając trzy z nich i zabijając 10 bojowników, Huti wydali oświadczenie o „rozpoczęciu nowego konfliktu z amerykańskim wrogiem”.
09.01.2024

Duńczycy wciąż poszukują zaginionych kontenerów

W poniedziałek rano od wybrzeży Danii odbiły dwa statki, które będą poszukiwać 42 kontenerów, które spadły w grudniu z kontenerowca płynącego do Gdańska.
08.01.2024

Wszystkie statki Maersk będą omijać Morze Czerwone

Mająca swoją siedzibę w Danii jedna z największych firm żeglugowych na świecie zdecydowała, że w najbliższym czasie wszystkie jej statki będą omijać Morze Czerwone i Zatokę Adeńską. W związku z tym w ramach tras alternatywnych opłyną Przylądek Dobrej Nadziej w Republice Południowej Afryki.
05.01.2024

Członkowie załogi amerykańskiego niszczyciela odznaczeni za skuteczne zwalczanie rakiet i dronów Huti

Marynarze z niszczyciela rakietowego typu Arleigh Burke USS Carney (DDG 64) zostali wyróżnieni za działania w związku z zapewnieniem niezakłóconej żeglugi w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Okręt od wielu miesięcy bierze udział w akcjach na rzecz bezpieczeństwa, a w ostatnim czasie regularnie prowadził skuteczne działania w związku z neutralizacją rakiet i dronów wystrzeliwanych z terytorium Jemenu przez bojowników Huti.
04.01.2024

USA i ich sojusznicy grożą Huti konsekwencjami

Jemeńscy rebelianci Huti poniosą konsekwencje, jeśli w dalszym ciągu będą zagrażać statkom handlowym przepływającym przez Morze Czerwone - ostrzegły we wspólnym oświadczeniu władze USA i państw koalicji zaangażowanej w ochronę ruchu statków w regionie. To reakcja na trwające od tygodni ataki wspieranej przez Iran organizacji na statki w okolicy cieśniny Bab al-Mandab.
03.01.2024

Raport wypadków i zdarzeń morskich – grudzień 2023 r.

W miesiącu grudniu trwała przede wszystkim kontynuacja olbrzymiego zagrożenia wojennego, a także konkretne ataki na statki handlowe na Morzu Czerwonym. Uderzenia były dokonywane przez rebeliantów Huti wspieranych przez Iran, którzy stanowczo podkreślili, że pomimo coraz większych zabezpieczeń stosowanych przez organizacje i porozumienia międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa transportu w tamtym regionie nie zaprzestaną takich działań.
03.01.2024

Hapag-Lloyd i Maersk nadal wstrzymują transport przez Morze Czerwone

Duński operator kontenerowy Maersk oraz niemiecka firma tej branży Hapag-Lloyd nadal wstrzymują transport przez Morze Czerwone z powodu groźby ataków przeprowadzanych na statki przez bojowników jemeńskiego ruchu Huti - poinformowały obie te firmy.
03.01.2024

Huti dalej prowadzą ostrzał Morza Czerwonego. Mogą mścić się za załogi łodzi zlikwidowane przez US Navy

Jak donoszą służby prasowe US Navy, wspierani przez Iran rebelianci w Jemenie mieli wystrzelić dwie przeciwokrętowe rakiety balistyczne, które wpadły do Morza Czerwonego. Było to jednak poważne zagrożenie dla statków poruszających się po tym akwenie. Atak nastąpił krótko po ubiegłorocznej eskalacji działań, gdy amerykańskie śmigłowce zneutralizowały trzy z czterech łodzi atakujących kontenerowiec.
03.01.2024

Maersk ponownie wstrzymuje tranzyty przez Morze Czerwone

Duński gigant transportowy, Maersk, zawiesza tranzyty przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską do odwołania. To już drugi raz w przeciągu ostatnich dwóch tygodni.
02.01.2024

Etiopia chce odzyskać dostęp do Morza Czerwonego. Wydzierżawi wybrzeże od separatystycznego Somalilandu

Od czasu utraty dostępu do morza z powodu secesji Erytrei władze etiopskie szukają sposobu na odzyskanie możliwości korzystania z portów morskich i tym samym włączenia się na nowo w międzynarodową gospodarkę morską. Ma to być impuls dla rozwoju państwa i przepływ towarowy. W związku z tym kraj wydzierżawi od nieuznawanej międzynarodowo Republiki Somalilandu 20 km morza. W zamian Etiopia jako pierwsza uzna to separatystyczne państwo Somaliland i obiecuje zapewnić mu udziały w Ethiopian Airlines
02.01.2024

Amerykanie wycofują lotniskowiec z Morza Śródziemnego

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN-78) spędził 243 dni w ramach rozmieszczenia na Bliskim Wschodzie, gdzie tworzył główną siłę zapewniającą stabilizację w regionie. Był też obecny przy trwającej eskalacji konfliktu w Izraelu. Pentagon już dwukrotnie przedłużał jego misję.
02.01.2024

Rakiety i abordaż. Kontenerowiec dwa razy padł ofiarą próby ataku przez Huti. Z pomocą przybyły okręty US Navy

Końcówka 2023 roku nie oznacza spokoju na świecie. Na Morzu Czerwonym wciąż dochodzi do ataków na statki i okręty, które dokonują jemeńscy bojownicy z organizacji Huti. W wyniku tego doszło teraz do wymagającej akcji powstrzymania rakietowych uderzeń. Odbywa się to w trakcie prowadzonej pod auspicjami USA międzynarodowej misji pk. "Prosperity Guardian".
31.12.2023

Dania podwoi wynagrodzenie dla staktów żeglujących przez Morze Czerwone

W ramach rekompensaty za ryzyko związane z atakami jemeńskich Huti, branża żeglugowa w Danii zgodziła się na podwojenie wynagrodzenia dla załóg statków poruszających się przez Morze Czerwone. W ostatnim czasie trasa ta stała się niebezpieczna i wiele firm wycofuje się z transportu przez ten obszar.
29.12.2023

Sojusznicy USA wycofują się z operacji Strażnik Dobrobytu

Prezydent Joe Biden miał zamiar zintegrować siły międzynarodowe do reakcji na ataki Huti na Morzu Czerwonym, ale po tygodniu od uruchomienia operacji wielu sojuszników wycofuje swoje wsparcie.
29.12.2023

Ceny ropy w USA rosną. Popyt i Morze Czerwone w centrum uwagi

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku notują wzrosty, a inwestorzy oceniają poziom zapasów surowca w USA oraz sytuację na Bliskim Wschodzie.
28.12.2023

Maersk i MGC zawiązują współpracę w zakresie promocji metanolu w Japonii

Mitsubishi Gas Chemical Company (MGC), gigant żeglugowy z Danii i władze miasta Jokohama podpisali protokół ustaleń (MoU) w zakresie promowania stosowania ekologicznego metanolu w tamtejszym porcie. Ma to być ważny krok w zakresie popularyzacji użycia tego "zielonego paliwa" w gospodarce morskiej Japonii.
27.12.2023

Maersk wraca na Morze Czerwone

Maersk wznowi żeglugę przez Morze Czerwone pod eskortą amerykańskiej marynarki. Decyzja ta następuje po uruchomieniu operacji Strażnik Dobrobytu (Prosperity Guardian), mającej na celu ochronę kluczowych szlaków morskich.
25.12.2023

Kontenerowce płyną na stratach. Będą szorować po dnie do 2028 roku?

Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
25.12.2023

Płynący do Gdańska statek zgubił 46 kontenerów

Płynący do portu w Gdańsku frachtowiec Mayview Maersk zgubił na Morzu Północnym wskutek sztormu Pia 46 kontenerów. Cztery z nich odnaleziono w sobotę u wybrzeży północnej Jutlandii, gdzie morze wyrzuciło na brzeg m.in. lodówki.
23.12.2023

Maersk ruszył z serwisem kontenerowym Ro-Ro przez Morze Śródziemne

Transport kontenerowy za pomocą Ro-Ro zdobywa popularność na Morzu Śródziemnym. Z nową usługą tego typu wystartował Maersk.
22.12.2023

Bojownicy Huti zapewniają, że rosyjskie statki mogą niezagrożone przepłynąć przez Morze Czerwone

W związku z eskalacją działań jemeńskich bojowników z ugrupowania Huti wiele firm wycofało się z korzystania z trasy żeglugowej przez Mocze Czerwone do Kanału Sueskiego. Powodem są ataki na statki, zarówno celem ich przejęcia, jak i z użyciem rakiet oraz dronów. Okazuje się, że szyiccy rebelianci, którzy grożą atakami na jednostki morskie wielu państw z Izraelem na czele, zapewniają że niektóre są niezagrożone. Wśród nich są powiązane z Rosją.
21.12.2023

Ceny ropy w USA poszły w górę po atakach na statki na Morzu Czerwonym

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną i powiększają zwyżki z poprzedniego tygodnia. Uwaga inwestorów koncentruje się na tranzycie towarów przez statki na Morzu Czerwonym - podają maklerzy.
18.12.2023

Cztery największe firmy kontenerowe zawieszają transport przez Morze Czerwone

Cztery z największych przedsiębiorstw żeglugi kontenerowej na świecie ogłosiły w ciągu zaledwie dwóch dni zaprzestanie i zawieszenie wszystkich operacji żeglugowych przez Morze Czerwone w następstwie ataków grupy Huti na cywilne statki towarowe przepływające przez ten rejon.
17.12.2023

Hapag-Lloyd i Maersk. Po atakach Huti, największe firmy kontenerowe zawieszają transport przez Morze Czerwone

Duńska firma kontenerowa Maersk poinformowała w piątek, że po atakach wspieranego przez Iran jemeńskiego ruchu Huti na statki wstrzymuje wszelki transport przez Morze Czerwone do odwołania. Na podobny ruch zdecydowali się inni armatorzy, którzy w ostatnich dniach również padli ofiarą ataków Huti.
16.12.2023

Huti zaatakowali na Morzu Czerwonym statek pod banderą Liberii

Wspierani przez Iran Huti zaatakowali na Morzu Czerwonym kontenerowiec pod banderą Liberii, jednostka zapaliła się po trafieniu pociskiem wystrzelonym z kontrolowanej przez Huti części Jemenu - przekazał w piątek amerykański urzędnik, cytowany przez agencję Associated Press.
15.12.2023

USA chcą koalicji morskiej, która uniemożliwi ataki Huti na statki. Teheran protestuje

Po kolejnych atakach jemeńskiego ruchu Huti na statki na Morzu Czerwonym specjalny wysłannik USA do Jemenu Tim Lenderking powiedział w czwartek, że Waszyngton chce zmontowania "jak najszerszej koalicji morskiej", która uniemożliwi takie zamachy. Zaprotestował minister obrony Iranu.
14.12.2023

Huti zaatakowali statek w pobliżu cieśniny Bab al-Mandab

Brytyjska agencja ds. operacji handlu morskiego (UKMTO) i brytyjska firma zajmująca się bezpieczeństwem morskim Ambrey poinformowały, że jemeńscy bojownicy Huti zaatakowali statek handlowy w pobliżu cieśniny Bab al-Mandab i nakazali mu skierowanie się do Jemenu. Drugi statek został zaatakowany u wybrzeży Jemenu.
14.12.2023

COSCO przygotowuje swoje statki do metanolu

Chińskie COSCO Heavy Industry Shanghai zmodernizuje cztery kontenerowce COSCO Line, by mogły wykorzystywać w charakterze paliwa metanol. Za wymianę silników odpowiadać będzie MAN Energy Solutions.
08.12.2023

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol bliski ukończenia. Będzie pływać z Azji do Europy

Maersk ogłosił, że pierwszy duży kontenerowiec napędzany metanolem zostanie zwodowany jeszcze tej zimy i obsługiwać będzie trasę między Azją a Europą.
08.12.2023

Maersk stawia na dekarbonizacje i zamawia 10 tankowców napędzanych amoniakiem

Maersk złożył zamówienie na dziesięć dużych tankowców napędzanych pochodną wodoru amoniakiem. Projekt zostanie zrealizowany przez Hyundai Samho Heavy Industries w Korei. Jest to kolejny krok w stronę zielonej żeglugi podejmowany przez duńską firmę.
03.12.2023

Maersk z przełomową umową na dostawy metanolu w związku z dekarbonizacją swojej floty

A.P. Moller – Maersk podpisał z chińskim dewelopetem Goldwind kluczowy dokument dotyczący odbioru ekologicznego metanolu, zapewniając sobie paliwo wpisane w ograniczanie emisji CO2 i szukanie alternatyw od paliw konwencjonalnych. Umowa ma obowiązywać przez ponad dekadę i stanowi pierwszą na dużą skalę umowę dotyczącą odbioru ekologicznego metanolu dla światowej żeglugi.
22.11.2023

Kontenerowiec Maersk z rekordowym zanurzeniem

Należący do A.P. Moller – Maersk statek o nazwie Mumbai Maersk ustanowił nowy rekord jednostki o najgłębszym zanurzeniu, jaka zawinęła do portu Felixstowe w Wielkiej Brytanii. Wpisuje się to w modernizację portów morskich celem przystosowania ich do przyjmowania coraz większych statków transportujących kontenery. Rekord został ustanowiony zaledwie cztery tygodnie po ogłoszeniu zakończenia wartego 130 milionów funtów projektu mającego na celu pogłębienie podejść do portu i jego głównych stanowisk dla kontenerów.
16.11.2023

A.P. Moller – Maersk ratuje finanse i morski transport kontenerów zwalniając pracowników

Maersk odnotował stratę w wysokości 27 mln dolarów na poziomie EBIT w swojej działalności związanej z transportem morskim w trzecim kwartale 2023 r. W tym samym okresie ubr. armator mógł pochwalić się zyskiem w wysokości 8,34 mld dolarów.
09.11.2023

Maersk będzie zatrudniać poniżej 100 tysięcy pracowników

A.P. Moller - Maersk, lider w branży przewozu kontenerów na skalę światową, planuje dokonać redukcji zatrudnienia o 10 tysięcy pracowników w odpowiedzi na obecne spowolnienie gospodarcze i zmniejszone wydatki konsumentów, które wpłynęły na spadek obrotów handlowych. Spółka prognozuje również niższe przychody i zyski w roku 2023.
07.11.2023

Baltic Hub wdrożył plan naprawczy. Sytuacja ma się poprawić w ciągu kilku tygodni

Od kilkunastu dni media informują o problemach z przepustowością największego terminala kontenerowego Baltic Hub. Pojawiły się informacje o strajku włoskim pracowników terminala, który powoduje zwiększony czas oczekiwania na wydanie kontenera na ciężarówki. To z kolei spowodowało frustrację kierowców ciężarówek odbierających towary z terminalu, którzy czekają na wjazd po kilka godzin. Ci również zapowiedzieli strajk. O to, jak wygląda sytuacja z perspektywy Baltic Hubu, zapytaliśmy Dyrektora Generalnego Charlesa Bakera.
01.11.2023

Tonące akcje w żegludze kontenerowej. Sztormowa reakcja giełd po decyzji DG COMP KE o cofnięciu ochrony konsorcjów

Ceny akcji głównych europejskich przewoźników oceanicznych spadły bezpośrednio po tym, jak DG COMP Komisji Europejskiej zapowiedział zniesie w przyszłym roku wyłączeń grupowych dla połączeń liniowych – informuje Aditi Niranjan, analityczka z Department of Busines Economics, Uniwersity of Delhi.
29.10.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

Metanol w natarciu. Maersk już bliski pierwszego dużego metanolowego kontenerowca

Zaledwie kilkadziesiąt dni po chrzcie pierwszego na świecie kontenerowca, który może korzystać z zielonego metanolu w charakterze paliwa, Maersk robi kolejny krok w kierunku upowszechnienia tego rodzaju napędu. Pierwszy na świecie duży kontenerowiec na metanol został zwodowany.
17.10.2023

Maersk łączy siły ze znaną marką modową w celu zwiększenia niskoemisyjności paliw żeglugowych

Inditex, hiszpańska spółka matka marek modowych, takich jak Zara i Massimo Dutti, połączyła siły z duńską linią żeglugową Maersk. Wspólnie będą się starać zmniejszyć globalną emisję gazów cieplarnianych (GHG) z transportu morskiego, zobowiązując się do stosowania niskoemisyjnych paliw alternatywnych w transporcie morskim i oceanicznym.
17.10.2023

To nie koniec z oligopolem w transporcie liniowym. Żeglugowcy analizują podstawy stanowiska DG COMP

Zapowiedź Komisji Europejskiej, że nie przedłuży po 25 kwietnia 2024 r. ułatwień w funkcjonowaniu konsorcjów w żegludze liniowej „Rzeczpospolita” ogłosiła jako „koniec oligopolu w na rynku kontenerów morskich”. Bliższe rzeczywistości jest stwierdzenie Trans.Info, że to „Koniec przywilejów dla armatorów kontenerowych”. Ale czy na pewno?
16.10.2023

Polska energetyka zmierza na północ. Wydarzenie PARP w ramach Baltexpo

Podczas drugiego dnia targów Baltexpo, na targach odbywało się także całodniowe wydarzenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Innovation Norway zatytułowane „Technologie zeroemisyjne w gospodarce morskiej”. Swoją prezentację „Polska energetyka zwraca się w kierunku morza” przedstawił w jego ramach wydawca i redaktor naczelny portalu GospodarkaMorska.pl Mateusz Kowalewski.
13.10.2023

Ewakuacja w Baltic Hub. Z kontenera zaczął ulatniać się gaz

Z jednego z kontenerów na statku Majestic Maersk w terminalu kontenerowym w Gdańsku zaczął ulatniać się gaz. Strażacy ewakuowali 19 osób z jednostki i obsługi terminala.
11.10.2023

W stoczni Hyundai Heavy Industries zwodowano kolejny statek dla Maersk napędzany metanolem

Niedługo po rozpoczęciu działalności zgodnie z przeznaczeniem przez kontenerowiec Laura Maersk, napędzany metanolem, odbyło się wodowanie kolejnej jednostki, mającej w przyszłości tworzyć trzon "zielonej floty". To pierwszy, z zamówionej w Korei Południowej serii 12 statków, które mają odmienić branżę żeglugową w myśl dekarbonizacji branży morskiej.
09.10.2023

Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol w GCT

W terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia dziś w nocy pojawił się statek Laura Maersk – nowy feeder linii Maersk. To pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku ma prowadzić regularną żeglugę na Bałtyku.
05.10.2023

Porty w zielonym korytarzu. Konieczność czy element walki konkurencyjnej?

We wrześniu porty ujawniły plan wdrożenia pierwszego ekologicznego korytarza transportowego przez Pacyfik. Przedstawiciele miast i portów Los Angeles, Long Beach i Szanghaju oraz największych operatorów liniowych na świecie z udziałem wiodących gestorów ładunków opracowali koncepcję planu wdrożenia zielonego korytarza żeglugowego.
03.10.2023

CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem

Według medialnych doniesień, francuski gigant żeglugowy CMA CGM złożył kolejne znaczące zamówienie na kontenerowce napędzane metanolem, zwiększając swój portfel zamówień do 34 statków tego typu.
29.09.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
24.09.2023

MOL i Tsuneishi włączają się w "wyścig po metanol" i zamawiają swój pierwszy statek napędzany tym paliwem

Wedle dyrektywy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) odnośnie dekarbonizacji żeglugi oraz ograniczania emisji CO2 największe firmy branży morskiej dążą do stania się liderem ekologicznych przemian. Chcąc również zabezpieczyć swoje inwestycje poszukują alternatyw od konwencjonalnych paliw kopalnych, wykorzystując przy tym technologię dwupaliwową. Zainteresowaniem cieszą się napędy na LNG, wodór, czy też metanol.
21.09.2023

Historyczny moment. Chrzest pierwszego kontenerowca napędzanego metanolem od Maersk

W Kopenhadze odbyła się wyjątkowa uroczystość. Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał imię Laura Maersk, co ogłosiła jego matka chrzestna, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Wydarzenie ma rozpocząć nowy etap na drodze ku dekarbonizacji żeglugi.
14.09.2023

Equinor dostarczy metanol jako paliwo dla wyjątkowego kontenerowca Maerska

A.P. Moller-Maersk (Maersk) podpisał umowę z potentatem branży energetycznej Equinor, zabezpieczając w ten sposób dostawy ekologicznego metanolu dla swojego przełomowego statku zasilanego właśnie tym "zielonym paliwem" przez pierwsze miesiące jego eksploatacji, począwszy od września br, aż do I poł. przyszłego roku.
08.09.2023

Maersk finalizuje z Amazonem umowę na niskoemisyjne dostawy kontenerów

A.P. Moller - Maersk (Maersk) i Amazon sfinalizowały umowę na lata 2023-2024 na transport 20 000 kontenerów FFE (Forty Foot Equipment) przy użyciu "zielonego" biopaliwa w ramach oferty produktów oceanicznych Maersk "ECO Delivery". Maersk szacuje, że przyczyni się to do redukcji 44 600 ton CO2 w porównaniu z wykorzystaniem paliw kopalnych. Jest to również czwarty rok z rzędu, w którym Amazon i Maersk zorganizowały transport kontenerowy z wykorzystaniem opcji paliwowych o niskiej emisji gazów cieplarnianych.
06.09.2023

Pierwszy kontenerowiec na metanol zawitał do Europy. Wkrótce na Bałtyku

Pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, nowy feeder linii Maersk, który prawdopodobnie będzie się nazywał Laura Maersk, przypłynął do Europy. Docelowo statek ma operować na Bałtyku.
30.08.2023

Port w Danii zinfiltrowany przez gang motocyklowy?

W Danii rozgorzała dyskusja na temat konieczności kontroli pracowników portów i terminali pod kątem bezpieczeństwa po ujawnieniu, że grupa zatrudnionych w jednym z terminali ma powiązania z gangiem motocyklowym Hells Angels.
25.08.2023

Svitzer projektuje pierwszy na świecie holownik z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol

Będąca dostawcą usług holowniczych i częścią A.P. Moller-Maersk firma Svitzer ogłasza dziś rozpoczęcie drugiej fazy projektu mającego na celu zaprojektowanie pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym zasilanym metanolem (MHFC). Wiąże się to z pionierskim przedsięwzięciem budowy jednostek pomocniczych przyjaznych środowisku, w związku z programem dekarbonizacji żeglugi.
17.08.2023

Kontenerowi rekordziści. Porty pod presją tonażowych innowacji

Około 6 700 statków do przewozu kontenerów o nośności około 330 mln ton, zdolnych pomieścić jednorazowo około 27,6 mln TEU to wyzwanie dla portów. Od czasów, gdy pierwszy kontenerowiec wpłynął do portu minęło prawie 70 lat. Kiedy na morza wypłynął w 1956 roku statek przerobiony przez Malcolma McLeana, gestorzy ładunków, spedytorzy, armatorzy przewożący drobnicę podchodzili z rezerwą do nowego rodzaju systemu transportu towarów. Na nową technologię z dystansem podchodzili również portowcy.
14.08.2023

Lato z metanolem. Armatorzy eksperymentują. Porty i administracja morska pod presją operatorów

Maersk i Hong Lam Marine pomyślnie przeprowadziły pierwszą na świecie operację bunkrowania metanolem kontenerowca Maersk w Raffles Reserved Anchorage w Singapurze ogłosiły Zarząd Portu Singapur i Maersk w końcu lipca br. Ale nie jest to pierwsze bunkrownie statku metanolem. Szlak przetarły Stena Line i Port w Göteborgu. Przebudowany w stoczni Remontowa prom Stena Germanica wykonał milowy krok w zakresie wykorzystania metanolu jako paliwa okrętowego.
07.08.2023

Maersk zanotował duży spadek przychodów w drugim kwartale roku

Maersk - duński gigant specjalizujący się w spedycji towarów i transporcie morskim, w drugim kwartale 2023 roku odnotował znaczny spadek przychodów. Są one mniejsze aż o 40 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, spadając do poziomu 12,9 miliarda dolarów. Grupa spodziewa się, że cały bieżący rok będzie okresowo trudny pod względem działalności gospodarczej.
04.08.2023

Pierwszy, napędzany metanolem kontenerowiec Maersk wyrusza w dziewiczy rejs

Mając do przebycia 21 500 mil morskich z południowokoreańskiego Ulsan do duńskiej Kopenhagi najnowszy nabytek giganta żeglugowego jest pierwszym w jego flocie napędzanym metanolem. Po przybyciu do Danii zostanie oficjalnie nazwany i rozpocznie swoją działalność.
21.07.2023

Evergreen inwestuje 5 mld dolarów w statki napędzane metanolem

Tajwański gigant branży morskiej dołącza do wyścigu o pozycję lidera dekarbonizacji żeglugi. Firma poinformowała o swoich planach zakupowych, w ramach których inwestuje w statki napędzane zielonymi paliwami. W tym przypadku stawia na wykorzystanie metanolu.
12.07.2023

Kosztowna emisja CO2 dla zbiornikowców i kontenerowców. 8,4 mld EUR do 2026 r. wydadzą operatorzy flot handlowych

W 2024 r. rachunek za regulacje EU ETS będzie kosztował operatorów transportu morskiego ze statkami powyżej 500 tys. GT około 3 mld EUR. Do 2026 r. operatorzy zajmujący się transportem morskim będą musieli wydać 8,4 mld EUR na unijną opłatę uprawnień do emisji CO2 – informuje portal Trade Winds Benjamin Gibson z Hecla Emissions Management. Szczególnie kosztowna będzie emisja CO2 dla operatorów zbiornikowców i kontenerowców.
07.07.2023

Hapag-Lloyd i Seaspan zamawiają 60 silników na metanol

Wprowadzanie zielonego metanolu w przemyśle morskim nabiera rozpędu. Firma Hapag-Lloyd i właściciel statku Seaspan Corporation podpisują umowę dotyczącą zobowiązania do konwersji z MAN PrimeServ, oddziałem posprzedażowym MAN Energy Solutions. W zeszłym miesiącu Maersk ogłosił również plany przetestowania konwersji metanolu z MAN dla niektórych swoich kontenerowców, podczas gdy Stena ogłosiła, że będzie współpracować z Wartsila przy konwersji niektórych swoich promów.
07.07.2023

Maersk zamawia sześć statków napędzanych metanolem

A.P. Moller - Maersk (Maersk) złożył zamówienie na sześć średniej wielkości kontenerowców - wszystkie z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na zielonym metanolu 1. Yangzijiang Shipbuilding Group zbuduje sześć statków o pojemności 9 000 TEU, które zostaną dostarczone w 2026 i 2027 roku.
26.06.2023

Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk

Przewodnicząca Komisji Europejskiej oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku.
07.06.2023

Kenia będzie transportować uprawy do UE statkami

Kenia, która jest jednym z czołowych afrykańskich eksporterów upraw ogrodniczych i szklarniowych, chce przejść w większej mierze na transport morski.
23.05.2023

Nowy lądowy terminal Balticon oficjalnie otwarty

Balticon oficjalnie otworzył kontenerowy terminal intermodalny w Porcie Gdańsk. Na placu docelowo zmieścić się ma ponad 10 tys. teu, wkrótce oddana zostanie także bocznica kolejowa.
21.05.2023

Wodór paliwem, które rozwiąże bolączki branży transportowej?

Poszukiwanie alternatyw dla paliw kopalnych pozostaje istotnym wyzwaniem współczesności w związku z groźbą wyczerpania złóż, emisji CO2 oraz bezpieczeństwa energetycznego. Stąd zarówno wielkie, jak i małe firmy coraz chętniej patrzą na możliwości, jakie daje inwestycja w produkcję wodoru będącego zielonym paliwem przyszłości.
04.05.2023

Inwestycje w jednostki pływające dla morskiej energetyki wiatrowej. Innowacje

Jak zwiększyć udział polskich firm w budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku i w innych częściach świata? Jak uczynić je nie tylko podwykonawcami, ale również głównymi wykonawcami? Obecnie wśród branżowych spotkań oraz na specjalistycznych portalach trwają dyskusje na temat budowy statku WTIV (Wind Turbine Installation Vessel) dla polskiego armatora.
19.04.2023

Maersk wchodzi z nowym statkiem dla offshore wind na rynek europejski

Spółka Maersk Supply Service poinformowała, że nawiązała współpracę z GustoMSC w celu zaprojektowania nowej generacji statku do instalowania morskich farm wiatrowych.
18.04.2023

Zwodowano pierwszy statek napędzany metanolem dla Maersk

Zdaniem giganta zajmującego się żeglugą kontenerową "osiągnięto kamień milowy w wysiłkach zmierzających do redukcji emisji CO2". To wszystko dzięki udanemu zwodowaniu swojego pierwszego statku zasilanego metanolem w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej.
14.04.2023

MSC dalej kupuje

Według informacji Alphaliner, żeglugowy gigant MSC nie przestaje skupować używanych statków. Ich liczba we flocie przewoźnika przekroczyła już 300.
07.04.2023

Duża inwestycja w Porcie Rotterdam

Zarząd Portu Rotterdam oraz APM Terminals zawarli porozumienie ws. rozbudowy terminalu Maasvlakte II. Realizacja projektu o wartości 1 mld euro zwiększy roczne możliwości przeładunkowe tego portu o 2 mln TEU.
05.04.2023

Strach ma wielkie oczy. Czy globalny transport morski ma powody do obaw?

Globalna inflacja, zmniejszona produkcja w Chinach, rekordowo niski indeks BDI – tym przywitał nas początek roku. Jednocześnie widzimy powolne oznaki ożywienia światowej gospodarki, jednak analitycy dalecy są od optymizmu. Czy w kontekście niespokojnej sytuacji na świecie, globalny transport morski jest zagrożony?
02.04.2023

Indeksy wciąż spadają, ale liderzy rynku upatrują szanse w rozwijających się rynkach Europy Środkowo - Wschodniej. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 6– 10/2023)

Kolejne tygodnie roku to kontynuacja negatywnych trendów na rynkach frachtowych i czarterowych w rozpatrywanych segmentach.
26.03.2023

Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty

Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuński port w Konstancy. To ważne wsparcie dla przewozu towarów z i do Ukrainy, ograniczonego przez trwającą wojnę. Wykorzystuje przy tym nie tylko możliwości przeładunkowe w Rumunii, ale też szansa na rozwój transportu rzecznego.
24.03.2023

Maersk prezentuje projekt pierwszego kontenerowca napędzanego zielonym metanolem

Jedno z największych na świecie przedsiębiorstw żeglugowych, pochodzące z Danii, przyłącza się do działań w związku z dekarbonizacją żeglugi. Firma zaprezentowała projekt najnowszego statku, zasilanego dwupaliwowo, w tym ekologicznym metanolem.
21.03.2023

Maersk kończy etap strategicznej zmiany, wyprzedając swoje usługi offshore za 685 mln dolarów

Duński gigant żeglugowy z jedną z największych flot transportowych na świecie poinformował w oświadczeniu, że zgodził się sprzedać swojego dostawcę morskich usług offshore Maersk Supply Service rodzimemu. Nabywcą został A.P. Moller Holding za cenę 685 mln dolarów.
21.03.2023

Maersk bliski całkowitego wyjścia z Rosji po sprzedaży swoich aktywów

Duński konglomerat znany na rynku transportowym i żeglugowym A.P. Moller-Maersk zgodził się sprzedać swoje dwa zakłady logistyczne w Rosji firmie IG Finance Development Limited. Oznacza to właściwie koniec działalności tego morskiego potentata w tym kraju.
21.02.2023

Maersk pozywa Evergreen za blokadę Kanału Sueskiego

Maersk złożył pozew sądowy przeciwko Evergreen – operatorowi kontenerowca Ever Given, który w 2021 roku zablokował Kanał Sueski, co spowodowało duże opóźnienia u innych przewoźników.
14.02.2023

Maersk ostrzega przed zmniejszeniem dochodów na rynku kontenerowców. Spadek może być nawet czterokrotny

Grupa żeglugowa A.P. Moller-Maersk ostrzegła w środę, że niższy wolumen kontenerów i stawki frachtowe spowodują czterokrotny spadek zysków w tym roku, nawet pomimo ogłoszenia rekordowych zysków za rok 2022.
09.02.2023

Baltic Hub przeładował w 2022 ponad 2 mln TEU

Gdański Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, podsumował 2022 rok. Pomimo nieznacznego spadku przeładunków, należy go uznać za udany, biorąc pod uwagę okoliczności.
06.02.2023

Ceremonia cięcia blach na transportowiec Maersk napędzany metanolem

Stocznia Hyundai Heavy Industries była gospodarzem ceremonii rozpoczęcia budowy nowej jednostki dalekomorskiej dla Maersk. Ma to być kontenerowiec o pojemności 16 200 TEU, zasilany ekologicznym metanolem.
28.12.2022

Przemysł morski chce się dekarbonizować, ale musi działać natychmiast

Przemysł morski musi podjąć natychmiastowe działania na bezprecedensową skalę, aby przybliżyć się do realizacji dekarbonizacji sektora zgodnie ze ścieżką wskazaną w porozumieniu paryskim – wynika z wniosków płynących z raportu Maritime Decarbonization Strategy, opublikowanego przez Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping.
21.12.2022

Satelity, informatyka i banki w służbie dekarbonizacji żeglugi

Rynek zastosowań informatycznych na rzecz dekarbonizacji osiągnął wartość 11 mld USD i dynamicznie rośnie. Technologie informatyczne mają znaczący wpływ na zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania statków na środowisko naturalne – twierdzą eksperci Thetius i Inmarsat Maritime i wytyczają 3 kroki cyfrowej dekarbonizacji.
17.12.2022

Flagowy duński projekt zielonej energetyki Power-to-X otrzyma finansowe wsparcie

Prowadzony przez Ørsted projekt Power-to-X otrzymał dofinansowanie o wartości 600 mln koron duńskich (380 mln złotych) od Duńskiego Urzędu ds. Przedsiębiorczości w ramach udziału Danii w programie Important Project of Common European Interest (IPCEI).
16.12.2022

Maersk ma nowego szefa

Żeglugowy gigant A.P. Moller-Maersk podał, że dotychczasowy dyrektor generalny Soren Skou zostanie zastąpiony na stanowisku przez Vincenta Clerca.
15.12.2022

Wärtsilä dołącza do inicjatywy dekarbonizacji w branży morskiej

Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping i fińska grupa technologiczna Wärtsilä wzmocniły swoje bieżące partnerstwo podpisując umowę współpracy celem przyspieszenia przejścia w kierunku osiągnięcia zerowej emisji CO2 w przemyśle morskim.
12.12.2022

Maersk: Dekarbonizacja wymaga inwestycji w zielone paliwa o wartości 2 bilionów dolarów

Jeden z liderów transportu morskiego A.P. Moller Maersk podkreśla, że dekarbonizacja branży morskiej wymaga przede wszystkim dostępu do zielonych paliw. Kluczowe są zakłady produkcyjne, na które będzie trzeba przeznaczyć 2 biliony dolarów w perspektywie 2050 roku.
06.12.2022

Rosyjskie zawirowania ze sprzedażą ropy naftowej napędzają rynek tankowców

Od grudnia w życie wchodzą surowe sankcje na dostawy surowców energetycznych z Rosji. Wpływa to na stawki statków dostawczych za przewóz, w zdecydowanej mierze na ich wzrost.
01.12.2022

Sankcje wobec Rosji podniosły koszty na rynku tankowców, co może napędzać inflację

Sankcje wobec Rosji podniosły koszty na rynku tankowców, a kolejna runda restrykcji jeszcze je powiększy, gdy 5 grudnia wejdzie w życie zakaz UE dotyczący importu rosyjskiej ropy. Rosnące koszty transportu surowca mogą jeszcze bardziej napędzać inflację - pisze w poniedziałek agencja Reutera.
28.11.2022

„Midshipman X” – ugoda w sprawie o molestowanie na statku

Maersk Line, spółka zależna AP Moller-Maersk, zawarła ugodę z Hope Hicks, byłą kadetką służącą na statku linii w ramach umowy z Akademią Marynarki Handlowej USA. Hicks ujawniła anonimowo, pod pseudonimem „Midshipman X”, szczegóły dotyczące napaści seksualnej i nękania, którego stała się ofiarą w 2019.
18.11.2022

Terminal Kontenerowy Kanału Sueskiego zostanie rozbudowany

W ramach wartej 500 mln USD inwestycji Terminal Kontenerowy Kanału Sueskiego zostanie rozbudowany o nowe, dodatkowe nabrzeże o długości 955 metrów oraz dodatkowy plac kontenerowy o powierzchni 510 tys. metrów kwadratowych.
17.11.2022

Zaburzenia w transporcie napędzają europejską inflację. Mimo spadku cen frachtu ten wpływ będzie odczuwalny jeszcze zimą 2023 roku

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Jak szacuje Polski Instytut Transportu Drogowego, konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku. Według analiz Międzynarodowego Funduszu Walutowego obserwowany w ubiegłym roku wzrost kosztów transportu może obecnie zwiększać inflację o ok. 1,5 pkt. proc. rocznie.
14.11.2022

Maersk: Potrzebujemy daty końcowej dla żeglugi z użyciem paliw kopalnych

Zdaniem duńskiego konglomeratu działającego również w sektorze energetycznym i morskim jedynym pewnym sposobem na obniżenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze i zachętą do polityki zeroemisyjności jest wyznaczenie końca użycia paliw kopalnych za pomocą globalnych przepisów.
11.11.2022

Maersk planuje zakład wyrobu odnawialnego metanolu za 10 mld euro

Budowę w Hiszpanii dużego zakładu metanolu odnawialnego służącego do zasilania statków towarowych przewiduje porozumienie z duńskim koncernem transportowym Maersk, które zawarł w czwartek rząd w Madrycie. Realizacja inwestycji ma kosztować 10 mld euro.
03.11.2022

Maersk po testowym cumowaniu w nowym terminalu kontenerowym na Wybrzeżu Kości Słoniowej

Próbne przybicie zostało przeprowadzone podczas ostatniej fazy przygotowań przed komercyjnym uruchomieniem terminalu w listopadzie – podaje Maersk.
25.10.2022

Chińczycy chcą zainwestować w port w Hamburgu, to budzi obawy, że mogą użyć gospodarki jako broni

Jak źle będzie, jeśli część udziałów w terminalu kontenerowym Tollerort w hamburskim porcie kupi chińska firma państwowa? Jak uniknąć sytuacji, w której pewnego dnia Chiny mogłyby użyć swojej potęgi gospodarczej w Niemczech jako broni? Wiele osób obawia się o bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej Niemiec - pisze w sobotę tygodnik "Spiegel".
23.10.2022

We Francji powstanie pływająca farm wiatrowa. Maersk zainstaluje trzy turbiny

Duński lider usług dla sektora morskiego Maersk Supply Service otrzymał kontrakt na transport i instalację trzech turbin wiatrowych o mocy 10 MW na farmie wiatrowej EFGL (Eoliennes Flottantes du Golfe du Lion). Jest to pilotażowy projekcie pływających turbin wiatrowych u wybrzeży Francji.
19.10.2022

Bio-LNG nową ścieżką do dekarbonizacji żeglugi. LNG drożeje. Tradycyjne paliwa trzymają się mocno

Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
16.10.2022

Maersk: Pierwsze cięcie stali dla Offshore Wind Jack-Up

W stoczni Sembcorp Marine w Singapurze pocięto pierwszą stal dla statku do instalacji morskich turbin wiatrowych (WIV) zamówionego przez Maersk Supply Service.
15.10.2022

Maersk zamawia sześć kontenerowców na zielony metanol

Południowokoreański gigant stoczniowy Hyundai Heavy Industries otrzymał kolejne zamówienie na kontenerowce zasilane zielonym metanolem od linii Maersk.
05.10.2022

Europejscy armatorzy i firmy logistyczne zyski inwestują w Afryce i Azji. CME CGM oraz AP Maersk nie zwalniają ekspansji

CEVA Logistics poinformowało, że zacieśni relacje z HMM. Bazą jest wieloletnia umowa na wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w serwisach oceanicznych. A.P. Moller Capital zapowiedział, że zainwestuje w infrastrukturę portową i logistyczną w Afryce Zachodniej. To tylko dwa przykłady kolejnych aktywności linii żeglugowych na rynku logistycznym i odwrotnie.
22.09.2022

Sztuczna inteligencja w służbie żeglugi. Wallenius Wilhelmsen zaoszczędzi 10% na kosztach bunkru. Metanol i LNG po lupą

Norweski operator samochodowców Wallenius WIlhelmsen zainstalował na 65 statkach oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji. Pozwoli ono na planowanie rejsów, w wyniku czego zużycia paliwa ulegnie zmniejszeniu nawet o 10%.
10.09.2022

Dekarbonizacja w transporcie morskim. Frachty mogą wzrosnąć nawet o 30%. Zapłaci klient

Wszyscy zgadzają się, że trzeba zmniejszyć emisję szkodliwych substancji w wyniku aktywności człowieka. Po ponad dekadzie sporów i oporów, w maju większość państw zgodziła się co do potrzeby ustalenia ceny emisji dwutlenku węgla na emisje ze statków. Działacze kampanii okrzyknęli to „poważnym przełomem”. Klienci otrzymają ten „przełom” w fakturach za frachty.
23.08.2022

Dokerzy w Felixstowe rozpoczęli strajk

Ponad 1900 dokerów w największym brytyjskim porcie kontenerowym rozpoczęło w niedzielę 8-dniowy strajk. Linie żeglugowe alarmują, że akcja może poważnie zaburzyć i tak rozregulowane łańcuchy dostaw.
22.08.2022

Port Aberdeen i Stillstrom zainwestują w morski hub do ładowania statków [WIDEO]

Morski port Aberdeen i oraz Stillstrom, spółka należąca do morskiego lidera Maersk, zainwestują w morski hub ładowania elektrycznych statków. W tym celu powstanie spółka joint venture (JV), która będzie rozwijała ten pionierski projekt. Celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń emitowanych przez statki.
19.08.2022

Dziękujemy za wysłane grafiki.