• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

„Midshipman X” – ugoda w sprawie o molestowanie na statku

jm

18.11.2022 21:50
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska „Midshipman X” – ugoda w sprawie o molestowanie na statku

Partnerzy portalu

„Midshipman X” – ugoda w sprawie o molestowanie na statku - GospodarkaMorska.pl
Hope Hicks, fot. Sanford Heisler Sharp

Maersk Line, spółka zależna AP Moller-Maersk, zawarła ugodę z Hope Hicks, byłą kadetką służącą na statku linii w ramach umowy z Akademią Marynarki Handlowej USA. Hicks ujawniła anonimowo, pod pseudonimem „Midshipman X”, szczegóły dotyczące napaści seksualnej i nękania, którego stała się ofiarą w 2019.

Ukrywająca się początkowo pod pseudonimem „Midshipman X” Hope Hicks twierdzi, że była jedyną kobietą na pokładzie statku Alliance Fairfax podczas jej praktyk w 2019 roku. Opowiedziała mediom, że została zgwałcona wtedy przez pierwszego oficera statku, mężczyznę starszego od niej o ponad 40 lat. Według złożonej sądowej skargi Hicks miała także usłyszeć, że nikt w branży jej nie uwierzy jeśli złoży raport na temat wydarzenia. Do wydarzeń miało dojść podczas pobytu statku w Akabie. Załoganci mieli nabyć duże ilości alkoholu i zorganizowali na pokładzie suto zakrapianą imprezę, co samo w sobie jest niezgodne z przepisami Maersk. W imprezie mieli uczestniczyć także najwyżsi rangą oficerowie statku, którzy zmusili Hicks do picia alkoholu i w rezultacie upili ją. Pierwszy oficer miał wykorzystać sytuację i dopuścić się gwałtu na nieświadomej kobiecie. Analogiczną skargę złożyła także inna kadetka biorąca udział w programie, korzystając z analogicznego pseudonimu „Midshipman Y”. W jej przypadku do napaści miało dojść dwa lata później na pokładzie tej samej jednostki. O sprawie pisaliśmy tutaj.

Obecnie Maersk Line, linie, w ramach których pływa Alliance Fairfax, poinformowały o zawarciu ugody z Hope Hicks. Szczegóły porozumienia nie zostały ujawnione.

– Ważne jest dla mnie, aby moja sprawa przyniosła większą świadomość problemu napaści seksualnych i molestowania na morzu – stwierdziła Hicks w oświadczeniu. Dodała, że kierownictwo linii wyraziło potrzebę wprowadzenia zmian i zaproponowało ich kształt, co jest pierwszym krokiem do zapewnienia kobietom bezpieczeństwa na statkach. – Ale w branży morskiej jest jeszcze wiele do zrobienia – dodała „Midshipman X”.

Sprawa Hope Hicks odbiła się szerokim echem w świecie żeglugowym w Stanach Zjedoczonych i poza nimi. Historia „Midshipman X” skłoniła także inne kobiety do ujawnienia krzywd, jakie zostały im wyrządzone na statkach. Część linii i administracji rozpoczęła wprowadzanie odpowiednich regulacji w swoich serwisach. Jednocześnie program praktyk Sea Year, w których brała udział Hicks, został początkowo zawieszony, a następnie przywrócony w innej formie.

Maersk poinformował także, że pięciu pracowników linii zostało zawieszonych, a następnie zwolnionych w ramach dochodzenia w sprawie napaści seksualnej na jednym ze statków zarządzanych przez Maersk Line, co można wiązać ze sprawami „Midshipman X” i „Midshipman Y”.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.