• <

Stany Zjednoczone. Kadetki napastowane na pokładach Maersk pozywają linie

jm

17.06.2022 11:53
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Stany Zjednoczone. Kadetki napastowane na pokładach Maersk pozywają linie

Partnerzy portalu

Stany Zjednoczone. Kadetki napastowane na pokładach Maersk pozywają linie - GospodarkaMorska.pl
Hope Hicks, fot. Sanford Heisler Sharp

Od kilku miesięcy w Stanach Zjednoczonych trwa gorąca dyskusja na temat bezpieczeństwa kobiet wchodzących w skład załóg statków po tym, jak ukrywająca się pod pseudonimem „Midshipman-X” studentka służąca jako kadet maszynowy na pokładzie frachtowca Maersk opisała napaść seksualną, jakiej dopuścił się jej przełożony. W ostatnich dniach kobieta ujawniła swoją tożsamość i złożyła oficjalną skargę w sądzie.

Ukrywająca się dotychczas pod pseudonimem „Midshipman-X” Hope Hicks jest jedną z dwóch studentek Amerykańskiej Akademii Handlu Morskiego (United States Merchant Marine Academy, USMMA), które złożyły oficjalne skargi w związku z napaściami seksualnymi na pokładzie statku towarowego linii Maersk, na którym służyły w ramach programu praktyk.

Druga z kadetek, wciąż posługująca się analogicznym pseudonimem „Midshipman-Y”, pozostaje anonimowa. Skargi zostały złożone w imieniu kobiet przez reprezentujące je Sanford Heisler Sharp i Maritime Legal Solutions przeciwko duńskiemu gigantowi A.P. Moller-Maersk Group w sądzie stanu Nowy Jork. Przedmiotem skarg jest nieodpowiednia ochrona kadetów przez napaściami seksualnymi molestowaniem podczas pracy na statkach Maersk w ramach programu praktyk USMMA.

Hope Hicks twierdzi, że była jedyną kobietą na pokładzie statku Alliance Fairfax podczas jej praktyk w 2019 roku. Jako „Midshipman-X”opowiedziała mediom, że została zgwałcona wtedy przez pierwszego oficera statku, mężczyznę starszego od niej o ponad 40 lat. Według skargi Hicks miała także usłyszeć, że nikt w branży jej nie uwierzy jeśli złoży raport na temat wydarzenia. Do wydarzeń miało dojść podczas pobytu statku w Akabie. Załoganci mieli nabyć duże ilości alkoholu i zorganizowali na pokładzie suto zakrapianą imprezę, co samo w sobie jest niezgodne z przepisami Maersk. W imprezie mieli uczestniczyć także najwyżsi rangą oficerowie statku, którzy zmusili Hicks do picia alkoholu i w rezultacie upili ją. Pierwszy oficer miał wykorzystać sytuację i dopuścić się gwałtu na nieświadomej kobiecie.

Z przedłożonych do sądu dokumentów wynika także, że kadetka w wyniku traumatycznych wydarzeń na pokładzie Alliance Fairfax Hicks zmaga się z poważnymi i nieustającymi problemami emocjonalnymi.

Druga z kadetek, wciąż ukrywająca się pod pseudonimem „Midshipman-Y” twierdzi, że dwa lata później, na pokładzie tego samego statku, doświadczyła „ekstremalnego molestowania seksualnego”, niechcianego dotyku i dyskryminacji. Kobieta miała być molestowana przez członka załogi, który miał na statku opinię agresywnego, o czym wiedzieli jego przełożeni. Członkowie załogi jednostki rzekomo byli świadkami nękania, ale nikt nie interweniował. Skarga traktuje także o dyskryminacji ze względu na płeć – Midshipman-Y miała być traktowana na statku gorzej niż inni członkowie załogi. Kobieta przyznała, że ze strachu spała z nożem przygotowanym do obrony, a także błagała przedstawicieli uczelni o wycofanie jej z jednostki przed czasem. W skardze kobieta stwierdza, że w wyniku doświadczeń na Alliance Fairfax poniosła porażkę na polu akademickim i nie jest pewna, czy będzie kiedykolwiek w stanie kontynuować naukę na uczelni.

W obu skargach Maersk przedstawiony jest jako firma świadoma tego, jak powszechne są napaści na tle seksualnym i nękania kobiet-załogantek na swoich statkach. W związku z wcześniejszymi zarzutami o napaści i molestowanie kadetów podczas rejsów w ramach programu praktyk amerykański sekretarz ds. transportu Anthony Foxx zawiesił program w 2016 roku. Potem został on jednak przywrócony. Po ponownym uruchomieniu praktyk przepisy zobowiązywały uczestniczące w nim firmy żeglugowe do wprowadzenia i egzekwowania procedur mających chronić kadetów przed napaściami seksualnymi i nękaniem na pokładach statków.

Steven J. Kelly, prawnik Hicks z agencji Sanford Heisler Sharp, stwierdził, że wydarzenia, jakich doświadczyły obie kadetki „były zarówno przewidywalne, jak i możliwe do uniknięcia przez Maersk”.

– Maersk przyznał, że ma szczególny obowiązek opieki nad kadetami USMMA, ale nawet po przywróceniu programu Roku Morskiego w 2017 roku linie nie wdrożyły i nie egzekwowały odpowiednich procedur i przepisów w celu ochrony młodych kobiet na pokładach – mówił Kelly.

Potwierdza to także jedno z wydarzeń, jakie Hope Hicks umieściła w skardze. Jeden z jej przełożonych na statku miał jej polecić wypełnienie za innych członków załogi obowiązkowego szkolenia online na temat zapobiegania przemocy seksualnej.

Sam Maersk wstrzymuje się póki co od konkretnych komentarzy na temat pozwów, twierdząc jedynie, że spółka jest świadoma procesów i skupia się na analizie dokumentów. Linie dodały, że traktują zarzuty poważnie, ale z zasady nie komentują toczących się sporów sądowych.

Program Rok Morski, dotyczący praktyk studentów USMMA na statkach handlowych, został ponownie zawieszony jesienią 2021 roku.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.