Prowadzony przez Ørsted projekt Power-to-X otrzymał dofinansowanie o wartości 600 mln koron duńskich (380 mln złotych) od Duńskiego Urzędu ds. Przedsiębiorczości w ramach udziału Danii w programie Important Project of Common European Interest (IPCEI).
Finansowanie ze strony Duńskiego Urzędu ds. Przedsiębiorczości jest postrzegane jako znaczny wkład w zieloną energetykę dla kraju i zostanie wykorzystane do realizacji pierwszych faz projektu, odpowiednio 10 MW, 100 MW i 300 MW. Pierwsze dwie fazy będą produkować odnawialny wodór do zasilania ciężkich ciężarówek drogowych i wystarczającą ilość e-metanolu do zasilania statku oceanicznego lub kilku promów. W drugiej fazie projektu konsorcjum planuje również rozpoczęcie produkcji ekologicznego syntetycznego paliwa lotniczego, e-kerozenu. W późniejszych fazach projektu Zielone paliwa dla Danii, projekt mógłby produkować ilość e-kerozyny odpowiadającą 30% zużycia paliwa odrzutowego na lotnisku w Kopenhadze sprzed pandemii COVID 19. Jednocześnie realizacja pełnej drugiej fazy zależy od dostępności wystarczającej ilości nowej zielonej energii, np. z morskiej energii wiatrowej.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z otrzymania dofinansowania od rządu duńskiego w ramach Zielonych Paliw dla Danii i chcielibyśmy podziękować za przyjęcie wiodącej roli w walce ze zmianami klimatycznymi również w sektorach trudnych do zahamowania. Nasz projekt może stać się kolejnym bastionem duńskiego zielonego biznesu, a przy odpowiednich, wspierających regulacjach, poprowadzić ten drugi etap tej ekologicznej drogi - podkreślił dyrektor operacyjny, Ørsted Power-to-X Anders Nordstrøm.
- Przekształcenie przemysłu żeglugowego i logistycznego wymaga poważnych inwestycji w nowe technologie i infrastrukturę, aby przyjąć duże ilości zielonej energii. Firma DFDS zobowiązała się do posiadania ekologicznego statku w eksploatacji i już wdraża do użytku ciężarówki z napędem elektrycznym na europejskich drogach. Jako partner w ramach Zielonych Pali dla Danii, z dużym zadowoleniem przyjmujemy ambicje polityczne, wolę i działania, które przyspieszają zieloną transformację – powiedział dyrektor generalny DFDS Torben Carlsen.
Projekt jest rozwijany we współpracy z wiodącymi dostawcami w ciężkim transporcie drogowym (DSV), żegludze (Maersk i DFDS) oraz lotnictwie (Copenhagen Airports). Uzyskał status IPCEI od Komisji Europejskiej na początku tego roku W zależności od ostatecznych decyzji inwestycyjnych, pierwsza faza mogłaby rozpocząć działalność komercyjną w następnym.
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Cadeler – solidny przychód, dużo zamówień
Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW
Bureau Veritas przyznaje pierwszy na świecie certyfikat dla prototypu morskiego rozwiązania fotowoltaicznego firmy SolarDuck
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Najdłuższy kabel podwodny w Wielkiej Brytanii ze zgodą organów regulacyjnych na budowę