• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bojownicy Huti zapewniają, że rosyjskie statki mogą niezagrożone przepłynąć przez Morze Czerwone

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bojownicy Huti zapewniają, że rosyjskie statki mogą niezagrożone przepłynąć przez Morze Czerwone

Partnerzy portalu

rosyjski statek ro-ro/cargo
Yevgeniy/VesselFinder.com

W związku z eskalacją działań jemeńskich bojowników z ugrupowania Huti wiele firm wycofało się z korzystania z trasy żeglugowej przez Mocze Czerwone do Kanału Sueskiego. Powodem są ataki na statki, zarówno celem ich przejęcia, jak i z użyciem rakiet oraz dronów. Okazuje się, że szyiccy rebelianci, którzy grożą atakami na jednostki morskie wielu państw z Izraelem na czele, zapewniają że niektóre są niezagrożone. Wśród nich są powiązane z Rosją.

Według doniesień jak dotąd nie doszło do żadnego ataku na rosyjskie tankowce i statki transportowe. Zdaniem rosyjskich, niezależnych mediów wszystkie mogły liczyć na niezakłócony tranzyt aż do Kanału Sueskiego. Ten "przywilej" może być motywowany faktem powiązania Rosji z Iranem, będącego sojusznikiem Huti w trwającej w Jemenie od 2014 roku wojnie domowej. Nie wiadomo, czy przedstawiciele dyplomacji rosyjskiej utrzymują kontakty z bojownikami. Jak pokazują nagrania, rosyjskie statki, w tym i zmierzające do portów w Rosji spokojnie przemieszczają się przez Morze Czerwone.

W wyniku eskalacji konfliktu wiele firm z całego świata woli opływać Afrykę w pobliżu Przylądka Dobrej Nadziei, zmierzając do bliskowschodnich, europejskich i północnoafrykańskich portów. Jak dotąd korzystanie z dotychczasowej trasy zawiesiły największe firmy żeglugowe, należące do absolutnego top branży, w tym CMA CMG, Hapag-Lloyd, OOCL, ONE, Maersk i MSC. Swój udział w transporcie przez ten rejon odpuścił także koncern naftowy BP.

Ta sytuacja może powodować, że cena transportu i opóźnienie międzynarodowego łańcucha dostaw okaże się korzystna dla wielu rosyjskich firm, które w ten sposób będą oferować szybsze i tańsze dostawy zamówień oraz surowców energetycznych. A to wszystko pomimo obowiązujących sankcji, w tym limitów na wysokość cen ropy. Istnieje podejrzenie, że działalność bojowników z Jemenu jest powiązana również z polityczną grą prowadzoną przez Rosję i Iran. O dziwo Huti nie zapewnili o podobnej protekcji dla chińskich statków, tym bardziej że firmy z tego kraju należą do tych, które zrezygnowały z tej trasy.

18 grudnia rozpoczęła się międzynarodowa misja pod auspicjami USA, pk. "Prosperity Sentinel". Jej zadaniem ma być utrzymanie bezpieczeństwa w rejonie Morza Czerwonego, Zatoki Adeńskiej jak i w całym regionie oraz utrzymanie niezakłóconej żeglugi. Oprócz USA, w misji wezmą udział m.in. Bahrajn, Francja, Hiszpania, Holandia, Kanada, Norwegia, Seszele, Wielka Brytania i Włochy. Służby prasowe Huti zapowiedziały, że będą atakować statki i okręty państw zaangażowanych we wspomnianą misję

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.