Kenia, która jest jednym z czołowych afrykańskich eksporterów upraw ogrodniczych i szklarniowych, chce przejść w większej mierze na transport morski.
Kenia chce obniżyć emisje z transportu eksportowanych przez siebie kwiatów, warzyw i owoców. W tej chwili przeważająca część eksportu upraw ogrodniczych do UE odbywa się za pośrednictwem samolotów. W ramach projektu, w którym uczestniczą również Holandia i Dania, w ciągu dekady przynajmniej 50% całości ma być transportowana morzem. Ma to nie tylko pomóc w obniżeniu emisji i zmniejszeniu śladu węglowego całego przemysłu, ale także w przyciągnięciu europejskich odbiorców oraz obniżenia kosztów eksportu.
Kilka największych kenijskich firm eksportowych już od pewnego czasu korzysta ze statków. Wciąż jednak 90% produktów ogrodniczych z kraju transpotowanych jest na światowe – nie tylko europejski – rynki drogą powietrzną, która jest mniej efektywna, droża i bardziej emisyjna, choć szybsza. Według badań fracht lotniczy odpowiada za około 2,5% światowych emisji dwutlenku węgla, choć przewozi tylko 1% ładunku. Fracht morski generuje więcej emisji – 2,9% – ale przy znacznie większej efektywności, sięgającej 80% światowych ładunków pod względem wielkości i 70% pod względem wartości.
Dlatego też Kenia chce postawić w swoim eksporcie na efektywniejszy i tańszy transport morski. Pomóc w tym mają bardziej niż chętne do współpracy linie żeglugowe z Europy, jak Maersk i Hapag Lloyd. Szczególnie zainteresowane wydają się jednak linie MSC, które planują walkę o miano lidera w transporcie świeżych plonów ogrodniczych.
– Sektor dojrzał do pilnego i radykalnego przejścia z frachtu lotniczego na morski, bardziej niż kiedykolwiek jako krok we właściwym kierunku w nawoływaniu do działań na rzecz zmian klimatycznych. Nasze wsparcie jest bezpośrednio związane z Zielonym Ładem UE, którego celem jest między innymi uczynienie gospodarki i handlu bardziej zrównoważonym i częścią unijnej globalnej bramy – powiedziała Henriette Geiger, ambasador UE w Kenii.
Za realizację programu przeniesienia kenijskiego eksportu z powietrza na morze odpowiada TradeMark East Africa. Swojego wsparcia w ramach programu Business Environment and Export Enhancement Program udziela także Unia Europejska. Liderem programu pozostaje Holandia, ale zaangażowana jest także m.in. Dania.
W 2022 roku Kenia wyeksportowała około 390 tys. ton świeżych produktów ogrodniczych o łącznej wartości 1 miliarda dolarów. Większość tych produktów stanowiły cięte kwiaty. Do Europy z Kenii docierają także owoce, m.in. awokado, mango i ananasy.
fot. Depositphotos
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych