W wyniku trwającej od przeszło miesiąca fali upałów w krajach Azji Południowo-Wschodniej zanotowano zwiększenie o jedną trzecią importu węgla do Azji w porównaniu do ubiegłego roku - podała w sobotę agencja Bloomberg, cytując raport firmy analitycznej Kpler.
Z raportu wynika, że eksport węgla z Rosji do Azji wyniósł w kwietniu 7,46 mln ton, czyli o około jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. W tym roku zanotowano znaczny wzrost eksportu węgla energetycznego i gazu ziemnego, dwóch paliw najczęściej wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej.
Skutki globalnego ocieplenia odczuwalne są szczególnie w Tajlandii, Birmie, Laosie, Wietnamie, Bangladeszu, Indiach czy Chinach, gdzie w ostatnich tygodniach zanotowano rekordowe temperatury. Waz z szalejącymi upałami i rosnącym zapotrzebowaniem na energię, zużywaną między innymi przez klimatyzacje, rządy zmagają się z problemem zapewnienia ciągłych dostaw prądu. Premier Wietnamu ostrzegł przed niedoborami energii w tym miesiącu. W Mjanmie przerwy w dostawie prądu wydłużono już do ośmiu godzin dziennie.
Cytowane przez agencję Bloomberg dane pokazują, że Chiny i Indie kupują najwięcej węgla, gazu i oleju opałowego. Oba kraje zwiększyły import paliw z Rosji w ubiegłym roku, korzystając ze zniżek oferowanych w celu zabezpieczenia nowych rynków po tym, gdy rynek zbytu dla Moskwy zmniejszył się w związku z sankcjami nałożonymi po ataku na Ukrainę. W zeszłym miesiącu Chiny i Indie odebrały ponad dwie trzecie rosyjskiego węgla wysłanego do Azji. 15 proc. dostaw węgla trafiło do Korei Południowej. Wśród największych nabywców znalazły się też Wietnam, Malezja i Sri Lanka.
Bangladesz, Pakistan i Sri Lanka będą prawdopodobnie importować więcej rosyjskiego oleju opałowego do produkcji energii elektrycznej - oceniła Emma Li z firmy analitycznej Vortexa w rozmowie z agencją Bloomberg. Dwa tygodnie temu minister energii Pakistanu wyraził zainteresowanie zawarciem długoterminowej umowy na zakup rosyjskiej ropy naftowej z płatnościami w chińskich juanach.
Dostawy skroplonego gazu ziemnego do Azji również wzrosły w ostatnich miesiącach po tym, jak ceny spadły z rekordowych poziomów. Dotychczas wysokie ceny LNG sprawiły, że gaz był nieosiągalny dla wielu biedniejszych krajów.
Z kolei John Driscoll, główny strateg w firmie doradczej JTD Energy Services, zauważa, że dla biednych państw w kontekście rosnącego zapotrzebowania na energię ceny paliw będą miały większe znaczenie, niż chęć utrzymania dobrych stosunków np. ze Stanami Zjednoczonymi. "Kiedy nie możesz nawet zadbać o podstawowe potrzeby swoich ludzi, bardzo trudno jest zbytnio przejmować się sprawami międzynarodowymi" - stwierdził Driscoll.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii