• <

Wynik wyszukiwania - "ubezpieczyciel" - Wiadomości

Ubezpieczenie "Miecznika" zgodne z prawem? Wraca temat zarzutów o nieprawidłowości przy zakupie

W mediach społecznościowych pojawił się dokument brokera ubezpieczeniowego Mentor S.A., dotyczący sprawy ubezpieczenia budowanych okrętów programu "Miecznik". Firma odpowiedziała na zarzuty dotyczące zapłaty za usługę, choć jednostki jeszcze nie powstały.
16.05.2024

Statek który uderzył w most w Baltimore miał wcześniej awarie? Są pierwsze wyniki śledztwa

Zbliża się moment odholowania kontenerowca M/V Dali z miejsca zawalenia się mostu Francis Scott Key. Wraz z postępem prac rozbiórkowych pojawiły się informacje dotyczące feralnego statku, na którym już wcześniej miały miejsce awarie systemów. To wadliwość urządzeń pokładowych miała odpowiadać za katastrofę, powodującej miliardowe straty dla żeglugi w Baltimore oraz śmierć sześciu osób.
16.05.2024

Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła

Polska Grupa Zbrojeniowa zapłaciła 157 mln zł za ubezpieczenie trzech fregat budowanych w ramach programu Miecznik, choć budowa pierwszego zaczęła się niedawno - poinformowali wiceministrowie obrony i aktywów państwowych Cezary Tomczyk oraz Marcin Kulasek.
09.05.2024

Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji

Posidonia 2024, najbardziej prestiżowa wystawa żeglugi na świecie, rozpocznie się 3 czerwca i potrwa do 7 czerwca w Ateńskim Expo Metropolitan. To tydzień pełen seminariów i konferencji, na których liderzy branży omówią spektrum kluczowych tematów kształtujących przyszłość żeglugi. Nie zabraknie tam również polskiego akcentu.
08.05.2024

ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?

Polski Rejestr Statków organizuje szkolenie, które pozwoli na zdobycie wiedzy jak określać szanse, odziaływanie i ryzyka w raportowaniu ESG.
09.04.2024

Rola ubezpieczycieli w rozwoju polskiego offshore wind [wideo]

„Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” to wydarzenie poświęcone często pomijanemu aspektowi rozwoju morskiej energetyki wiatrowej – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym. Podczas konferencji rozmawialiśmy z Tomaszem Librontem, prezesem zarządu Smartt Re, o roli instytucji ubezpieczających w budowaniu nowego sektora polskiego przemysłu.
05.04.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Czy możliwa jest cyberbezpieczna infrastruktura krytyczna?

Ostatnim z wątków dyskutowanych podczas zorganizowanej przez Attis Broker konferencji Offshore Wind 2.0 było kwestia cyberbezpieczeństwo infrastruktury krytycznej.
01.04.2024

Nurkowie wydobyli z rzeki ciała dwóch ofiar zawalenia się mostu w Baltimore

Nurkowie wydobyli w środę zwłoki dwóch osób spośród sześciu uznanych za zaginione po zawaleniu się mostu Francis Scott Key na rzece Patapsco w Baltimore. Ofiary jechały ciężarówką, która runęła do wody, gdy na skutek uderzenia statku handlowego w podporę mostu konstrukcja zawaliła się.
28.03.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW

Drugiego dnia konferencji Offshore Wind 2.0, organizowanej przez Attis Broker, podjęto wątek specjalistycznych konstrukcji portowych dla morskiej energetyki wiatrowej.
27.03.2024

Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających

Każda jednostka pływająca po otwartych akwenach powinna mieć ubezpieczenie H&M, choć nie są to ubezpieczenia stricte obowiązkowe. Ubezpieczenie casco (H&M) mają zarówno jednostki przybrzeżne, jak holowniki, barki, dźwigi pływające pontony, jak również znacznie większe statki pełnomorskie typu tankowce, kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce, promy czy też potężne statki pasażerskie.
25.03.2024

Kolizja tankowca na Bałtyku. Jednostka należy do floty cieni

2 marca na szlaku prowadzącym przez cieśninę Sund doszło do kolizji z udziałem jednostki tzw. floty cieni, czyli statków działających w wielu przypadkach poza prawem i omijających sankcje nałożone na Rosję.
20.03.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Jaki local content w "nienormalnej branży"?

Konferencja Offshore Wind 2.0 przyniosła pierwsze wnioski początkowych etapów realizacji pierwszej fazy polskiego offshore, zarówno od strony prawnej, jak i local contentu.
20.03.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Ryzyko w kablach

Ubezpieczenia są nieodzownie związane z bezpieczeństwem. Dlatego też uczestnicy konferencji Offshore Wind 2.0 pochylili się także nad statystykami dotyczącymi awaryjności komponentów morskich farm wiatrowych, ale także polityki bezpieczeństwa na poszczególnych szczeblach realizacji projektów.
19.03.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Finansowanie projektów offshore

Podczas pierwszego dnia konferencji Offshore Wind 2.0. rozmówcy Ewy Kruchelskiej pochylili się nad kwestiami organizacji finansowania i ubezpieczenia dla projektów morskich farm wiatrowych.
18.03.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Wyzwania łańcucha dostaw

W poniedziałek w Sopocie rozpoczęła się konferencja Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie. Wydarzenie poświęcone jest w dużej mierze często pomijanemu aspektowi rozwoju branży – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym.
15.03.2024

Flint Systems w prestiżowym konkursie TT Club Innovation in Safety Awards

Flint Systems potwierdził swoją pozycję jako lider w dziedzinie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa szkoleń w branży morskiej poprzez udział w prestiżowym konkursie TT Club Innovation in Safety Awards. Konkurs ten, organizowany przez międzynarodowe stowarzyszenie obsługi ładunków ICHCA oraz ubezpieczyciela transportowego TT Club, ma na celu promowanie innowacji poprawiających bezpieczeństwo operacyjne w sektorze transportu i obsługi ładunków.
13.03.2024

Firma Nord Stream pozwała ubezpieczycieli gazociągu Nord Stream 2

Szwajcarska spółka Nord Stream, należąca do rosyjskiego Gazpromu, pozwała Lloyd's Insurance Company i Arch Insurance (EU), które ubezpieczały gazociąg Nord Stream 2. Pozew wpłynął do sądu w Londynie w lutym i dotyczy wybuchu w 2022 r. gazociągu przesyłającego gaz z Rosji do Niemiec - poinformowała we wtorek agencja Reutera.
12.03.2024

Marynarze porzuceni przez operatora. Armator i administracja morska to moralni bankruci?

Marynarze na wielu statkach walczą o przetrwanie po tym, jak zostali porzuceni przez saudyjską firmę Hadi H Al Hamman Establishment. ITF otrzymała wiele niepokojących doniesień o wstrzymaniu wypłat dla marynarzy pracujących na ośmiu statkach należących do Hadi H Al Hamman Establishment. Firma jest zarejestrowana w Bahrajnie, który nie ratyfikował MLC – alarmuje International Transport Workers’ Federation (ITF).
07.03.2024

Huti obwiniają państwa zachodnie za uszkodzenia kabli podmorskich na Morzu Czerwonym

Jemeńscy bojownicy wspierani przez Iran wysunęli zaskakujące oskarżenia wobec międzynarodowych sił koalicji zajmującej się ochroną żeglugi. Zdaniem rebeliantów ostatnie uszkodzenia podwodnych kabli to celowe działanie państw zachodnich.
04.03.2024

Potrzeba matką wynalazku. Ataki Huti na Morzu Czerwonym jako narzędzie na dobry biznes

Po miesiącach spokoju, sytuacja na światowych szlakach morskich za sprawą ataków jemeńskich Huti na Morzu Czerwonym drastycznie się zmieniła. Można zasadnie zastanawiać się, czy obecna sytuacja nie jest wywołana oczekiwaniami biznesu.
02.03.2024

Zerwanie kabla światłowodowego w pobliżu Jemenu. Huti uderzają w infrastrukturę krytyczną?

Jemeńscy bojownicy Huti mieli rozszerzyć zakres swoich działań i obok ataków z użyciem dronów i rakiet na statki oraz okręty zaczęli atakować także infrastrukturę podwodną. Przynajmniej jedna linia światłowodowa miała zostać uszkodzona. Oznacza to zupełnie nowy wymiar zagrożeń, dotykający nie tylko międzynarodowej żeglugi.
27.02.2024

Trafiony przez Huti statek wciąż na wodzie

Masowiec trafiony przez Huti cztery dni temu w Zatoce Adeńskiej, który ze względu na zagrożenie zatonięciem opuściła załoga, wciąż unosi się na powierzchni wody. Może zostać odholowany do Dżibuti. W ładowni jednostki znajduje się niebezpieczny nawóz.
21.02.2024

Gwarancje ubezpieczeniowe – możliwości i wyzwania

Gwarancje ubezpieczeniowe funkcjonują na polskim rynku od lat 90. i dziś są jedną z najpopularniejszych form zabezpieczenia realizowanych umów, nie tylko w branży budowlanej, która naturalnie kojarzona jest z gwarancjami zapłaty wadium, należytego wykonania umowy, usunięcia wad i usterek czy też zwrotu zaliczki, ale także w przemyśle morskim, zbrojeniowym, branży offshore czy też dynamicznie rozwijającym się sektorze odnawialnych źródeł energii (OZE).
21.02.2024

Druga edycja Konferencji OFFSHORE WIND – ryzyko, bezpieczeństwo, finasowanie już w marcu w Sopocie

W dniach 11-12 marca w Sopocie odbędzie się druga edycja konferencja poświęcona tematyce morskiej energetyki wiatrowej. W jej ramach przedstawiciele branży, a także największych banków, instytucji finansujących, towarzystw ubezpieczeniowych oraz zespołu ekspertów spółek z Grupy MJM Holdings specjalizujących się w ubezpieczeniach dla energetyki odnawialnej, porozmawiają o dotychczasowych osiągnięciach i nadchodzących wyzwaniach sektora MEW.
19.02.2024

Rakietą w ubezpieczenia statków. Ubezpieczenie na Morzu Czerwonym z 10 tys. do 700 tys. dolarów za rejs

Ataki na Morzu Czerwonym zwiększają ryzyko biznesowe ubezpieczycieli morskich, rosną składki za ryzyko wojenne - informuje Moody’s. Operatorzy i spedytorzy spotykają się z przypadkami, że ubezpieczyciele unikają ponoszenia ryzyka za ubezpieczania statków przewożących towary przez Zatokę Adeńską. Niestabilność cen ubezpieczeń morskich jest rosnącym problemem brokerów ubezpieczeniowych po atakach na Morzu Czerwonym - alarmuje United Insurance Brokers Ltd (UIB).
15.02.2024

Morze Czerwone pod ostrzałem. Szlak kolejowy przez Rosję wzbudza zainteresowanie spedytorów

Sytuacja na Morzu Czerwonym spowodowała, że spedytorzy szukają alternatyw dla transportu morskiego z Azji do Europy. Jak donosi branżowy portal The Loadstar, coraz częściej pojawią się zapytania o szlak kolejowy z Chin przez Rosję.
09.01.2024

Transport morski pod napięciem. Ryzyka podróży z elektrykiem na statku i w porcie

Pojazdy elektryczne znalazły już miejsce na stałe w naszym codziennym życiu. Nietrudno zauważyć, że w wielu miastach użytkowanie samochodów elektrycznych, skuterów, hulajnóg i rowerów z wspomaganiem bateryjnym stało się codziennością. Wszystkie te urządzenia przewożone są na masową skalę statkami. Mniejsze jednostki w kontenerach. Samochody statkami ro-ro lub promami samochodowo-pasażerskimi. Transport tych urządzeń to wyzwanie nie tylko dla armatorów, ale również dla terminali ro-ro.
02.01.2024

Kręć się, kręć! Szanse i zagrożenia dla offshore wind z perspektywy ubezpieczyciela

Wraz z rozwojem sektora morskiej energetyki wiatrowej, pojawiają się nie tylko szanse w rozwoju nowych technologii, ale również potencjalne ryzyka towarzyszące budowie oraz funkcjonowaniu offshore wind. Nad tymi zagadnieniami pochylił się Allianz Commercial w swoim raporcie.
14.12.2023

TUW PZUW podpisał umowę z liderem ubezpieczeń dla sektora jądrowego Nuclear Risk Insurers Europe

TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych podpisał umowę ze światowym liderem ubezpieczeń dla sektora jądrowego Nuclear Risk Insurers Europe - poinformowała we wtorek Grupa PZU. Porozumienie pozwoli polskiej spółce zdobyć ekspercką wiedzę w dziedzinie ubezpieczeń w branży - ocenił ubezpieczyciel.
05.12.2023

Halloween na oceanie. Flota „duchów” coraz większa

Technologie satelitarne wspomagają w śledzeniu zbiornikowców z nielegalną ropą. Windward w najnowszych statystykach podaje, że zidentyfikował już około 1100 statków, które stanowią „ghost ships”. Rosnąca ilość „statków duchów” w światowej flocie skoncentrowana jest na obsłudze nielegalnego handlu ropą naftową i zbożami.
01.11.2023

Izrael obiecuje zapłacić odszkodowania za statki uszkodzone podczas konfliktu

Władze w Tel-Awiwie zapowiadają, że będą wypłacać odszkodowania armatorom statków, które uległy uszkodzeniu w trakcie trwających od 7 października walk, rozpoczętych przez Hamas. Ponadto rząd ma podjąć kolejne kroki w związku z minimalizowaniem zagrożeń dla statków korzystających z izraelskich portów. Jest to kluczowe dla utrzymania gospodarki państwa, gdzie transport morski i przeładunki w portach są kluczowe.
27.10.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – wrzesień 2023 r.

Kolejny miesiąc roku – wrzesień, nie pozostał bez różnorodnych i niebezpiecznych zdarzeń szkodowych w żegludze. Ponownie dochodziło najczęściej do pożarów i kolizji. Zdarzyły się również wejścia na mieliznę i inne wypadki morskie. Łącznie we wrześniu odnotowano całkiem sporo, bo aż 76 wypadków morskich (w sierpniu odnotowano 65 takich zdarzeń).
06.10.2023

Rejs z GospodarkaMorska.pl, panel IV: banki i ubezpieczyciele również uczą się offshore, ale największy ryzyko jest na poziomie politycznym [RELACJA]

Drugi wieczór konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl otworzył panel, poświęcony jednemu z najtrudniejszych, ale i najważniejszych zagadnień: ubezepieczeń i instrumentów finansowych przeznaczonych dla przedsiębiorstw sektora morskiego.
02.10.2023

Nowa ochrona ubezpieczeniowa dla ukraińskiego korytarza zbożowego na Morzu Czarnym

Broker ubezpieczeń morskich Miller przedstawił nową ofertę ubezpieczenia dla ukraińskiego eksportu zboża na Morzu Czarnym. Po tym, jak w lipcu Rosja zrezygnowała z porozumienia w sprawie zboża na Morzu Czarnym, Ukraina utworzyła tymczasowy szlak żeglugowy, aby wznowić dostawy zboża do swoich portów w Odessie, Czarnomorsku i Piwdennym.
29.09.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – sierpień 2023 r.

W miesiącu sierpniu międzynarodowy rynek ubezpieczeń morskich odnotował 65 zgłoszonych i zarejestrowanych wypadków morskich. W lipcu było ich 76, natomiast w czerwcu 55. Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.
04.09.2023

"Financial Times": mimo limitu cen Rosja zarabia na eksporcie ropy zawyżając koszty frachtu

Rosyjskie firmy, zawyżając koszty transportu, zarabiają na eksporcie ropy naftowej do Indii znacznie więcej, niż do tej pory sądzono - podał w poniedziałek dziennik "Financial Times". Według gazety, w ciągu ostatnich trzech miesięcy mogło to być 1,15 mld dolarów.
14.08.2023

Ubezpieczyciele rewidują ryzyka na szlakach Morza Czarnego. Lekcja dla Bałtyku

Jeszcze zanim wygasła umowa zbożowa, umożliwiająca eksport zboża z Ukrainy drogą morską, firmy ubezpieczeniowe zapowiedziały, że rozważają możliwość rewizji ryzyk w stosunku do armatorów kierujących statki na Morze Czarne. Oznacza to jednoznacznie, że transport morski czeka podniesienia stawek ubezpieczeniowych za statek i ładunek.
25.07.2023

Cyberbezpieczeństwo infrastruktury krytycznej - nowe wyzwania, znane problemy

Ostatnie dwa lata postawiły bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej (IK) na podium dyskusji publicznej. Mówiąc o IK w uproszczeniu mamy na myśli całość zasobów i systemów, stanowiących podstawę funkcjonowania społeczeństw i gospodarek. Dotychczas do tej kategorii zaliczano poszczególne branże: energetykę, transport, finanse, telekomunikację, wodociągi, szpitale, placówki ochrony zdrowia, itp.
27.06.2023

Ryzyko kolizji na morzu – klasyczny „Peril of the seas”

Mimo że dzisiejsze urządzenia nawigacyjne są zaawansowane technologicznie, nadal spotykamy się z kolizjami statków na morzu. Tego typu zdarzenia obejmują zwykle wypadek lub uszkodzenie statku lub jego ładunku w czasie transportu, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska.
13.06.2023

Ukraina zaakceptowała plan odszkodowań dla statków uszkodzonych w trakcie rosyjskiej agresji

Ukraina uzgodniła program wypłaty odszkodowań dla armatorów statków, które ucierpiały u jej wybrzeży w wyniku wojny, a którym towarzystwo ubezpieczeniowe odmówiło wypłaty polisy.
13.06.2023

Kongres Polskie Porty 2030: Bezpieczeństwo portów i przygotowanie na zagrożenia

Drugi panel odbywający się podczas kolejnego dnia konferencji dotyczył przewijającego się także podczas innych zagadnień tematu zabezpieczenia morskiej infrastruktury krytycznej. Dyskutanci zadawali sobie też pytanie czym jest bezpieczeństwo i jak je zapewnić w branży morskiej.
04.06.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część II

W pierwszej części naszego opracowania Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I, omówiliśmy założenia klubowej polisy ubezpieczeniowej, określanej jako („M II Policies”) – umowa ubezpieczenia interesów wierzyciela hipotecznego („Mortgage Interest Insurance Policy”).
22.05.2023

Eksperci: konflikt o Tajwan wywołałby światowy kryzys gospodarczy, zagroził bezpieczeństwu Europy

Konflikt w Cieśninie Tajwańskiej poważnie zakłóciłby dostawy półprzewodników i doprowadził do globalnego kryzysu gospodarczego; odciągnąłby też uwagę USA od wschodniej flanki NATO, zagrażając bezpieczeństwu Polski i innych państw regionu – oceniają eksperci.
23.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część II

Opracowanie niniejsze jest kontynuacją artykułu Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I. Podjęliśmy się w nim wyjaśnienia niezwykle istotnego w codziennej praktyce żeglugowej i handlowej zagadnienia – kiedy, w jakich warunkach i na jakiej podstawie przewoźnik, reprezentowany przez kapitana statku lub innego przedstawiciela, jest uprawniony do skutecznego zabrudzenia/zaklauzowania konosamentu w zakresie deklaracji ładunkowej bez groźby naruszenia przez przewoźnika warunków umowy frachtowej.
05.04.2023

Imperium kontratakuje! Flota cieni z rosyjską ropą na morzach i oceanach

Mimo nałożonych przez Unię Europejską, G-7 oraz Australię sankcji na handel rosyjską ropą, ten trwa w najlepsze. Transport rosyjskiej ropy drogą morską odbywa się za sprawą „floty cieni”, czyli starszych tankowców o niejasnej strukturze własnościowej oraz powiązaniach biznesowych.
04.04.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – marzec 2023 r.

W marcu doszło do wielu zdarzeń i wypadków morskich niebezpiecznych zarówno dla załóg statków, samych jednostek, przewożonych ładunków, ale również środowiska naturalnego. Wiele ze zdarzeń ponownie jak w poprzednich tygodniach miało miejsce w rejonie Turcji. Zdaje się, że ponownie coraz więcej aktów piractwa pojawia się na wodach zachodnioafrykańskich.
03.04.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I

Orzeczenie sądu angielskiego w sprawie „Piraeus Bank A.E. v Antares Underwriting Limited and Others” („The ZouZou” [2022] EWHC 1169 (Comm)) przyniosło ciekawą analizę dotyczącą klubowej polisy ubezpieczeniowej, zwanej „MII Policy” („Mortgage Interest Insurance Policy” – Polisa Ubezpieczeniowa Interesów Wierzyciela Hipotecznego).
27.03.2023

Filipińskie służby zlokalizowały wrak, z którego wycieka olej napędowy zagrażający ekosystemowi wodnemu. Są zdjęcia

Od ponad dwóch tygodni trwa akcja oczyszczania wycieku po katastrofie tankowca MT Princess Empress który zatonął nieopodal wyspy Mindogo. Podwodni specjaliści udostępnili zdjęcia prezentujące zatopioną jednostkę. Teraz należy oczekiwać na akcję wydobycia zagrażającemu morskiej faunie i florze ładunku.
21.03.2023

Nadciąga wiatr zmian. Konferencja Offshore wind – ryzyko, bezpieczeństwo, finansowanie [WIDEO]

W ubiegłym tygodniu, 6 i 7 marca, w Sopocie miała miejsce pierwsza w Polsce konferencja poświęcona finansowaniu i zarządzaniu ryzykiem w sektorze morskich farm wiatrowych. Gospodarzem wydarzenia była Grupa MJM Holdings specjalizująca się w ubezpieczeniach dedykowanych branży OZE. Patronat medialny nad eventem objął portal GospodarkaMorska.pl.
13.03.2023

Energa Wytwarzanie i PZU LAB podejmują współpracę na rzecz usprawnienia morskich farm wiatrowych

Energa zapowiedziała, że wraz z PZU LAB przeprowadzą pilotaż technologii, które pomogą zwiększyć niezawodność morskich farm wiatrowych i usprawnią ich serwis, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego.
10.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Energa Wytwarzanie i PZU LAB podejmują współpracę przy projektach mających usprawnić eksploatację morskich farm wiatrowych

Energa Wytwarzanie i PZU LAB przeprowadzą pilotaż technologii, które pomogą zwiększyć niezawodność morskich farm wiatrowych i usprawnią ich serwis, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego - zapowiedziała we wtorek Energa, spółka Grupy Orlen.
07.03.2023

Firma z Bangladeszu otrzyma odszkodowanie za statek ostrzelany przez Rosjan

Firma żeglugowa Bangladesh Shipping Corporation otrzyma blisko 22,5 miliona dolarów w ramach odszkodowania za to, że jej statek został trafiony rosyjskim pociskiem w ukraińskim porcie.
28.02.2023

Polski Rejestr Statków na uroczystości powołania Międzynarodowego Stowarzyszenia Armatorów w Pingtan w Chinach

Dyrektor chińskiej filii Polskiego Rejestru Statków, Leszek Pokora, brał udział w uroczystości z okazji ustanowienia Międzynarodowego Stowarzyszenia Armatorów w Pingtan w Chinach.
23.02.2023

Ubezpieczenia morskie w 2023/2024. Stawki w górę nawet o 10%. Wzrosną koszty transportu morskiego i usług offshore

Od 20 lutego obowiązywać będą nowe zabezpieczenia reasekuracyjne statków – informuje Steamship Mutual, powołując się na komunikat Marine Insurance P&I Club. Firmy ubezpieczeniowe zabezpieczają się przed rosnącymi kosztami.
06.02.2023

Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki

Pomimo sankcji europejskie statki wywożą miliony ton paliw z Rosji i zapewniają tym samym fundusze potrzebne Moskwie do prowadzenia wojny przeciw Ukrainie - wynika z dochodzenia portalu śledczego Investigate Europe.
27.01.2023

Japończycy odmawiają ubezpieczenia statków na rosyjskich wodach

Trzy japońskie firmy ubezpieczeniowe postanowiły, ze z powodu wojny w Ukrainie przestaną ubezpieczać statki od uszkodzeń na wszystkich rosyjskich wodach. Decyzja ta może wpłynąć na rynek energetyczny.
25.12.2022

Rynek ubezpieczeń w biznesie morskim. Dochodowy i z perspektywami wzrostu do 2030 r.

Biorąc pod uwagę inflację i zmiany w łańcuchach globalnych dostaw surowców energetycznych i żywności oraz wzrost wartości flot, wnioskuje się, że rynek ubezpieczeń będzie rósł nawet ponad 6% rocznie.
11.12.2022

"FT": Rosja po cichu skupuje tankowce, by omijać zachodnie embargo na sprzedaż ropy

Rosja po cichu zgromadziła flotę ponad 100 starzejących się tankowców, aby za ich pomocą obchodzić ograniczenia na sprzedaż ropy, które Zachód nałożył na Moskwę po jej inwazji na Ukrainę - podał w sobotę "Financial Times", przywołując opinie analityków rynku.
03.12.2022

Rosyjskie zawirowania ze sprzedażą ropy naftowej napędzają rynek tankowców

Od grudnia w życie wchodzą surowe sankcje na dostawy surowców energetycznych z Rosji. Wpływa to na stawki statków dostawczych za przewóz, w zdecydowanej mierze na ich wzrost.
01.12.2022

Sankcje wobec Rosji podniosły koszty na rynku tankowców, co może napędzać inflację

Sankcje wobec Rosji podniosły koszty na rynku tankowców, a kolejna runda restrykcji jeszcze je powiększy, gdy 5 grudnia wejdzie w życie zakaz UE dotyczący importu rosyjskiej ropy. Rosnące koszty transportu surowca mogą jeszcze bardziej napędzać inflację - pisze w poniedziałek agencja Reutera.
28.11.2022

Obecność statków z rosyjską ropą na morzu budzi międzynarodowe spory

Na początku września państwa należące do G7 zgodziły się egzekwować niską cenę sprzedaży rosyjskiej ropy. Planuje się, że limit cenowy zostanie wprowadzony 5 grudnia na sam surowiec, natomiast 5 lutego następnego roku zostanie rozszerzony na produkty naftowe. Nie mniej obawy budzi scenariusz, w którym okazuje się, że nie będzie to przestrzegane i sprzedaż drogą morską będzie odbywać się ponad założone limity.
11.11.2022

Westcon Design Poland. Wyrośli z polskiej stoczni i światowego offshore

Zespół Westcon Design Poland tworzą byli projektanci Stoczni Szczecińskiej oraz młodzi entuzjaści współczesnej techniki. Doświadczenie zdobyli realizując ambitne projekty jednostek budowanych w Stoczni Szczecińskiej, jak i w ramach uczestnictwa w międzynarodowych przedsięwzięciach offshore, głównie w Norwegii. Szefów tego prężnie działającego biura projektowego zapytaliśmy o kierunki działalności i najciekawsze przykłady ich prac.
08.11.2022

Inwestorzy i banki chcą malować polski krajobraz na zielono [RELACJA]

Finansowanie inwestycji energetycznych było jednym z tematów poruszanych podczas 36. Konferencji Energetycznej EuroPOWER & 6. OZE POWER. Patronem medialnym wydarzenia jest portal GospodarkaMorska.pl oraz ZielonaGospodarka.pl. W trakcie dyskusji wielokrotnie podkreślano, że nie ma odwrotu od „zielonych” inwestycji. Te z kolei powinny być realizowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Przedstawiciele świata finansów są zgodni co do tego, że w Polsce potrzebne jest stabilne otoczenie regulacyjne oraz dokumenty strategiczne.
07.11.2022

Wielka Brytania nie będzie ubezpieczać statków przewożących rosyjską ropę

Brytyjskie Ministerstwo Skarbu potwierdziło, że od 5 grudnia nie pozwoli brytyjskim ubezpieczycielom ubezpieczać statków przewożących rosyjską ropę.
06.11.2022

G7 zgadza się na stały limit cen rosyjskiej ropy drogą morską

G7, USA i Australia zgodziły się na ustalenie stałej ceny, i planują finalizację limitu cenowego na rosyjską ropę jeszcze w tym miesiącu, zamiast przyjmować zmienną stawkę.
06.11.2022

Raport wypadków i zdarzeń morskich – październik 2022 rok

Z serii naszych cyklicznych analiz dotyczących wypadków i awarii morskich kolejny raz w telegraficznym skrócie w formie raportu przekazujemy najważniejsze zdarzenia, które miały miejsce w miesiącu październiku.
02.11.2022

Farmy wiatrowe – wielomilionowe inwestycje w warunkach luki prawnej?

Ostatnio tocząca się dyskusja na temat farm wiatrowych koncentruje się głównie na kwestiach tzw. local content, bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej czy lokalizacji portów instalacyjnych i serwisowych. Ja jednak skupię się na tematyce, o której mówi się znacznie mniej, a która będzie miała także poważny wpływ na decyzje biznesowe podmiotów zaangażowanych w budowę i serwis farm wiatrowych – szczególnie tych zajmujących się finansowaniem tego przedsięwzięcia.
02.11.2022

Dźwigi masowca Irma uszkodzone po uderzeniu w suwnicę [WIDEO]

Irma, masowiec pływający w barwach Polskiej Żeglugi Morskiej (Polsteam) uderzył swoimi dźwigami w portowe żurawie w porcie Puerto Moin na Kostaryce. Nikomu nic się nie stało, ale statkowe dźwigi są uszkodzone.
24.10.2022

Porty Zatoki Gwinejskiej. Analiza aktualnej sytuacji portowo–żeglugowej w regionie

Porty Zatoki Gwinejskiej to bramy do prawdziwego bogactwa Afryki. To w ich rejonach skoncentrowanych jest wiele obszarów o kluczowym znaczeniu dla wielu gospodarek państw afrykańskich.
17.10.2022

Raport wypadków i zdarzeń morskich – wrzesień 2022 r.

Z serii naszych cyklicznych analiz dotyczących wypadków i awarii morskich kolejny raz w telegraficznym skrócie w formie raportu przekazujemy najważniejsze zdarzenia, które miały miejsce w miesiącu wrześniu.
02.10.2022

Dziurawe sankcje. W biznesie morskim potrzebne nowoczesne technologie obiegu dokumentów

Badanie przeprowadzone wśród ponad 500 decydentów pokazuje, że szwajcarskie i brytyjskie banki nie mają możliwości monitorowania sankcji nałożonych na banki i firmy rosyjskie i prowadzące biznes z partnerami z Rosji – wynika z badania Pole Star.
19.09.2022

Wypadki morskie - stan na sierpień 2022

Przekazujemy najważniejsze zdarzenia, które miały miejsce w bieżącym miesiącu. Artykuł jest częścią cyklu o wypadkach morskich.
01.09.2022

Elektroniczne dokumenty przewozowe (blockchain)

W czerwcu 2022 Międzynarodowa Grupa Klubów P&I (International Group of P&I Clubs) poinformowała o zaakceptowaniu kolejnego systemu informatycznego, który zostaje objęty możliwością ubezpieczenia przez trzynaście armatorskich klubów ubezpieczeń wzajemnych.
12.08.2022

Rynek ubezpieczeń morskich na tle konfliktu na Morzu Czarnym

Ostatnie lata zmusiły ubezpieczycieli do wypłynięcia na nieznane wody i mierzenia się z zupełnie nową dla nich sytuacją. Najpierw Covid-19, teraz wojna na Ukrainie niemal każdego dnia dostarcza nowych wyzwań. Bo jak ustalić przyczynę szkody, jeśli nie można dotrzeć do jakichkolwiek faktów czy przeprowadzić badania? Gdzie kończy się ryzyko wojenne?
01.08.2022

ONZ: mamy nadzieje, że pierwszy statek ze zbożem wypłynie z Ukrainy w piątek

Zastępca sekretarza generalnego ONZ ds. humanitarnych Martin Griffiths wyraził w czwartek nadzieję, że pierwszy statek z ukraińskim zbożem wypłynie w piątek z jednego z czarnomorskich portów na Ukrainie. Wyjaśnił, że nadal omawiane są "kluczowe" szczegóły, dotyczące bezpiecznego ruchu statków.
28.07.2022

Jak bezpiecznie kupić jacht? Radzą eksperci

Nabycie jachtu motorowego lub żaglowego, nowego lub używanego, może stanowić spore wyzwanie. Jacht nie tylko powinien być piękny i realizować Twoje marzenia. Jego stan powinien odpowiadać cenie, a sama transakcja powinna być po prostu bezpieczna i przewidywalna.
14.07.2022

Zełenski skrytykował greckich armatorów za transportowanie rosyjskiej ropy

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, który we wtorek wziął udział online w konferencji gospodarczej w Atenach, skrytykował greckich armatorów za transportowanie rosyjskiej ropy mimo sankcji nałożonych na Moskwę przez UE i USA.
05.07.2022

Wojna napędza ubezpieczenia i inflację

Sankcje nałożone na Rosję, jako agresora, objęły nie tylko ograniczenia w imporcie rosyjskiej ropy i gazu, ograniczenia dostępu do portów i wyłączenia z ruchu liniowego. Do gry wprowadzono również ubezpieczenia.
02.07.2022

Rosyjskie tankowce dostarczają ropę do portów w UE mimo sankcji

Rosyjskie tankowce, pływające pod liberyjską banderą i ubezpieczone przez indyjską firmę, dostarczają ropę do portów w UE mimo sankcji Unii i USA - podaje w piątek Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), medialne konsorcjum śledzące przestępczość zorganizowaną i korupcję.
24.06.2022

Pełne tankowce Putina zostaną na morzu?

Zakaz wprowadzony przez UE i Wielką Brytanię może poważnie ograniczyć eksport rosyjskiej ropy do innych krajów. Prezydent Rosji Władimir Putin będzie miał potężny problem związany z finansami, jeśli światowa flota tankowców będzie go omijać szerokim łukiem.
19.06.2022

Kto zapłaci 2 mld dolarów za blokadę Kanału Sueskiego?

Według francuskiego ubezpieczyciela Scor SE, roszczenia związane z ubiegłoroczną blokadą Kanału Sueskiego spowodowaną przez Ever Given mogą osiągnąć zawrotną kwotę 2 mld USD, a ogromne koszty zostaną w dużej mierze poniesione przez sektor ubezpieczeń.
16.06.2022

Kto jest kim w polskim offshore? GrECo Polska: Ubezpieczamy przyszłość offshore wind w Polsce

Jedną z kluczowych firm specjalizujących się w ubezpieczeniowych aspektach morskiej energetyki wiatrowej jest GrECo Polska. Jest to broker ubezpieczeniowy, który świadczy usługi wsparcia dla klientów z sektora energetycznego, w tym w zakresie ubezpieczania projektów morskich farm wiatrowych.
01.06.2022

Rosyjskie statki zmieniają banderę, aby uniknąć sankcji nałożonych na ten kraj po inwazji na Ukrainę

Jak wynika z informacji uzyskanych przez holenderski dziennik “NRC”, wiele rosyjskich statków zmieniło ostatnio bandery w celu uniknięcia nałożonych sankcji wprowadzonych ze względu na agresję Rosji na Ukrainę.
05.04.2022

Finansowanie transformacji energetycznej w Polsce w obecnej sytuacji geopolitycznej

„Musimy uniezależnić się od rosyjskiej ropy naftowej, węgla i gazu. […] Im szybciej przejdziemy na odnawialne źródła energii i wodór w połączeniu z większą efektywnością energetyczną, tym szybciej staniemy się naprawdę niezależni i będziemy panować nad systemem energetycznym” – powiedziała na początku marca przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen. Konflikt w Ukrainie i sankcje wobec Rosji zmusiły Komisję Europejską do rewizji dotychczasowej strategii transformacji energetycznej.
31.03.2022

USA: Rosja blokuje w rejonie Morza Czarnego ponad 90 statków zaopatrujących świat w żywność

Rosyjska marynarka wojenna blokuje w rejonie Morza Czarnego ponad 90 statków zaopatrujących świat w żywność - poinformowała we wtorek zastępczyni sekretarza stanu USA Wendy Sherman. 30 proc. światowego eksportu pszenicy i 75 proc. oleju słonecznikowego pochodzi z tego regionu, objętego obecnie działaniami wojennymi - przypomniała.
30.03.2022

Bangladesz wnosi o 22,4 mln dolarów odszkodowania za statek ostrzelany przez Rosjan

Bangladeski państwowy operator będzie chciał uzyskać 22,4 miliony dolarów od swojego ubezpieczyciela za statek handlowy trafiony przez pocisk na Morzu Czarnym. Jest to pierwsze duże żądanie odszkodowania w związku z wojną w Ukrainie.
22.03.2022

Ubezpieczyciele morscy boją się rosyjskich ładunków

Na rynku ubezpieczeń ładunków morskich zapanowała konsternacja – coraz większa liczba ubezpieczycieli nie chce obejmować polisami ładunków zmierzających do Rosji i okolic.
21.03.2022

Rosyjskie ataki na statki handlowe na Morzu Czarnym

Wraz z wybuchem wojny ukraińsko – rosyjskiej sytuacja na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim bardzo szybko zmieniła się. Stało się tam bardzo niebezpiecznie.
14.03.2022

Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2022. Debatowali o zagrożeniach i ich rozwiązaniach [WIDEO]

Czwarte Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego odbyło się 10 marca w sali konferencyjnej Muzeum II Wojny Światowej. Przedstawiciele biznesu, firm związanych z branżą offshore rozmawiali o tym, jak przemysł morski powinien działać, by był bezpieczny. Motywem przewodnim wydarzenia było znaczenie alternatywnych źródeł energii i jej magazynowanie, bezpieczeństwo morskich farm wiatrowych, ryzyka występujące w przemyśle morskim, oraz nowe technologie.
10.03.2022

Inwazja Rosji na Ukrainę: mocne i trwałe uderzenie w polskich eksporterów i importerów

W ubiegłym roku polski eksport do Ukrainy wzrósł o prawie jedną czwartą. Z kolei wartość sprzedaży towarów z Polski do Rosji wróciła do poziomu sprzed aneksji Krymu osiem lat temu. Przewiduję, że tym razem załamanie eksportu w wyniku obecnej agresji Rosji na naszego sąsiada będzie nieporównywalnie głębsze. Skutki odczują nie tylko firmy bezpośrednio zaangażowane w handel ze Wschodem.
08.03.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 6-9/2022)

Kolejne tygodnie to eskalacja sytuacji wojennej wokół Ukrainy oraz napaść Rosji na ten kraj. Jak wiemy Ukraina jest jednym z potentatów w produkcji zbóż, ale nie tylko. Jest to kraj bogaty w różnorodne surowce mineralne. Pierwsze tygodnie wojny już wydatnie wpływają na ruch statków w tamtych rejonach, natomiast konsekwencje długoterminowe będą znacznie poważniejsze. Dotknie to szczególnie żeglugi masowej. Nie bez znaczenia jest również rynek wydobycia i konsumpcji gazu i ropy naftowej. Wzrastające ceny, ograniczona podaż rynku bę
07.03.2022

Digitalizacja w kontenerach. Informatyczny alians handlowy usprawni handel światowy

DCSA, BIMCO, FIATA, ICC i SWIFT utworzyły Future International Trade Alliance. Jego celem jest standaryzacja systemów informatycznych w handlu międzynarodowym. Organizacje te będą współpracować przy opracowywaniu i przyjmowaniu regulacji, które ułatwią korzystanie z elektronicznych dokumentów.
05.03.2022

Chipolbrok odebrał wielozadaniowy statek. Nadzór budowlany sprawował m.in. PRS

W stoczni Chengxi Shipyard Co. Ltd. w piątek 18 lutego odbyło się nadanie imienia oraz przekazanie armatorowi, Chińsko-Polskiemu Towarzystwu Okrętowemu S.A. Chipolbrok, statku o numerze budowy CX0697. Jednostka otrzymała imię m/v Herbert, a jego matką chrzestną została Monika Walkusz-Wiechna.
20.02.2022

Ubezpieczyciele: rosyjskie i ukraińskie wody to akweny wysokiego ryzyka

Brytyjscy ubezpieczyciele morscy uznali wody terytorialne Rosji i Ukrainy wokół Morza Czarnego i Azowskiego jako obszary wysokiego ryzyka. Jest to spowodowane utrzymującą się groźbą konfliktu militarnego w regionie.
19.02.2022

PZU: omikron zakłóci łańcuchy dostaw

Omikron uderzy najsilniej w gospodarkę Azji i zakłóci światowe łańcuchy dostaw. Odczują to USA, gdzie należy się spodziewać podwyżki stóp procentowych, oraz Europa. Niemcom grozi spadek PKB - stwierdziło PZU w środowym komentarzu.
19.01.2022

Ubezpieczyciel X-Press Pearl wypłaca 2,5 miliona dolarów na oczyszczanie środowiska

Ubezpieczyciel statku X-Press Pearl zgodził się zapłacić dodatkowe 2,5 miliona dolarów odszkodowania za szkody w środowisku naturalnym, wyrządzone w związku z katastrofą statku u wybrzeży Colombo na Sri Lance w maju.
29.12.2021

Reasekuranci morscy się reasekurują. Będzie drożej ale bezpieczniej dla morskiego biznesu

Ubezpieczenia statków wzrosną nawet o 55 procent. International Group Pooling i GXL Reinsurance podpisały umowę dotyczącą reasukuracji ubezpieczeń na 2022 r. Zapłacą armatorzy.
28.12.2021

Pływająca Platforma Dokująca od stoczni Safe oszczędzi czas, pieniądze i... środowisko. Ładunki o masie do 5000 ton nie będą już problemem

Stocznia Safe intensywnie pracuje nad projektem "pontono-doku", wielofunkcyjnej jednostki pływającej. Jej zastosowanie dedykowane jest dla szerokiego grona odbiorców - firm branży stoczniowej, sektora offshore, wykonawców morskich obiektów hydrotechnicznych i portów morskich.
15.12.2021

Raport: długi transportu wzrosły w pandemii o 27 proc.

W pandemii długi firm transportowych wzrosły o 27 proc. i przekraczają 1,2 mld zł - wynika z raportu Krajowego Rejestru Długów. Rekordowe zobowiązania, 11 mln zł, ciążą na spółce z Warszawy, która zalega m.in. w opłatach za energię.
14.12.2021

"Pontono-dok" od stoczni Safe oszczędzi czas, pieniądze i... środowisko. Ładunki o masie do 5000 ton nie będą już problemem

Pływająca Platforma Dokująca (PPD), nad którą intensywnie pracuje stocznia Safe, jest wielofunkcyjną jednostką pływającą dedykowaną dla szerokiego grona odbiorców - firm branży stoczniowej, sektora offshore, wykonawców morskich obiektów hydrotechnicznych i portów morskich.
02.12.2021

Czy instytucje finansowe pomogą rozwijać polską branżę morską? [KOMENTARZE]

Rejs z GospodarkaMorska.pl za nami, jednak nie milkną echa dyskusji, które miały miejsce w kameralnej atmosferze na promie Polferries. Najwięcej emocji wzbudził panel na temat warunków finansowo-prawnych rozwoju sektora morskiego w Polsce. W naszym podsumowaniu prezentujemy część wniosków, które podnieśli uczestnicy konferencji na morzu. Prezesów stoczni i instytucji finansowych pytamy o to, co jeszcze trzeba zrobić by wypracować mechanizmy współpracy, które na lata ułatwią rozwój polskiego offshore.
15.11.2021

Wzrosły straty w offshore wind. Kluczowe kontrole jakości, wyzwaniem pozostają kable

Jak wynika z raportu „Uncharted Waters” na temat roszczeń ubezpieczeniowych w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, łączna wartość strat rynkowych w tym sektorze wzrosła z poziomu 124 milionów funtów w latach 2010-2015 do 500 milionów funtów do 2020 roku. Większość strat spowodowana jest błędami wykonawców oraz wadami komponentów.
15.11.2021

Dyskusje o morzu na morzu. Rejs z GospodarkaMorska.pl za nami [WIDEO, ZDJĘCIA]

Pierwszy Rejs z GospodarkaMorska.pl przeszedł do historii. W spotkaniu branży, któremu towarzyszyły emocjonujące debaty nie byłoby nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że toczyło się na... promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Konferencja na morzu miała miejsce w dniach 25-27 października i rozpoczęła się po wypłynięciu z Terminala Promowego Westerplatte Portu Gdańsk do szwedzkiego Nynäshamn.
29.10.2021

Baltic Power zaprasza do postępowania zakupowego na Marine Warranty Surveyor

Baltic Power zamierza przeprowadzić i zaprasza zainteresowane podmioty do udziału w postępowaniu zakupowym (RFI) na usługi realizowane przez Marine Warranty Surveyor (MWS) na potrzeby projektu. Usługi świadczone będą w okresie budowy morskiej farmy wiatrowej, które zgodnie z planem realizowane będą w latach 2024-2026.
27.10.2021

Gaz w cenie - grecki armator wpasowuje się w rynek i odbiera nowoczesne statki do przewozu LNG

W ramach nowej serii naszych analiz dotyczących rynku żeglugowego przedstawiamy informacje na temat kolejnych nowych ciekawych konstrukcji okrętowych i budów jednostek pływających. Tym razem opiszemy jednostki stosowane do przewozu ładunku skroplonego gazu ziemnego, w ciekłym stanie skupienia, tzw. LNG (ang. liquefied natural gas), które niedawno zostały odebrane przez greckiego armatora z azjatyckiej stoczni i weszły do bieżącej eksploatacji.
25.10.2021

Ubezpieczenia jachtów – co warto o nich wiedzieć?

Zgodnie z polskim prawodawstwem ubezpieczenie jachtu wykorzystywanego do celów rekreacyjnych jest dobrowolne. Wielu właścicieli tego rodzaju jednostek pływających decyduje się jednak na zakup ubezpieczenia ze względu na istnienie szerokiego zakresu potencjalnych zagrożeń towarzyszących żegludze morskiej.
20.10.2021

Kontenerowiec "Rena" na niebezpiecznych rafach, czyli wielowymiarowe konsekwencje błędów załogi

Przedstawiamy kolejną analizę wypadku morskiego w ramach naszego cyklu specjalistycznych tekstów dotyczących żeglugi i największych katastrof oraz wypadków morskich, które miały miejsce w przeszłości jak również obecnie.
06.10.2021

Bliżej trójmiejskiego klienta. Kancelaria WP LAW stawia na rozwój i otwiera biuro w Gdyni

Kancelaria WP LAW, specjalizująca się m.in. w prawie morskim, prawie pracy i zagadnieniach dotyczących odpowiedzialności cywilnej i karnej otwiera biuro w Trójmieście. Kancelaria organizuje akcję „Otwartych drzwi” do końca października. Konsultacji z zakresu szeroko rozumianego prawa morskiego udzielać będzie mec. Mariusz Sanocki – Partner WP Law prowadzący praktykę prawa morskiego.
22.09.2021

Ikea czarteruje statki i kupuje kontenery

Ikea poinformowała, że rozpoczęła transport produktów przy pomocy wyczarterowanych statków. Firma poinformowała także, że kupuje kontenery, by zapewnić sobie do nich dostęp.
05.09.2021

Konosament – Shipped in apparent good order and condition

Sędzia Pelling (QC) w swoim orzeczeniu w sprawie Priminds Shipping (HK) Co Ltd v Noble Chartering Inc (The „Tai Prize”) [Hight Court of Justice Business and Property Courts of England and Walles, Commercial Court (QBD)] rozważył niezwykle ważną w praktyce shippingowej kwestię zapisów konosamentowych związanych z uwagami dotyczącymi stanu ładunku przyjętego do przewozu i daleko idącymi skutkami takich zapisów.
02.09.2021

Statek Fortuna budujący Nord Stream opuścił wody Danii

Rosyjski statek Fortuna, który prowadził budowę gazociągu Nord Stream 2 opuścił wyłączną strefę ekonomiczną Danii na Bałtyku – podał w niedzielę portal gospodarczy RBK. Portal powołał się na dane serwisów internetowych śledzących ruchy statków.
22.08.2021

Brak kontaktu z tankowcem w Zatoce Omańskiej. Winsome zaangażowany w nielegalny handel ropą?

Zagraniczne branżowe media donoszą o możliwym zaginięciu tankowca Winsome. Statek ma być nieosiągalny od miesiąca.
11.08.2021

Transport morski bezpieczny, choć ma swoje problemy

Z raportu opublikowanego przez giganta ubezpieczeniowego Allianz wynika, że żegluga jest wciąż bezpieczna – w 2020 roku odnotowano rekordowo mało zaginięć dużych jednostek.
05.08.2021

Polski Rejestr Statków świętuje 85-lecie. Dzięki nim na morzu jest bezpieczniej [WIDEO, ZDJĘCIA]

Polski Rejestr Statków (PRS), jedyne polskie towarzystwo klasyfikacyjne, świętuje 85 urodziny. O historii instytucji przypomina wystawa, którą od piątku 16 lipca do 29 października można zobaczyć na pokładzie statku – muzeum Dar Pomorza przy Skwerze Kościuszki w Gdyni.
19.07.2021

85 lat historii Polskiego Rejestru Statków na "Darze Pomorza"

Od najbliższego piątku, 16 lipca, na pokładzie Daru Pomorza, stacjonującego przy Skwerze Kościuszki w Gdyni, rozpoczyna się jedyna w swoim rodzaju wystawa zatytułowana „85 lat na rzecz bezpieczeństwa na morzu i lądzie. Poznaj PRS!” - która przybliży działalność i historię instytucji - Polskiego Rejestru Statków.
19.07.2021

Singapur nadal jest wiodącym światowym centrum morskim

Według nowego raportu Singapur już ósmy rok z rzędu jest czołowym światowym centrum wysyłkowym. Singapur został uznany za najlepszą lokalizację ze względu na wielkość portu, liczbę shipbrokerów, finansistów, prawników i ubezpieczycieli działających na arenie międzynarodowej, a także wspierającą ją politykę rządu.
14.07.2021

Porozumienie osiągnięte. Ever Given może opuścić Kanał Sueski

Po 106 dniach gigantyczny kontenerowiec Ever Given zostanie uwolniony z aresztu i opuści Egipt.
06.07.2021

Polferries – polski promowy most do Skandynawii [WIDEO]

Kontynuujemy cykl artykułów na temat armatorów i ich flot, których statki zawijają do polskich portów. Jednym z takich przedsiębiorstw żeglugowych jest polski armator promowy Polska Żegluga Bałtycka S.A., znana również pod marką handlową jako Polferries.
05.07.2021

Czy ubezpieczenie morskie może uratować rafy koralowe?

Ponieważ zmiany klimatyczne zagrażają rafom koralowym na całym świecie, eksperci ds. ochrony przyrody w Ameryce Łacińskiej zatrudnili nieoczekiwanego sojusznika, aby spróbować je chronić: branżę ubezpieczeń morskich.
14.06.2021

Współpraca na rzecz bezpieczeństwa żeglugi i środowiska morskiego

Współczesny świat stawia szereg wyzwań przed międzynarodową branżą żeglugową. Dotyczą one m.in. konieczności ograniczenia, a w konsekwencji eliminacji emisji gazów cieplarnianych, usankcjonowania w konwencjach międzynarodowych możliwości stosowania technik zdalnych przeglądów bez narażania na pogorszenie wymaganego poziomu bezpieczeństwa, wprowadzania zabezpieczeń przed zagrożeniami cybernetycznymi czy też zagwarantowania ciągłości łańcucha dostaw drogą morską poprzez zapewnienie terminowych wymian załóg statków.
12.05.2021

Płock: Ok. 1,8 mln zł strat spowodowanych zimą przez Wisłę wezbraną na skutek zatorów lodowych

Na ok. 1,8 mln zł Urząd Miasta Płocka (Mazowieckie) oszacował straty powstałe w wyniku podtopień i naporu kry lodowej po wezbraniu Wisły w lutym tego roku. Stwierdzono m.in. uszkodzenia powłoki antykorozyjnej na jednym z filarów mostu oraz uszkodzenia infrastruktury na nadrzecznych bulwarach.
06.05.2021

ERGO Hestia wypłaci odszkodowanie po zablokowaniu Kanału Sueskiego

ERGO Hestia będzie uczestniczyć w wypłatach odszkodowań związanych z niedawną blokadą Kanału Sueskiego. Na pokładzie statku Ever Given, który na sześć dni sparaliżował jeden z kluczowych szlaków komunikacyjnych na świecie, były ładunki ubezpieczane przez sopockie towarzystwo. W ramach ochrony ubezpieczeniowej ERGO Hestia pokryje należny koszt ratowania ubezpieczonego mienia, którego wartość przekracza 700 tysięcy złotych.
26.04.2021

Kontenerowiec Ever Given skonfiskowany z powodu sporu o odszkodowanie

Kontenerowiec Ever Given, który w marcu blokował Kanał Sueski, został tymczasowo skonfiskowany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.
14.04.2021

Recepta na skuteczniejszy handel z chińskimi firmami? Juan, know-how i relacje

Prognozowany wzrost znaczenia chińskiej waluty (juana) na świecie może mieć wpływ na przedsiębiorców handlujących z Chinami. Jak lepiej chronić swoje interesy i skutecznie rozwijać współpracę z partnerami z Państwa Środka? Oto kilka praktycznych podpowiedzi dla polskich importerów i eksporterów.
13.04.2021

Transport morski dochodowy ale ryzykowny dla operatorów i firm ubezpieczeniowych

Analiza odszkodowań za statki, towary i wypadki na rynku offshore pozwala wnioskować, że biznes morski to wciąż dochodowa, ale ryzykowna działalność.
10.04.2021

Blokada Kanału Sueskiego. Roszczenia mogą wynieść 3 mld dolarów

Kanał został odblokowany. Mega kontenerowiec Ever Given 20 tys. TEU ruszył w podróż do Europy. Evergreen musi spodziewać się działań prawnych i roszczeń finansowych operatorów logistycznych i władz Kanału Sueskiego. Czy tylko Evergeen?
30.03.2021

Zarząd Kanału Sueskiego tymczasowo zawiesił ruch, armator kontenerowca przeprasza

Shoei Kisen, japoński właściciel kontenerowca, który utknął w Kanale Sueskim i blokuje transport towarów o wielomiliardowej wartości, przeprosił w czwartek za zaistniałą sytuację i zapewnił, że pracuje nad jej rozwiązaniem. Zarząd Kanału tymczasowo zawiesił w nim ruch.
25.03.2021

Webinarium Polskiego Rejestru Statków - potrzebny operator floty instalacyjnej offshore [wideo]

W środę (17 marca) Polski Rejestr Statków (PRS) zaprosił wszystkich zainteresowanych do dyskusji na temat potencjału i wyzwań stojących przed branżą morską, w zakresie budowy i eksploatacji pierwszych, polskich, morskich farm wiatrowych (MFW). Pretekstem do spotkania był opublikowany przed kilkoma dniami raport...
21.03.2021

Lotos Petrobaltic – górnictwo morskie i żegluga offshore

Lotos Petrobaltic S.A. to firma z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem, która została powołana do poszukiwania i eksploatacji złóż ropy naftowej i gazu na polskim szelfie Morza Bałtyckiego. Firma w związku z wykonywanymi odwiertami na morzu zajmuje się również tzw. żeglugą offshore. Dzięki temu zapewnia się do swoich wewnętrznych celów: usługi zarządzania posiadaną flotą jednostek pływających, kompleksową obsługę logistyki morskiej, a także badania dna morza.
21.03.2021

Orlen wyemituje obligacje o wartości nominalnej do 1 mld zł

W marcu Orlen wyemituje obligacje zrównoważonego rozwoju o wartości nominalnej do 1 mld zł z 10-letnim okresem wykupu oraz stałym kuponem na poziomie 2,875 proc. w skali roku, z możliwością jego zwiększenia o 0,1 proc. lub 0,2 proc. - poinformowała w środę spółka.
17.03.2021

Czarter na czas – „employment and indemnity (agency) clause”

Mając na względzie fakt, iż na podstawie warunków umowy czarteru na czas, czarterujący uzyskuje niezwykle szeroki zakres uprawnień do dysponowania statkiem i jego załogą, kluczowym zagadnieniem, jawi się kwestia uregulowania charakteru i zakresu ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej czarterujących z tytułu ewentualnych szkód poniesionych przez armatora w związku z realizacją przedmiotowych uprawnień czarterującego.
08.03.2021

Co najmniej 18 firm wycofuje się z budowy Nord Stream 2

Co najmniej 18 europejskich firm wycofało się lub zobowiązało się do wycofania z budowy gazociągu Nord Stream 2 w obawie przed sankcjami USA - wynika z raportu amerykańskiego Departamentu Stanu, opisanego przez dpa. Są wśród nich także firmy niemieckie - informuje niemiecka agencja.
23.02.2021

Odszkodowania marynarskie: prawne ABC po wypadku na statku

Doznanie przez marynarza wypadku w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych może rodzić po jego stronie roszczenie o wypłatę przez armatora/pracodawcę stosownego odszkodowania. W większości przypadków będzie to uzależnione od charakteru urazu lub ewentualnych zaniedbań podmiotu zatrudniającego. Marynarz taki powinien jednak uważać, aby w toku dochodzenia roszczeń odszkodowawczych nie popełnić błędów, które pozbawią go również innych przysługujących mu świadczeń. Na co więc należy zwrócić szczególną uwagę?
19.02.2021

COSCO Shipping – chiński gigant przybywa do gdyńskiego portu z kolejną partią śmigieł

W niedzielę 14 lutego około godziny 14:20 do gdyńskiego portu wpłynął statek „Tian Xi”, należący do chińskiego giganta żeglugowego firmy Cosco Shipping. Przywiózł on ładunek aż 114 śmigieł. Była to największa w historii Polski jednorazowa partia ładunku śmigieł turbin wiatrowych, które zostały zasztauowane, czyli odpowiednio umiejscowione i umocowane na pokładzie jednostki aż w 5 warstwach. Obsługą agencyjną zajęła się specjalizująca się w obsłudze takiego rodzaju towaru Morska Agencja Gdynia.
16.02.2021

Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego

W celu prawidłowego zrozumienia współczesnego charakteru prawnego i funkcji konosamentu („bill of lading”; „B/L”) w angielskim systemie prawnym (w systemie common law) koniecznym jest zapoznanie się z ewolucją historyczną i funkcjonalną tego dokumentu przewozowego.
12.02.2021

Odszkodowania marynarskie: Czas ma znaczenie!

Jak niejednokrotnie wskazywaliśmy w naszych publikacjach, życie i zdrowie marynarzy bardzo często narażone jest na różnego rodzaju niebezpieczeństwa i ryzyka. Mając na względzie aktualne tempo pracy marynarzy, konieczność zapewnienia łańcucha dostaw, a co za tym idzie ogromny stres oraz presję, która nieustannie ciąży na marynarzach nietrudno o wypadek, który może mieć daleko idące konsekwencje nie tylko dla samych marynarzy, ale także dla ich rodzin.
26.01.2021

Jak zabezpieczyć SWÓJ biznes na NIE SWOIM statku? Ubezpieczeniem OC Czarterującego

Czarterowanie może być bardziej opłacalne niż posiadanie własnych jednostek pływających. Nawet, gdy w ekonomicznym rachunku uwzględnia się niespodziewane ryzyka wpływające na bezpieczeństwo wypożyczonej floty. W tym przypadku z pomocą w zabezpieczeniu interesów przychodzi OC Czarterującego. Specyficzny produkt ubezpieczeniowy, oferowany przez wielu ubezpieczycieli. W wyborze właściwego pomagają eksperci STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.
25.01.2021

Rosyjska firma Konstanta potencjalnym ubezpieczycielem Nord Stream 2

Ubezpieczycielem gazociągu Nord Stream 2 może zostać rosyjska firma Konstanta, którą zarejestrowano 11 stycznia i która już dwa dni później otrzymała licencję banku centralnego Rosji - podał dzisiaj dziennik gospodarczy "Wiedomosti".
18.01.2021

Właściwość prawa a dochodzenie marynarskich roszczeń odszkodowawczych

Kluczowym elementem towarzyszącym procesowi dochodzenia marynarskich roszczeń odszkodowawczych jest ustalenie właściwego porządku prawnego, którego przepisy znajdować będą zastosowanie w konkretnej i zindywidualizowanej sprawie. Praktyka branży morskiej wskazuje, że jedynie w nielicznych przypadkach obowiązujące będzie prawo polskie. Nie oznacza to, że dochodzenie przez marynarzy odszkodowań z tytułu doznanych wypadków przy pracy jest niemożliwe, bądź niecelowe. Niewątpliwie każda sprawa odszkodowawcza dotycząca marynarza wymagać
11.01.2021

Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą

Dzisiaj kolejny z cyklu artykułów na temat armatorów i ich flot, których statki zawijają do polskich portów. Tym razem zajmiemy się przedsiębiorstwem armatorskim Stena Bulk, będącym jedną ze spółek bardzo renomowanej Grupy Stena. Jednymi z bardziej charakterystycznych jednostek wykorzystywanych we flocie Steny Bulk są tzw. metanowce, a więc jednostki do przewozu LNG. Właśnie jeden z takich statków pod koniec grudnia 2020 roku zawinął do świnoujskiego terminala LNG, przywożąc do kraju kolejną partię gazu z USA.
08.01.2021

Statki autonomiczne po epoce koronawirusa

Przemysł okrętowy zastanawia się nad konstrukcją, budową i eksploatacja statków autonomicznych po epoce koronawirusa. Widzimy, że ta epoka odciśnie piętno nie tylko na stylu życia ludzkości, ale również na transporcie morskim i systemach obsługi wydobycia ropy i gazu offshore. Obecnie budowane jednostki są coraz bardziej zautomatyzowane. Statki często są wyposażone w systemy wspomagania decyzji załogi oraz układy diagnostyczne zainstalowanych urządzeń. Coraz więcej systemów zainstalowanych na statkach i jednostkach offshore może
18.12.2020

USA: Nord Stream 2 nigdy nie dostarczy gazu?

Gazociąg Nord Steam 2 nie zostanie ukończony i nigdy nie dostarczy gazu - zapewniał w środę w rozmowie z think tankiem Atlantic Council architekt amerykańskich sankcji na ten projekt republikański senator Ted Cruz.
17.12.2020

Coraz większe kontenerowce to jednocześnie większe ryzyko? Trwa dyskusja po incydencie ONE Apus (wideo)

30 listopada, z pokładu kontenerowca ONE Apus spadło 1816 kontenerów. Była to największa strata kontenerów na morzu od czasu zatonięcia MOL Comfort siedem lat temu. Według Światowej Rady Żeglugi, średnia roczna liczba kontenerów utraconych na morzu na całym świecie w latach 2017-2019 wynosiła 779, co daje pewne spojrzenie na skalę tego wypadku. Oprócz olbrzymich strat finansowych, należy pamiętać, że duża część utraconego ładunku trafi na dno morskie, wywierając ogromny wpływ na środowisko i gatunki żyjące w morzu.
14.12.2020

Spliethoff – ekspert w morskich przewozach ładunków ponadgabarytowych

Spliethoff to jeden z potentatów przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych – liczący się gracz w światowej czołówce tego typu przewoźników. Firma powstała w Amsterdamie w 1921 roku a jej założycielem był shipbroker Johan Frederik Spliethoff, specjalizujący się w przewozach drewna z krajów leżących nad Bałtykiem. Dziś Spliethoff to wielka grupa żeglugowa, obejmująca kilka marek i zależnych od spółki-matki przedsiębiorstw. Są one aktywne w segmencie ciężarowców, statków wielozadaniowych, ale również statków ro-ro, con-ro i
07.12.2020

Strona rosyjska pracuje nad opcjami ukończenia NS2 bez udziału zachodnich firm

Myślę, że od początku ogłoszenia przez amerykańskich senatorów zamiaru poszerzenia zakresu stosowania sankcji strona rosyjska pracuje nad opcjami ukończenia NS2 bez udziału zachodnich firm - powiedziała ekspertka OSW Agata Łoskot-Strachota. Według niemieckich mediów budowa gazociągu ma być wznowiona dziś.
05.12.2020

Kreml o nowych sankcjach USA wobec Nord Stream 2: będziemy bronić naszych interesów

Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow oświadczył dziś, komentując plany nowych sankcji USA wobec gazociągu Nord Stream 2, że Rosja będzie czynić wszystko w celu obrony swoich interesów. Zaznaczył, że powstrzyma się od ujawnienia, jakie będą to konkretnie kroki.
04.12.2020

Projekt budżetu Pentagonu: sankcje ws. NS2 i zmiany dotyczące wycofania wojsk z Niemiec

Obie izby Kongresu (Senat i Izba Reprezentantów) ustaliły w czwartek wspólny tekst ustawy o budżecie obronnym (NDAA). Projekt zmienia plany w sprawie wycofania części wojsk USA z Niemiec oraz Afganistanu i zawiera dodatkowe sankcje w sprawie Nord Stream 2.
04.12.2020

W sobotę może zostać wznowiona budowa gazociągu Nord Stream 2

Operator budowanego przez rosyjski Gazprom gazociągu Nord Stream 2 planuje wznowienie w grudniu budowy, być może nawet w najbliższą sobotę. Kluczowe wydają się przygotowywane w Kongresie USA sankcje, w tym obejmujące ubezpieczycieli i towarzystwa klasyfikacyjne. Ewentualne wycofanie się firmy norweskiej z certyfikacji mogłoby być poważnym utrudnieniem dla budowy.
04.12.2020

Amerykańska Izba Reprezentantów i Senat porozumiały się ws. sankcji wobec Nord Stream 2

Między Izbą Reprezentantów a Senatem doszło do porozumienia w sprawie rozszerzenia sankcji dot. Nord Stream 2 w ustawie o wydatkach obronnych (NDAA) na rok podatkowy 2021. Jej zapisy zakładają, że sankcje obejmować będą także ubezpieczycieli.
12.11.2020

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.