• <
siemens_gamesa_2022

Raport wypadków i zdarzeń morskich – wrzesień 2022 r.

02.10.2022 18:11
Strona główna Marynarka Wojenna, Służby Morskie, Ratownictwo Morskie Raport wypadków i zdarzeń morskich – wrzesień 2022 r.

Partnerzy portalu

Raport wypadków i zdarzeń morskich – wrzesień 2022 r. - GospodarkaMorska.pl
Fot. ilustracyjna, źródło: Twitter/SAR

Z serii naszych cyklicznych analiz dotyczących wypadków i awarii morskich kolejny raz w telegraficznym skrócie w formie raportu przekazujemy najważniejsze zdarzenia, które miały miejsce w miesiącu wrześniu.

Niestety dynamika i ilość występujących wypadków morskich nie zwalnia tempa. Według statystyk ilość szkód okresowo wzrasta. Ponownie jak w poprzednim miesiącu sierpniu tak i teraz we wrześniu sporo się wydarzyło i to nie tylko na dalekich akwenach, ale również na Morzu Bałtyckim.

Zderzenie statków i zatonięcie jednego z nich

W dniu 9 września na Morzu Północnym zatonął niderlandzki statek „Helge”, który wcześniej zderzył się z inną jednostką „Algemeen Dagblad”. Załoga statku została uratowana przez duńską i norweską marynarkę wojenną.

Do zdarzenia doszło około 20 mil morskich od wybrzeży Jutlandii (okolice Ringkyubing). Trwa dochodzenie, co do przyczyn i winy w tym zajściu.

Przewrócony statek w Turcji

W dniu 18 września w tureckim porcie Iskenderun podczas załadunku kontenerów doszło do bardzo niebezpiecznego zdarzenia przewrócenia się drobnicowca „Sea Eagle”. Wcześniejsze poprzedzające wypadek próby zbilansowania przechyłu jednostki nie powiodły się. Za to na czas udało się ewakuować wszystkie osoby znajdujące się na pechowym statku. Nikomu nic się też nie stało.

Moment wywrotki jednostki uwieczniono na amatorskim filmie umieszczonym na Twitterze:

Z wywróconej jednostki doszło do nieznacznego wycieku paliwa, stąd też władze portu zastosowały odpowiednie środki, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się zanieczyszczenia. W związku z tym zastosowano specjalistyczne zapory pływające i rozpoczęto również neutralizację wycieku.

Oprócz tego ze statku wypadły do basenu portowego 24 kontenery, które w stosunkowo krótkim czasie zostały wyłowione.

Tureckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury

Tragiczny wybuch na statku w Azji

W dniu 23 września na pokładzie drobnicowca „Ocean Harmony” (Nr IMO 9254757) zacumowanego przy nabrzeżu południowokoreańskiego portu Incheon doszło do wybuchu.

Na skutek tego zdarzenia śmierć poniósł 42-letni kapitan jednostki. Pozostała część załogi bezpiecznie opuściła jednostkę. Według wstępnych ocen przyczyną wybuchu była eksplozja butli z tlenem.

Uszkodzenia rurociągów Nord Stream 1 i 2

Na koniec września doszło do poważnych uszkodzeń rurociągów Nord Stream 1 oraz Nord Stream 2. Sytuacja została oceniona przez całą społeczność międzynarodową jako niebezpieczną zarówno dla pokoju jak i środowiska naturalnego.

Więcej na temat zniszczeń i ich potencjalnych przyczyn pisaliśmy w poniższym artykule: Kto wysadził Nord Stream? Badaczka stawia cztery hipotezy 

Niebezpieczna kolizja w Cieśninie Malakka

W dniu 27 września doszło do kolizji pomiędzy tankowcem „Zephyr I” (Nr IMO 9255880) oraz kontenerowcem „GSL Grania” (Nr IMO 9285653). Zdarzenie miało miejsce w Cieśninie Malakka w połowie drogi pomiędzy indonezyjskim portem Malakka i Singapurem.

Według wstępnych doniesień tankowiec uderzył w prawą stronę rufy kontenerowca, jednakże obie jednostki doznały znacznych uszkodzeń. W trakcie kolizji obie z jednostek były załadowane i zmierzały w kierunku wschodnim.

Po kolizji oba statki zostały zatrzymane i odstawione na kotwicowisko celem przeprowadzenia inspekcji technicznych oraz wszczęcia dochodzeń przez lokalne służby.

Pożar na rorowcu

Również w dniu 27 września doszło do pożaru na statku poziomego ladowania „Midnight Sun” (Nr IMO: 9232278) w USA w porcie Tacoma w stanie Waszyngton.

Do pożaru doszło wieczorem czasu lokalnego. Do czasu dotarcia portowych służb ratowniczych pożar udało opanować się załodze statku z pomocą okrętowego systemu gaszenia ognia.

W wypadku nie odnotowano żadnych szkód osobowych, ani też poważniejszych oznak zanieczyszczenia środowiska.

Zarzewiem ognia była najprawdopodobniej awaria jednego z urządzeń elektrycznych na jednym  z pokładów jednostki. Dzięki sprawnie przeprowadzonej akcji ratowniczej statek nie doznał większych uszkodzeń, czy też zniszczeń.

Taran kutra na Bałtyku

Do bardzo groźnej kolizji doszło w dniu 30 września na Bałtyku około 12 – 13 mil morskich  od polskiego portu rybackiego - Dziwnów. Portugalski kontenerowiec „Nordic Italia” zdarzył się  z kutrem rybackim „DZI 18”, pchając tę jednostkę przed sobą na odległość około 100 metrów.

Ze względu na powagę sytuacji do akcji przeznaczono jednostki polskiej Morskiej Służby Poszukiwawczo - Ratowniczej SAR (ang. Search and Rescue): „Pasat” i „Szkwał”. Oprócz tego  do akcji zadysponowano jednostkę „BSR Dzi”. Część załogi poszkodowanego kutra została w różnym stopniu poturbowana, ale na szczęście nikt z niej nie zginął. Również kuter rybacki został uratowany i odholowany przez jednostkę SAR do Dziwnowa.

Tymczasem portugalski kontenerowiec pod eskortą jednostki pływającej Morskiej Straży Granicznej  udał się na kotwicowisko Świnoujścia. Tam przeprowadzona została inspekcja statku, a także załogi.

Całość sprawy detalicznie zbada Komisja Badania Wypadków, która oceni przyczyny, a także wskaże winnych tego niebezpiecznego zajścia.  

Huragan na Florydzie

W końcówce września w rejonie Zatoki Meksykańskiej sformował się niszczycielski huragan Ian. Przeszedł on we wtorek 27 września przez rejon Kuby, a następnie zmierzał w kierunku Florydy, gdzie wyrządził wiele szkód zarówno na lądzie jak i w zacumowanych lub zakotwiczonych w tamtym rejonie jachtach i motorówkach. Porty regionu zostały zamknięte i nie funkcjonowały. Miejscowość Tampa Bay była wprost na ścieżce przemieszczania się huraganu.

Siła niszczycielskiego żywiołu wzrastała wraz z czasem z kategorii 3 i 4. Spodziewano się, że może osiągnąć nawet poziom 5.

W dniu 1 października po południu huragan znajdował się w okolicach Richmond.

Dokładne straty, w miejscach, w których był już huragan, są obecnie szacowane przez lokalne i stanowe władze, a także ubezpieczycieli.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.