• <
mewo_2022

UK wdroży zmiany w prawie i przyspieszy budowę ogromnej ilości nowych mocy w offshore

zk

02.10.2022 17:47
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas UK wdroży zmiany w prawie i przyspieszy budowę ogromnej ilości nowych mocy w offshore

Partnerzy portalu

UK wdroży zmiany w prawie i przyspieszy budowę ogromnej ilości nowych mocy w offshore - GospodarkaMorska.pl
Fot. Morgan Skinner/Unsplash
Wielka Brytania przyspieszy procesy planowania i wydawania zgody na budowę dla projektów z niedawno zakończonych, obecnie trwających i nadchodzących aukcji dla morskiej energetyki wiatrowej, aby szybciej wprowadzić do sieci nowe moce energetyczne, ułatwić wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy.

W ramach Planu Wzrostu, który kanclerz Wielkiej Brytanii Kwasi Kwarteng przedstawił 23 września, szereg projektów infrastrukturalnych ma zostać przyspieszonych, a większość z nich ma zostać rozpoczęta do końca 2023 roku.

Jest to jeden z kilku ruchów zaplanowanych przez brytyjski rząd w ramach nowego planu wzrostu, który obejmuje działania mające na celu walkę z wysokimi kosztami energii i inflacją oraz wykorzystanie istniejącego potencjału brytyjskiej gospodarki, aby wprowadzić kraj na ścieżkę wzrostu gospodarczego i przyspieszyć dekarbonizację.

Czy będzie nowy cel dla offshore?

Plan Rozwoju wymienia projekty morskiej energetyki wiatrowej, których realizacja zostanie przyspieszona, począwszy od pozostałych projektów morskich farm wiatrowych wybranych w 3 rundzie Contract for Difference (CfD), projektów, którym przyznano CfD w rundzie 4 oraz rozbudowy morskich farm wiatrowych.

Ponadto projekty wybrane w rekordowej rundzie ScotWind, jak również te, które mają otrzymać dzierżawy dna morskiego w ramach obecnie trwającego w Szkocji procesu Innovation and Targeted Oil and Gas (INTOG), zostaną wprowadzone na szybką ścieżkę, podobnie jak projekty z nadchodzącej rundy dla Morza Celtyckiego oraz projekty komercjalizacji pływających farm wiatrowych.

"Projekty te mogą skorzystać z przyspieszenia poprzez reformę planowania, reformę regulacyjną, ulepszone procesy lub inne opcje przyspieszające ich rozwój i budowę, w tym poprzez procesy wydawania pozwoleń na budowę" - stwierdza rząd brytyjski w Planie Wzrostu.

Dla Wielkiej Brytanii, która obecnie posiada około 14 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej w eksploatacji i 8 GW w budowie, projekty z wymienionych rund aukcyjnych mogą przynieść znacznie więcej niż zakładana docelowa moc do 2030 roku, która została niedawno podniesiona do 50 GW.

Mianowicie same projekty Round 4, ScotWind i Celtic Sea stanowią blisko 40 GW mocy, a biorąc pod uwagę, że technologia floating dominuje w większości tych rund, moc, która jest obecnie wprowadzana na szybką ścieżkę, będzie pochodzić głównie z pływających farm wiatrowych.

Lista - obejmująca 138 projektów infrastrukturalnych, w tym elektrownię jądrową Hinkley Point C, pięć projektów związanych z produkcją wodoru i pięć projektów związanych z ropą naftową i gazem, a także nową rundę dla ropy i gazu - nie jest wyczerpująca i według planu kolejne projekty mogą skorzystać z przyspieszenia.

Era sprzed Brexitu częściowo winna powolnej drogi do budowy

Jeśli chodzi o potrzebę przyspieszenia projektów związanych z morską energią wiatrową, brytyjski Plan Rozwoju nawiązuje do tego, co zostało poruszone w ramach Brytyjskiej Strategii Bezpieczeństwa Energetycznego, ogłoszonej przez byłego już premiera Borisa Johnsona na początku tego roku.

Mianowicie, tak samo jak strategia bezpieczeństwa energetycznego, Plan Wzrostu podaje przykład powolnego i fragmentarycznego systemu planowania w Wielkiej Brytanii poprzez fakt, że przejście przez proces planowania morskiej farmy wiatrowej może zająć cztery lata.

"W niektórych wskaźnikach system pogarsza się również w ostatnich latach: czas przyznawania Development Consent Orders (DCO) wzrósł o 65 proc. w latach 2012-2021" - czytamy w Planie Wzrostu.

"Te opóźnienia w realizacji podważają zaufanie inwestorów i ograniczają potencjał wzrostu przełomowych inwestycji publicznych rządu w wysokiej jakości infrastrukturę".

Mówi się, że opóźnienia są częściowo wynikiem skomplikowanych zasad, z których część została zachowana z prawa unijnego, które rząd brytyjski chce teraz zreformować.

– Dziś nasz system planowania dla dużej infrastruktury jest zbyt powolny i fragmentaryczny. Czas potrzebny na uzyskanie zgody na projekty o znaczeniu krajowym staje się coraz wolniejszy, a nie krótszy, podczas gdy nasi międzynarodowi konkurenci prą do przodu. Musimy z tym skończyć – powiedział Kwasi Kwarteng.

W najbliższych miesiącach rząd przedstawi nowy projekt ustawy mający na celu rewizję ograniczeń w planowaniu i praw pochodnych UE, a także usunięcie barier stojących na drodze do podejmowania decyzji o zgodzie na budowę.

– Usprawnimy całą masę ocen, ekspertyz, konsultacji, niekończących się duplikatów i przepisów. Dokonamy również przeglądu rządowego procesu uzasadnienia biznesowego, aby przyspieszyć podejmowanie decyzji – dodał Kwarteng.

Praca, którą rząd brytyjski ma wykonać, aby przyspieszyć procesy wydawania pozwoleń, ma podobno usprawnić te procesy w celu promowania wzrostu gospodarczego przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony wyników środowiskowych.

Zgodnie z planami dla sektora morskiej energetyki wiatrowej w tym zakresie, przedstawionymi w brytyjskiej Strategii Bezpieczeństwa Energetycznego, po dopracowaniu przepisów przez rząd brytyjski, czas zatwierdzania nowych projektów morskich farm wiatrowych mógłby się skrócić z czterech lat do zaledwie jednego roku.



Źródło: offshorewind.biz

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.