Spliethoff to jeden z potentatów przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych – liczący się gracz w światowej czołówce tego typu przewoźników. Firma powstała w Amsterdamie w 1921 roku a jej założycielem był shipbroker Johan Frederik Spliethoff, specjalizujący się w przewozach drewna z krajów leżących nad Bałtykiem. Dziś Spliethoff to wielka grupa żeglugowa, obejmująca kilka marek i zależnych od spółki-matki przedsiębiorstw. Są one aktywne w segmencie ciężarowców, statków wielozadaniowych, ale również statków ro-ro, con-ro i tzw. coasterów, realizujących z powodzeniem przewozy w europejskiej żegludze bliskiego zasięgu.
Kolejny z wielkich graczy światowej żeglugi ma silne związki z naszym krajem. Świadczą o tym częste zawinięcia do polskich portów, część floty wybudowana została też w polskiej stoczni. Nie bez znaczenia jest również obecność polskich marynarzy na pokładach statków tego armatora.
W dzisiejszym artykule z cyklu opisów armatorów, zawijających do polskich portów prezentujemy flotę, organizację i ciekawostki, dotyczące potentata z Amsterdamu.
Statki z „kanałów” i globalna sieć połączeń
Historia nazw statków, kończących się od zawsze na „gracht” oznacza nic innego jak kanał wodny, których w Amsterdamie jest mnóstwo. Przy jednym z takich właśnie kanałów była umiejscowiona pierwsza siedziba przedsiębiorstwa.
Dzisiaj Spliethoff to już nie tylko pojedyncza firma, ale potężna międzynarodowa grupa żeglugowa
z tak znanymi w branży markami jak:
• Sevenstar Yacht Transport – międzynarodowy transport jachtów;
• BigLift Shipping – ładunki ciężkie i ponadgabarytowe;
• Wijnne Barends – żegluga bliskiego zasięgu;
• Transfennica – fińska marka, specjalizująca się w przewozach ro-ro – głównie papieru i innych produktów przemysłu drzewnego;
• Bore – jednostki ro-ro.
Statki grupy oplatają siecią swoich połączeń cały świat. Główne natężenie linii zbiega się na Oceania Atlantyckim. Z Europy jednostki z floty docierają do wszystkich najważniejszych globalnych portów. Odbywają się również wewnętrzne przewozy pomiędzy portami obu Ameryk, czy też Azji. Na całym świecie Spliethoff posiada 15 oficjalnych przedstawicielstw. Jedno z nich znajduje się w Polsce i ma ono swoją siedzibę w porcie w Gdyni.
Super jakość ze szczecińskiej stoczni
Jeszcze całkiem niedawno, bo w latach 2004 - 2005 Stocznia Szczecińska Nowa zbudowała dla Spliethoff’a serię bardzo nowoczesnych jednostek wielozadaniowych. Były to 4 statki w dwóch wersjach o nośności 19,000 ton i 23,700 ton każdy z możliwościami ładowania w systemie sto-ro oraz obsługą ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, ale również drobnicowych, pół-masowych i kontenerów. Jednostki zostały jednak dedykowane przede wszystkim przewozom rożnej postaci ładunków papieru i innych produktów branży drzewnej. Wyróżniły się bardzo elastycznymi możliwościami kreowania odpowiedniej przestrzeni ładunkowej i dostępności do ładowni statków. Mowa tutaj o przenośnych panelach tworzących międzypokłady tzw. pontonach. Projekt ten a dokładnie statek z tej serii o nazwie m/v „Suomigracht” otrzymał zresztą wyjątkowe i bardzo prestiżowe w branży stoczniowej wyróżnienie przyznane przez Królewskie Stowarzyszenie Okrętowców z Londynu (ang. The Royal Institute of Naval Architects- RINA). Był to mianowicie tytuł najciekawszego i najbardziej innowacyjnego statku roku 2004 (ang. Significant Ship of the Year 2004). Dzięki dobrej konstrukcji i wykonaniu Stocznia Szczecińska pozyskała od tego samego armatora zamówienie dla kolejnej serii 6 jednostek typu B-201. Oprócz tego grupa zamówiła również w tej stoczni bardzo ciekawe – nowoczesne i prototypowe jednostki typu con – ro dla fińskiej spółki z grupy, tj. Transfennici. Statek z tej serii o nazwie m/v „Timca” również otrzymał tytuł najciekawszego i najbardziej innowacyjnego statku. Tym razem wyróżnienie ogłoszone zostało dla roku 2006 (ang. Significant Ship of the Year 2006).
Pisaliśmy o tych statkach w jednym z naszych artykułów: Transfennica: armator z ideą - GospodarkaMorska.pl
Niestety dla polskiego i europejskiego przemysłu okrętowego w ostatnich latach armator lokował swoje zamówienia w stoczniach chińskich.
Regularnie w polskich portach
Statki armatora przypływają bardzo często do wszystkich najważniejszych polskich portów: Gdańska, Gdyni oraz zespołu portowego Szczecin – Świnoujście. Zarówno sam Spliethoff jak i jej firma zależna „Transfennica” posiadają regularne połączenia z Polski. Spliethoff oferuje regularne połączenia z portów trójmiejskich do obu Ameryk, zastępując tym samym istniejący dawniej, ale współcześnie już przeobrażony ciąg ładunkowy realizowany jeszcze w latach 90-tych przez drobnicowce wielozadaniowe spółki-córki Polskich Linii Oceanicznych, tj. POL-America. Obecnie oferowane przez niderlandzkiego armatora serwisy to bardzo zbliżone odzwierciedlenie polskich połączeń z tamtych lat. Tak więc wyróżniamy tutaj według zamieszczanych przez armatora rozkładów rejsów, tzw. sailingów serwisy z Gdynia i Gdańska:
• Regularna linia do portów Morza Karaibskiego, wschodniego wybrzeża Ameryki Środkowej i północnego wybrzeża Ameryki Południowej
• Regularna linia do portów wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej
• Regularna linia: Europa – Ameryka Południowa
W Gdyni ładowane są zazwyczaj suwnice placowe dla globalnych terminali kontenerowych i czasami inne wyroby stalowe. W Gdańsku natomiast ładuje się najczęściej luksusowe jachty, będące produktami lokalnych stoczni.
Intensywne inwestycje
Spliethoff od wielu lat prowadzi bardzo dynamiczną politykę pozyskiwania tonażu. W październiku 2019 roku podpisano kontrakt ze stocznią Mawei Shipyard na dostawę dwóch nowoczesnych jednostek wielozadaniowych DP2 „B-Type” o nośności 12,500 ton każda o tzw. konstrukcji modułowej, a więc z nadbudówką umiejscowioną na dziobie. Dostawa planowana była na 2021 rok. Statki wyposażone mają być w dwa ciężki dźwigi marki Huisman o dopuszczalnym obciążeniu roboczym wynoszącym 500 ton. Jednostki wykorzystywane mają być przede wszystkim w operacjach przeładunkowych związanych z przemysłem offshore energy, do czego w głównej mierze zostały zaprojektowane. I tak dedykowanymi ładunkami mają być między innymi elementy rurociągów, wież wiatrowych, ale również innych ponadgabarytowych konstrukcji inwestycyjnych. Pomimo kryzysu w samym roku 2020 nowych zakupów statków była kilka. Mowa tutaj między innymi o pozyskaniu w kwietniu 2020 roku używanej jednostki typu P-14 o nazwie „Palmgracht” (ex „Zea Gold”). Statek w zasadzie od samego początku eksploatacji bierze udział w projektach koordynowanych przez inną markę z grupy tzw. BigLift. I właśnie w związku z tym ta jednostka niedawno gościła w gdyńskim porcie, uczestnicząc w spektakularnym podwójnym załadunku suwnic. O tym bardzo ciekawym wydarzeniu informowaliśmy w naszej relacji video wykonanej z latającego drona:
Podwójny załadunek potężnych suwnic w Porcie Gdynia (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl
Statek „Palmgracht” wyszedł z ładunkiem z gdyńskiego portu 21 listopada o godzinie 15:31 i miał dotrzeć do izraelskiego portu Ashdod w dniu 8 grudnia.
Innym z ostatnich zakupów firmy było pozyskanie w październiku 2020 roku jednostki m/v „Plantijngracht”, (ex „St. Pauli”).
Dane techniczno – eksploatacyjne statku „Palmgracht”, prezentujemy poniżej:
m/v „Palmgracht”
• Numer IMO: 9424558
• Rok budowy: 2010
• Typ: drobnicowiec wielozadaniowy wzmocniony do przewozu ładunków ciężkich
• Klasa: DNV-GL X100 A5
• Klasa lodowa: E3
• Właściciel: Palmgracht Rederij
• Zarządca statku: Spliehoff’s Bevrachtings BV
• Ubezpieczyciel OC Armatora (P&I): Gard
• Bandera i port macierzysty: Niderlandy, Amsterdam
• Długość całkowita (LoA): 168,68 m
• Szerokość: 25,43 m
• Zanurzenie (letnia linia ładunkowa): 9,5 m
• DWT: 19,413
• GT: 17,634
• Dźwigi: 2 x 700 ton (w tandemie udźwig 1,400 ton), 1 x 180 ton
• Prędkość średnia / maksymalna: 12,5 węzłów / 18,1 węzłów
Radosław Marciniak
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie