• <

Wypadki morskie - stan na sierpień 2022

Partnerzy portalu

Wypadki morskie - stan na sierpień 2022 - GospodarkaMorska.pl

Przekazujemy najważniejsze zdarzenia, które miały miejsce w bieżącym miesiącu. Artykuł jest częścią cyklu o wypadkach morskich.

W sierpniu, podobnie jak w lipcu, wydarzyło się sporo, i to nie tylko w dalekim świecie, ale również na naszym lokalnym podwórku. 

Pożar w maszynowni chińskiego masowca

2 sierpnia w maszynowni masowca „Weng Feng 18” zmierzającego do Szanghaju wybuchł pożar. Dzięki szybkiej interwencji załogi został on ugaszony. Uszkodzony statek został zakotwiczony w rejonie wyspy Hengsha Island na rzece Jangcy.

Przewiduje się, że armator ogłosi Awarię Wspólną (ang. General Average). Jest to poświęcenie części ładunku lub statku albo poniesienie nadzwyczajnych kosztów w celu uratowania przed grożącym niebezpieczeństwem całości mienia zaangażowanego w wyprawie morskiej.

Pożar na izraelskim statku w Sri Lance

8 sierpnia wybuchł pożar w ładowni numer 4 statku izraelskiego przewoźnika ZIM - „ZIM Charleston”. Zdarzenie miało miejsce w rejonie Sri Lanki w okolicach Colombo. W wyniku pożaru (ognia, dymu, wody wykorzystanej do gaszenia) zniszczonych lub uszkodzonych zostało łącznie około 300 kontenerów wraz z ładunkiem. 

Po opanowaniu sytuacji statek został zacumowany w porcie Colombo na terminalu East Container Terminal. Tam podejmowano dalsze czynności inspekcyjne celem zdiagnozowania źródła i przyczyn pożaru.

W wyniku tego zdarzenia czarterujący statek ogłosił Awarię Wspólną. 

Awaria silnika „Manassa Moon M”

14 sierpnia zbudowany w 1984 roku statek drobnicowy „Manassa Moon M” doświadczył poważnej awarii silnika głównego, wchodząc w cieśniny koło Stambułu. Do pomocy wysłane zostały w bardzo szybkim czasie holowniki, które doprowadziły jednostkę do pobliskiego portu Canakkale. Najprawdobniej zostanie ogłoszona Awaria Wspólna.

Kolizja z mostem na kanale

Jednostka handlowa „Southford” uderzyła w most na kanale Scheldt – Ren nieoopdal Rillan w regionie Zelandii w Niderlandach. Do zdarzenia doszło wiecozrem 17 sierpnia z nieznanych jak do tej pory przyczyn. Nikt nie ucierpiał, natomiast most doznał nieznacznych uszkodzeń. Do oceny przyczyn szkody powołano specjalnego inspektora. W sprawę zaanagażowane są lokalne władze a także służby ubezpieczycieli OC Armatora (P&I) oraz CASCO (H&M).

Pożar na statku w dalekiej Oceanii

Do groźnego pożaru doszło 17 sierpnia na barce bunkrowej „Western Star” o nośności 160 ton na wyspie Malekula na Vanuatu. Jednostka w czasie pożaru była załadowana paliwem (8 tys. litrów paliwa znajdowało się na pokładzie w beczkach oraz 100 tys. litrów diesla w zbiornikach jednostki), co spowodowało, że objęta ogniem jednostka zaczęła eksplodować kulami ognia. Najbardziej prawdopodobną przyczyną pożaru była niesprawność pomp, które spowodowały zarzewie ognia.

Do asysty w zdarzeniu został wysłany holownik firmy Ocean Logistics, który przeholował jednostkę do Loganville w północnej części wyspy Santo.

Międzynarodwe źródla podały, że w wyniku pożaru i wybuchów ranne zostały trzy osoby. Na szczęście nie doszło do skażenia środowiska.

Właścicielem statku jest firma Silentworld Shipping, natomiast czarterującym w czasie wydarzenia była firma Pacicifc Energy.

Awaria silnika głównego w Bosforze

17 sierpnia statek handlowy „Sun Unicorn” (Nr IMO: 9178422) doznał uszkodzenia silnika krótko po opuszczeniu Cieśniny Bosfor na Morzu Czarnym. Do zdarzenia doszło podczas rejsu ze Stambułu do Noworosyjska. Stambulska kontrola nadzoru ruchu morskiego wysłała do asysty w zdarzeniu holownik oraz łódź pilotową. Niesprawna jednostka została w końcu przeholowana na kotwicowisko Kumkoy Anchorage na Morzu Czarnym, gdzie pozostawała przez kilka kolejnych godzin. Z kolei 18 sierpnia jednostka pozostawała na kotwicowisku Bosphorus N Anchorage. 

Wybudowany w 1998 roku „Sun Unicorn” pod banderą Palau jest własnością Stefania Mikhaela Shipping-Bze a zarządzana przez firmę Sun Unicorn Navigation Agof Baar ze Szwajcarii. Menadżerem ISM statku jest z kolei firma Azovskiy Prichal Ltd. z Rostowa nad Donem w Rosji.

Zatonięcie luksusowego jachtu motorowego na Morzu Śródziemnym

W sobotę 20 sierpnia doszło do zatonięcia luksusowego 40-metrowego jachtu motorowodnego „My Saga”. Doszło do niego w okolicy północnych Włoch podczas rejsu z Gallipoli w zachodniej Turcji do Millazo na północy Sycylii na Morzu Śródziemnym. Około 8 mil morskich od portu Catanzaro Marina na Zatoce Squillance statek się przechylił. 

Woda wdzierała się od strony rufy. Włoska straż przybrzeżna uratowała wszystkie znajdujące się na pokładzie 9 osób: czterech pasażerów oraz pięciu członków załogi. Nikt nie doznał żadnych obrażeń. W akcji brała również rumuńska straż przybrzeżna. Holownik podjął się próby holowania jednostki, która ostatecznie zatonęła około godziny 13 czasu lokalnego. Dokładna przyczyna zatonięcia jest nadal nieznana. Głębokość morza w rejonie zatonięcia wynosi około 200 metrów.

Zatoniętą jednostkę wybudowano w 2007 roku w stoczni Cantieri San Marco. Za projekt odpowiadała firma Tim Heywood. Pierwsza nazwa tego luksusowego statku brzmiała „Yuko”.  

Zatonięcie dźwigu na Bałtyku

W nocy z 23 na 24 sierpnia pomiędzy Łebą a Ustką doszło do zatonięcia holowanego dźwigu przez holownik „Odys”. Urządzenie było posadowione na holowanej barce i spadło do wody. Zestaw holowniczy zmierzał do portu w Szczecinie.

Jak się okazało, połowa załogi była pod wpływem alkoholu. Holownik „Odys” zawrócił do Gdyni. Aktualnie dokładne przyczyny tego zajścia będzie badała Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich. Tymczasem jak zapewnia Urząd Morski w Gdyni miejsce zatonięcia dźwigu zostanie dokładnie sprawdzone za pomocą pomiarów hydrograficznych. W ten sposób dokona się dokładnej oceny, czy znajdujący się na dnie morza obiekt nie stwarza zagrożenia nawigacyjnego.

Na tym etapie poinformowano również, że nie stwierdzono potencjalnego zagrożenia w zakresie skażenia środowiska między innymi z tego względu, że zatopiony dźwig napędzany jest elektrycznie i nie posiada zbiorników paliwowych.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.