• <
KONGSBERG_2023

Gaz w cenie - grecki armator wpasowuje się w rynek i odbiera nowoczesne statki do przewozu LNG

25.10.2021 19:05 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Gaz w cenie - grecki armator wpasowuje się w rynek i odbiera nowoczesne statki do przewozu LNG

Partnerzy portalu

Gaz w cenie - grecki armator wpasowuje się w rynek i odbiera nowoczesne statki do przewozu LNG - GospodarkaMorska.pl
Fot. www.capitalgas.gr

W ramach nowej serii naszych analiz dotyczących rynku żeglugowego przedstawiamy informacje na temat kolejnych nowych ciekawych konstrukcji okrętowych i budów jednostek pływających. Tym razem opiszemy jednostki stosowane do przewozu ładunku skroplonego gazu ziemnego, w ciekłym stanie skupienia, tzw. LNG (ang. liquefied natural gas), które niedawno zostały odebrane przez greckiego armatora z azjatyckiej stoczni i weszły do bieżącej eksploatacji.

Czas na gaz

Rynek transportu gazu płynnego na świecie w ostatnich latach coraz bardziej wzrasta. Szczególnie aktywny staje się rynek wymiany bieżącej SPOT (umowy krótkoterminowe), zmniejszając tym samym udział dotychczas przeważającego wieloletniego rynku kontraktowego. Zapotrzebowanie na transport jest coraz większe. Stawki frachtowe jak i czarterowe są na wysokim poziomie. Stąd też coraz większa aktywność zamówień na rynku stoczniowym, dotyczącym nowych budów. Według danych rynkowych na koniec września bieżącego roku całkowita flota gazowców do przewozu LNG wynosi 611 jednostek, natomiast w 2021 roku zakontraktowano już 48 statków. Według danych na koniec września ilość dostarczonych tego typu jednostek w 2021 roku wyniosła także sporo, bo 45. Niewiele jest za to złomowań najstarszego tonażu (jak do tej pory w 2021 roku było to zaledwie 7 statków), a to ze względu na nadal duży popyt na tego typu statki. Nowo budowane jednostki są w znakomitej większości przypadków nie tylko coraz to nowocześniejszymi konstrukcjami, spełniającymi aktualne wymogi środowiskowe, ale również wypełniają coraz to wyższe standardy rynkowe.

Wielkie statki do przewozu LNG z Azji

W zasadzie jedynymi stoczniami, które aktualnie zaopatrują rynek, w tak wyspecjalizowane statki do przewozu LNG są zakłady azjatyckie. Prym wiedzie tutaj przede wszystkim południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries. W sierpniu bieżącego roku grecki armator – zarządca statków Gas Capital (dokładna nazwa: Capital Gas Ship Management Corp.), będący częścią Marinakis Group odebrał z tej właśnie południowokoreańskiej stoczni z Ulsan dwie jednostki do przewozu skroplonego gazu. Tym samym azjatycki zakład produkcyjny zrealizował dalszą część kontraktu stoczniowego, opiewającego łącznie na 6 tego typu jednostek. Chodzi o najnowsze jednostki o nazwach: „Attalos” oraz „Adamastos”.

Nowoczesna konstrukcja i rozwiązania przyszłości

Nowe jednostki to wysokiej klasy dwuśrubowe gazowce. Założenie przestrzeni ładunkowej opiera się na idei instalacji zbiorników membranowych. Konstrukcja tego typów zbiorników jest ściśle zespolona z wewnętrzną częścią kadłuba. Jest to projekt, który od kilku lat zaczyna przeważać nad dotychczas dominującą wśród gazowców konstrukcją sferycznych zbiorników ładunkowych, które charakterystycznie wyróżniają sylwetkę tych statków poprzez znajdujące się nad linią pokładu kopuły.

Łączna pojemność zbiorników ładunkowych dla każdej z omawianych jednostek to 174.000 m3. Statek posiada również własne zbiorniki na paliwo i wodę: HFO / ULSFO  (ok. 5 tys. M3), MGO / LSMGO (ok. 500 m3), świeża woda (ok. 400 m3), zbiorniki na wody balastowe (64,500 m3), zbiornik na fekalia (ok. 70 m3).

Oprócz tego statki nowego typu posiadają wiele detali w zakresie sprzętu i wyposażenia, świadczących o ich innowacyjności.

Sam silnik, to dwie wydajne jednostki napędowe Hyundai - WinGD5x72DF, spełniające wyśrubowane wymogi środowiskowe IMO III Tier. Nominalnie moc silników, to: 2 x 16,125 kW. Dzięki temu statek może osiągać maksymalną prędkość 19,5 węzłów z tzw. marginesem na trudniejsze warunki morskie (ang. sea margin: 20%.). System napędowy wyposażony jest również w urządzenia zapewniające oszczędność energii (ang. Energy Saving Device). Do tego typu wyposażenia należą: Hi-FIN, a także Hi-Rudder.

Hi-FIN to nowatorskie dodatkowe wyposażenie śruby okrętowej, zwiększające efektywność energetyczną. Informacje o zastosowaniu tego innowacyjnego rozwiązania stocznia Hyundai Heavy Industries przekazała opinii publicznej w maju 2015 roku. Według informacji przekazanych przez ten zakład wykorzystanie tego urządzenia pozwala na dodatkowe zaoszczędzenie 2,5 % zużywanego  paliwa w porównaniu do statków, które nie są wyposażone w Hi-FIN.

Te energooszczędne urządzenie, zamocowane są na piaście pędnika i powodują, że w trakcie eksploatacji jednostki kompensują zawirowania powodowane przez śrubę główną. Tym samym poprawiana jest efektywność całości napędu.

Z kolei Hi-Rudder, to stery okrętowe o wysokiej jakości i ponadstandardowych właściwościach również poprawiające warunki efektywności eksploatacji tonażu.

Także i wyposażenie nawigacyjne jest na nowych jednostkach bogate oraz bardzo nowoczesne
i wchodzi w skład multifunkcjonalnej stacji roboczej ulokowanej na tzw. mostku. W skład wyposażenia wchodzą m.in.: 1 system autopilota, 2 żyrokompasy (urządzenia elektromechaniczne, służące do wskazywania kursu), 2 urządzenia systemu ECDIS (ang. Electronic Chart Display and Information System), tj.: Systemu Obrazowania Elektronicznych Map i Informacji Nawigacyjnych z funkcją planowania trasy. Jest tutaj oczywiście również tzw. Conning System, ukazujący wielowarstwowe aspekty związane z prowadzeniem statku, tj.: kurs, prędkość i innymi elementami techniczno – eksploatacyjnymi jednostek. Ponadto na wyposażeniu są również: 2 radary ARPA (ang. Automatic Radar Plotting Aid), czyli po prostu komputery wbudowane w radar, prowadzące automatycznie tzw. nakres radarowy.

Podstawowe dane techniczno – eksploatacyjne jednostki:

m/v „Attalos

•    Tankowiec do przewozu LNG (gazowiec) – ang. LNG Tanker
•    Budowa: Stocznia Hyundai Heavy Industries, Korea Południowa – sierpień 2021
•    Właściciel: Sea 200 Leasing Co. Ltd.
•    Zarządca statku: Capital Gas Ship Management, Pireus, Grecja
•    Numer IMO: 9862920
•    Towarzystwo klasyfikacyjne: LRS – Lloyds Register Shipping
•    Ubezpieczyciel P&I: Klub The West of England
•    Bandera i port macierzysty: Malta, La Valetta
•    Rok budowy: 2021
•    DWT: 81,451 ton
•    GT: 116,581
•    Pojemność ładunkowa: 174,000 m3
•    Wydajność pomp ładunkowych: 1,850 m3 / h x 8 zestawów
•    Długość: 299 m
•    Szerokość:  46,4 m
•    Zanurzenie: 11,5 m
•    Silnik główny: 2 x Hyundai – Wingd 5x72DF
•    Agregaty prądotwórcze:
- 3,680 kW x 2
- 2,760 kW x 2
- agregat zapasowy (awaryjny): 750 kW x 1
•    Prędkość serwisowa: 19,5 węzła

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.