• <
KONGSBERG_2023

Polferries – polski promowy most do Skandynawii [WIDEO]

05.07.2021 11:02 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Polferries – polski promowy most do Skandynawii [WIDEO]

Partnerzy portalu

Polferries – polski promowy most do Skandynawii [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. mat. prasowe

Kontynuujemy cykl artykułów na temat armatorów i ich flot, których statki zawijają do polskich portów. Jednym z takich przedsiębiorstw żeglugowych jest polski armator promowy Polska Żegluga Bałtycka S.A., znana również pod marką handlową jako Polferries.

Armator realizuje promowe przewozy pasażerskie i towarowe na trasach: Gdańsk – Nynäshamn, Świnoujście – Ystad oraz w połączeniu z przeprawą przez most Öresund połączenie Świnoujście - Kopenhaga przez Ystad.

45-letnia historia

Polska Żegluga Bałtycka S.A., polski armator promowy, którego jednostki pływają pod marką Polferries, łącząc Polskę ze Skandynawią, obchodzi w tym roku jubileusz 45-lecia działalności. 

To szczególne wydarzenie dla firmy oraz dla Kołobrzegu, w którym znajduje się siedziba armatora od 1976 roku. Dla spółki jest to znakomita okazja do wspomnień, przedstawienia dotychczasowych dokonań oraz przyszłych zamierzeń związanych z rozwojem. W ciągu 45 lat armator przewiózł ponad 2 miliony samochodów ciężarowych, 4 miliony samochodów osobowych, 16 milionów pasażerów oraz 45 milionów ton ładunków.

Przedsiębiorstwo posiada swoje oddziały w kraju (biura obsługi armatorskiej i frachtowej w Świnoujściu oraz w Gdańsku, biuro podróży w Warszawie), jak również w Szwecji, gdzie funkcjonuje spółka – córka Polferries AB. 

Flota spółki obsługująca linie z Polski do Skandynawii składa się z pięciu jednostek pasażersko-towarowych. Trzy z nich obsługują linię ze Świnoujścia (m/f Cracovia, m/f Mazovia, m/v Baltivia), a dwie linię z Gdańska (m/f Nova Star, m/f Wawel). 

Poza ofertą przejazdową pasażerów oraz samochodów (w tym również cargo), spółka ma w swojej ofercie bogatą ofertę turystyczną – wycieczki do Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii, pakiety konferencyjne, wyjazdy dla sportowców, seniorów oraz młodzieży szkolnej. 

 W trakcie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, nasz promowy przewoźnik uczestniczył w akcji przewozu obywateli krajów nadbałtyckich z terytorium Niemiec, którzy utknęli w tym kraju na skutek zamknięcia granic. Transportu około 200 pasażerów oraz ponad 100 aut do litewskiego portu w Kłajpedzie dokonał prom ro-pax Baltivia.

Flota i konkurencja

Aktualnie flota armatora składa się z jednostek promowych przebudowanych do wymagań linii, na których pływają na co dzień. W ciągu ostatnich kilku lat pozyskano łącznie trzy jednostki z rynku jednostek używanych (ang. second hand), które wzmocniły dotychczasową ofertę Polferries. Najnowszą jednostką jest natomiast m/f „Nova Star”.

Wszystkie inwestycje miały na celu sprostanie coraz większym wymogom rynku, a także rosnącej w siłę konkurencji. Wśród niej znajdował się szwedzki armator Stena Line oraz niemiecki TT-Line. Na linii Świnoujście – Ystad jest także inny polski operator promowy Unity Line. W ostatnich latach rosła też konkurencja ze strony tanich linii lotniczych, które konkurowały o pasażera.

Ciekawostką jest to, że część z jednostek floty ma wymalowane dzioby kolorowymi, przyciągającymi uwagę grafikami, które nawiązują do polskich tradycji artystycznych, inspirowanych malowidłami ludowymi. Zostały one wykonane przez znanego gdyńskiego artystę Mariusza Warasa. 

„Nova Star”, czyli nowy standard we flocie polskiego armatora

M/f Nova Star to najmłodsza jednostka floty PŻB. Wybudowana w 2011 roku w Singapurze i pozyskana w 2018 roku celem odnowienia floty i uzupełnienia oferty promu Wawel na linii do pod sztokholmskiego Nynäshamn. Ze względu na nieodebranie jednostki ze stoczni produkcyjnej przez zamawiającego, przez wiele lat pozostała ona własnością grupy przemysłowo – kapitałowej, która czarterowała jednostkę różnym operatorom. Jednakże w międzyczasie, uwzględniając powstałe zobowiązania czarterowe szukano też bardzo intensywnie kupca.

W ten oto sposób w marcu 2018 roku Polferries pozyskało jednostkę, rozpoczynając od niezbędnej modernizacji przeprowadzonej na potrzeby zarówno linii jak i armatora w Gdańskiej Stoczni Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. Prace stoczniowe oprócz wydokowania i wymalowania jednostki w barwy armatorskie całości statku, objęły również remont dwóch z czterech silników głównych oraz trzech agregatów prądotwórczych. Oprócz tego remont objął w swoim zakresie również prace rurarskie i dodatkowe aranżacje oraz zmiany we wnętrzach części pasażerskiej.

Do eksploatacji w Polferries na trasie Gdańsk - Nynäshamn prom wszedł w połowie września 2018 roku.  Jednostka pozyskana była początkowo na bazie czarteru statku bez załogi, czyli tzw. „bare boat charter”. Umowa ta miała trwać dwa lata. Jednakże ze względu na warunki rynkowe już rok później, bo w październiku 2019 roku dotychczasowy właściciel, tj. Singapore Technologies Engineering Ltd. poinformował, iż doszedł do porozumienia z PŻB S.A. i prom został sprzedany.

Pasażerowie jak i klienci cargo pozytywnie przyjęli tę nową jednostkę, która stała się w Polferries etapem nowej jakości i standardu oferowanych usług. Znajdują się na niej: komfortowe i nowoczesne kabiny, sklepy, restauracje, jedno z największych kasyn na Bałtyku, gabinet masażu, strefa zabaw dla dzieci, sala konferencyjna i dyskoteka. Dla segmentu cargo ważnym wyznacznikiem są praktyczne pokłady samochodowe, które zachęciły do korzystania z promu dotychczasowych jak i nowych klientów.

Wszystkie promy klasyfikowane są przez Polski Rejestr Statków oraz noszą flagę Bahamów. Ubezpieczycielem P&I (OC Armatora) wszystkich posiadanych jednostek jest TUiR WARTA SA, która reasekuruje to ryzyko w londyńskim klubie P&I: Steamship Mutual Underwriting Association.

Podstawowa charakterystyka techniczno – eksploatacyjna promów aktualnie kursujących na trasach żeglugowych obsługiwanych przez Polferries:

m/f „Nova Star”

Numer IMO: 9462067

Budowa / przebudowa: 2011 / 2018

DWT: 4,145

Długość: 161 m

Szerokość: 25,6 m

Zanurzenie: 6,2 m

Ilość miejsc pasażerskich: 1,215

Dł. linii ładunkowej: 2,790 m


m/f „Wawel”

Numer IMO: 7814462

Budowa / przebudowy: 1980 / 1989 i 2005 r.

DWT: 3,501

Długość: 163,96 m

Szerokość: 27,63 m

Zanurzenie: 6,52 m

Ilość miejsc pasażerskich: prom może przewieźć jednorazowo 1,000 pasażerów (w tym 511 miejsc w nowoczesnych kabinach).

Dł. linii ładunkowej: 1,490 m (310 samochodów osobowych i 50 samochodów ciężarowych)


m/v „Baltivia”

Numer IMO: 7931997

Budowa / przebudowa: 1981 r. / 2002 r.

DWT: 5,492

Długość: 147 m

Szerokość: 24 m

Ilość pasażerów: 250 miejsc

Dł. linii ładunkowej: 1,408 m (30 samochodów osobowych oraz 80 samochodów ciężarowych).


m/f „Cracovia”

Numer IMO: 9237242

Budowa / przebudowa: 2002 / 2017 r.

DWT: 8,058

Długość: 180 m

Szerokość: 24,30 m

Zanurzenie: 6,5 m

Ilość pasażerów: 650 pasażerów

Dł. linii ładunkowej: 2,196 m (64 samochody osobowe, około 98 samochodów ciężarowych długich i 26 samochodów ciężarowych krótkich).


m/f „Mazovia”

Numer IMO: 9010814

Budowa / przebudowa: 1996 r. / 2012 r.

DWT: 6,124

Długość: 168,15 m

Szerokość: 27,70 m

Zanurzenie: 6 m

Ilość pasażerów: prom jednorazowo może przewieźć 1,000 pasażerów (w tym 506 miejsc 

w kabinach).

Dł. linii ładunkowej: 2,620 m (140 samochodów ciężarowych lub 600 samochodów osobowych).



Radosław Marciniak


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.