• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Ikea czarteruje statki i kupuje kontenery

05.09.2021 21:09 Źródło: własne
Ikea czarteruje statki i kupuje kontenery - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Ikea poinformowała, że rozpoczęła transport produktów przy pomocy wyczarterowanych statków. Firma poinformowała także, że kupuje kontenery, by zapewnić sobie do nich dostęp.

Ikea jest jedną z firm, której łańcuchy dostaw były w tym roku regularnie zaburzane – choćby przez zablokowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given czy zatory w portach. Z tego powodu w fabrykach firmy zaczęło brakować niektórych surowców, co z kolei spowodowało, że część produktów przestała być dostępna.

– Zatłoczenie portów w połączeniu z historycznie wysokim popytem spowodowało brak równowagi na całym światowym rynku transportu morskiego – powiedział szwedzkiemu dziennikowi „Svenska Dagbladet” dyrektor ds. dostaw produktów Ikei, Mikael Redin. – Do tego należy dodać ogólny niedobór niektórych surowców. Podsumowując, doprowadziło to niestety do ograniczeń w naszym asortymencie.

Aby zapobiec podobnym przypadkom w przyszłości, Ikea zdecydowała o podjęciu stosownych kroków. W tym celu zdecydowała o wyczarterowaniu statku i zakupie odpowiedniej liczby kontenerów, by ominąć problem niedostępności boksów na rynku. Jak podał Redin, od tego czasu sytuacja w Ikei się poprawiła.

Ikea to kolejna światowa sieć handlowa, która zdecydowała o wzięciu spraw w swoje ręce. Wcześniej podobną inicjatywą wykazały się m.in. Home Depot czy Walmart. Jednocześnie, jak zauważają amerykańskie media, nie rozwiązało to wszystkich problemów sieci. Kanadyjska sieć Dollar Tree, która również prowadzi transport swoich dóbr za pomocą czarterowanych statków, wciąż miała problemy z łańcuchem dostaw po tym, jak jedna z najętych jednostek zanotowała dwumiesięczne opóźnienie ze względu na zakażenie koronawirusem pośród załogi.

W związku z nieustannie rosnącym zapotrzebowaniem na transport kontenerów i niewystarczającą podażą zarówno boksów, jak i kontenerowców, armatorzy myślą coraz częściej o ładowaniu kontenerów na pokłady masowców. Niektórzy z nich – jak na przykład amerykańska firma logistyczna Schneider National – już rozpoczęli czarter jednostek general cargo do transportu kontenerów. Przed szerszym wykorzystaniem statków w ten sposób przestrzegają jednak ubezpieczyciele, którzy nie chcą się godzić na obejmowanie takich transportów polisami.

Eksperci ponadto podają, że wejście największych sieci handlowych na morza da im bezpośredni wgląd w opłaty portowe i inne, jakie dotychczas ponosili poprzez pośredników. Może to skutkować zmianami w ich relacjach z przewoźnikami i spedytorami.

Ikea nie podała, ile i jakie statki wyczarterowała, ani od kogo. Nie znane są także żadne finansowe szczegóły transakcji.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34937,00 $ tona 1,67% 16 wrz
 Cynk 3063,00 $ tona 0,39% 16 wrz
 Aluminium 2868,00 $ tona 0,03% 16 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.