• <
Nauta_top_1100x200

Brak kontaktu z tankowcem w Zatoce Omańskiej. Winsome zaangażowany w nielegalny handel ropą?

jm

11.08.2021 19:10 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Brak kontaktu z tankowcem w Zatoce Omańskiej. Winsome zaangażowany w nielegalny handel ropą?
Brak kontaktu z tankowcem w Zatoce Omańskiej. Winsome zaangażowany w nielegalny handel ropą? - GospodarkaMorska.pl
Fot. Evangelos Patsis / MarineTraffic.com

Zagraniczne branżowe media donoszą o możliwym zaginięciu tankowca Winsome. Statek ma być nieosiągalny od miesiąca.

Tankowiec Winsome miał płynąć z Sohar w Omanie do Chin. Przestał nadawać sygnał AIS 5 czerwca, zaraz po wyruszeniu w rejs. Niektóre serwisy opierające się na sygnałach AIS twierdzą, że tankowiec wciąż znajduje się w Zatoce Omańskiej, bazując na ich ostatnich wskazaniach.

Zagraniczne media podają, że w okolicy Zatoki Omańskiej tankowce często wyłączają system AIS. Winsome jednak od czerwca nie nadał sygnału. Na pokładzie jednostki w momencie rozpoczęcia rejsu znajdowało się 30 załogantów.

Winsome przewoził warty 30 milionów dolarów ładunek m.in. należący do Orbit Petrochemicals. Firma oraz jej ubezpieczyciele próbują zlokalizować jednostkę. Na początku sierpnia statek nadał na chwilę sygnał, który pokazał, że jednostka znajduje się w okolicach Chur Fakkan w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednocześnie zagraniczne źródła, na które powołuje się portal Trade Winds twierdzą, że statek jest zakotwiczony w Bandar-e Abbas w Iranie.

Nie ma pewności, co stało się ze statkiem. Seria niebezpiecznych wydarzeń dotyczących tankowców w okolicach Zatoki Omańskiej, (atak na Mercer Street, nieudane porwanie Asphalt Princess, a także zgłaszane przez cztery inne jednostki problemy z zasilaniem) rodzi spekulacje, że Winsome mógł zostać porwany. Co ciekawe, do stycznia armatorem statku była firma Zodiac Maritime należąca do izraelskiego miliardera Ejala Ofera. Ta sama firma jest armatorem zaatakowanego pod koniec lipca przy pomocy dronów tankowca Mercer Street.

Kwestie właścicielskie w przypadku Winsome budzą jednak więcej zainteresowania. Obecnie statek należy do Lynx Marine i według dokumentacji jest nadzorowany przez Clara Shipping z siedzibą w Dubaju, choć inne źródła wskazują na Kader Managament and Shipping jako właściciela oraz Safe Seas Ship Management jako nadzorcę technicznego. Jest zarejestrowany w Gujanie. Tamtejsze rejestry, wyłączone z nadzoru państwowego, często w ostatnim czasie służą do wielokrotnego przerejestrowywania tankowców zamieszanych w sankcjonowany handel ropą naftową z Wenezueli i Iranu. Nie inaczej jest z Winsome, który w ciągu ostatnich trzynastu miesięcy zmieniał nazwę czterokrotnie, a banderę trzy razy – wcześniej był zarejestrowany w Gabonie i Panamie, nosił nazwy UMM Habayeb, Blue Pearl, Jubilant i Blue Sun. Zjawisku częstych zmian nazw i bander, zwanemu „flag-hopping”, często towarzyszy tworzenie nowych firm-słupów. Praktyka ta służy uniknięciu nadzoru regulacyjnego.

Winsome to tankowiec o długości 248 metrów. Został zbudowany w 2000 roku. Jego nośność to 105 856 ton. W ostatnim czasie transportował irańskie złoża do Chin.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.