Kolejny miesiąc roku – wrzesień, nie pozostał bez różnorodnych i niebezpiecznych zdarzeń szkodowych w żegludze. Ponownie dochodziło najczęściej do pożarów i kolizji. Zdarzyły się również wejścia na mieliznę i inne wypadki morskie. Łącznie we wrześniu odnotowano całkiem sporo, bo aż 76 wypadków morskich (w sierpniu odnotowano 65 takich zdarzeń). Po raz kolejny w tym roku uwagę zwraca fakt problemów z utratą napędów oraz sterowności jednostek pływających, co w każdym z przypadków grozi właśnie ryzykami poważnych kolizji lub wejściami na mieliznę.
Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.
Do potencjalnie niebezpiecznego w skutkach zdarzenia doszło w dniu 3 września Cieśninie Dardalnelskiej, kiedy to drobnicowiec Zhibek Zholy (Nr IMO: 9598880) doznał awarii napędu. Usterka była na tyle poważna, że uszkodzony statek w miejscu awarii mógł zagrozić innym przepływającym w pobliżu jednostkom. Stąd też statek pospiesznie odstawiono na kotwicowisko wyspy Bozcaada, gdzie załoga podjęła się niezbędnych napraw.
7 września drobnicowiec Kun Yuan (Nr IMO: 9371141) w trakcie podróży morskiej z Ulsan do Nanao wszedł na mieliznę na płytkich wodach Zatoki Nanano. Do ściągnięcia jednostki z mielizny zadysponowano holownik, który przeholował następnie statek do portu Ulsan, gdzie dokonano niezbędnych oględzin jednostki.
W dniu 6 września doszło do wybuchu pożaru na promie KMP Mutiara Berkah I w porcie Merak w zachodniej części wyspy Jawa. Do pożaru doszło na jednym z pokładów ładunkowych statku. Z konstrukcji jednostki przez wiele godzin wydobywał się czarny i gęsty dym. Wszyscy pasażerowie, którzy znajdowali się na statku zostali szybko i bezpiecznie ewakuowani. W międzyczasie do akcji wkroczyły służby przeciwpożarowe, które rozpoczęły akcję gaszenia zarówno z lądu jak i morza.
Film z tego zdarzenia można obejrzeć pod poniższym linkiem na kanale YouTube:
youtube.com
Również 6 września doszło do kontaktu pomiędzy jednostkami Algoma Harvester (Nr IMO: 9613939), a Federal Clyde (Nr IMO: 9671072). Obie jednostki płynęły w przeciwnych kierunkach. Do wypadku doszło w okolicach Montrealu tuż po północy. Po wypadku jednostki czasowo zatrzymały się i dokonano inspekcji. Po ich zakończeniu statki kontynuowały swoje podróże.
7 września na południowym Pacyfiku doszło do groźnego pożaru na statku badawczym Rainer, należącego do NOAA (ang. National Oceanic and Atmospheric Administration). Pożar uszkodził napęd jednostki a także inne jej systemy. Na pokładzie znajdowało się łącznie 41 osób – marynarzy i naukowców. Nikomu nic się nie stało.
15 września doszło również do bardzo groźnego pożaru w ładowniach drewnowca Batavia Express (Nr IMO: 9539987). Do zdarzenia doszło niedaleko Cape Town w RPA podczas podróży z Santos w Brazylii do Qingdao w Chinach. Statek wymagał pomocy i asysty. Statek przeholowano na kotwicowisko Saldanha Bay, a następnie po opanowaniu sytuacji na kotwicowisko portu Cape Town. Pożar finalnie i oficjalnie ugaszono 22 września.
W dniu 22 września na kotwicowisku niderlandzkiego portu Everingen zakotwiczony tam statek Arif Amca (Nr IMO: 9616084) zaczął ciągnąć kotowicę (dragowanie kotwicy – ang. dragging anchor). Spowodowało to, że statek zaczął niebezpiecznie dryfować. Zaaranżowano pomoc holownika, który tego samego dnia ustabilizował sytuację. Awaria w rejonie Grenlandii 15 września wycieczkowy statek ekspedycyjny Polarfront (Nr IMO: 7608708) doznał awarii napędu we fjordzie Fönfjörður w południowo-wschodniej Grenlandii. Na pokładzie statku znajdowało się 18 turystów. Statek wezwał do pomocy asystę, która została zapewniona przez straż przybrzeżną i jej statek Thor (Nr IMO: 9426893).
Również w połowie września doszło do kolizji pomiędzy pomiędzy statkiem Patria Seaways (Nr IMO: 8917390), a masowcem Yasa Pioneer (Nr MO: 9286578). Zaraportowano uderzenie statku ro-pax w prawą burtę masowca. Po zdarzeniu oba statki zostały pilotowane na kotwicowisko Ahirkapi w pobliżu Istanbułu.
W dniu 19 września doszło do bardzo groźnego pożaru w maszynowni a także nadbudówce tankowca Kuba (Nr IMO: 9383089). Do pożaru doszło w trakcie postoju statku w tureckiej stoczni w Tuzli. Pożar został ugaszony dzięki załodze a także stoczniowej straży pożarnej. Na skutek ognia ucierpiała również infrastruktura stoczni. Po zakończonej akcji wyznaczone komisje oraz przedstawiciele ubezpieczycieli oraz klasyfikatora dokonywali inspekcji celem zbadania dokładnych przyczyn pożaru.
W dniu 19 września statek Sohom IV doznał awarii silnika na wodach indyjskich. Do zdarzenia doszło na wodach portu Diamond Harbour. W wyniku awarii statek pod wpływem silnych prądów Hooghly River zaczął dryfować przez co doszło do kontaktu z nieznanym szerzej masowcem.
W dniu 21 września doszło do kolizji masowca Genco Colmbia (Nr IMO: 9758129) z zakotwiczoną statkiem towarowym R Skywalker (Nr IMO: 9610248). Do zdarzenia doszło na kotwicowisku rumuńskiego portu Konstanca.
Efekty kolizji można obejrzeć pod poniższym linkiem:
W dniu 23 września rosyjski ro-rowiec Ascalon (Nr IMO: 9198226) doznał uszkodzenia silnika i zaczął dryfować. Do zdarzenia doszło na północny – wschód od Istanbułu podczas podróży
jednostki z Tuzla – Istanbuł do Noworosyjska. Statek wezwał pomocy i asysty, która została zapewniona przez turecki holownik. Ascalon został wzięty na hol i został odstawiony w bezpieczne miejsce.
27 września kanadyjski cementowiec NACC Argonaut płynący na drodze wodnej Św. Warzyńca (ang. St. Lawrance Seaway) wszedł na mieliznę. Spowodowało to zatrzymanie ruchu statków na tym szlaku wodnym na czas dwóch dni. Dzięki wykorzystaniu dwóch holowników statek zdjęto z mielizny i udrożniono przejście.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Ukraińskie siły obronne zniszczyły rosyjską łódź motorową
Jak budować system bezpieczeństwa państwa? Otwarcie konferencji Defence24 Days
Aresztowano 45 osób blokujących przeniesienie azylantów na barkę
Estonia i sojusznicy NATO przeciwko rosyjskiej blokadzie Bałtyku
Kapitan statku skazany na 4 lata więzienia za zaniedbania, które doprowadziły do śmierci 34 osób
Amerykański port dla pomocy humanitarnej w Gazie zacznie działać w ten weekend