• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

COSCO Shipping – chiński gigant przybywa do gdyńskiego portu z kolejną partią śmigieł

16.02.2021 12:05 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski COSCO Shipping – chiński gigant przybywa do gdyńskiego portu z kolejną partią śmigieł

Partnerzy portalu

COSCO Shipping – chiński gigant przybywa do gdyńskiego portu z kolejną partią śmigieł - GospodarkaMorska.pl
Radosław Marciniak

W niedzielę 14 lutego około godziny 14:20 do gdyńskiego portu wpłynął statek „Tian Xi”, należący do chińskiego giganta żeglugowego firmy Cosco Shipping. Przywiózł on ładunek aż 114 śmigieł. Była to największa w historii Polski jednorazowa partia ładunku śmigieł turbin wiatrowych, które zostały zasztauowane, czyli odpowiednio umiejscowione i umocowane na pokładzie jednostki aż w 5 warstwach. Obsługą agencyjną zajęła się specjalizująca się w obsłudze takiego rodzaju towaru Morska Agencja Gdynia.

Przekazujemy najświeższe wieści z gdyńskiego portu w ramach cyklu naszych artykułów na temat armatorów i ich statków, zawijających do polskich portów. Przywiezione właśnie elementy wież wiatrowych trafiają do gdyńskiego portu coraz częściej. Zresztą gdyński port pretenduje do miana hubu i przyszłościowo portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Tymczasem  przywożone są tutaj jak na razie komponenty wiatraków stawianych na lądzie.

Chiński gospodarczy gigant na rynku międzynarodowej żeglugi i handlu morskiego

Cosco (China Ocean Shipping Company, Limited)  jest olbrzymim przedsiębiorstwem żeglugowym i logistycznym pierwotnie należącym do chińskiego rządu. W 2016 roku z połączenia Cosco i China Shipping Group powstała tzw. Grupa Cosco. Obecnie jest to wielonarodowa organizacja z główną siedzibą w Szanghaju. Ten rynkowy gigant jest jednym z największych armatorów na świecie, posiadając w swojej flocie łącznie około 1,310 jednostek o łącznym tonażu około 105,92 mln ton.

W Polsce istnieją biura Cosco Shipping Lines Poland Sp. z o.o., zajmujące się głównie obrotem ładunkami skonteneryzowanymi. Stąd też wiele kontenerów z logo tego przewoźnika można zobaczyć na portowych placach składowych, ulicach, czy też torach kolejowych.

Specjalistyczna i wielosegmentowa flota

Statki floty obejmują wiele segmentów żeglugi. Znajdują się w niej między innymi kontenerowce. Według najnowszych danych firmy analitycznej Alphaliner – Grupa Cosco znajduje się wśród największych przewoźników kontenerowych, zajmując trzecią pozycję po Grupie Maersk i Mediterranean Shipping Company (MSC). Pojemność floty 508 kontenerowców Grupy Cosco określona w TEU wynosi 3,042,926, co stanowi 12,5 % udział w całej oferowanej na rynku podaży ładunkowej. Wśród wszystkich jednostek 173 statki (1,551,249 TEU) należą do grupy, natomiast 335 (1,491,677) jest czarterowanych. W zamówieniu w stoczniach pozostaje aktualnie 12 statków
o łącznej pojemności 276,000 TEU.

Oprócz niekwestionowanej potęgi wśród flot kontenerowych, Cosco posiada wśród swoich jednostek również masowce, drobnicowce wielozadaniowe (multipurpose heavy lift), ciężarowce modułowe, ciężarowce - jednostki półzanurzalne. We flocie można również znaleźć samochodowce a nawet tak specjalistyczne statki jak asfaltowce.

Arktyczne wojaże

Cosco oprócz tradycyjnych tras żeglugowych pojawia się również w bardzo wymagających dla żeglugi rejonach. Przedsiębiorstwo wytypowało bowiem statki dedykowane do obsługi coraz bardziej uczęszczanej tzw. Północnej Drogi Morskiej (ang. NSR - Northern Sea Route), skracającej drogę z Azji do Europy wzdłuż brzegów Syberii o około 25 – 30%.

W ramach programu rejsów arktycznych tzw. „Yong Sheng Plus” kilka z wybranych statków już od kilku lat w trakcie sezonu letniego regularnie wykonywało przejścia właśnie tą drogą. Trasa jest alternatywą dla tradycyjnej drogi z Azji do Europy i vice versa, wiodącej przez Kanał Sueski.

Do przejść szlakiem północnym dochodziło już wielokrotnie. Oprócz Cosco z trasy korzystali już tacy armatorzy jak na przykład: Maersk, ESL Shipping, czy Sovcomflot. Przy czym Maersk dokonał próbnego przejścia statkiem kontenerowym i nie zdecydował się na powtórzenie tej operacji. Wielu z armatorów nie widzi sensu korzystania z tej trasy z różnych względów, na przykład: ekonomicznych, politycznych czy też czysto związanych z bezpieczeństwem.

Cosco jest jednak tym armatorem, który w arktycznym szlaku widzi przyszłość i z niego coraz chętniej korzysta. Statkiem „Yong Sheng” transportowano przykładowo łopaty turbin wiatrowych z Tianjin w Chinach do  Sheerness w Wielkiej Brytanii. Z kolei ciężarowiec półzanurzalny „Xia Zhi Yuan 6” dostarczył ładunek również z chińskiego Tianjin do rosyjskiego portu Sabetta, znajdującego się na trasie szlaku Północnej Drogi Morskiej. Takich przejść było jednak w historii Cosco znacznie więcej.

W jednym z nich uczestniczyła też jednostka „Tian Xi” wizytująca aktualnie Gdynię. W 2019 roku przypłynęła z Finlandii szlakiem północnym z około 30 tysiącami ton ładunku pulpy do chińskiego portu Quingdao.

„Tian Xi” i jej liczne siostry

Przybyły do Gdyni statek „Tian Xi” zawinął do gdyńskiego terminala BCT (Baltic Container Terminal) płynąc poprzez Kanał Sueski z chińskiego portu Changshu, skąd wyruszył w dniu 26 grudnia 2020 r. Obecnie statek rozładowywany jest na terminalu w Gdyni, który od dłuższego już czasu stał się krajowym portem dla ładunków związanych z farmami wiatrowymi.

„Tian Xi” to jednostka z serii 4 tego typu statków wybudowanych w latach 2015 – 2016. Pozostałe siostrzane statki, to: „Tian Fu”, „Tian Lu”, „Tian Shou”. Zresztą serii podobnych jednostek o podobnych parametrach było znacznie więcej: 4 jednostki wybudowane również w latach 2015 – 2016 („Tian Zhen”, „Tian Le”, „Tian Qi”, „Tian Jian”) a także 3 jednostki wybudowane w 2018 roku („Tian En”, „Tian Hui”, „Tian You”).

Statek konstrukcyjnie przystosowany jest między innymi do żeglugi w ciężkich warunkach lodowych. Pomaga mu w tym chociażby specjalnie wypracowany w tym celu kształt kadłuba. Nowoczesna jednostka spełnia wymagania bardzo konkurencyjnego i wymagającego międzynarodowego rynku frachtowego, przewożąc ładunki inwestycyjne, ponadgabrytowe a także tzw. towary breakbulk.

Podstawowe parametry techniczno – eksploatacyjne tej jednostki „Tian Xi” przedstawiamy poniżej:  

    • Numer IMO: 9704764
    • MMSI: 636019352
    • Sygnał wywoławczy (call sign): D5UC6
    • Rok budowy: 2016 r.
    • Stocznia: Nantong Csoco KHI Ship Engineering (Nacks) Ltd.
    • Numer budowy: 172
    • Typ: Drobnicowiec Wielozadaniowy
    • Klasa: China Classification Society (IACS)
    • Notacja klasy: CCS Ice Class B1(LR Ice class 1A)
    • Właściciel rejestrowy: Coscol HK Investment
    • Operator: Cosco Shipping Specialized
    • Ubezpieczyciel OC Armatora (P&I): The West of England Shipowners
    • Bandera i port macierzysty: Liberia, Monrovia
    • Długość całkowita (LoA): 189,99 m
    • Szerokość: 28,5 m
    • DWT: 38,098
    • TEU: 1,015 TEU (na pokładzie)
    • GT: 26,600
    • Dźwigi: 1 dźwig -80 ton, 3 dźwigi x 100 ton (w tandemie możliwość 200 ton unosu, tzw. dopuszczalnego obciążenia roboczego)
    • Odnotowana prędkość maksymalna / średnia: 14,2 węzła / 12,5 węzła.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.