Chińskie COSCO Shipping Ports (CSPL) podpisało umowę na zakup 20 procent udziałów z udziałowcami-założycielami saudyjskiego terminalu Red Sea Gateway Terminal Limited (RSGT) położonego w Jeddah Islamic Port.
Sound Joyce Enterprises Limited, podspółka CSPL, zakupiła udziały za 140 mln dolarów. Port Jeddah
jest strategicznie zlokalizowany w regionie Morza Czerwonego, w
pobliżu głównych szlaków żeglugowych. Dzięki temu obiekt ma
szeroki zasięg rynku kontenerowego na Bliskim Wschodzie i w Afryce
Wschodniej.
Przejęcie jest zgodne ze strategią globalizacji
COSCO.
- Biorąc pod uwagę rozwój handlu morskiego w przyszłości, uważamy, że przepustowość kontenerów w Islamskim Porcie Jeddah i Red Sea Gateway Terminal będzie w przyszłości rosła. Ponadto, po konsolidacji z sąsiednim terminalem kontenerowym w Islamskim Porcie Jeddah w kwietniu zeszłego roku, Red Sea Gateway Terminal zmodernizuje i zwiększy pojemność nabrzeża, jednocześnie modernizując plac terminalowy i inne obiekty pomocnicze - zauważył CSPL.
- Uważamy, że nowa infrastruktura i obiekty umocnią pozycję Red Sea Gateway Terminal jako największej bramy logistycznej i najbardziej ruchliwego terminalu kontenerowego w Arabii Saudyjskiej i na Morzu Czerwonym – dodał.
W osobnym oświadczeniu RSGT ujawniło, że kolejne 20% udziałów w terminalu zostało zakupione przez Publiczny Fundusz Inwestycyjny (MTP) za tę samą kwotę. MTP to suwerenny fundusz majątkowy Arabii Saudyjskiej.
Realizacja obu transakcji wymaga zgody Saudyjskiego Urzędu Portowego (Mawani), a także innych zwyczajowych zezwoleń, zgodnie z RSGT.
RSGT zostało założone przez saudyjskich i międzynarodowych inwestorów, w tym Saudi Industrial Services Company (SISCO), Xenel Industries i City Island Holding Limited, spółkę zależną w całości należącą do MMC Corporation Berhad, malezyjskiego konglomeratu prowadzącego rozległą działalność portową.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych