• <
bulk_cargo_port_szczecin

Blokada Kanału Sueskiego. Roszczenia mogą wynieść 3 mld dolarów

30.03.2021 08:38 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Blokada Kanału Sueskiego. Roszczenia mogą wynieść 3 mld dolarów

Partnerzy portalu

Blokada Kanału Sueskiego. Roszczenia mogą wynieść 3 mld dolarów - GospodarkaMorska.pl
fot. twitter

Kanał został odblokowany. Mega kontenerowiec  Ever Given 20 tys. TEU ruszył w podróż do Europy. Evergreen musi spodziewać się działań prawnych i roszczeń finansowych operatorów logistycznych i władz Kanału Sueskiego. Czy tylko Evergeen?

Ponad 3 miliardy dolarów mogą wynieść roszczenia z tytułu odpowiedzialności właściciela 400-metrowego kontenerowca Ever Given, który zablokował na tydzień ruch na Kanale Sueskim – poinformował The Wall Street Journal powołując się na jedną z firm ubezpieczeniowych i operatorów.  Informatorzy WTJ zastrzegają, że nie wiadomo czy wystarczy to na pokrycie strat, które prawdopodobnie zostaną zgłoszone przez część  firm zarządzających ponad 300 statkami zablokowanymi na wejściach do Kanału Sueskiego, a także właścicieli przewożonych tą trasą  ładunków. 

100 mln za kontenerowiec

Kontenerowce tej wielkości są prawdopodobnie ubezpieczone od uszkodzeń kadłuba i maszyn na kwotę 100-140 mln dol., podał Insurance Journal powołując się na źródło z  firm zajmujących się ubezpieczeniem morskim. Statek był ubezpieczony na rynku japońskim. Koszt akcji ratowniczej ponosi ubezpieczyciel kadłuba i maszyn. „Jest to potencjalnie największa na świecie katastrofa statków kontenerowych bez wybuchu statku” – cytuje Insurance Journal jednego z prawników zajmujących się transportem morskim. 

 „Potwierdzamy, że kontenerowiec Ever Given, który wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim około godziny 0540 UTC w dniu 23 marca 2021 r. Jest on ubezpieczony przez UK Club for Protection and Indemnity (UCPKI). Statek został unieruchomiony z powodu silnych wiatrów, gdy płynął (z dwoma pilotami kanałowymi na pokładzie) w kierunku północnym przez kanał w drodze do Rotterdamu w Holandii” – podał na swoich stronach Navigate Response. Ta informacja zmroziła nie tylko wszystkich operatorów którzy korzystają z połączenia przez Morze Czerwone i Zatokę Sueską. Firmy czekające na towary z Azji oraz azjatyccy nabywcy towarów europejskich również nie mogli dopuścić do siebie takiej informacji. Opóźnienie dostaw o kilka dni w czasach gdy logistyka pracuje w systemie „just in time” może  spowodować zakłócenie  produkcji i sprzedaży na dłuższy czas. Nastrojów nie poprawiała informacja, że „wykopanie” dziobu i ryfy statku może potrwać kilka tygodni. Gdy nie pomogło odpompowanie paliwa, mówiono również o konieczności wyładowania kontenerów.  

Oświadczenia i gwarancje 

Czarterujący statek Evergreen Line uspokajał, że japoński właściciel statku Shoei Kisen Kaisha Ltd. jest gotowy ponieść odpowiedzialność za wszelkie straty. Armator poinformował z kolei, że  bierze na siebie część odpowiedzialności, lecz od razu komentował, że czarterujący będzie musiał układać się z właścicielami ładunku. Władze Kanału Sueskiego sugerują, iż nie może być obciążony skutkami blokady, nawet jeśli piloci byli mostku  statku, który osiadł na mieliźnie. Oczekiwano więc na oświadczenie ubezpieczyciela. „Potwierdzamy, że kontenerowiec „Ever Given”, który wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim około godziny 0540 UTC w dniu 23 marca 2021 r. jest ubezpieczony przez UK Club for Protection and Indemnity. Cała załoga jest bezpieczna. Nie ma żadnych doniesień o zanieczyszczeniu lub uszkodzeniu ładunku” – uspokajał UKCPKI. 

Firma ubezpieczeniowa w specjalnym komunikacie sprecyzowała swoją odpowiedzialność: „UK Club for Protection and Indemnity ubezpieczył właściciela Ever Given od niektórych zobowiązań osób trzecich, które mogą wyniknąć z takiego zdarzenia - w tym na przykład szkód wyrządzonych w infrastrukturze lub roszczeń z tytułu utrudnień [spowodowanych przez statek – MG]”. Ubezpieczyciel zastrzegł, że „statek i jego ładunek będą ubezpieczone oddzielnie”.  W komunikacie opublikowanym o godz. 15-tej 29 marca wyjaśnił również, że chociaż UK Club nie może komentować żadnych poufnych informacji dotyczących ubezpieczenia lub potencjalnych roszczeń, „wszystkie uzasadnione roszczenia będą rozpatrywane przez właściciela statku, UK Club i jego doradców prawnych w odpowiednim czasie”. Dla oczekujących szybkich odszkodowań za dostarczone z opóźnieniem towary zapowiada się długa droga udowadniania strat spowodowanych zablokowaniem się Ever Given. 

Armagedon w Kanale i ubezpieczeniach

Nie bez kozery w wypowiedzi dla Bloomberga Chris Grieveson, partner w firmie prawniczej Wikborg Rein LLP w Londynie stwierdził: to „scenariusz typu Armagedon”. Ubezpieczeniem objęty jest statek. Kwota ubezpieczenia mieści się w granicach od 100 do 200 mln USD – szacuje Marsh, globalny broker ubezpieczeniowy i doradca ds. zarządzania w warunkach ryzyka. Kwoty wypłat mogą jednak odbiegać od szacunków, bowiem „ceny ubezpieczeń komercyjnych wzrosły o 22% już w czwartym kwartale 2020 r.” informuje  Marsh w ostatnim raporcie kwartalnym Global Insurance Market Index.  Od początku pandemii ubezpieczenia przyrastały kwartalnie powyżej 15%.  Przyrost w IV kwartale ubr. to „wzrost największy od czasu wprowadzenia indeksu w 2012 r.” podkreśla Marsh. Na ile globalny indeks ubezpieczeń i incydent z Kanału Sueskiego będzie miał wpływ na wzrost kwot ubezpieczeń i odszkodowań w logistyce morskiej przekonamy się już niedługo. 

Inny globalny ubezpieczyciel Fitch szacuje, że straty mogą sięgać setek milionów euro. „Wypadki z udziałem dużych kontenerowców mogą powodować roszczenia majątkowe o wartości ponad 1 miliarda dolarów” informuje  Fitch w komunikacie i wyjaśnia, że są one głównie przeznaczane na pokrycie akcji związanych  z ratownictwem. Ale ponieważ kadłub Ever Given może być w takim stanie, który pozwoli na kontynuowanie podróży po uwolnieniu, „to roszczenia związane z ubezpieczeniem kadłuba i ładunku, w tym ratownictwa (które pokryje ubezpieczyciel kadłuba armatora), powinny pozostać znacznie poniżej tego poziomu”. W jakim stanie jest statek i jego system napędowy przekonamy się po przeglądzie technicznym, jaki odbędzie się na Jeziorze Gorzkim. Armator ma zapewne nadzieję, że wyniki przeglądu będą do przełknięcia, a gorzki smak zostanie jedynie po perturbacjach związanych z uwolnieniem  zaklinowanego kontenerowca. 

W przypadku roszczeń związanych z opóźnionym dostarczeniem ładunku kwestie prawne i roszczeniowe będą rozpatrywane jeszcze długo po odblokowaniu kanału – uważa Philip Teoh, prawnik z 31-letnim doświadczeniem, arbiter  w kluczowych Międzynarodowych Centrach Arbitrażowych LMAA, SCMA, EMAC, ICC, LCIA, AIAC i KCAB. 

Kto został w kanale?

Blokada Kanału Sueskiego przez Ever Given spowoduje zalew roszczeń. Matthew Palazola, analityk Bloomberg Intelligence, szacuje „straty branży w wysokości setek milionów dolarów, a nie miliardów”. Ubezpieczenie majątkowe P&I będzie na pewno  obejmować koszty ratownictwa i utratę dochodów. Dziś nawet trudno je oszacować i dlatego według  Matthew Palazola należy je zaliczyć do „największych niewiadomych, ponieważ nie wiadomo dokładnie, kiedy statek będzie ponownie w ruchu”. Na razie udało się uniknąć kosztów rozładowania statku. Zakładano bowiem, że jeśli ze statku zdejmowano by kontenery  w miejscu zaklinowania kontenerowca odszkodowania byłyby znacznie większe. „Jeśli będą musieli zdjąć kontenery, będzie to kolejny ogromny wydatek. W takim przypadku mówimy o milionach, dziesiątkach, prawdopodobnie setkach [dolarów – MG]” – powiedział Bloombergowi Rahul Khanna, global head of marine risk consulting, Allianz SE. 

Kanał Sueski został odblokowany. Teraz miesiące, a może lata spotkań prawników, ubezpieczycieli i przedstawicieli licznych klientów Evergreen i współpracujących z operatorem spedytorów i firm logistycznych, nadawców i odbiorców. Ubezpieczyciele zapłacą odszkodowania i… odbiją sobie na stawkach.   Czy teraz firmy oczekujące odszkodowań i płacących składki ubezpieczeniowe znajdą się w kanale?


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.