• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kolizja tankowca na Bałtyku. Jednostka należy do floty cieni

jm

20.03.2024 14:39
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kolizja tankowca na Bałtyku. Jednostka należy do floty cieni

Partnerzy portalu

Andromeda Star pod poprzednią nazwą, fot. Aart van Bezooijen / VesselFinder.com

2 marca na szlaku prowadzącym przez cieśninę Sund doszło do kolizji z udziałem jednostki tzw. floty cieni, czyli statków działających w wielu przypadkach poza prawem i omijających sankcje nałożone na Rosję.

Bohaterem zdarzenia jest 15-letni tankowiec Andromeda Star. O wypadku z jego udziałem poinformował duński Urząd Morski, jednak nie podano szczegółów wydarzenia. Wiadomo, że statek zmierzał do Primorska, gdzie 4 marca miał załadować rosyjską ropę Ural. Zamiast tego jednak 17 marca wycofał się do duńskiego Odense, do stoczni remontowej.

Serwisy umożliwiające śledzenie tras statków pokazują, że do wypadku doszło na południe od cieśniny Sund. 250-metrowy tankowiec płynący na południe zderzył się z frachtowcem Peace pływającym pod flagą Bułgarii. Peace płynął kursem północnym, w pewnym momencie odbił na północny-zachód, na kurs kolizyjny z Andromeda Star. Nie wiadomo dokładnie jak i dlaczego doszło do zderzenia. Eksperci na podstawie analizy tras oceniają, że to bułgarski frachtowiec popełnił błąd. Najwyraźniej jednak jednostka nie ucierpiała w wypadku znacznie, bo popłynęła dalej do Egiptu.

Najprawdopodobniej nie doszło do zanieczyszczenia środowiska. Nie wiadomo, czy w ładowniach tankowca znajdowała się ropa, choć podejrzewa się, że skoro płynął on dopiero po ładunek, to na pusto.

Nie jest jednak jasne co się działo z Andromeda Star w ciągu kilku dni, kiedy przebywał w miejscu wypadku. Jeszcze 10 marca statek według serwisów trackingowych znajdował się w okolicy kolizji, dopiero 16 marca skierował się finalnie w stronę Odense.

Media podkreślają, że Andromeda Star należy do tzw. floty cieni – działającej na krawędzi prawa grupy statków, które omijają sankcje, w tym przypadku nałożone na handel i transport rosyjskiej ropy. Tożsamość właścicieli statku nie jest publicznie znana, zarządza nim natomiast firma z siedzibą w Indiach, która nie skomentowała wydarzenia. Nie są znani także ubezpieczyciele, jednostka nie jest ujęta w rejestrze międzynarodowej grupy towarzystw.

Komentatorzy zwracają uwagę, że to kolejne niebezpieczne zdarzenie związane ze statkiem działającym w ramach floty cieni, ale na dobrą sprawę pierwsze na zatłoczonym szlaku żeglugowym przez Sund. W przypadku potencjalnego wycieku szkody środowiskowe na Bałtyku mogły być poważne.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.