Firma żeglugowa Bangladesh Shipping Corporation otrzyma blisko 22,5 miliona dolarów w ramach odszkodowania za to, że jej statek został trafiony rosyjskim pociskiem w ukraińskim porcie.
Bangladesh Shipping Corporation (BSC) to należąca do rządu Bangladeszu firma żeglugowa. Ubezpieczyciele wypłacą jej łącznie 22,48 miliona dolarów w ramach ubezpieczenia za to, że jej statek Banglar Samriddhi został ostrzelany przez Rosjan na początku wojny z Ukrainą. Oznacza to, że roszczenia firmy zostały w pełni uznane przez firmy ubezpieczeniowe.
Do zdarzenia doszło nocą z 2 na 3 marca 2021 roku. Należący do BSC i pływający pod flagą Bangladeszu statek Banglar Samriddhi został trafiony rosyjskim pociskiem. W tym czasie jednostka przebywała w ukraińskim porcie Olvia, w którym utknęła przez rosyjską blokadę. Statek miał z Ukrainy pobrać ładunek gliny i przetransportować ją do Włoch. W wyniku trafienia przez pocisk jeden z członków załogi zginął, pozostali – 28 osób – zostali ewakuowani do Bangladeszu. Nie wiadomo, jakich dokładnie uszkodzeń doznała sama jednostka, ani czy doszło do oględzin, które wydawały się konieczne do przeprowadzenia procesu przez ubezpieczycieli. Ukraińcy podali wcześniej, że uszkodzony został mostek statku, ale nie wiadomo, w jakim stopniu.
Choć okoliczności zdarzenia nie zostały dotychczas w pełni wyjaśnione, powszechnie uważa się, że Rosjanie trafili statek przypadkiem, podczas ostrzału portu. Sama Moskwa odpowiedziała na zarzuty jedynie, że „okoliczności zdarzenia są badane”.
Ubezpieczycielem jednostki jest spółka Sadharan Bima Corporation, polisę reasekurują zaś londyńskie firmy Tysers i Beazley. BSC skontaktowało się z ubezpieczycielami w sprawie wypłaty odszkodowania jeszcze w zeszłym roku. W tym tygodniu podano, że strony doszły do porozumienia i dojdzie do wypłaty. Według Reuters, zdecydowaną większość roszczenia pokryje Beazley.
Jak zauważają komentatorzy, decyzja o realizacji polisy ubezpieczeniowej BSC w pełni jest pierwszą z wielu, które mogą nadejść w związku z innymi uszkodzonymi jednostkami, które utknęły w Ukrainie podczas ataku Rosjan, ale także w związku z narażeniem na niebezpieczeństwo cywilnych marynarzy, utratę statków i kontraktów, a także opóźnienia.
Jak informowaliśmy wcześniej, odszkodowanie od bangladeskiego rządu otrzymała także rodzina Hadisura Rahmana, marynarza, który zginął na statku Banglar Samriddhi. Krewnym mężczyzny przyznano świadczenie w wysokości równej około 500 tys. dolarów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów