• <

Wynik wyszukiwania - "expres" - Wiadomości

ONE i Uniwersytet Tokijski partnerami w programie „Nauka o zarządzaniu kontenerami”

21 maja został uruchomiony w Tokio rogramu współpracy społecznej pn. „Nauka o zarządzaniu kontenerami” (Container Management Science), we współpracy z uniwersytetem. Ma to stanowić krok w kierunku sprostania coraz bardziej złożonym i różnorodnym wyzwaniom stojącym przed branżą morską. Program ma zgromadzić ekspertów z różnych dziedzin akademickich w celu wspierania długoterminowej współpracy między przemysłem a środowiskiem akademickim w celu rozwoju zrównoważonej i przyszłościowej żeglugi kontenerowej.
22.05.2024

Hapag-Lloyd i IKEA współpracują na rzecz czystszej żeglugi

Hapag-Lloyd nawiązał współpracę z IKEA Supply Chain Operations w celu dekarbonizacji przesyłek kontenerowych z Azji, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego przemysłu morskiego.
08.05.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego

Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.
06.05.2024

Pierwszy RoRo między Gdynią i Södertälje wypłynie 21 maja

21 maja Lakeway Link rozpocznie usługę RoRo pomiędzy Gdynią a Södertälje, z trzema w wypłynięciami w tygodniu w każdym kierunku.
06.05.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zakończy się w tym roku? Tak twierdzi prezes Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, prezes zarządu Hapag-Lloyd, jednej z największych firm w branży morskiej, twierdzi że wywołany przez jemeńskich bojowników największy od dekad kryzys w żegludze zostanie przezwyciężony do 2024 roku.
30.04.2024

Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę

Rosyjska “flota-widmo” przewozi na oczach Zachodu ropę naftową i broń omijając sankcje - pisze w sobotę włoski dziennik „Corriere della Sera”. Transportowane przez statki uzbrojenie trafia na front ukraiński.
27.04.2024

Marzec z rekordem temperatury oceanów – ponad 21 st. C

Tegoroczny marzec był najcieplejszym w historii miesiącem pod względem temperatury wody oceanów - wynika z raportu Portugalskiego Instytutu Morza i Atmosfery (IPMA), badającej m.in. zjawisko ocieplania się klimatu.
22.04.2024

Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "permissible delay" omówiliśmy kategorię zdarzeń i okoliczności, które zgodnie z danymi postanowieniami umownymi, umożliwiają stoczni („Builder”/,,Seller”) przesunięcie kontraktowego terminu dostawy statku („Delivery Date”) bez żadnych konsekwencji prawnych i finansowych z tego tytułu. Wyjaśniono też, w ślad za orzeczeniem w sprawie „Zhoushan Iinhaaiwan Shipyard Co. Ltd. v Golden Exquisite Inc” [2015], iż kategoria „permissible delay” składa się w istocie z dwóch podkategorii.
17.04.2024

OT Port Gdynia i Lakeway Link: nowe połączenie ro-ro dla naczep i dużych gabarytów z Gdyni

OT Port Gdynia i szwedzki armator Lakeway Link podpisały umowę handlową na uruchomienie nowej linii ro-ro dla naczep oraz wielkogabarytowych i ciężkich ładunków na regularnej trasie łączącej Polskę ze Szwecją.
12.04.2024

Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”

W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.
08.04.2024

We francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique odbyło się cięcie blach pod największy żaglowiec

Z udziałem francuskich władz, przedstawicieli branży stoczniowej oraz zamawiającego odbyła się ceremonia inaugurująca rozpoczęcie budowy wyjątkowego statku pasażerskiego napędzanego wiatrem, który ma stać się pionierską jednostką we flocie Orient Express Silenseas, należącej do grupy Accor. Z racji na wykorzystywany napęd wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi oraz morskiej branży turystycznej i pasażerskiej. Wydarzenie miało miejsce we francuskiej stoczni mieszczącej się w Saint Nazaire.
03.04.2024

Indie – nowy rozgrywający na morskich szlakach ropy i produktów rafineryjnych

Indie złapały wiatr w rafineryjne żagle po wprowadzeniu sankcji na handel z Rosją i ograniczeniu importu rosyjskiej ropy przez państwa UE. Szczególnie dobry biznesowo był rok 2022. Również w 2023 r. nie było najgorzej. Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę wywiadowczą Kpler, import ropy naftowej do Indii wzrósł w marcu 2024 r. do 5,2 mln baryłek dziennie.
01.04.2024

"Daily Express": kanał przez Mierzeję Wiślaną symbolem determinacji Polski

Kanał przez Mierzeję Wiślaną, którego budowie sprzeciwiała się Rosja, jest symbolem determinacji Polski do wytyczania własnego kursu w stale zmieniającym się krajobrazie międzynarodowego handlu i dyplomacji - pisze w sobotę na swoim portalu brytyjski dziennik "Daily Express".
23.03.2024

Konosament a umowa czarteru

Standardem niemal, w międzynarodowym obrocie morskim, jest sytuacja, w której kapitan statku (lub inny przedstawiciel armatora) zatrudnionego w ramach umowy czarterowej wystawia konosament. W relacjach bezpośrednich armator – czarterujący, wystawiony konosament, co do zasady, nie wywołuje większych skutków prawnych.
22.03.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część II

W części I Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część I rozpoczęliśmy omówienie orzeczenia Kanadyjskiego Sądu Federalnego w sprawie „Arc-En-Ciel Produce Inc. v BF Leticia (Ship) 2022 FC 843.
13.03.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu i morskiego listu przewozowego

W naszym wcześniejszych opracowaniu podjęliśmy próbę prześledzenia ewolucji orzecznictwa angielskiego (lub szerzej anglo-saskiego) w zakresie istotnej kwestii prawnej – ustalenia obowiązku (lub jego braku) wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego.
06.03.2024

Uszkodzony przez Huti masowiec Rubymar pozostaje porzucony na Morzu Czerwonym i stanowi zagrożenie dla środowiska

Statek ostrzelany 18 lutego przez Huti, porzucony przez załogę, wciąż dryfuje na Morzu Czerwonym. Znajdujący się na jego pokładzie ładunek 22 000 ton nawozu stanowi poważne zagrożenie ekologiczne dla akwenu.
29.02.2024

Węgierski parlament zagłosował za przyjęciem Szwecji do NATO

Dzisiejsze głosowanie w węgierskim parlamencie zamyka trwającą od niemal dwóch lat drogę Szwecji ku NATO. Głosami większości posłów zdecydowano, że kraj ten stanie się 32. członkiem Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. To ma kluczowe znaczenie dla budowania bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim, czyniąc je niemal "wewnętrznym morzem NATO".
26.02.2024

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”
26.02.2024

Kolejny statek ONE z rekordem załadunku

Po niecałych dwóch miesiącach Ocean Network Express chwali się kolejny rekordem w załadunku kontenerowym. Tym razem na ONE Infinity pojawił się ładunek mający równowartość 22 206 pełnych kontenerów.
23.02.2024

Lakeway Link przygotowuje się do rejsów z Gdyni. Ma nowy statek

Linie Lakeway Link, które w zeszłym roku zapowiedziały uruchomienie połączenia między Polską, a Szwecją, zakupiły statek RoRo, który ma pływać na tej trasie.
30.01.2024

Hague-Visby Rules – Paramount Clause

Obok obowiązywania Reguł Hasko-Visbijskich 1924/1968/1979 z mocy prawa (na podstawie ratyfikacji przez dane państwo Konwencji Brukselskiej z 1924 z ewentualnymi zmianami 1968/1979 - o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów, lub na podstawie inkorporacji Reguł do danego systemu prawnego na podstawie ustaw krajowych – np. COGSA 1971/MSA 1981 w prawie angielskim), Reguły mogą zostać inkorporowane do danej umowy przewozu (contract of affreightment) w drodze odrębnej, umownej klauzuli.
29.01.2024

Elbląg nie odda portu. Jest porozumienie w sprawie pogłębienia toru wodnego

16 stycznia władze Elbląga spotkały się w Warszawie z wiceministrem infrastruktury Arkadiuszem Marchewką, aby wypracować wspólne rozwiązanie w kwestii dokończenia pogłębiania toru wodnego.
17.01.2024

ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.
17.01.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Brytyjskie i amerykańskie siły morskie odparły kolejny, duży atak Huti na Morzu Czerwonym

Wciąż niespokojnie na Morzu Czerwonym. Jemeńscy bojownicy Huti, wspierani przez Iran, otwarcie zadeklarowali wojnę siłom międzynarodowej koalicji. 9 stycznia, około godziny 21:15 czasu miejscowego, przypuścili kolejny atak z użyciem bezzałogowych pojazdów (UAV), przeciwokrętowych pocisków manewrujących oraz przeciwokrętowego pocisku balistycznego. Ich celem były zarówno okręty, jak i statki korzystające z morskiej trasy prowadzącej przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską.
10.01.2024

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego. Część II

W części I Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego rozpoczęliśmy omawianie orzeczenia w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd.” [2022] EWHC 728 (Q.B). Orzeczenie, odnosi się do warunków wypowiadania umów („contractual termination”) w świetle prawa angielskiego.
08.01.2024

Wiceminister klimatu: będziemy rozwijać energetykę jądrową i OZE

Nie możemy polegać na imporcie źródeł energii, musimy postawić na stabilny miks energetyczny - atom plus OZE - przekonuje na łamach poniedziałkowego "Super Expressu" wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka.
08.01.2024

ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia 2023 - rekord charytatywnej zbiórki! Znamy datę tegorocznego biegu

W zeszłym roku w niedzielę 25 czerwca 2023 firmy Hutchison Ports Gdynia (GCT) oraz Ocean Network Express (ONE) już po raz trzeci zorganizowały na terenie terminalu GCT zawody biegowe na dystansach 1 mili morskiej oraz 5 km. Wydarzenie okazało się być rekordowe zarówno pod względem frekwencji. Oprócz prawie tysiąca dorosłych uczestników udało się także zorganizować biegi dla dzieci, które zgromadziły 300 małych amatorów biegania.
04.01.2024

Konosament – klauzule zwalniające z odpowiedzialności z tytułu „misdelivery”

W 1909, precedens „Chartered Bank of India Australia and China v British India Steam Navigation Co” [1909] AC 369 (PC), opowiedział się za możliwością umownego wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu zawinionego wydania ładunku bez konosamentu (to jest naruszenie przez przewoźnika konosamentowej umowy frachtowej, które to naruszenie miało charakter „fundamental breach of the contract”).
29.12.2023

Ocean Network Express z nowym rekordem w transporcie kontenerowym

Mająca siedzibę w Singapurze jedna z czołowych firm branży żeglugowej pochwaliła się wyczynem jednego ze swoich najnowszych nabytków, kontenerowca ONE Inspiration. Statek przyjął na swój pokład 22 000 pełnych kontenerów, osiągając nowy rekord w kwestii załadunków.
27.12.2023

ONE zawiesza działalność kontenerowca, który uległ kolizji na Kanale Sueskim

Po wyładunku kontenerów i raporcie z dokonanych oględzin firma Ocean Network Express (ONE) poinformowała, że jeden z jej statków zostanie czasowo wycofany z żeglugi. Jest to efekt uszkodzeń, których jednostka "nabawiła się" w wyniku zderzenia z mostem na Kanale Sueskim, co miało miejsce 6 grudnia.
27.12.2023

[WIDEO] Australia. Propalestyński protest na kajakach zablokował izraelski kontenerowiec

Grupa propalestyńskich protestujących zablokowała wpłynięcie kontenerowca izraelskich linii ZIM do portu w australijskim Melbourne.
22.12.2023

Wielka Brytania. Zakłócenia w transporcie z powodu przechodzącego orkanu Pia

Przechodzący w czwartek przez Wyspy Brytyjskie orkan Pia powoduje poważne zakłócenia w transporcie lotniczym, kolejowym i drogowym. Odwołano m.in. kilkadziesiąt lotów na trasach krajowych i europejskich.
21.12.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część II)

W pierwszej części naszego opracowania Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I) podjęliśmy próbę omówienia wybranych zagadnień prawnych, związanych z transakcjami sprzedaży statku używanego („second-hand”) w świetle prawa angielskiego. Transakcje te opisane są zazwyczaj na uznanych międzynarodowych formularzach typu „NSF” z 1993 lub 2012, „Nipponsale” „SSF” czy „SHIPSALE form”.
20.12.2023

ONE dołącza do firm rezygnujących z tras żeglugowych prowadzących przez Morze Czerwone

Japoński gigant transportu morskiego ogłosił wczoraj, że zaprzestaje korzystać z tras prowadzących przez obszar zagrożony atakami ze strony jemeńskich bojowników. W ten sposób rośnie grono firm, które zmieniając swoje trasy mogą mocno wpłynąć na międzynarodowy handel i łańcuch dostaw.
20.12.2023

Hapag-Lloyd buduje Gdansk Ekspress

Jest Gdynia, będzie i Gdańsk. Niedługo po tym, jak linie OOCL wprowadziły do eksploatacji kontenerowiec oceaniczny OOCL Gdynia (który zdążył już nawet zawinąć do Gdańska) Hapag-Lloyd ruszył z budową statku, który będzie nosił nazwę Gdansk Ekspress.
18.12.2023

Cztery największe firmy kontenerowe zawieszają transport przez Morze Czerwone

Cztery z największych przedsiębiorstw żeglugi kontenerowej na świecie ogłosiły w ciągu zaledwie dwóch dni zaprzestanie i zawieszenie wszystkich operacji żeglugowych przez Morze Czerwone w następstwie ataków grupy Huti na cywilne statki towarowe przepływające przez ten rejon.
17.12.2023

Umowa o budowę statku – notyfikacja „permissible delay” („force majeure”)

W naszych publikacjach cz I i II Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I rozpoczęliśmy analizę postanowień kontraktowych dotyczących opóźnienia w budowie i dostawie statku. W niniejszym opracowaniu kontynuujemy omówienie wymogów związanych z prawidłowym zgłoszeniem okoliczności/zdarzeń mających charakter „siły wyższej” (a szerzej „permissible delay”), które uprawniają stocznię do przedłużenia okresu dostawy statku („delivery date”).
11.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Ocean Network Express z nowym rekordem załadunku kontenerów na jednym statku

Giganci branży żeglugowej rywalizują z sobą na różnych polach. Dotyczy to nie tylko ogólnego wzrostu wolumenów czy przeładunków, czy wdrażania innowacji, ale też bicia kolejnych, morskich rekordów. Tym razem japoński przewoźnik ONE chwali się wynikiem załadowania pełnych kontenerów na pojedynczy statek.
28.11.2023

ONE zamawia 12 kontenerowców zasilanych metanolem

Singapurski gigant żeglugowy Ocean Network Express (ONE) złożył zamówienie na kolejną partię statków z ekologicznym napędem. W ten sposób jeden z czołowych graczy branży morskiej dołącza do pozostałych, aby wyznaczyć w niej nowe standardy.
22.11.2023

„Paramount clause” – czarter, konosament

Zgodnie z art. I (b) Reguł Hague-Visby 1924/1968 (COGSA 1971) mają one zastosowanie „to contracts of carriage covered by a bill of lading or any similar document of title in so far as such document relates to the carriage of goods by sea, including any bill of lading or any similar document as aforesaid issued under or pursuant to a charterparty from the moment at which such bill of lading or similar document of title regulates the relationship between a carrier and a holder of the same”.
13.11.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I)

Umowy kupna-sprzedaży statków stanowią stały element międzynarodowego obrotu morskiego. Podczas gdy „segmentowość” sprzedawanego tonażu podlega znacznym fluktuacjom rynkowym (np. aktualnie obserwuje się praktyczny zastój w kupnie/sprzedaży kontenerowców przy dużym obrocie w segmencie wycieczkowców i tankowców), średnia „roczna wielkość” światowego tonażu, będącego przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, pozostaje względnie stabilna.
25.10.2023

Hitachi Energy zwiększa zdolności produkcyjne, aby sprostać zapotrzebowaniu na transformację energetyczną

Firma Hitachi Energy, globalny lider technologiczny, dążący do zapewnienia zrównoważonej przyszłości energetycznej dla wszystkich, ogłosiła we wtorek, 24 października 2023 r., że na całym świecie umożliwiła integrację z systemem elektroenergetycznym łączy wysokiego napięcia prądu stałego (HVDC) o mocy ponad 150 gigawatów (GW) - co wystarczyłoby do zaspokojenia szczytowego zapotrzebowania na moc w Japonii.
24.10.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część II

Niniejsze opracowanie jest kontynuacją Części I Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Podstawowe formularze kontraktowe, charakteryzują się znaczącymi (choć często trudnymi do dostrzeżenia przy pierwszej pobieżnej analizie) różnicami w ujęciu okoliczności i zdarzeń, które skutkują w opóźnieniu terminu budowy i dostawy statku, ale których charakter pozwala stoczni na przesunięcie kontraktowej daty dostawy statku, bez konsekwencji prawnych i finansowych.
16.10.2023

Wärtsilä dostarczy silniki dla luksusowych wycieczkowców Orient Express

Wärtsilä ogłosiła dostarczenie swojego najnowszego silnika dwupaliwowego, modelu Wärtsilä 25DF (LNG), dla dwóch luksusowych statków wycieczkowych z żaglem dla Orient Express.
07.10.2023

Statek transportujący bydło został zmuszony zawrócić do portu po pożarze maszynowni

Statek eksportowy przewożący 3600 sztuk bydła został zmuszony do powrotu do australijskiego portu Darwin po wybuchu pożaru w maszynowni.
06.10.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – wrzesień 2023 r.

Kolejny miesiąc roku – wrzesień, nie pozostał bez różnorodnych i niebezpiecznych zdarzeń szkodowych w żegludze. Ponownie dochodziło najczęściej do pożarów i kolizji. Zdarzyły się również wejścia na mieliznę i inne wypadki morskie. Łącznie we wrześniu odnotowano całkiem sporo, bo aż 76 wypadków morskich (w sierpniu odnotowano 65 takich zdarzeń).
06.10.2023

Hapag-Lloyd wciela do swojej floty Berlin Express. To pierwsza jednostka z najnowszej serii

Gigant branży kontenerowej oficjalnie powitał w swojej flocie pierwszy statek klasy Hamburg Express. Ma on znacząco wpłynąć na zmianę obrazu branży morskiej i towarowej, pokazując że firma również angażuje się w ich dekarbonizację oraz obniżenie emisji CO2.
03.10.2023

Czarter na podróż – okres ładowania (laytime)

Okres czasu niezbędny do przeprowadzenia pełnego cyklu operacji załadunkowych i wyładunkowych określany jest w czarterze na podróż jako „okres ładowania” („laytime”, ,,lay-time”, „lay-days”).
27.09.2023

Konosament w systemie prawa angielskiego

Klasyczny system prawa angielskiego dzielił umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) na umowy zawarte w formie czarteru (charterparty) oraz zawarte lub wykazane przez konosament (bill of lading).
18.09.2023

The "Ever Given" [2023] – pierwsze prawne starcie

Około godz. 05:04 UTC w dniu 23 marca 2021 roku, kontenerowiec (ULCV) EVER GIVEN wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim. Statek pozostał unieruchomiony przez sześć dni, blokując przejście kanałem w obu kierunkach.
08.09.2023

Ukraina. Ekspert: wyzwolenie miejscowości Robotyne otwiera drogę do Melitopola i Morza Azowskiego

Po wyzwoleniu miejscowości Robotyne w obwodzie zaporoskim Siły Zbrojne Ukrainy muszą pokonać linie rosyjskich umocnień przeciwczołgowych, by otworzyć sobie drogę do ważnego dla okupantów węzła kolejowego w Melitopolu, a dalej Morza Azowskiego – ocenił Iwan Kyryczewski, ekspert ukraińskiego serwisu Defence Express.
29.08.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I

Termin budowy i dostawy statku, stanowi jeden z elementów istotnych umowy. Jednocześnie, stocznia podejmując proces budowy, musi się liczyć z faktem powstania w trakcie budowy okoliczności, które opóźnią lub wręcz uniemożliwią kontynuację prac przewidzianych umową.
24.08.2023

Gdynia Sailing Days: włoska robota w mistrzostwach Europy

Włoscy żeglarze nie mają sobie równych w gronie juniorów w klasie ILCA 6, a swoją klasę zaprezentowali w lipcu w Polsce. Najpierw w Dziwnowie Emma Mattivi i Mattia Cesana cieszyli się z tytułów mistrza świata juniorów, a teraz podczas Gdynia Sailing Days ci zawodnicy zostali w tej kategorii wiekowej mistrzami Europy. Na Zatoce Gdańskiej Polacy, choć medali nie zdobyli, wypadli lepiej niż na pełnym morzu.
20.07.2023

Ukraińskie media: okręt desantowy Piotr Morgunow pełni rolę promu w rejonie uszkodzonego mostu na okupowany Krym

Rosyjski duży okręt desantowy Piotr Morgunow wypłynął z portu w Noworosyjsku i zapewnia wsparcie logistyczne, pełniąc rolę promu w rejonie uszkodzonego rosyjskiego mostu na anektowany Krym - podał w poniedziałek ukraiński serwis Defence Express.
17.07.2023

Konosament – wydanie ładunku na podstawie sfałszowanego konosamentu

Precedens „Glyn Mills Currie & Co. v The East & West India Dock Co.” [1882] 7 App. Cas. 591 wraz z precedensem ,,The Stettin” [1889] 14 PD 142 ustanowiły bazowy zespół praw i obowiązków przewoźnika w związku z przewozem i wydaniem ładunku na podstawie konosamentu.
11.07.2023

Medale mistrzostw Europy nie dla Polaków

W poniedziałek w Gdyni zakończyły się mistrzostwa Europy juniorów w klasach 420 i 470. Była to pierwsza impreza rangi mistrzowskiej podczas tegorocznej edycji Gdynia Sailing Days. Polacy zakończyli rywalizację bez medali, ale zaprezentowali się z dobrej strony. W obu klasach na starcie stanęło 208 załóg z ponad 20 krajów.
11.07.2023

Bangladesz: feeder w opałach, kontenery w wodzie

Pangaon Express, feeder transportujący kontenery wzdłuż wybrzeża i drogami śródlądowymi w Bangladeszu częściowo znalazł się pod wodą podczas czwartkowego rejsu. Ze statku spadła część ładunku.
09.07.2023

Uwaga węgiel! Ceny już spadły, mimo że import z Chin i Indii dynamicznie rośnie

Import węgla z Indii wzrósł do 162 t w roku obrachunkowym 1922/23. Import węgla koksującego wzrósł do 54 t informuje Indian Express. Całkowite globalne ładunki węgla drogą morską w Chinach wzrosły rok do roku o 5,8% do 1 204,8 mln t, podczas gdy w 2021 r. importowano drogą morską 1 138,3 mln t – alarmuje Banchero Costa.
07.07.2023

Triumf Polaków na początek regat

August Sobczak i Krzysztof Królik (Chojnicki Klub Żeglarski) wygrali regaty Pucharu Europy w klasie 29er rozegrane na inaugurację Gdynia Sailing Days. Srebrny medal zdobyła załoga CWM Opti Gdynia, Igor Kawałko i Fabian Kocięda.
07.07.2023

ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia 2023. Trzeci raz odbył się charytatywny bieg wśród kontenerów

W ostatnią niedzielę czerwca, w ramach odbywających się Dni Morza odbyła się trzecia edycja imprezy biegowej ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. Uczestnicy mogli się zmierzyć na wyjątkowej trasie, poprowadzonej na terenie terminalu kontenerowego GCT, należącego do grupy Hutchison. Wydarzenie nie tylko służyło promocji aktywności fizycznej, ale łączyło się także z działalnością charytatywną.
27.06.2023

Macquarie sprzedaje terminale Ceres właścicielowi SSA Marine

Trwa konsolidacja operatorów terminali, o czym świadczy informacja, że australijska firma zarządzająca aktywami, Macquarie Asset Management, doszła do porozumienia w sprawie sprzedaży spółki Ceres Terminals, operatora 18 lokalizacji w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Inwestycyjna filia australijskiej firmy finansowej rzekomo szukała nabywcy dla tego operatora terminali, ponieważ planuje zakończyć działalność jednego ze swoich funduszy inwestycyjnych w infrastrukturę oraz w wyniku innych sprzedaży terminali w USA.
27.06.2023

Portal wojskowy: rosyjska fregata Admirał Essen została przemalowana, by zmylić ukraińskie drony

Fregata rakietowa Admirał Essen, należąca do rosyjskiej Floty Czarnomorskiej, została w ostatnim czasie przemalowana; siły agresora liczą, że ten rodzaj kamuflażu okaże się skuteczny i utrudni ukraińskiej armii atakowanie okrętu przy pomocy dronów - zauważył międzynarodowy portal wojskowy Naval News.
23.06.2023

Ruszył nowy serwis ONE w terminalu GCT

Dziś w gdyńskim terminalu GCT pojawił się kontenerowiec Wes Gesa, który oficjalnie zainaugurował nowy serwis linii Ocean Network Express łączący Morze Bałtyckie z Półwyspem Iberyjskim i Wyspami Brytyjskimi.
21.06.2023

Rosjanie tworzą „filię” Floty Czarnomorskiej ze sztabem w Mariupolu

Siły rosyjskie tworzą „filię” Floty Czarnomorskiej ze sztabem w Mariupolu – poinformował w środę ukraiński portal wojskowy Centrum Narodowego Sprzeciwu.
21.06.2023

Ukraina. Portal wojskowy: rosyjskie okręty wojenne zaczęły krążyć po Morzu Czarnym, co utrudnia nam ich atakowanie

Rosyjskie okręty wojenne zaczęły od niedawna krążyć na zasadzie "ruchu wahadłowego" po Morzu Czarnym, poruszając się pomiędzy Sewastopolem na okupowanym Krymie i Noworosyjskiem; utrudnia to naszym siłom atakowanie tych jednostek - zauważył we wtorek ukraiński portal wojskowy Defense Express.
20.06.2023

Rosjanie rozmieścili przy granicy z Ukrainą przeciwokrętowe systemy rakietowe, którymi mogą atakować Kijów

W obwodzie briańskim w Rosji, przy granicy z Ukrainą, rozmieszczono dywizjon przeciwokrętowych systemów rakietowych Bał wyposażony w pociski o zasięgu 500 km; jest to uzbrojenie, którym siły agresora mogą zaatakować m.in. Kijów, ostrzegł portal Centrum Narodowego Sprzeciwu, prowadzony przez ukraińską armię.
14.06.2023

ONE odbiera swój pierwszy statek o pojemności 24 000 TEU

Japan Marine United Corporation's Kure Shipyard dostarczył pierwszy z sześciu statków klasy Megamax zamówionych przez morskiego giganta przewozowego ONE, 400-metrowy ONE Innovation.
07.06.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – maj 2023 r.

W miesiącu maju odnotowano oficjalnie 71 wypadków morskich, a więc o 4 mniej niż miesiąc wcześniej. Nie mniej jednak nie brakowało zdarzeń niebezpiecznych oraz szkodliwych. Ponownie okazało się, że stan techniczny jednostek do przewozu żywego inwentarza pozostaje wiele do życzenia. Odnotowana awaria silnika głównego takiego statku spowodowała potrzebę wyładowania już wcześniej załadowanego licznego bydła. W trakcie miesiąca pojawiło się również wiele niebezpiecznych dla ludzkiego życia i zdrowia pożarów jednostek pływających.
05.06.2023

Konosament a umowa frachtowa

W rozwoju historycznym konosamentu, jako specyficznego dokumentu przewozowego, funkcja dowodu na okoliczność warunków umowy przewozu (umowy frachtowej – „contract of affreightment”), na jakich strony umowy (frachtujący – „shipper” – przewoźnik - „carrier”) uzgodniły przewóz morzem danego ładunku, ukształtowała się jako druga w kolejności (po funkcji „receipt for the goods shipped”).
31.05.2023

Uczestnicy tragicznego rejsu po jeziorze Maggiore to agenci wywiadów włoskiego i izraelskiego oraz Rosjanka

Wtorkowa „La Repubblica” informuje, że trzy z czterech ofiar i osiemnaście osób z ocalałych dziewiętnastu to nie zwykli niedzielni wycieczkowicze, ale oficerowie wywiadu, na służbie lub na urlopie.
30.05.2023

Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne

Konosament („bill of lading („B/L”)) jest specyficznym dokumentem przewozowym, mającym charakter papieru wartościowego („negotiable document of title”). Wyróżnia się trzy funkcje konosamentu. Jest on zatem potwierdzeniem przyjęcia przez przewoźnika do przewozu określonego (co do ilości, charakteru i stanu zewnętrznego) ładunku.
14.05.2023

Bieg dla dzieci: ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia KIDS 2023

W tym roku w niedzielę 25 czerwca 2023 Hutchison Ports Gdynia (GCT) oraz Ocean Network Express (ONE) już po raz trzeci na terenie terminalu GCT organizują zawody biegowe na dystansie 1 mili morskiej oraz 5 km.
27.04.2023

Czarter na czas "hire" - wybrane zagadnienia

W kontynuacji naszych opracowań dotyczących czarteru na czas powracamy do jednej z kluczowych kwestii – warunków płatności opłaty czarterowej – „hire”. Standardową praktyką czarterów tego typu, jest ustalenie płatności „z góry”(„in advance”) dokonywanej w okresach „miesięcznych” („per calendar month in advance” – Kl. 9, linia 109 SHELLTIME 4), „półmiesięcznych” („semi-monthly in advance” – Kl 5, linia 58 NYPE 1946), czy „15-dniowych” („15 days in advance” - Kl. 11, linia 147 NYPE 93).
24.04.2023

Orient Express wyrusza w morze. Legendarna firma buduje największy na świecie żaglowiec

140 lat po uruchomieniu pierwszych luksusowych pociągów, legendarny Orient Express zapowiada podbój kolejnej branży. W 2026 roku w pierwszy rejs wyruszy największy na świecie żaglowiec Orient Express Silenseas. Futurystyczny jacht żaglowy jest efektem francuskiego partnerstwa między światowym liderem w branży hotelarskiej Accor, a Chantiers de l'Atlantique, wiodącą na świecie firmą stoczniową.
21.04.2023

Szwecja: Ciężarówka wytoczyła się z promu, zawisła na krawędzi

Z promu Skane armatora Stena Line w trakcie rejsu z Niemiec do Szwecji wytoczyła się ciężarówka tir, pojazd zawisł na krawędzi. W sobotę, mimo incydentu, statek bezpiecznie dopłynął do portu w szwedzkim Trelleborgu.
17.04.2023

MSC dalej kupuje

Według informacji Alphaliner, żeglugowy gigant MSC nie przestaje skupować używanych statków. Ich liczba we flocie przewoźnika przekroczyła już 300.
07.04.2023

ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia 2023. Ruszają zapisy na wyjątkową imprezę biegową

Bieganie stało się jedną z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. O jego powszechności świadczą licznie organizowane biegi ulicami miast. Z czasem pojawiły się także biegi o specjalnych wymaganiach, z przeszkodami terenowymi lub z trasą przebiegającą przez niedostępne na co dzień tereny. Jedną z najciekawszych takich tras w Polsce oferuje ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia, który biegnie po terenach terminala kontenerowego GCT.
06.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część II

Opracowanie niniejsze jest kontynuacją artykułu Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I. Podjęliśmy się w nim wyjaśnienia niezwykle istotnego w codziennej praktyce żeglugowej i handlowej zagadnienia – kiedy, w jakich warunkach i na jakiej podstawie przewoźnik, reprezentowany przez kapitana statku lub innego przedstawiciela, jest uprawniony do skutecznego zabrudzenia/zaklauzowania konosamentu w zakresie deklaracji ładunkowej bez groźby naruszenia przez przewoźnika warunków umowy frachtowej.
05.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I

Konosament, zarówno w klasycznym systemie common law, jak i pod rządami Reguł Hague-Visby 1924/1968/1979 – (COGSA 1971), stwarza domniemane przyjęcie na statek przez przewoźnika określonego ładunku do przewozu w takiej ilości i stanie jak to uwidoczniono w konosamencie.
17.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Konosament – „Himalaya Clause”

W większości konosamentowych umów frachtowych, lub nawet szerzej, wszelkich umów frachtowych, pojawiają się postanowienia umowne o tajemniczej nazwie „Himalaya Clause” (lub „Himalaya Provision”). Czym są tego typu postanowienia umowne i jakie wywołują skutki prawne (dla których to właśnie skutków są wprowadzane do umów przewozowych)?
03.03.2023

Promy z polski wykręciły rekordy w Ystad

Szwedzki port w Ystad zanotował w 2022 rekordowe wyniki ruchu pasażerskiego. Duży wpływ na to miały promy z Polski.
01.03.2023

Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część II

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część I rozpoczęliśmy omawianie procedury zmian warunków umowy o budowę statku, określonych zazwyczaj jako „Modifications”. W niniejszym opracowaniu poruszona zostanie procedura kontraktowa, mająca zastosowanie w przypadku, w którym propozycje zmian kontraktowych zaproponowane przez armatora/inwestora/„Buyer”, nie są zaakceptowane przez stocznię, lub strony nie są w stanie uzgodnić takich zmian warunków kontraktu.
25.02.2023

Dziś w nocy nad morzem wiatr do 125 km/h

W nocy z piątku na sobotę będzie pochmurno z opadami w wielu miejscach kraju. W całej Polsce będzie wiał silny wiatr w porywach od 80 km/h na południu do 125 km/h na Wybrzeżu - poinformował PAP dyżurny synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Jakub Gawron.
17.02.2023

Z powodu cyklonu Gabrielle zginęły cztery osoby, setki innych uratowano z dachów zalanych domów

W wyniku cyklonu Gabrielle w Nowej Zelandii zginęły co najmniej cztery osoby, w tym jedno dziecko – podała BBC, powołując się na urzędników. Setki osób ratownicy zabierali śmigłowcami z dachów zalanych domów, a ponad 140 tys. mieszkańców wciąż nie miało w środę prądu.
16.02.2023

Konosament – wniesienie uwag („zabrudzenie”) konosamentu

Konosament, jako dokument przewozowy, spełnia niezwykle istotną rolę, między innymi, w ewidencjonowaniu i dokumentacyjnym potwierdzaniu wszelkich danych ładunkowych, towaru, który jest przedmiotem przewozu a szerzej transakcji handlowych w międzynarodowym obrocie gospodarczym.
03.02.2023

Morska farma wiatrowa zastąpi elektrownię gazową w USA

Amerykańska spółka energetyczna Rise Light & Power, będąca operatorem elektrowni gazowej Ravenswood Generating planuje kompleksową przebudowę jednostki, aby stała się pierwszym w swoim rodzaju centrum OZE w Nowym Jorku. Generację gazową maja zastąpić morskie elektrownie wiatrowe.
30.01.2023

Czarter na podróż – kwit sternika („Mate’s receipt”)

Wydanie czy przekazanie ładunku przez frachtującego („shipper”) przewoźnikowi („carrier”) do przewozu w ramach konosamentowej umowy frachtowej (umowy o przewóz ładunku na podstawie konosamentu), często poprzedzone jest wydaniem przez przewoźnika specyficznego dokumentu przewozowego zwanego „kwitem sternika” („mate’s receipt”).
18.01.2023

Umowa o budowę statku – zmiany do umowy („Modifications”) Część I

Po zawarciu umowy cena kontraktowa statku może ulec zmianie, zasadniczo na skutek dwóch typów okoliczności kontraktowych: potrącenia z tytułu kar umownych („Liquidated damages”) oraz zmian w zakresie objętym przedmiotem umowy o budowę statku (a w szczególności w „Specification”, („Modifications and Changes”).
09.01.2023

[ZDJĘCIA] Feederowiec przechylił się i zrzucił kontenery

Kontenerowy feederowiec Sea Xpress mocno się przechylił, w rezultacie do wody pospadały z jego pokładu kontenery. Do wypadku doszło w indyjskim terminalu kontenerowym Mundra International Container Terminal.
09.01.2023

Czarter na czas – hire (opłata czarterowa)

W ramach podstawowych obowiązków umowy czarteru na czas („time charterparty”) armator („owner”) zobowiązuje się oddać czarterującemu („charterer”) do dysponowania statek na oznaczony czas a czarterujący do zapłaty wynagrodzenia za korzystanie ze statku w formie opłaty czarterowej („hire”).
28.12.2022

Czarter na podróż – załadunek. Wybrane zagadnienia (Część I)

W systemie common law podkreśla się wyraźnie, iż operacja za/wyładunkowa jest „joint operation between shipper or charterer and the shipowner’’ (za Scrutton).
19.12.2022

Konosament bezpośredni/multimodalny – spedytor (relacje prawne)

Samo pojęcie „konosament bezpośredni” („through bill of lading”) jest pojęciem równie często używanym, co wysoce nieprecyzyjnym i wysoce dowolnie definiowanym.
11.12.2022

Szwecja. Prokurator: wybuch gazociągu Nord Stream spowodował ładunek z zewnątrz

Wybuch gazociągu Nord Stream spowodował ładunek umieszczony na zewnątrz rury - poinformował w czwartek szwedzki prokurator Mats Ljungqvist. Według dziennika "Expressen" oznacza to, że bomba mogła zostać podłożona z wykorzystaniem statku.
01.12.2022

Sądownictwo polubowne (arbitraż) i prawo morskie w Chinach

Nasz ostatni artykuł Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach wywołał żywą dyskusję i szereg pytań związanych z systemem prawnym w Chinach.
25.11.2022

Duńska telewizja pokazała zniszczenia Nord Stream 2. Ekspert: podobne do tych ze szwedzkiej strefy

Duńska telewizja TV2 pokazała w czwartek pierwsze podwodne zdjęcia z miejsca, gdzie doszło do uszkodzenia gazociągu Nord Stream 2 na południowy wschód od Bornholmu. Według eksperta zniszczenia przypominają te zaobserwowane w szwedzkiej wyłącznej strefie ekonomicznej przy NS 1.
24.11.2022

Rosyjski okręt próbował szpiegować brytyjskie testy dronów morskich

Brytyjska marynarka wojenna przeprowadzała na Morzu Północny testy z dronami morskimi z autonomicznymi wyrzutniami pocisków. Według "Scottish Daily Express" wykryto wtedy też próbę szpiegowania tych badań przez rosyjski okręt.
21.11.2022

Umowa o budowę statku – zatwierdzenie planów i projektów (Część II)

W pierwszej części opracowania Umowa o budowę statku – zatwierdzenie planów i projektów (Część I) podjęliśmy próbę przeanalizowania zasad odpowiedzialności stron umowy o budowę statku, w związku z procesem przygotowanym przez stocznię i akceptacji przez armatora planów, projektów i rysunków technicznych (zbiorczo określonych jako „plans and drawing”) w trakcie procesu budowy statku.
19.11.2022

Molslinjen testuje technologię kół zamachowych

Duński operator promowy zawarł strategiczne porozumienie technologiczne i inwestycyjne z rodzimym przedsiębiorstwem WattsUp Power, produkującą koła zamachowe służące do wytwarzania zielonej, zeroemisyjnej energii.
15.11.2022

Czarter na czas – „payment in advance”

Obok standardowego zapisu ,,payment in cash”, systemowym zapisem formularzy czarterowych jest klauzula przewidująca, iż ustalony umownie hire będzie płacony w miesięcznych lub piętnastodniowych interwałach „z góry”.
14.11.2022

Czarter na podróż – załadunek, prawa i obowiązki stron

W tradycyjnym ujęciu common law, proces załadunku traktowany jako wspólna operacja logistyczna frachtującego („shipper”) lub czarterującego („charterer”) oraz armatora/przewoźnika („shipowner/carrier”).
03.11.2022

Indonezja. 14 ofiar pożaru promu [WIDEO]

Azjatyckie media podały, że w poniedziałek na południu Indonezji doszło do pożaru na pasażerskim promie. W jego wyniku śmierć poniosło 14 osób.
25.10.2022

Konosament – spedytor (relacja prawna)

Parę lat temu publikowaliśmy obszerny komentarz do orzeczenia District Court of New South Wales – w sprawie Australian Capital Pty. Ltd. v Freight Solution (VIC) Pty. Ltd. [2017] Konosament spedycyjny („freight forwarder’s B/L”) – ostrzeżenie dla spedytora. Kanwą orzeczenia była kwestia spedytorów i ich udziału w wystawianiu konosamentów. Jako że kwestia ta powraca bardzo często, zarówno w zapytaniach klientów ale też w wielu prowadzonych przez nas sprawach, zasadnym wydaje się powrócenie do tej kwestii.
24.10.2022

Szwecja: wybuch spowodował doszczętne zniszczenie 50 metrów gazociągu Nord Stream 1

Wybuch spowodował doszczętne zniszczenie co najmniej 50 metrów gazociągu Nord Stream 1. Wokół znajdują się fragmenty rozerwanych metalowych rur - pisze we wtorek szwedzki dziennik "Expressen", publikując pierwsze zdjęcia wykonane na głębokości 80 metrów.
18.10.2022

Konosament - "spent B/L"

Po wydaniu ładunku na podstawie konosamentu, legitymowanemu posiadaczowi takiego konosamentu, lub po wydaniu ładunku osobie uprawnionej do danego ładunku ale bez konosamentu, konosament taki przestaje być towarowym papierem wartościowym („negotiable document of title") [„Short v Simpson [1866] LR 1 CP 248], zaś pozostałe konosamenty, wystawione w ramach danego setu, tracą swoją moc prawną (tj. „The bills of lading are accomplished and all other B/L to be void" - za Conlinebill 2000).
07.10.2022

Umowa o budowę statku – zatwierdzenie planów i projektów (część I)

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku - Ship design podjęliśmy próbę wyjaśnienia, zakresu podmiotowego i przedmiotowego, obowiązku przygotowania i dostarczenia projektu statku („design”) w ramach realizacji „shipbuilding contract”.
28.09.2022

Szwecja. Ekspert o wycieku z gazociągów Nord Stream: to nie trzęsienie ziemi, to silna eksplozja w wodzie

Jestem pewien, że wyciek gazu z rurociągów Nord Stream nie został spowodowany przez trzęsienie ziemi, to była eksplozja w wodzie odpowiadająca sile wybuchu 100-200 kg dynamitu - oświadczył w rozmowie z gazetą "Expressen" sejsmolog z Uniwersytetu w Uppsali Bjoern Lund.
27.09.2022

Przez wojnę w Ukrainie Portugalia polega na gazie z Nigerii

Wojna na Ukrainie zwiększyła uzależnienie Portugalii od gazu zimnego sprowadzanego z Nigerii. Udział tego afrykańskiego państwa w imporcie surowca sięga już 55 proc.
12.09.2022

DCT Gdańsk po raz drugi z prestiżową nagrodą TSL Award

Nagroda TSL Award przyznawana przez dziennik Rzeczpospolita za osiągnięcia czołowych firm z branży logistycznej. Po raz drugi laur powędrował do DCT Gdańsk, największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim.
05.09.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”) [Część 2]

https://www.gospodarkamorska.pl/konosament-specjalne-klauzule-ladunkowe-disclaimers-czesc-1-65311
01.09.2022

Hapag-Lloyd – 150 statków do modernizacji. Szansa dla polskich stoczni

Niemiecki armator kontenerowy Hapag-Lloyd rozpoczął kompleksową modernizację floty w celu poprawy efektywności energetycznej 150 eksploatowanych obecnie statków. Na realizowany przez 5 lat program przeznaczone zostaną miliony euro.
28.08.2022

Portugalia. Rekordowa wartość inwestycji w magazyny logistyczne – 563 mln euro

Rekordowe środki zostały w Portugalii w 2022 r. zainwestowane w zakup magazynów logistycznych. Łączna wartość tych inwestycji to 563 mln euro - wynika z szacunków konsultingowej spółki CBRE przytaczanych przez lizbońskie media.
24.08.2022

Singapur i Rotterdam utworzą "najdłuższy na świecie" zielony cyfrowy korytarz żeglugowy

Władze dwóch największych portów na świecie - w Singapurze i Rotterdamie, nawiązały współpracę w celu uruchomienia - według nich najdłuższego na świecie zielonego cyfrowego korytarza dla żeglugi.
15.08.2022

Gdynia Sailing Days za nami

Trwająca 17 dni 23. edycja Gdynia Sailing Days – jednych z najważniejszych regat w basenie Morza Bałtyckiego – dobiegła w niedzielę końca. Na starcie stanęło ponad 600 zawodników, którzy wzięli udział w 20 żeglarskich wydarzeniach. Do tego doszły imprezy towarzyszące, jak chociażby Polboat Yachting Festival, na plaży w Gdyni Śródmieściu działała strefa KINDER Joy of moving.
24.07.2022

Najbardziej radosne regaty w Polsce zakończone

„Nadzieja Żeglarstwa – Gdynia Sailing Days” – okazały puchar z takim napisem trafił do Piotra Malitowskiego (Garland Gliwice), który okazał się najlepszy w regatach KINDER Joy of moving Pucharze Trenerów w klasie Optimist. Na drugiej pozycji uplasowała się najlepsza z dziewcząt Maja Janus (UKŻ OPTI CWM Gdynia). W zawodach, które odbyły się w ramach 23. edycji Gdynia Sailing Day rywalizowało 161 żeglarzy do 13 lat z 28 klubów.
24.07.2022

Bieg po terminalu GCT 2022. Na starcie 730 osób, zebrali 39 tys. zł dla dzieci z Ukrainy [WIDEO]

W drugiej odsłonie ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia 2022, czyli biegu po terminalu kontenerowym GCT udział wzięło udział łącznie 730 osób (240 na dystansie 1 mili, 490 na dystansie 5 km). Wśród nich byli zarówno przedstawicieli branży morskiej, transportowej, jak i mieszkańców chętnych obejrzeć niedostępny na co dzień teren od wewnątrz.
20.07.2022

Tajemnicze zaginięcie kapitana kontenerowca w Hiszpanii

Załoga kontenerowca Algeciras Express zgłosiła w trakcie rejsu, że nie może odnaleźć swojego kapitana. Statek przeszukano, ale dowódcy jednostki nie odnaleziono.
13.07.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”). Część 1

W naszym opracowaniu Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych dokonaliśmy pogłębionej analizy pierwszej, niezwykle istotnej, funkcji konosamentu – dokumentacyjnego potwierdzenia przez przewoźnika przyjęcia do przewozu określonego (w kategoriach znaków głównych, ilości i stanu zewnętrznego) ładunku.
13.07.2022

Czarter na czas – Inter-Club Agreement

Kl. 8 NYPE 93 form przewiduje w szczególności, iż „The Master shall perform the voyages with due dispatch and shall render all customary assistance with the Vessel’s crew. The Master (…) (although appointed by the Owners) shall be under the orders and directions of the Charters as regards employment and agency and The Charters shall perform all cargo handling, including but not limited to loading, stowing, trimming, lashing, securing, dunnaging, unleashing, discharging and tallying at their risk and expense, under the supervision
24.06.2022

Umowa o budowę statku – „ship design”

Zgodnie z Sec. 1 (a), ,,BIMCO NEW BUILDCON form’’ – „The Builder shall design, construct (…) sell and deliver the vessel to the Buyer”. Podobny zapis znajduje się w ,,Norwegian 2000 form” (w preambule) oraz w tzw. ,,SHANGHAI form” – ,,CMAC standard new building contract” (również w preambule). Ale już, i to jest zadziwiające, w dwóch bardzo powszechnie stosowanych formularzach, to jest SAJ form i AWES form, nie ma żadnego wyraźnego postanowienia, które by określało, która ze stron umowy – stocznia („Builder”/,,Seller”) czy armat
15.06.2022

ONE Terminal RUN w GCT 2022. Nowością strefa dla dzieci, trwają zapisy na ostatnie miejsca

Zbliża się druga edycja - prawdopodobnie jedynego na świecie - biegu po terminalu kontenerowym, czyli ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. Organizatorzy zachęcają do zapisów, bowiem zostały już ostatnie wejściówki.
09.06.2022

[WIDEO] Cztery dni dryfowali na tratwie ze styropianu

Czterej członkowie załogi indonezyjskiego statku przez cztery dni dryfowali na prowizorycznej tratwie zrobionej ze styropianowych pojemników na żywność.
03.06.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”)

W naszym opracowaniu Czarter na czas - zakończenie czarteru (redelivery range), rozważaliśmy charakter, zakres odpowiedzialności oraz relacje pomiędzy armatorem a czarterującym, dotyczące finalnego etapu realizacji umowy czarteru na czas.
27.05.2022

Międzynarodowy Dzień Kobiet w Branży Morskiej. Po co nam to święto?

18 maja IMO ustanowiła Międzynarodowym Dniem Kobiet w Branży Morskiej. W tym roku obchodzimy go po raz pierwszy. Jak wygląda sytuacja kobiet pracujących na morzu i w portach i czy ich pozycję należy wzmacniać?
18.05.2022

Czarter na podróż – załadunek na statek

Z trzech zespołów odpowiedzialności czarterującego związanych z ładunkiem zapewnienie, aby ładunek odpowiadał parametrom ilościowym i jakościowym przewidzianym umową frachtową oraz aby został dostarczony do miejsca załadunku w uzgodnionym czasie leży wyłącznie po stronie czarterującego. Trzecia część szeroko pojętego procesu załadunku, czyli załadowanie danego towaru na statek, jego odpowiedniego rozmieszczenie i zabezpieczenie (zasztauowanie) są, z oczywistych względów, wspólną operacją i współdziałaniem czarterującego (frachtuj
18.05.2022

Umowa frachtowa – sankcje USA nałożone na podmioty rosyjskie

Angielski Sąd Gospodarczy (English Commercial Court (HC)) wydał w dniu 03.03.2022 bardzo ciekawe orzeczenie w sprawie ”MUR Shipping BV v RTI Ltd.” [2022] EWHC 467 (Comm). Orzeczenie Sędziego Jacobsa dotyczyło bardzo aktualnych kwestii związanych z sankcjami USA nałożonymi na podmioty rosyjskie w związku z agresją Rosji na Ukrainę.
09.05.2022

Umowa o budowę statku - list intencyjny („letter of intent”)

Proces negocjacji umowy o budowę statku, to długi i skomplikowany zespół działań, ustaleń, przygotowań o charakterze prawnym, technicznym, finansowym i organizacyjnym. Ponadto, ze strony stoczni, niezbędnym jest przewidzenie możliwości ulokowania budowy i jej zharmonizowania z innym aktualnie prowadzonymi i planowanymi projektami (w szczególności, tzw. „building slot” – doku stoczniowego, w którym statek będzie budowany i zwodowany, itp.).
01.05.2022

Konosament imienny – straight bill of lading

W tradycyjnym ujęciu common law, konosamentami sensu stricte (tj. papierami wartościowymi – „negotiable document of title”) jest tylko konosament na zlecenie („order B/L”) oraz konosament na okaziciela („bearer B/L”).
20.04.2022

Portal Defence Express: na krążowniku Moskwa mogą być głowice nuklearne

Na uszkodzonym rosyjskim krążowniku rakietowym Moskwa, który według Ukrainy został trafiony przez ukraińskie rakiety, mogą znajdować się głowice nuklearne – poinformował w czwartek portal wojskowy Defence Express, powołując się na konstruktorów i oficerów marynarki.
14.04.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range)

Jest niemal zasadą, iż umowy czarterowe zawierają postanowienie określające port lub zespół portów, w którym statek winien być zwrócony (redelivery) przez czarterującego do armatora, ze zwyczajową przy tego typu postanowieniach formułą czarterową „in like good order and condition, ordinary wear and tear excepted” [NYPE 93, Kl. 10, linie 130 do 136; SHELTIME 4, Kl. 16, linie 308-310; BALTIME 1939; Kl. 7, linie 93-100].
11.04.2022

BP dołącza do Światowego Centrum Dekarbonizacji Morskiej

BP dołączyło do Światowego Centrum Dekarbonizacji Morskiej (Global Centre for Maritime Decarbonisation, GCMD) jako partner strategiczny. Wstąpienie do organizacji zostało przypieczętowane uroczystym podpisaniem umowy w Singapurze.
07.04.2022

ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia 2022. Zapisz się na bieg po terminalu

Przed nami druga edycja jedynego (prawdopodobnie) na świecie biegu po terminalu kontenerowym.
31.03.2022

Umowa o budowę statku – rozliczenie "liquidated damages"

Co do zasady, większość umów o budowę statków (w tym podstawowe formularze typu „SAJ form”, „NEWBUILDCON form” itp.), przewidują, iż naliczone kary umowne („liquidated damages”), winny być rozliczone, czy to w formie potrącenia wzajemnych należności Stoczni („Seller”) i armatora („Buyer”) lub w formie odrębnej płatności gotówkowej płaconej przez Stocznię na rzecz armatora (w kwocie odpowiadającej wysokości naliczonych kar umownych). Systemowo, przyjmuje się, iż czasem, w którym takie rozliczenie winno nastąpić, jest data zakończe
23.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”) [Część 2]

W naszym opracowaniu Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część 1 rozpoczęliśmy analizę prawną, niezwykle istotnego, początkowego etapu realizacji umowy czarteru na czas (time charterparty) – przekazanie statku („delivery”) przez armatora do czarterującego. Rozważaliśmy, w szczególności, charakter prawny samego obowiązku przekazania i skutki naruszenia tego obowiązku przez armatora. W tym kontekście wyodrębniliśmy niezawinione opóźnienie od zawinionej zwłoki w przekazaniu statku.
05.03.2022

Przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w 2021 roku

Port Hamburg informuje o wzroście przeładunków masowych, drobnicowych i kontenerów, rekordowym poziomie przewozów towarowych koleją oraz udanym przeniesieniu transportu drogowego na kolejowy.
01.03.2022

Maersk protestuje przeciw agresji Putina. Zawiesza wysyłki kontenerów do i z Rosji

W odpowiedzi na zachodnie sankcje przeciw Rosji, która zaatakowała Ukrainę, Maersk czasowo zawiesza wszystkie wysyłki kontenerów do i z Rosji - poinformowało we wtorek duńskie przedsiębiorstwo, światowy potentat żeglugi kontenerowej.
01.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część I

W umowach czarteru na czas standardowo znajduje się postanowienie określające czas i miejsce, w którym winno nastąpić wydanie statku (delivery) czarterującemu przez armatora. Nie wolno zignorować tego formalnego postanowienia umownego. Jak wyjaśnił to późniejszy Lord, sędzia Roskill w sprawie „Cheikh Boutros Selim El-Khoury v Ceylon Shipping Lines Ltd.” (The Madeleine) – „It is, of course axiomatic that in a time charter (…).
23.02.2022

Czarter na podróż – załadunek

Doktryna prawa angielskiego, w ślad za praktyką, przyjęła „trzystopniowy” podział operacji załadunku towaru na statek. Po pierwsze, odnosi się to do bezwzględnego obowiązku czarterującego (frachtującego) dostarczenia, w ramach podjętego zobowiązania czarterowego, odpowiedniego (co do rodzaju i ilości) ładunku. Po drugie, na czarterującym spoczywa obowiązek zapewnienia aby uzgodniony umową ładunek, znalazł się we właściwym miejscu i czasie w celu załadowania go na statek.
14.02.2022

Ellerman ponownie wypływa na szerokie wody. Biznes nie tylko sentymentalny

Uniserve, firma spedycyjna z Wielkiej Brytanii, która w zeszłym roku wyczarterowała kilka statków, powołała dedykowaną spółkę zależną Ellerman City Liners. Jest się od kogo uczyć morskiego rzemiosła.
05.02.2022

Helsinki Shipyard buduje dla Rosjan lodołamacz zasilany LNG

Fińska firma stoczniowa Helsinki Shipyard buduje nowy lodołamacz zasilany LNG dla rosyjskiej firmy wydobywczej Nornickel.
29.01.2022

Japoński kontenerowiec pogubił kontenery na Atlantyku

One Network Express podało, że jeden z zarejestrowanych w Japonii statków linii zgubił kontenery podczas rejsu. Na jednostce Madrid Bridge doszło do zawalenia się stosu kontenerów podczas przeprawy przez Atlantyk.
13.01.2022

Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore

W dniu 21 czerwca 2021 r. oraz niespełna cztery miesiące później, bo dnia 20 października 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dwie interpretacje indywidualne (nr 0115-KDIT2.4011.255.2021.2.HD oraz nr 0115-KDIT2.4011.538.2021.1.DS) przepisów prawa podatkowego, które niewątpliwie są interpretacjami przełomowymi dla polskich marynarzy wykonujących pracę na pokładzie statków morskich z sektora offshore.
12.01.2022

Konosament – ogólna charakterystyka w systemie prawa angielskiego

Konosament („bill of lading” B/L, określony również historycznie jako „bill of loading”) ukształtowany został w wyniku rozwoju, charakterystycznego dla całego systemu common law, zasadniczo i systemowo różniącego się od kontynentalnego systemu cywilistycznego.
07.01.2022

Umowa o budowę statku – "liquidated damages" [Część 3]

Kwestia „kar umownych” w umowach o budowę statku to jedno z kluczowych zagadnień kontraktowych. W niniejszej części kontynuujemy nasze rozważania oparte na angielskim systemie common law [zob. Część 1, Część 2].
27.12.2021

Drugie dno w kontenerach. Globalni przewoźnicy manipulują łańcuchami dostaw w USA

Rząd Stanów Zjednoczonych reaguje zdecydowanie Dwóch członków gabinetu administracji Bidena, sekretarz transportu Pete Buttigieg i sekretarz rolnictwa Tom Vilsack, napisali list mobilizujący poprawę logistyki amerykańskich produktów rolniczych. Pismo skierowano do wiodących oceanicznych przewoźników kontenerów.
25.12.2021

Katastrofa statku na Madagaskarze - liczba ofiar wzrosła do 64

Madagaskarska agencja morska podała w środę, że liczba ofiar śmiertelnych katastrofy transportowca Francia wzrosła do 64 osób - przekazała agencja Reutera. 24 pasażerów statku jest wciąż poszukiwanych. 50 osób uratowano.
22.12.2021

Czerwona Planeta coraz lepiej poznana. Sonda odkryła mnóstwo wody pod marsjańskim kanionem

Próbnik ExoMars wykrył duże ilości wody pod powierzchnią Marsa, w systemie kanionów Valles Marineris. Bogaty w H2O obszar ma powierzchnię Holandii.
17.12.2021

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.