Fińska firma stoczniowa Helsinki Shipyard buduje nowy lodołamacz zasilany LNG dla rosyjskiej firmy wydobywczej Nornickel.
Stocznia Helsinki Shipyard zakończyła pomyślnie realizację kontraktów na zakup głównego wyposażenia zamówionego w zeszłym roku lodołamacza, który będzie użytkował koncern rosyjski. Umowy obejmują również próby modelowe na lodzie i na otwartych wodach.
Lodołamacz będzie wykorzystywany w basenie rzeki Jenisej, Zatoce Jenisejskiej i na Morzu Karskim. Ma on zapewnić dostęp do portu w Dudince zarówno dla floty Nornickel, jak i jej partnerów.
Nowy lodołamacz będzie posiadał zintegrowany dwupaliwowy silnik spalinowo-elektryczny, który może wykorzystywać jako paliwo zarówno LNG, jak i olej napędowy o niskiej zawartości siarki. Statek będzie nosił oznaczenie klasy Icebreaker 8 Rosyjskiego Rejestru Morskiego (RMRS). Będzie w stanie łamać ośnieżony lód o grubości dwóch metrów. Statek będzie również wyposażony w urządzenia do transportu ładunków i wspierania operacji śmigłowcowych.
Zadaniem lodołamacza będzie udrożnienie kanału w rzece Jenisej dla Nornickel Arctic Expresses (Arc7) oraz holowanie dodatkowo zatrudnionej floty statków towarowych klasy Arc5 o nośności do 20 000 ton. Portem macierzystym lodołamacza będzie Murmańsk.
Koncept nowego lodołamacza zasilanego LNG opracowała fińska spółka Aker Arctic Technology. Prace projektowe przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. W terminie są również realizowane zamówienia m.in. na zakup głównego wyposażenia maszynowego i napędowego. Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku. Stocznia przekaże jednostkę do użytku na sezon zimowy w 2025 roku.
Jak podkreślił Sergey Dubovitskiy, wiceprezes Nornickel, przekazanie lodołamacza do końca 2024 roku jest niezwykle istotne dla spółki, ponieważ zapewnia dodatkowe zdolności transportowe potrzebne do realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych, w tym planów rewitalizacji Norylska. Podkreślił, że zastosowanie napędu na LNG wpisuje się w trendy dekarbonizacji żeglugi i będzie pierwszym tego typu lodołamaczem, który będzie wykorzystywany na Północnej Drodze Morskiej. Ponadto, nowy statek będzie największym i najpotężniejszym lodołamaczem spalinowo-elektrycznym, jaki kiedykolwiek zbudowano w Finlandii.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej