• <
Famor_1100x200_2022

Helsinki Shipyard buduje dla Rosjan lodołamacz zasilany LNG

29.01.2022 16:50
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Helsinki Shipyard buduje dla Rosjan lodołamacz zasilany LNG

Partnerzy portalu

Helsinki Shipyard buduje dla Rosjan lodołamacz zasilany LNG - GospodarkaMorska.pl
Fot. Helsinki Shipyard

Fińska firma stoczniowa Helsinki Shipyard buduje nowy lodołamacz zasilany LNG dla rosyjskiej firmy wydobywczej Nornickel.

Stocznia Helsinki Shipyard zakończyła pomyślnie realizację kontraktów na zakup głównego wyposażenia zamówionego w zeszłym roku lodołamacza, który będzie użytkował koncern rosyjski. Umowy obejmują również próby modelowe na lodzie i na otwartych wodach.

Lodołamacz będzie wykorzystywany w basenie rzeki Jenisej, Zatoce Jenisejskiej i na Morzu Karskim. Ma on zapewnić dostęp do portu w Dudince zarówno dla floty Nornickel, jak i jej partnerów.

Nowy lodołamacz będzie posiadał zintegrowany dwupaliwowy silnik spalinowo-elektryczny, który może wykorzystywać jako paliwo zarówno LNG, jak i olej napędowy o niskiej zawartości siarki. Statek będzie nosił oznaczenie klasy Icebreaker 8 Rosyjskiego Rejestru Morskiego (RMRS). Będzie w stanie łamać ośnieżony lód o grubości dwóch metrów. Statek będzie również wyposażony w urządzenia do transportu ładunków i wspierania operacji śmigłowcowych.

Zadaniem lodołamacza będzie udrożnienie kanału w rzece Jenisej dla Nornickel Arctic Expresses (Arc7) oraz holowanie dodatkowo zatrudnionej floty statków towarowych klasy Arc5 o nośności do 20 000 ton. Portem macierzystym lodołamacza będzie Murmańsk.

Koncept nowego lodołamacza zasilanego LNG opracowała fińska spółka Aker Arctic Technology. Prace projektowe przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. W terminie są również realizowane zamówienia m.in. na zakup głównego wyposażenia maszynowego i napędowego. Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku. Stocznia przekaże jednostkę do użytku na sezon zimowy w 2025 roku.

Jak podkreślił Sergey Dubovitskiy, wiceprezes Nornickel, przekazanie lodołamacza do końca 2024 roku jest niezwykle istotne dla spółki, ponieważ zapewnia dodatkowe zdolności transportowe potrzebne do realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych, w tym planów rewitalizacji Norylska. Podkreślił, że zastosowanie napędu na LNG wpisuje się w trendy dekarbonizacji żeglugi i będzie pierwszym tego typu lodołamaczem, który będzie wykorzystywany na Północnej Drodze Morskiej. Ponadto, nowy statek będzie największym i najpotężniejszym lodołamaczem spalinowo-elektrycznym, jaki kiedykolwiek zbudowano w Finlandii.


Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34975,00 $ tona 1,82% 16 maj
 Cynk 3583,00 $ tona 2,40% 16 maj
 Aluminium 2790,00 $ tona 2,50% 16 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.