Fińska firma stoczniowa Helsinki Shipyard buduje nowy lodołamacz zasilany LNG dla rosyjskiej firmy wydobywczej Nornickel.
Stocznia Helsinki Shipyard zakończyła pomyślnie realizację kontraktów na zakup głównego wyposażenia zamówionego w zeszłym roku lodołamacza, który będzie użytkował koncern rosyjski. Umowy obejmują również próby modelowe na lodzie i na otwartych wodach.
Lodołamacz będzie wykorzystywany w basenie rzeki Jenisej, Zatoce Jenisejskiej i na Morzu Karskim. Ma on zapewnić dostęp do portu w Dudince zarówno dla floty Nornickel, jak i jej partnerów.
Nowy lodołamacz będzie posiadał zintegrowany dwupaliwowy silnik spalinowo-elektryczny, który może wykorzystywać jako paliwo zarówno LNG, jak i olej napędowy o niskiej zawartości siarki. Statek będzie nosił oznaczenie klasy Icebreaker 8 Rosyjskiego Rejestru Morskiego (RMRS). Będzie w stanie łamać ośnieżony lód o grubości dwóch metrów. Statek będzie również wyposażony w urządzenia do transportu ładunków i wspierania operacji śmigłowcowych.
Zadaniem lodołamacza będzie udrożnienie kanału w rzece Jenisej dla Nornickel Arctic Expresses (Arc7) oraz holowanie dodatkowo zatrudnionej floty statków towarowych klasy Arc5 o nośności do 20 000 ton. Portem macierzystym lodołamacza będzie Murmańsk.
Koncept nowego lodołamacza zasilanego LNG opracowała fińska spółka Aker Arctic Technology. Prace projektowe przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. W terminie są również realizowane zamówienia m.in. na zakup głównego wyposażenia maszynowego i napędowego. Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku. Stocznia przekaże jednostkę do użytku na sezon zimowy w 2025 roku.
Jak podkreślił Sergey Dubovitskiy, wiceprezes Nornickel, przekazanie lodołamacza do końca 2024 roku jest niezwykle istotne dla spółki, ponieważ zapewnia dodatkowe zdolności transportowe potrzebne do realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych, w tym planów rewitalizacji Norylska. Podkreślił, że zastosowanie napędu na LNG wpisuje się w trendy dekarbonizacji żeglugi i będzie pierwszym tego typu lodołamaczem, który będzie wykorzystywany na Północnej Drodze Morskiej. Ponadto, nowy statek będzie największym i najpotężniejszym lodołamaczem spalinowo-elektrycznym, jaki kiedykolwiek zbudowano w Finlandii.
Cadeler zleca budowę kolejnego jack-upa klasy F
W Chinach zwodowano statek instalacyjny dla offshore wind o nośności 2 tys. ton
ABB dostarczy polskim promom Azipody. Czym są i jak działają?
Japonia. Odnaleziono wrak zatopionej łodzi wycieczkowej
Rosja kontynuuje swój arktyczny projekt naftowy
Statek Chipolbroku już ochrzczony. To M/V Pilecki
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34975,00 $ | tona | 1,82% | 16 maj |
Cynk | 3583,00 $ | tona | 2,40% | 16 maj |
Aluminium | 2790,00 $ | tona | 2,50% | 16 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |