• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Drugie dno w kontenerach. Globalni przewoźnicy manipulują łańcuchami dostaw w USA

25.12.2021 23:32 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Drugie dno w kontenerach. Globalni przewoźnicy manipulują łańcuchami dostaw w USA

Partnerzy portalu

Drugie dno w kontenerach. Globalni przewoźnicy manipulują łańcuchami dostaw w USA - GospodarkaMorska.pl
Fot. Timelab Pro/Unsplash

Rząd Stanów Zjednoczonych reaguje zdecydowanie Dwóch członków gabinetu administracji Bidena, sekretarz transportu Pete Buttigieg i sekretarz rolnictwa Tom Vilsack, napisali list mobilizujący poprawę logistyki amerykańskich produktów rolniczych. Pismo skierowano do wiodących oceanicznych przewoźników kontenerów.

Departamenty transportu i rolnictwa Stanów Zjednoczonych napisały do wszystkich głównych operatorów żeglugi kontenerowej obsługujących porty zachodniego wybrzeża USA i wzywają firmy do poprawy usług obsługujących dystrybucję amerykańskich produktów rolniczych.

List ministrów

Wspólny list amerykańskiego sekretarza transportu Pete'a Buttigiega i sekretarza rolnictwa Toma Vilsacka przytacza szereg skarg ze strony stowarzyszeń producentów i dystrybutorów towarów rolnych. Również firmy transportowe, agencyjne i spedycyjne skarżą się, że armatorzy  nie wykorzystują dostępnej przepustowości portów.

Przedstawiciele rządu wzywają operatorów kontenerowców, aby pomogli złagodzić zakłócenia w dostawach towarów rolnych z USA i zniwelować zakłócenia łańcucha dostaw spowodowane pandemią COVID-19 poprzez przywrócenie równego traktowania importu i eksportu oraz poprawę usług.

Autorzy listu podkreślają stanowczo, że „słaba obsługa i odmowa obsługi klientów, gdy puste kontenery są wyraźnie dostępne, są to niedopuszczalne praktyki i jeśli [problemy w operaowniu kontenerami – MG] nie zostaną szybko rozwiązane, mogą wymagać dalszego zbadania i podjęcia działań przez Federalną Komisję Morską (FMC - Federal Maritime Commission)”.

Komisarz Dye wyeliminuje bałagan

Monit sekretarza transportu Pete'a Buttigiega i sekretarza rolnictwa Toma Vilsacka ma pełne podstawy we wcześniejszych ustaleniach i działaniach FMC. Problemy zgłaszano już kilka miesięcy wcześniej. Dlatego Komisarz FMC  Rebecca F. Dye uruchomiła sześć zespołów ds. wdrożenia innowacji w łańcuchu dostaw w celu określenia potrzeb i wprowadzenia ulepszeń w procesach logistycznych, a szczególnie  dostawy kontenerów do terminali morskich.

Taką decyzję podjęto w połowie listopada na posiedzeniu Federalnej Komisji Morskiej. Podstawą podjęcia działań interwencyjnych rządu były  informacje na temat zakłóceń na rynku usług żeglugi kontenerowej  oraz aktualnym stanie rwącego się łańcucha dostaw na szlakach połączeń oceanicznych. Krytycznie oceniono zachowanie linii żeglugowych.

Komisarz Dye zwołała  zespoły powołane  w marcu 2020 r. Wówczas Komisja przegłosowała Fact Finding 29, wyznaczając Dye na stanowisko urzędnika ds. identyfikowania rozwiązań operacyjnych w związku z zakłóceniami w dostarczaniu ładunków związanych z pandemią COVID-19. Wtedy chodziło o to, by firmy transportowe miały zapewnione z portów ładunki powrotne.

Dziś chodzi przede wszystkim o planowanie i organizację dostaw kontenerów, a szczególnie o zapewnienie pewności w realizacji zapowiedzianych  dostaw i przewidywalności dostępu kontenera pełnego lub pustego w terminalu, lub na placu składowym. 

Rządowe zespoły zdyscyplinują operatorów

Działania podjęto jako odpowiedź  „na skargi eksporterów dotyczące niewiarygodnego terminu dostarczenia ładunku do terminalu” – podkreśla się w listopadowym  komunikacie Federalnej Komisji Morskiej i wyznacza główne cele: „zespoły skoncentrują swoje wysiłki na poprawie warunków w portach Los Angeles i Long Beach oraz w Nowym Jorku i New Jersey. W ich skład wejdą dyrektorzy z każdego przewoźnika oceanicznego działającego w aliansie oraz z obsługujących ich operatorów terminali morskich.

Pierwsze spotkania Zespołów odbyły się 1 grudnia. „Osiągnięcie „double moves”  dla kierowców ciężarówek poprawiłoby produktywność kierowców ciężarówek i usunęłoby ciągłe źródło konfliktów związanych ze zwrotem kontenerów, a także rozwiązałoby problemy z systemami umawiania spotkań i brakami podwozi. Zamieszanie związane z najwcześniejszymi datami zwrotu jest kolosalnym problemem dla amerykańskich eksporterów. Ta reforma usunąć ma stały problem amerykańskich eksporterów rolnych związany z opłatami za przestoje i zatrzymanie, które nie są zgodne z naszą zasadą interpretacyjną – stwierdziła komisarz Dye w komunikacie Federal Maritime Commission.

Nieuczciwe praktyki

Sytuacja jest alarmująca, bowiem według amerykańskich sekretarzy „przewoźnicy oceaniczni udostępnili mniej kontenerów na amerykańskie towary rolne, wielokrotnie zmieniali daty zwrotu i pobierali nieuczciwe opłaty” i podają:  „Przykładem słabej obsługi i odmowy obsługi klientów jest zawieszanie przez wielu przewoźników oceanicznych obsługi portu w Oakland”.

Stwierdza się wprost, że  „Port of Oakland, Port of Portland i inne porty na Zachodnim Wybrzeżu mają nadmierną przepustowość”  i mogą przyczynić się do złagodzenia zatorów w łańcuchach dostaw.

–  Jednak zawieszenie usług przez przewoźników oceanicznych w porcie Oakland na początku tego roku zmusiło eksporterów rolnych do transportu swoich zbiorów do i tak już mocno zatłoczonych portów Los Angeles i Long Beach” – piszą Pete Buttigieg, Sekretarz Transportu i Tom Vilsack, Sekretarz Rolnictwa w liście do prezesów amerykańskich przedstawicielstw największych operatorów kontenerowych.

– Słaba obsługa i odmowa obsługi klientów, gdy puste kontenery są wyraźnie dostępne, są nie do przyjęcia i, jeśli nie zostaną szybko rozwiązane, mogą wymagać dalszego zbadania i podjęcia działań przez Federalną Komisję Morską – zaznaczają  sekretarze transportu i rolnictwa.

Adresaci pod presją

List został wysłany do konkretnych osób. M.in. Eda Aldridge'a, prezesa CMA CGM America LLC oraz Tenny Hsieh’a, prezesa Wan Hai Lines America, Feng Bo, prezesa COSCO Ameryka Północna oraz Kee Hoon Park’a, dyrektora generalnego SM Line. Otrzymali go również: Benjamin Tsai, prezes Evergreen Shipping Agency; Uffe Ostergaard, prezes Hapag-Lloyd AG Ameryka Północna; Jeremy Nixon, prezes Ocean Network Express; George Goldman, prezes Zim American Integrated Shipping Services; Paul Devine, prezes OOCL (USA) Inc.; Doug Morgante, wiceprezes Maersk Inc.; Fabio Santucci, prezes i dyrektor generalny MSC Mediterranean Shipping Company USA; Cheng-Mount Cheng, prezes i dyrektor generalny Yang Ming Marine Transport Company.

Sprawa jest więc poważna, a autorzy listu i komisarz Dye wyraźnie wskazują na wykorzystywanie przez operatorów oceanicznych pozycji oligopolistycznej. Na tym przykładzie widać jak przedstawiciele wszystkich zainteresowanych resortów rządu Stanów Zjednoczonych podjęli się zdecydowanej obrony interesów producentów rolnych i uczestników łańcuchów logistycznych. Łącznie z powołaniem organizacji, w których istotną rolę odgrywają przedstawiciele administracji.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.