• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

DP World stworzy port kontenerowy w Demokratycznej Republice Konga

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski DP World stworzy port kontenerowy w Demokratycznej Republice Konga

Partnerzy portalu

DP World stworzy port kontenerowy w Demokratycznej Republice Konga - GospodarkaMorska.pl
Fot. DP World

Afryka staje się coraz ciekawszym i perspektywicznym rynkiem dla sektora morskiego. Jednym z nowych graczy chce być Demokratyczna Republika Konga. Właśnie ogłoszono, że tamtejszy rząd podpisał umowę z DP World na stworzenie pełnoprawnego terminala kontenerowego w Banana.

Demokratyczna Republika Konga pieczołowicie pracuje nad zaistnieniem w sektorze morskim. Choć kraj ma bardzo ograniczony dostęp do Atlantyku (długość wybrzeża to 37 kilometrów), liczy bardzo na morski transport, który pozwoli mu na zwiększenie eksportu jego produktów. W dobie ograniczonej powierzchni na kontenerowcach DRK zaczęło być omijane przez największe linie żeglugowe, dlatego miejscowy rząd i sektor prywatny postanowiły wziąć sprawy we własne ręce. Na początku grudnia delegacja z Demokratycznej Republiki Konga wizytowała polskie stocznie Crist i Remontowa, gdzie rozmawiała o potencjalnym zamówieniu sześciu statków – czterech feederów i dwóch większych kontenerowców.

Jednocześnie rząd DRK prowadził rozmowy na temat rozwinięcia portu Banana. Demokratyczna Republika Kongo dysponuje trzema portami morskimi, z których najważniejszy mieści się w Matadi. Jest to jednak port rzeczny umiejscowiony na lewym brzegu rzeki Kongo, około 130 km od jej ujścia do Atlantyku. Do portu mogą wpłynąć statki o zanurzeniu do 8 metrów i do około 150 metrów długości. Terminal kontenerowy dla statków o podobnych parametrach znajduje się także w porcie rzecznym Boma, ok. 100 km od ujścia do oceanu, jednakże nie jest wyposażony w odpowiednią infrastrukturę przeładunkową, podobnie jak płytki port Banana, znajdujący się przy samym ujściu rzeki Kongo. Sytuacja ma się jednak zmienić.

DP World, jedna z najprężniejszych światowych firm logistycznych z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, podpisała z rządem DRK umowę na rozwinięcie portu w Banana. W ten sposób powstanie pierwszy głębokowodny port morski w kraju. Pierwsze prace mają się rozpocząć w ciągu roku.

Przedstawiciele DRK liczą, że rozwinięcie Portu Banana pozwoli na zwiększenie przychodów z handlu dla kraju, przez umożliwienie obsługi większych statków na trasach do Europy i Azji. Port będzie potrzebny w perspektywie potencjalnego pozyskania jednostek, o których przedstawiciele DRK rozmawiali w Polsce.

– Ten port pozwoli przekształcić DRK w węzeł handlowy dla regionu. W szczególności zyska na tym Kongo Środkowe, prowincja, która posiada już port, przez utworzenie nowych miejsc pracy i wygenerowanie ekonomicznych benefitów i wzrostu dla naszego kraju – powiedział prezydent DRK Felix-Antoine Tshisekedi.

W pierwszej kolejności DP World skupi się na stworzeniu 600-metrowego nabrzeża o głębokości 18 metrów, które będzie mogło obsługiwać największe obecnie eksploatowane jednostki. Zdolność przeładunkowa portu ma wynosić około 450 tys. TEU rocznie. Port będzie także posiadał 30-hektarowy plac do składowania kontenerów.

W listopadzie DP World ogłosiło także podpisanie szeregu umów z funduszem majątkowym Indonezji, dzięki którym operator będzie rozwijał porty morskie także w tym kraju.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.