• <
nauta_2024

Delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo wizytuje Crist S.A. [WIDEO, ZDJĘCIA]

jm

15.12.2021 23:50
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo wizytuje Crist S.A. [WIDEO, ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo wizytuje Crist S.A. [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

We czwartek 9 grudnia br. do stoczni Crist S.A. przyjechała delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo. Goście z Afryki chcieli poznać możliwości gdyńskiej stoczni w związku z planowanymi w swoim kraju inwestycjami, takimi jak np. transport morski.


W ponad dwudziestoosobowej grupie, która wizytowała gdyński Crist, znaleźli się zarówno reprezentanci sektora rządowego, jak i prywatnego, zainteresowani potencjalną współpracą ze Stocznią. W kontaktach między polskim przemysłem a biznesem z DRK pośredniczy firma Grain Power, która jest zaangażowana w program Agropol, mający wspomagać wspólne programy gospodarcze w dziedzinie rolnictwa. W pierwszej kolejności goście wysłuchali prezentacji dotyczącej osiągnięć i możliwości stoczni.

DRK chce samodzielnie eksportować morzem

– Zaprosiliśmy konkretną grupę gości z Republiki Demokratycznej Kongo, która jest bezpośrednio związana z branżą morską w swoim kraju. Chcemy nawiązać ścisłą współpracę, w zakresie budowy nowych jednostek i wymianę doświadczeń w tym zakresie. Chcemy rozszerzać swoją działalność na nowe rynki – powiedział Jacek Milewski, Członek Zarządu Dyrektor Finansowy Stoczni Crist S.A. – Nasi goście przyjechali do Crista ze względu na naszą renomę, z uwagi na to że jesteśmy dostrzegani na świecie, jak widać również w państwach afrykańskich.

– Rozmowy, które dzisiaj się odbyły, dotyczyły współpracy między polskim producentem statków Crist S.A. a firmą, która jest zainteresowana zakupem statków, które miałyby pływać na linii feederowej między DRK i portami feederowymi. Inwestor pochodzi z Kongo i Republiki Południowej Afryki, jest to firma Company Union Holdings i jej siostrzana spółka Company Union Development – tłumaczył Jarosław Kurgan, Dyrektor Zarządzający Grain Power.

W tej chwili Demokratyczna Republika Kongo praktycznie nie posiada własnych połączeń morskich z zewnętrznymi portami – jedynym funkcjonującym jest linia z Pointe-Noire w sąsiadującym Kongo. Kurgan tłumaczył, że projekt w pierwszej kolejności zakłada rozwinięcie połączeń z Cape Town, Durbanem, a w dalszej perspektywie z Lagos. Jest to jeden z kluczowych elementów mających wpłynąć na zwiększenie eksportu produktów DRK. W dalszej perspektywie planowane jest ustanowienie stałych linii do Europy, Singapuru i Dubaju. W tym celu DRK potrzebuje jednak statków, jako że kraj jest pomijany przez największe linie żeglugowe.

– Szukamy czterech feederów, które będą pływały między głównymi portami morskimi wschodniego i zachodniego wybrzeża Afryki, bezpośrednio do Kongo, oraz dwóch większych jednostek, z których jedna będzie obsługiwać trasę do Europy, a kolejna do Południowej Azji przez Dubaj – powiedział nam Theophile E. Badoana, Dyrektor Zarządzający Africa Union Development.

Goście z Republiki Demokratycznej Konga po prezentacji osiągnięć i możliwości Stoczni Crist w dziedzinie budowy wielofunkcyjnych i prototypowych jednostek mieli możliwość zwiedzenia terenów produkcyjnych stoczni, gdzie nieustannie trwają prace nad kilkunastoma projektami jednocześnie.

Jakość i terminowość bez kolonialnej historii

Jak mówili przedstawiciele delegacji z DRK, ich wizyta w Polsce spowodowana jest poszukiwaniami partnerów, którzy będą w stanie zapewnić zarówno jakość, jak i terminowość dostawy.

– African Union Holding poszukuje jakości i czasowej dostawy statków. Zrezygnowaliśmy z chińskich i koreańskich stoczni, które mają obecnie kolejki, i zwróciliśmy się do polskich producentów, u których możemy nabyć statki troszkę szybciej. W poszukiwaniu jakości przyjechaliśmy do stoczni Crist i Remontowa. Szczególnie Crist staje się w ostatnim czasie jednym z najznakomitszych producentów wyrafinowanych jednostek w Europie – tłumaczył Jarosław Kurgan z Grain Power. Wtórował mu Dyrektor Zarządzający African Union Holding, Theophile E. Badoana: – W Polsce mamy możliwość znaleźć dostawców, którzy zapewnią nie tylko szybkie wykonanie zlecenia i precyzję w kontekście technologicznym, ale także przystępność cenową. Jest jeszcze jeden aspekt. W biznesie cały czas się wiele uczymy. W Polsce nauczyliśmy się, że relacje międzyludzkie to przywilej. Mogliśmy pojechać do Korei, gdzie bylibyśmy po prostu kolejnym numerem, który przynosi pieniądze. W Polsce znaleźliśmy przyjaciół, którzy oferują nam wyższą jakość niż ta, którą mogliśmy znaleźć w Korei. Dlatego tu jesteśmy.

Według Badoany, Demokratyczna Republika Konga bardzo prężnie się rozwija. Dyrektor Zarządzający African Union Development mówił, że nieustannie tworzone są nowe relacje biznesowe z partnerami, którzy nie mają za sobą kolonialnej historii. – Możemy z nimi rozmawiać na równych zasadach. To jest relacja win-win. My wnosimy innowacyjne sposoby finansowania projektu, a wy transfer technologii i pojemność statków.

Crist jest obecnie jedną z najprężniej działających stoczni w Polsce. Na swoim koncie ma jednostki pływające i urządzenia hydrotechniczne dla największych armatorów. Jako jedyna stocznia na kontynencie ma w swoim portfolio także trzy specjalistyczne jednostki do stawiania i serwisowania morskich farm wiatrowych. Crist może się pochwalić także budową samo-podnośnego statku Zourite, służącego do budowy wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion, jak również budową zanurzalnego doku Marco Polo – jego zadaniem jest umiejscawianie na dnie morza tzw. „kesonów”, czyli żelbetonowych fundamentów, dzięki którym powierzchnia Księstwa Monako powiększy się o około 6 hektarów.

Demokratyczna Republika Kongo dysponuje trzema portami morskimi, z których najważniejszy mieści się w Matadi. Jest to jednak port rzeczny umiejscowiony na lewym brzegu rzeki Kongo, około 130 km od jej ujścia do Atlantyku. Do portu mogą wpłynąć statki o zanurzeniu do 8 metrów i do około 150 metrów długości. Terminal kontenerowy dla statków o podobnych parametrach znajduje się także w porcie rzecznym Boma, ok. 100 km od ujścia do oceanu, jednakże nie jest wyposażony w odpowiednią infrastrukturę przeładunkową, podobnie jak płytki port Banana, znajdujący się przy samym ujściu rzeki Kongo.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.