Duński operator promowy zawarł strategiczne porozumienie technologiczne i inwestycyjne z rodzimym przedsiębiorstwem WattsUp Power, produkującą koła zamachowe, służące do wytwarzania zielonej, zeroemisyjnej energii.
Według Molslinjena użycie tej
technologii, używanej m.in. przy budowie wiatraków, pozwoli
napędzać prom i przy tym obywając się od paliw kopalnych. Koło
zamachowe wedle tej technologii to kompozytowa obręcz, wspierana
przez części koła napędowego (piastę) i wał z zintegrowanym
generatorem. Tworzą one razem razem zespół wirnika, który
skutecznie przekształca energię elektryczną w mechaniczną zarówno
podczas ładowania koła zamachowego jak i rozładowywania, gdy
silnik przełącza się w tryb generatora, a energia wirnika go
napędza, również wytwarzając energię elektryczną, wprowadzaną
z powrotem do sieci. Jako że system koła zamachowego zawsze obraca
się w określonym kierunku, można go bezproblemowo przełączać
między oboma trybami.
- Jesteśmy w trakcie modernizacji części naszych tras promowych, które będą obsługiwane z użyciem zielonej energii. Dlatego budujemy nowe elektryczne promy, które będą kursować do Als i Samsø. Dzięki umowie z WattsUp Power będziemy mogli popychać zieloną transformację i odciągać przemysł transportowy od paliw kopalnych, zarówno w Danii, Skandynawii, Europie, jak i Ameryce Północnej. - stwierdził dyrektor zarządzający Molslinjen Carsten Jensen.
Idea instalacji kół zamachowych na promach pozostaje wciąż w teorii, a obie firmy dopiero wychodzą z fazy koncepcyjnej, celem sprawdzenia jej w praktyce. Próby nowej technologii mają rozpocząć się w USA. Jeśli zakończą się pomyślnie, nowe wyposażenie zostanie zainstalowane na statku Express 4, gdzie koła zamachowe będą produkować energię dla niektórych systemów jednostki.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza