• <

Wynik wyszukiwania - "orzeczenie" - Wiadomości

Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe?

Arbitraż w Londynie przyniósł niezwykle ciekawą i w zasadzie przełomową decyzję dotyczącą płatności za paliwo statkowe (bunkier) w ramach czarteru na czas [London Arbitration (28/22)]. Stwierdził on, iż w przypadku dostawy bunkru na statek znajdujący się w czarterze na czas, zarówno czarterujący jak i armator (właściciel rejestrowy statku/czarterujący bare-boat), będą solidarnie odpowiedzialni względem dostawcy paliwa za dokonanie płatności.
26.05.2024

Obserwowali porty? Oskarżeni o szpiegostwo na rzecz Rosji stanęli przed sądem

Przed Sądem Okręgowym w Lublinie ruszył w poniedziałek proces Maksyma L. i Uladzislaua P., których prokuratura oskarża o udział w zorganizowanej grupie przestępczej i szpiegostwo na rzecz Rosji. Członkowie grupy instalowali kamery przy trasach kolejowych, obserwowali lotniska i porty morskie.
20.05.2024

Sąd nie uchylił uchwały "połączeniowej" Lotosu z Orlenem - wyrok prawomocny

Sąd Apelacyjny w Łodzi podtrzymał orzeczenie sądu pierwszej instancji i nie stwierdził nieważności uchwały w sprawie połączenia z PKN Orlen z Grupą Lotos. Wyrok jest prawomocny. Uchylenia uchwały domagali się akcjonariusze byłej Grupy Lotos. Sąd pierwszej instancji oddalił powództwo w całości.
15.05.2024

Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje

Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.
07.05.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego

Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.
06.05.2024

Wielka Brytania rozpoczyna deportację migrantów przybyłych przez kanał La Manche

Przyjęta przez brytyjski parlament ustawa umożliwiająca deportację nielegalnych imigrantów do Rwandy uzyskała w czwartek formalną aprobatę króla Karola III, co oznacza jej wejście w życie. Rząd tymczasem poinformował, że ma już zarezerwowany termin na pierwszy lot i wytypowanych imigrantów.
26.04.2024

Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych

Nie budzi wątpliwości kontrola przez państwo czynności cywilnoprawnych dot. nieruchomości w ramach infrastruktury krytycznej - wynika z środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za konstytucyjny wymóg zgody ministra na przeniesienie użytkowania wieczystego w obrębie portu.
17.04.2024

Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "permissible delay" omówiliśmy kategorię zdarzeń i okoliczności, które zgodnie z danymi postanowieniami umownymi, umożliwiają stoczni („Builder”/,,Seller”) przesunięcie kontraktowego terminu dostawy statku („Delivery Date”) bez żadnych konsekwencji prawnych i finansowych z tego tytułu. Wyjaśniono też, w ślad za orzeczeniem w sprawie „Zhoushan Iinhaaiwan Shipyard Co. Ltd. v Golden Exquisite Inc” [2015], iż kategoria „permissible delay” składa się w istocie z dwóch podkategorii.
17.04.2024

Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]

Zgodnie z orzeczeniem „Hulthen v Stewart” [1903] A.C. 389 – ustalony „zamkniętą formułą czasową” laytime musi być określony w sposób jasny i jednoznaczny (zob. „Van Liewen v Hollis” [1920] A.C. 239). Czy przyjęta formuła ujęta jest określoną liczbą dni, czy godzin, czy też precyzyjnie ustaloną, na przykład, dobową czy godzinową ratą załadunkową („Alexander v Aktieselskabet Hansa” [1920]; „Van Nievelt v Forslind” [1925] 30 Com. Cas. 263) nie ma to różnicy prawnej. W obu przypadkach mówimy o „zamkniętej” formule ustalenia lay-time.
29.03.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część II

W części I Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część I rozpoczęliśmy omówienie orzeczenia Kanadyjskiego Sądu Federalnego w sprawie „Arc-En-Ciel Produce Inc. v BF Leticia (Ship) 2022 FC 843.
13.03.2024

Szczyt Australia-ASEAN: potępiamy działania zagrażające pokojowi na Morzu Południowochińskim

Przywódcy Australii i państw Azji Południowo-Wschodniej zakończyli w środę trzydniowy szczyt, wzywając do powściągliwości na spornym Morzu Południowochińskim i trwałego zawieszenia broni w Strefie Gazy.
06.03.2024

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”
26.02.2024

Czarter na czas – prawo do potrącenia należności z „hire”

W praktyce czarterowej, przy wysokiej złożoności faktycznej i prawnej relacji pomiędzy armatorem i czarterującym, kwestia sprawnego rozliczenia wzajemnych należności staje się często sprawą kluczową. Obok klasycznych „prostych” zasad wyjściowych – obowiązku, zgodnego z umową, zapłaty „hire” (opłaty czarterowej) przez czarterujących oraz prawa do zaprzestania realizacji tego obowiązku, czasowego (w okresie „off-hire”) i stałego po rozwiązaniu umowy, istnieje cała skala sytuacji „pośrednich”.
16.02.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego. Część II

W części I Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego rozpoczęliśmy omawianie orzeczenia w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd.” [2022] EWHC 728 (Q.B). Orzeczenie, odnosi się do warunków wypowiadania umów („contractual termination”) w świetle prawa angielskiego.
08.01.2024

Konosament – klauzule zwalniające z odpowiedzialności z tytułu „misdelivery”

W 1909, precedens „Chartered Bank of India Australia and China v British India Steam Navigation Co” [1909] AC 369 (PC), opowiedział się za możliwością umownego wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu zawinionego wydania ładunku bez konosamentu (to jest naruszenie przez przewoźnika konosamentowej umowy frachtowej, które to naruszenie miało charakter „fundamental breach of the contract”).
29.12.2023

Umowa o budowę statku – notyfikacja „permissible delay” („force majeure”)

W naszych publikacjach cz I i II Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I rozpoczęliśmy analizę postanowień kontraktowych dotyczących opóźnienia w budowie i dostawie statku. W niniejszym opracowaniu kontynuujemy omówienie wymogów związanych z prawidłowym zgłoszeniem okoliczności/zdarzeń mających charakter „siły wyższej” (a szerzej „permissible delay”), które uprawniają stocznię do przedłużenia okresu dostawy statku („delivery date”).
11.12.2023

Wielka Brytania zawarła z Rwandą nową umowę o deportacji nielegalnych imigrantów z kanału La Manche

Wielka Brytania zawarła we wtorek nowy traktat z Rwandą o odsyłaniu do tego kraju nielegalnych imigrantów - niezależnie od ich narodowości - którzy przedostają się przez kanał La Manche. Brytyjski rząd liczy, że traktat rozwieje obiekcje Sądu Najwyższego, a deportacje ruszą na wiosnę.
05.12.2023

Okręt USA naruszył suwerenność ChRL na Morzu Wschodniochińskim

Chińska armia oskarżyła siły USA o "naruszenie suwerenności" ChRL na Morzu Południowochińskim, kiedy w poniedziałek amerykański okręt wojenny znalazł się na wodach w pobliżu Drugiej Ławicy Thomasa. Obszar ten, nazywana przez Chiny Ren'ai, jest przedmiotem przybierającego na sile sporu terytorialnego między ChRL a Filipinami.
04.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Shell pozywa Greenpeace za wtargnięcie na platformę wydobywczą w trakcie jej transportu

Shell wystosował pozew sądowy, w którym domaga się od Greenpeace odszkodowania za akcję, podczas której aktywiści wdarli się na statek transportujący platformę wydobywczą w czasie rejsu.
13.11.2023

„Paramount clause” – czarter, konosament

Zgodnie z art. I (b) Reguł Hague-Visby 1924/1968 (COGSA 1971) mają one zastosowanie „to contracts of carriage covered by a bill of lading or any similar document of title in so far as such document relates to the carriage of goods by sea, including any bill of lading or any similar document as aforesaid issued under or pursuant to a charterparty from the moment at which such bill of lading or similar document of title regulates the relationship between a carrier and a holder of the same”.
13.11.2023

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego (Część I)

Orzeczenie w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd” [2022] EWHC 728 (QB), przyniosło bardzo ciekawe i użyteczne praktycznie rozstrzygnięcie, dotyczące warunków kontraktowego wypowiedzenia umowy („contractual termination”), skutkujące rozwiązaniem umowy („cancellation of the contract”). Orzeczenie, co prawda, dotyczy umowy pożyczki związanej z transportem lotniczym, ale ustalenia i zasady przyjęte przez sąd angielski (High Court) w przedmiotowej sprawie, in extenso, mogą mieć zastosowanie do szeroko pojętych um
05.11.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I)

Umowy kupna-sprzedaży statków stanowią stały element międzynarodowego obrotu morskiego. Podczas gdy „segmentowość” sprzedawanego tonażu podlega znacznym fluktuacjom rynkowym (np. aktualnie obserwuje się praktyczny zastój w kupnie/sprzedaży kontenerowców przy dużym obrocie w segmencie wycieczkowców i tankowców), średnia „roczna wielkość” światowego tonażu, będącego przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, pozostaje względnie stabilna.
25.10.2023

Czarter na czas – klauzula „off-hire” [Część III]

Charakter prawno-kontraktowy, rodzaje i zakres praw i obowiązków stron umowy czarteru na czas, w relacji do klauzul „off-hire” został przeanalizowany w Części I Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I i II Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część II.
06.10.2023

Czarter na podróż – okres ładowania (laytime)

Okres czasu niezbędny do przeprowadzenia pełnego cyklu operacji załadunkowych i wyładunkowych określany jest w czarterze na podróż jako „okres ładowania” („laytime”, ,,lay-time”, „lay-days”).
27.09.2023

Konosament w systemie prawa angielskiego

Klasyczny system prawa angielskiego dzielił umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) na umowy zawarte w formie czarteru (charterparty) oraz zawarte lub wykazane przez konosament (bill of lading).
18.09.2023

Sąd: Teksas może jednak utrzymać pływającą barierę przeciwko nielegalnym imigrantom

Federalny sąd apelacyjny orzekł w czwartek, że władze Teksasu mogą utrzymać pływającą barierę na rzece Rio Grande zapobiegającą przekraczaniu granicy przez nielegalnych imigrantów między Meksykiem a USA. Tym samym uchylił środowe orzeczenie sędziego federalnego nakazujące na wniosek Waszyngtonu usunięcia tej przeszkody.
08.09.2023

The "Ever Given" [2023] – pierwsze prawne starcie

Około godz. 05:04 UTC w dniu 23 marca 2021 roku, kontenerowiec (ULCV) EVER GIVEN wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim. Statek pozostał unieruchomiony przez sześć dni, blokując przejście kanałem w obu kierunkach.
08.09.2023

Sędzia nakazał Teksasowi usunąć pływającą barierę przeciwko nielegalnym imigrantom

Sędzia federalny David Ezra nakazał w środę władzom stanu Teksas przenieść do 15 września na brzeg dużą pływającą barierę na rzece Rio Grande. Miała ona zapobiec przekraczaniu granicy przez nielegalnych imigrantów między Meksykiem, a Stanami Zjednoczonymi.
07.09.2023

Rośnie konflikt Filipin z chińską strażą przybrzeżną

Filipińskie wojsko planuje podjąć kolejną próbę wysłania konwoju zaopatrzeniowego na BRP Sierra Madre, niszczejący LST z czasów II wojny światowej, który służy jako placówka na Second Thomas Shoal. Chińska straż przybrzeżna i milicja morska częściowo zablokowały ostatnią próbę, a rzecznik Sił Zbrojnych Filipin (AFP) płk Medel Aguilar ma konkretne wskazówki dla chińskich sił: "zachowujcie się".
21.08.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” [Część II]

W Części I Czarter na czas – klauzula „Off-hire” rozpoczęliśmy analizę niezwykle ważnych klauzul czarterowych, określonych jako „off-hire clause”. Ich istota, sprowadza się do umownego uregulowania okoliczności, w których czarterujący zwolniony zostaje ze swojego podstawowego obowiązku wynikającego z umowy czarteru na czas – obowiązku dokonywania opłaty czarterowej (hire).
15.08.2023

"The Shagang Giant" (2022) – miejsce dostawy statku według MOA

Umowa sprzedaży statku, wskazuje, między innymi, miejsce dostawy („place of delivery”), do którego statek musi dopłynąć, aby transakcja kupna-sprzedaży mogła zostać zrealizowana. A co w sytuacjach, w których pomiędzy zawarciem umowy a datą, w której ma nastąpić sprzedaż, nastąpiła zmiana okoliczności, uniemożliwiająca dotarcie statku do umownego miejsca? Niektóre umowy, przewidują, na taką okoliczność, odrębne postanowienia umowne. Ale nawet one nie zawsze pozwalają na rozwiązanie wszystkich trudności i wątpliwości praktycznych.
20.07.2023

Konosament – wydanie ładunku na podstawie sfałszowanego konosamentu

Precedens „Glyn Mills Currie & Co. v The East & West India Dock Co.” [1882] 7 App. Cas. 591 wraz z precedensem ,,The Stettin” [1889] 14 PD 142 ustanowiły bazowy zespół praw i obowiązków przewoźnika w związku z przewozem i wydaniem ładunku na podstawie konosamentu.
11.07.2023

Umowa o budowę statku – procedura zmiany umowy

Wiele kontraktów wprowadza szczegółową procedurę zmiany warunków kontraktowych, szczególnie, jeżeli zmiany te mają dotyczyć szczegółowych ustaleń techniczno-konstrukcyjnych (na poziomie „Specifications” itp.). Ta szczegółowa procedura („variation procedure”), ustala nie tylko kiedy i na jakich warunkach armator („Buyer”) może żądać dokonania określonych zmian, kiedy i na jakich warunkach takie zmiany należy uznać za uzgodnione lub nie, ale wręcz wprowadza uzgodnione ustandaryzowane formularze zlecenia zmian.
29.06.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Część I)

W umowach czarteru na czas, dwa typy postanowień mają fundamentalne znaczenie dla stron umowy, armatora i czarterującego. Z jednej strony są to klauzule regulujące szczegółowe warunki płatności opłaty czarterowej (hire), z drugiej zaś okoliczności faktyczne i prawnie, które zwalniają czarterującego z obowiązku płacenia armatorowi opłaty czarterowej.
19.06.2023

Czarter na podróż – “lien and exemption clause”

Nasze opracowanie Czarter na podróż - Cesser clause wywołało duże zainteresowanie wśród naszych stałych adresatów. Postanowiliśmy w związku z tym powrócić do tego tematu.
11.06.2023

Konosament a umowa frachtowa

W rozwoju historycznym konosamentu, jako specyficznego dokumentu przewozowego, funkcja dowodu na okoliczność warunków umowy przewozu (umowy frachtowej – „contract of affreightment”), na jakich strony umowy (frachtujący – „shipper” – przewoźnik - „carrier”) uzgodniły przewóz morzem danego ładunku, ukształtowała się jako druga w kolejności (po funkcji „receipt for the goods shipped”).
31.05.2023

Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne

Konosament („bill of lading („B/L”)) jest specyficznym dokumentem przewozowym, mającym charakter papieru wartościowego („negotiable document of title”). Wyróżnia się trzy funkcje konosamentu. Jest on zatem potwierdzeniem przyjęcia przez przewoźnika do przewozu określonego (co do ilości, charakteru i stanu zewnętrznego) ładunku.
14.05.2023

Rosja zajęła duńskie holowniki

Rosyjski dziennik „Kommiersant” poinformował, że na wniosek tamtejszego sądu rosyjska firma Sakhalin Energy przejęła cztery holowniki należące do duńskiego Svitzera.
10.05.2023

Czarter na czas "hire" - wybrane zagadnienia

W kontynuacji naszych opracowań dotyczących czarteru na czas powracamy do jednej z kluczowych kwestii – warunków płatności opłaty czarterowej – „hire”. Standardową praktyką czarterów tego typu, jest ustalenie płatności „z góry”(„in advance”) dokonywanej w okresach „miesięcznych” („per calendar month in advance” – Kl. 9, linia 109 SHELLTIME 4), „półmiesięcznych” („semi-monthly in advance” – Kl 5, linia 58 NYPE 1946), czy „15-dniowych” („15 days in advance” - Kl. 11, linia 147 NYPE 93).
24.04.2023

Czarter na podróż – „Cesser Clause”

W przypadku wystawienia przez przewoźnika (armatora) konosamentu (tzw. „Owners’ B/L”), przewoźnikowi będzie mogło przysługiwać roszczenie z tytułu kosztów i należności (np. fracht itp.) związanych z konosamentową umową frachtową w stosunku do legitymowanego posiadacza konosamentu/odbiorcy ładunku. Zwyczajowo, roszczenie takie wsparte jest możliwością zabezpieczającego zatrzymania ładunku (w formie umownego zastawu na ładunku – „lien on cargo”).
15.04.2023

Wiceszef MI: nie będziemy rozpoczynać nowych prac na Odrze, choć część musimy dokończyć

Zgodnie z decyzją WSA i później NSA nie będziemy rozpoczynać nowych prac na Odrze, ale te, które są obecnie prowadzone muszą zostać zakończone, bo inaczej może to skończyć się katastrofą budowlaną - podkreślił w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
28.03.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I

Orzeczenie sądu angielskiego w sprawie „Piraeus Bank A.E. v Antares Underwriting Limited and Others” („The ZouZou” [2022] EWHC 1169 (Comm)) przyniosło ciekawą analizę dotyczącą klubowej polisy ubezpieczeniowej, zwanej „MII Policy” („Mortgage Interest Insurance Policy” – Polisa Ubezpieczeniowa Interesów Wierzyciela Hipotecznego).
27.03.2023

Premier: chcemy znaleźć rozwiązanie dla Odry jako drogi wodnej

Szanując wyrok sądu będziemy się starać znaleźć rozwiązanie, aby wykorzystywać Odrę jako drogę wodną - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Podkreślił, że jest to ekologiczny transport, który dodatkowo udrożni szlak północ-południe.
14.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Konosament – „Himalaya Clause”

W większości konosamentowych umów frachtowych, lub nawet szerzej, wszelkich umów frachtowych, pojawiają się postanowienia umowne o tajemniczej nazwie „Himalaya Clause” (lub „Himalaya Provision”). Czym są tego typu postanowienia umowne i jakie wywołują skutki prawne (dla których to właśnie skutków są wprowadzane do umów przewozowych)?
03.03.2023

Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część II

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część I rozpoczęliśmy omawianie procedury zmian warunków umowy o budowę statku, określonych zazwyczaj jako „Modifications”. W niniejszym opracowaniu poruszona zostanie procedura kontraktowa, mająca zastosowanie w przypadku, w którym propozycje zmian kontraktowych zaproponowane przez armatora/inwestora/„Buyer”, nie są zaakceptowane przez stocznię, lub strony nie są w stanie uzgodnić takich zmian warunków kontraktu.
25.02.2023

Shell grozi Greenpeace pozwami za bezprawne wejście na transportowiec

W zeszły wtorek czterech aktywistów Greenpeace weszło na pokład statku Boskalis White Marlin, który transportuje FPSO Penguins na Morze Północne. Teraz Greenpeace podał, że Shell, właściciel FPSO, grozi aktywistom krokami prawnymi.
10.02.2023

Roszczenia Euronav związane z arbitrażem nadzwyczajnym odrzucone. W tle utworzenie największej na świecie floty tankowców

Belgijska firma posiadająca dużą flotę tankowców poinformowała we wtorek, że awaryjny arbiter odrzucił jej wniosek o zastosowanie środków tymczasowych i przejściowych w związku z wypowiedzeniem przez Frontline ostatecznej umowy o połączeniu obu przedsiębiorstw, którą podpisano w lipcu ubiegłego roku.
08.02.2023

Konosament – umowne wyłączenie obowiązku wydania ładunku na podstawie konosamentu

Strony konosamentowej umowy frachtowej (tj. umowy przewozu ładunku morzem na podstawie konosamentu), przewoźnik i frachtujący/legitymowany posiadacz konosamentu, podejmują czasem próbę wprowadzenia do warunków konosamentowych, postanowienia, zgodnie z którym, przewoźnik może być zwolniony z odpowiedzialności odszkodowawczej, nawet w przypadku wydania ładunku bez konosamentu. Czy tego typu postanowienia umowne są skuteczne prawnie w świetle prawa angielskiego?
29.01.2023

Podatki marynarskie: rozliczenie ulgi abolicyjnej a przedawnienie zobowiązań podatkowych

Z uwagi na fakt, iż na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy pojawiły się liczne wezwania marynarzy, którzy w latach wcześniejszych skorzystali z ulgi abolicyjnej, do bezzasadnej korekty PIT i zapłaty podatku, należy wyjaśnić, kiedy przedawniają się zobowiązania podatkowe, które mogą być przedmiotem ewentualnych wezwań ze strony Urzędu Skarbowego.
29.01.2023

Czarter na podróż – kwit sternika („Mate’s receipt”)

Wydanie czy przekazanie ładunku przez frachtującego („shipper”) przewoźnikowi („carrier”) do przewozu w ramach konosamentowej umowy frachtowej (umowy o przewóz ładunku na podstawie konosamentu), często poprzedzone jest wydaniem przez przewoźnika specyficznego dokumentu przewozowego zwanego „kwitem sternika” („mate’s receipt”).
18.01.2023

Czarter na podróż – załadunek. Wybrane zagadnienia (Część I)

W systemie common law podkreśla się wyraźnie, iż operacja za/wyładunkowa jest „joint operation between shipper or charterer and the shipowner’’ (za Scrutton).
19.12.2022

Konosament bezpośredni/multimodalny – spedytor (relacje prawne)

Samo pojęcie „konosament bezpośredni” („through bill of lading”) jest pojęciem równie często używanym, co wysoce nieprecyzyjnym i wysoce dowolnie definiowanym.
11.12.2022

Konosament – wydanie ładunku bez konosamentu „The Sienna” [2022]

28.04.2022, Sędzia Moulder (High Court of Justice, OBD) wydał orzeczenie w sprawie „Unicredit Bank A.G. v Euronav N.N.” [2022] EWHC 957 (Comm).
04.12.2022

Umowa o budowę statku – jednostki do budowy i obsługi Morskich Farm Wiatrowych

W odróżnieniu od budowy konwencjonalnych jednostek (masowce, tankowce itp.) budowa jednostek specjalistycznych (na przykład do budowy i wsparcia morskich farm wiatrowych – „offshore constructions” itp.) wymaga również często odmiennego podejścia do procesu budowy i zmian, które strony zamierzają wprowadzić do specyfikacji kontraktowej w trakcie realizacji budowy. Już na etapie przygotowania umowy o budowę statku strony napotykają pierwsze trudności.
25.11.2022

Sądownictwo polubowne (arbitraż) i prawo morskie w Chinach

Nasz ostatni artykuł Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach wywołał żywą dyskusję i szereg pytań związanych z systemem prawnym w Chinach.
25.11.2022

Czarter na czas – „payment in advance”

Obok standardowego zapisu ,,payment in cash”, systemowym zapisem formularzy czarterowych jest klauzula przewidująca, iż ustalony umownie hire będzie płacony w miesięcznych lub piętnastodniowych interwałach „z góry”.
14.11.2022

Czarter na podróż – załadunek, prawa i obowiązki stron

W tradycyjnym ujęciu common law, proces załadunku traktowany jako wspólna operacja logistyczna frachtującego („shipper”) lub czarterującego („charterer”) oraz armatora/przewoźnika („shipowner/carrier”).
03.11.2022

„Eternal Bliss” – „demurrage” jako maksymalna kwota odszkodowania

18 listopada 2021 roku Sąd Apelacyjny (Court of Appeal (Civil Division)), w składzie Lord Geoffrey Vos (Master of Rolls), Lord Justice Newey oraz Lord Justice Males, wydali bardzo oczekiwane przez środowisko morskie orzeczenie w sprawie „K Line Pte Limited and Priminds Shipping (HK) Co. Limited” [2021] EWCA Civ 1712 (zwane dalej „ETERNAL BLISS”).
14.10.2022

Prom Motława w remoncie. Jednostka pływająca obok Żurawia przechodzi renowację

Prom pasażerski Motława, którego armatorem jest Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, został odholowany do Władysławowa. To w tamtejszej stoczni przejedzie gruntowny remont. Wybrana w przetargu firma jest odpowiedzialna m.in. za piaskowanie i malowanie jednostki oraz – w razie konieczności – za wymianę arkuszy blachy poszycia i konstrukcji kadłuba. Wznowienie kursowania promu Motława przewidziane jest na drugą połowę listopada.
13.10.2022

Konosament - "spent B/L"

Po wydaniu ładunku na podstawie konosamentu, legitymowanemu posiadaczowi takiego konosamentu, lub po wydaniu ładunku osobie uprawnionej do danego ładunku ale bez konosamentu, konosament taki przestaje być towarowym papierem wartościowym („negotiable document of title") [„Short v Simpson [1866] LR 1 CP 248], zaś pozostałe konosamenty, wystawione w ramach danego setu, tracą swoją moc prawną (tj. „The bills of lading are accomplished and all other B/L to be void" - za Conlinebill 2000).
07.10.2022

Czarter na czas – płatność „hire”

Ustalenie zasad, warunków i form płatności opłaty czarterowej („hire”) za korzystanie (dysponowanie) ze statku w ramach czarteru na czas jest integralną i obowiązkową częścią każdej umowy tego typu.
19.09.2022

Czarter na podróż – klauzule załadunkowe

Spośród wielu klauzul czarterowych związanych z załadunkiem towaru na statek, klauzula typu „full and complete cargo”, znajduje powszechne niemal zastosowanie (zob. na przykład Gencon 1994, Kl. 1; Asbatankvoy, kl. 1 itp.). Bardziej szczegółowa analiza tej klauzuli znajduje się w naszym opracowaniu Czarter na podróż - załadunek na statek.
09.09.2022

Siemens Gamesa wygrywa z GE - Haliade-X narusza patent - firma dostaje zakaz sprzedaży w USA

Wydane orzeczenie zezwala na wyłączenie projektów Vineyard i Ocean Wind 1 z uwagi na interes publiczny, a OEM zapowiada, że będzie szukać prawnych i technicznych możliwości, w sprawie flagowej turbiny podaje w swoim komunikacie Reuters.
09.09.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”) [Część 2]

https://www.gospodarkamorska.pl/konosament-specjalne-klauzule-ladunkowe-disclaimers-czesc-1-65311
01.09.2022

Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach

W sprawie „Spar Shipping As v Grand China Logistics Holding (Group) Co. Ltd [2018] Hu 72 XWR No 1 – Sąd Morski w Szanghaju (“Shanghai Maritime Court”) wydał precedensowe orzeczenie, w którym po raz pierwszy we współczesnej historii orzecznictwa chińskiego otwarta zastała możliwość uznania i stwierdzenia wykonalności orzeczenia sądu angielskiego (English High Court oraz Court of Appeal).
22.08.2022

TSUE: władze mogą zatrzymywać statki, ale obecność na nich ludzi uratowanych na morzu nie daje do tego wystarczających podstaw

Władze portowe mają prawo do kontroli i zatrzymania statków w określonych okolicznościach, chociaż sam fakt, że statek przewozi ludzi uratowanych na morzu, nie daje do tego wystarczających podstaw - orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu.
01.08.2022

Czarter na czas – warunki zdania (redelivery) statku

Nasze opracowania: Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”) - GospodarkaMorska.pl, Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range) - GospodarkaMorska.pl, dotyczące warunków prawnych zdania statku po upływie okresu, na który czarter na czas został zawarty, wywołały szereg zapytań i sugestii wyjaśnienia, powstałych w trakcie lektury, wątpliwości.
29.07.2022

Czarter na podróż – "full and complete cargo"

Ilość ładunku, który ma być dostarczony i załadowany na statek w ramach danego czarteru jest różnorodnie określony w umowach. Poczynając od prostej formuły „sztywnej” (np. 500 samochodów […]), poprzez określenie ładunku masowego (np. 10.000 ton […]), czy wskazując określoną ilość minimalną i maksymalną ładunku (z różnymi wariantami takiej formuły), wreszcie przez przyjęcie bardzo ogólnej formuły określonej w czarterach jako „full and complete cargo” [zob. np. Kl.1, linie 9-10 GENCON form].
25.07.2022

TSUE: skarga Nord Stream 2 AG na unijną dyrektywę gazową jest dopuszczalna

Skarga spółki Nord Stream 2 AG na unijną dyrektywę gazową z 2019 roku, która rozszerzyła niektóre zasady rynku wewnętrznego gazu ziemnego na gazociągi z państw trzecich, jest dopuszczalna - orzekł we wtorek Trybunał Sprawiedliwości UE, zmieniając tym samym wcześniejsze postanowienie Sądu UE.
12.07.2022

Umowa o budowę statku – „ship design”

Zgodnie z Sec. 1 (a), ,,BIMCO NEW BUILDCON form’’ – „The Builder shall design, construct (…) sell and deliver the vessel to the Buyer”. Podobny zapis znajduje się w ,,Norwegian 2000 form” (w preambule) oraz w tzw. ,,SHANGHAI form” – ,,CMAC standard new building contract” (również w preambule). Ale już, i to jest zadziwiające, w dwóch bardzo powszechnie stosowanych formularzach, to jest SAJ form i AWES form, nie ma żadnego wyraźnego postanowienia, które by określało, która ze stron umowy – stocznia („Builder”/,,Seller”) czy armat
15.06.2022

Chiński Szantung chce rozwijać morską fotowoltaikę

Shandong, wschodnia prowincja Chin położona nad Morzem Żółtym, ogłosiła przetarg na realizację 10 pływających morskich projektów fotowoltaicznych o łącznej mocy 11,25 GW do 2025 roku. To kolejne przetargi uruchamiane w Chinach, mające na celu przyspieszenie rozwoju OZE. W 2022 roku Państwo Środka najprawdopodobniej odnotuje rekordowy przyrost PV. Postępowanie antydumpingowe w USA zwiększa napięcia w branży, także w Chinach.
12.06.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”)

W naszym opracowaniu Czarter na czas - zakończenie czarteru (redelivery range), rozważaliśmy charakter, zakres odpowiedzialności oraz relacje pomiędzy armatorem a czarterującym, dotyczące finalnego etapu realizacji umowy czarteru na czas.
27.05.2022

Umowa frachtowa – sankcje USA nałożone na podmioty rosyjskie

Angielski Sąd Gospodarczy (English Commercial Court (HC)) wydał w dniu 03.03.2022 bardzo ciekawe orzeczenie w sprawie ”MUR Shipping BV v RTI Ltd.” [2022] EWHC 467 (Comm). Orzeczenie Sędziego Jacobsa dotyczyło bardzo aktualnych kwestii związanych z sankcjami USA nałożonymi na podmioty rosyjskie w związku z agresją Rosji na Ukrainę.
09.05.2022

Konosament imienny – straight bill of lading

W tradycyjnym ujęciu common law, konosamentami sensu stricte (tj. papierami wartościowymi – „negotiable document of title”) jest tylko konosament na zlecenie („order B/L”) oraz konosament na okaziciela („bearer B/L”).
20.04.2022

PGNiG: uprawomocnił się wyrok sądu w Sztokholmie w sprawie skargi Gazpromu

Uprawomocnił się korzystny dla PGNiG wyrok Sądu Apelacyjnego w Sztokholmie dotyczący cen gazu w kontrakcie jamalskim - poinformowała w poniedziałek gazowa spółka. Wyjaśniono, że jest to rozstrzygnięcie ostateczne i wyczerpała się ścieżka prawna kwestionowania tego wyroku przez Gazprom.
11.04.2022

Umowa o budowę statku – rozliczenie "liquidated damages"

Co do zasady, większość umów o budowę statków (w tym podstawowe formularze typu „SAJ form”, „NEWBUILDCON form” itp.), przewidują, iż naliczone kary umowne („liquidated damages”), winny być rozliczone, czy to w formie potrącenia wzajemnych należności Stoczni („Seller”) i armatora („Buyer”) lub w formie odrębnej płatności gotówkowej płaconej przez Stocznię na rzecz armatora (w kwocie odpowiadającej wysokości naliczonych kar umownych). Systemowo, przyjmuje się, iż czasem, w którym takie rozliczenie winno nastąpić, jest data zakończe
23.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”) [Część 2]

W naszym opracowaniu Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część 1 rozpoczęliśmy analizę prawną, niezwykle istotnego, początkowego etapu realizacji umowy czarteru na czas (time charterparty) – przekazanie statku („delivery”) przez armatora do czarterującego. Rozważaliśmy, w szczególności, charakter prawny samego obowiązku przekazania i skutki naruszenia tego obowiązku przez armatora. W tym kontekście wyodrębniliśmy niezawinione opóźnienie od zawinionej zwłoki w przekazaniu statku.
05.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część I

W umowach czarteru na czas standardowo znajduje się postanowienie określające czas i miejsce, w którym winno nastąpić wydanie statku (delivery) czarterującemu przez armatora. Nie wolno zignorować tego formalnego postanowienia umownego. Jak wyjaśnił to późniejszy Lord, sędzia Roskill w sprawie „Cheikh Boutros Selim El-Khoury v Ceylon Shipping Lines Ltd.” (The Madeleine) – „It is, of course axiomatic that in a time charter (…).
23.02.2022

Czarter na podróż – załadunek

Doktryna prawa angielskiego, w ślad za praktyką, przyjęła „trzystopniowy” podział operacji załadunku towaru na statek. Po pierwsze, odnosi się to do bezwzględnego obowiązku czarterującego (frachtującego) dostarczenia, w ramach podjętego zobowiązania czarterowego, odpowiedniego (co do rodzaju i ilości) ładunku. Po drugie, na czarterującym spoczywa obowiązek zapewnienia aby uzgodniony umową ładunek, znalazł się we właściwym miejscu i czasie w celu załadowania go na statek.
14.02.2022

Sąd zakazał Pentagonowi karania marynarzy za odmowę szczepienia przeciw Covid-19

Sędzia federalny zakazał w poniedziałek amerykańskiemu ministerstwu obrony karania kilkudziesięciu komandosów z Navy SEAL i żołnierzy innych sił specjalnych, odmawiających przyjęcia szczepionki przeciwko Covid-19. Uzasadniali to wierzeniami religijnymi.
04.01.2022

Umowa o budowę statku – "liquidated damages" [Część 3]

Kwestia „kar umownych” w umowach o budowę statku to jedno z kluczowych zagadnień kontraktowych. W niniejszej części kontynuujemy nasze rozważania oparte na angielskim systemie common law [zob. Część 1, Część 2].
27.12.2021

Dowódca Deutsche Marine ostrzega w Singapurze przed Chinami i zapowiada wzrost niemieckiej obecności

Chiny odgrywają w regionie nową rolę i musimy zastanowić się, jak sobie z tym poradzić – powiedział w środę dowódca marynarki wojennej RFN wiceadmirał Kay-Achim Schoenbach, zapowiadając zwiększenie niemieckiej obecności wojskowej w regionie Indo-Pacyfiku.
22.12.2021

Umowa o budowę statku – „liquidated damages” [Część 2]

W niniejszym opracowaniu, kontynuujemy nasze rozważania prawne dotyczące instytucji kontraktowej „liquidated damage” (kary umowne) w systemie prawa angielskiego.
16.12.2021

Niemiecka fregata Bayern wpłynęła na Morze Południowochińskie

Niemiecka fregata Bayern wpłynęła w środę na międzynarodowe wody Morza Południowochińskiego. Obserwatorzy widzą jej misję jako wsparcie przez Niemcy innych krajów Zachodu w równoważeniu wpływów Chin w regionie.
15.12.2021

Czarter na podróż – dostarczenie ładunku

Zgodnie z prawem angielskim, co do zasady, na czarterującym spoczywa bezwzględny obowiązek umowny dostarczenia ładunku do przewozu. Jak wyraźnie podkreślił to precedens „Triton v Vitol” (The Nikmary) [2003] EWCA Civ 1715 [2004] 1 Lloyd’s Rep. 50 – „In absence of express stipulations it is the absolute no-delegable duty of the charterer if he can legally do so, to furnish a cargo according to the charter.”
25.11.2021

MEW: Polskie porty, a pomoc publiczna [ANALIZA]

W związku z planowanymi znacznymi inwestycjami w portach polskich, które będą powiązane z Morską Energetyką Wiatrową, pojawia się zasadniczy problem źródeł ich finansowania. Rozwiązaniem tych problemów są najprzeróżniejsze pomysły, od dość karkołomnych jak koncepcja emisji obligacji przez Port Gdynia na budowę falochronu, co w istocie stanowi niedozwoloną pomoc publiczną, po plany budowy portu instalacyjnego w tym samym porcie w oparciu o wirtualną uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie, której nikt nie widział, a do niedawna było
15.11.2021

Umowa o budowę statku – gwarancja na pierwsze żądanie (prawo polskie)

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "on demand guarantee" (prawo angielskie) omówiliśmy ostatnie, bardzo ważne orzeczenie sądu angielskiego, dotyczące tzw. „on demand guarantee” (gwarancja na pierwsze żądanie). A jak sprawa wygląda w systemie prawa polskiego?
25.10.2021

Czarter na podróż – termin dopłynięcia do portu załadunku" [Część II]

Forma swoistego kompromisu kontraktowego pomiędzy stronami umowy czarteru na podróż - przewoźnikiem i czarterującym (frachtującym) jest przyjmowana do zapisów czarteru tzw. „cancelling clause”, a więc odrębnego ustalenia umownego zgodnie z którym, czarterujący ma prawo do odstąpienia od umowy (skancelowania czarteru), jeżeli statek nie dopłynie w pełnej gotowości nawigacyjnej i ładunkowej, w wyznaczonym czasie („cancelling date”) „The purpose of the cancelling clause is to give the charterer certainly” (za Scrutton).
23.09.2021

Czarter na podróż – termin dopłynięcia do portu załadunku [Część I]

Dopłynięcie do portu załadunku („preliminary voyage to the port of loading”) stanowi (za znanym sformułowaniem Lorda Diplock z „The Johanna Oldendorff” [1973] 2 Lloyd’s Rep. 285], pierwszy z czterech etapów realizacji czarteru na podróż. Umowy czarteru różnią się zasadniczo, w ujęciu terminu, w którym statek powinien dopłynąć do portu załadunku. Od niezwykle precyzyjnych ustaleń umownych („the vessel will be in […] by 1st July”) poprzez bardziej ogólnikowe sformułowania typu „expected ready to load” poprzez całkowite ominięcie te
13.09.2021

Chiński MSZ ostrzega przed „mieszaniem się zewnętrznych sił” w spór o Morze Południowochińskie

Szef chińskiej dyplomacji Wang Yi ostrzegł Wietnam przed „pogłębianiem konfliktów” na spornym akwenie, zapowiedział także dostarczenie sąsiadowi kolejnych 3 mln szczepionek przeciwko koronawirusowi.
11.09.2021

Czarter – „safe port”. Część II

Część I opracowania – Czarter - "safe port", oparta została w dużej części na przełomowym precedensie Izby Lordów – „The Evia (No. 2)” [1982] 2 Lloyd’s Rep 307.
02.08.2021

Gaz-System potwierdza, że Energinet ma zgodę na wznowienie prac na większości trasy Balic Pipe

Gaz-System potwierdził w poniedziałkowym komunikacie, że Energinet uzyskał zgodę Duńskiej Agencji Ochrony Środowiska (DEPA) na wznowienie prac budowlanych na większości 211 kilometrowej trasy gazociągu Baltic Pipe na lądzie w Danii.
21.06.2021

Gaz-System: w polskiej części projektu Baltic Pipe prace bez zakłóceń

W polskiej części projektu Baltic Pipe, zarówno morskiej, jak i lądowej, prace przebiegają bez zakłóceń - powiedziała rzeczniczka firmy Gaz-System Iwona Dominiak, operatora systemu przesyłowego w Polsce, odnosząc się do opublikowanego w sobotę komunikatu duńskiej spółki Energinet.
21.06.2021

Filipińskie władze chcą, aby Chiny przestrzegały prawa ws. Morza Południowochińskiego

MSZ Filipin zapewniło w sobotę o gotowości do dialogu z Pekinem w sprawie Morza Południowochińskiego. Nie zmieniło przy tym swojego stanowiska w sporze i zapowiedziało dochodzenie zadośćuczynienia dla poszkodowanych w jego wyniku rybaków.
23.05.2021

Filipiny: Prezydent zabronił członkom rządu publicznych wypowiedzi o Morzu Południowochińskim

Członkowie rządu Filipin mogą dyskutować kwestie sporu terytorialnego z Chinami wyłącznie podczas zamkniętych spotkań i muszą się powstrzymać od publicznych wypowiedzi na ten temat – zarządził prezydent Rodrigo Duterte.
18.05.2021

Filipiny nie zgadzają się na wprowadzony przez Chiny zakaz połowów na spornych wodach

Rząd Filipin odrzucił we wtorek wprowadzone przez Chiny czasowe moratorium na połowy na spornych wodach Morza Południowochińskiego. Władze przekazały, że zakaz nie dotyczy filipińskich rybaków.
05.05.2021

Filipiny: Szef dyplomacji wulgarnie kazał Chińczykom wynosić się z filipińskich wód morskich

Minister spraw zagranicznych Filipin Teodoro Locsin Jr. w nieparlamentarnych słowach skomentował na Twitterze chińską obecność na filipińskich wodach. „Chiny, przyjaciele, jak by to grzecznie ująć?” – rozpoczął Locsin anglojęzycznego tweeta. „Wyp…” („get the f… out”) – dokończył.
04.05.2021

Filipiny prowadzą manewry na Morzu Południowochińskim

Filipińska straż przybrzeżna prowadzi ćwiczenia na wodach Morza Południowochińskiego, do których prawa rości sobie rząd w Pekinie. Manewry rozpoczęto w czasie kolejnej eskalacji napięć w spornym regionie.
26.04.2021

Ebury: Aktywom ryzykownym nie wadzą wyższe rentowności obligacji

W ciągu krótszego, świątecznego tygodnia handlu aktywa ryzykowne doświadczały aprecjacji mimo wyraźnego trendu wzrostowego globalnych rentowności. Przewodziły im amerykańskie akcje. Dolar doświadcza zaś spadków względem głównych walut oraz istotniejszych walut rynków wschodzących.
06.04.2021

Czarter na podróż - nota gotowości (NOR)

Prawo angielskie, przyjmuje trzy bazowe warunki, których spełnienie jest konieczne do rozpoczęcia liczenia przestojowego (lay-time/lay-days)
29.03.2021

Uniewinnienie kpt. Lasoty - branża morska odetchnęła z ulgą

Międzynarodowa branża transportu morskiego z zadowoleniem przyjęła piątkowe orzeczenie sądu w meksykańskim Ciudad Victoria, który uniewinnił oskarżonego o przemyt narkotyków kapitana cypryjskiego statku UBC Savannah Andrzeja Lasotę. Pozbawionemu wolności od 2019 r. Polakowi groziło 10 lat więzienia.
21.03.2021

45 tys. zł zadośćuczynienia za niesłuszne zatrzymanie dla b. prezesa Grupy Lotos

45 tysięcy złotych zadośćuczynienia za bezzasadne zatrzymanie w styczniu 2019 r. otrzyma b. prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz - orzekł w piątek Sąd Okręgowy w Gdańsku. Wyrok nie jest prawomocny.
19.03.2021

Konosament (bill of lading) – funkcja potwierdzenia przyjęcia ładunku do przewozu [„receipt for the goods shipped”]

W historycznym rozwoju – konosament („bill of lading”; „B/L”) – jako dokument przewozowy ukształtowany został, jako swoisty dokument realizujący trzy funkcje: 1) potwierdzający przyjęcie ładunku do przewozu; 2) będący dowodem warunków umowy przewozu; 3) stanowiący swoisty papier wartościowy.
18.03.2021

Odszkodowanie dla marynarza w amerykańskim prawie morskim

Jedną z poprzednich publikacji, zatytułowaną „U.S. Coastguard (USCG) – Morskie Organy Ścigania” zapoczątkowano serię artykułów poświęconych organom władzy publicznej, działającym w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego, a określanym zbiorczo jako tzw. maritime law enforcement. Wybór Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych jako pierwszej z opisywanych w tym zakresie instytucji nie był przypadkowy.
11.03.2021

Czarter na czas – „employment and indemnity (agency) clause”

Mając na względzie fakt, iż na podstawie warunków umowy czarteru na czas, czarterujący uzyskuje niezwykle szeroki zakres uprawnień do dysponowania statkiem i jego załogą, kluczowym zagadnieniem, jawi się kwestia uregulowania charakteru i zakresu ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej czarterujących z tytułu ewentualnych szkód poniesionych przez armatora w związku z realizacją przedmiotowych uprawnień czarterującego.
08.03.2021

Niemcy uważają sankcje wobec Nord Stream 2 za ingerencję w suwerenność UE

Rząd Niemiec uważa sankcje USA wobec gazociągu Nord Stream 2 za ingerencję w suwerenność Unii Europejskiej i ma zamiar dążyć do dialogu na ten temat z administracją prezydenta Joe Bidena - głosi odpowiedź rządu na interpelację partii Sojusz 90/Zieloni.
02.03.2021

Czarter na podróż – „berth”; „dock”; „port”

Duże zainteresowanie naszym artykułem dotyczącym orzeczenia „The Eternal Bliss [2020] EWHC 2373 (Comm)” [zob. https://www.gospodarkamorska.pl/charter-na-podroz-demurrage-the-eternal-bliss-56833] oraz rozmowy z naszymi klientami, zachęciły nas do przygotowania kolejnych opracowań związanych z liczeniem przestojowego („lay-time”, „lay-days”) oraz związanych z tym kwestii czarterów na podróż.
23.02.2021

Odszkodowania marynarskie: prawne ABC po wypadku na statku

Doznanie przez marynarza wypadku w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych może rodzić po jego stronie roszczenie o wypłatę przez armatora/pracodawcę stosownego odszkodowania. W większości przypadków będzie to uzależnione od charakteru urazu lub ewentualnych zaniedbań podmiotu zatrudniającego. Marynarz taki powinien jednak uważać, aby w toku dochodzenia roszczeń odszkodowawczych nie popełnić błędów, które pozbawią go również innych przysługujących mu świadczeń. Na co więc należy zwrócić szczególną uwagę?
19.02.2021

Trybunał Sprawiedliwości oraz interesy Polski i polskich marynarzy

Marynarze zatrudnieni na statkach pod wygodnymi banderami przez lata nie mieli ubezpieczeń społecznych (i nadal nie mają). Było tak, ponieważ według prawa państw wygodnych bander, pracowników (w tym wypadku marynarzy) można zatrudniać bez zabezpieczeń społecznych. Dopiero wyrok TSUE z maja 2019r. oddał marynarzy zatrudnionych przez armatorów unijnych na statkach wygodnych bander, we władanie prawa miejsca zamieszkania tych marynarzy.
08.02.2021

Charter na podróż – demurrage („The Eternal Bliss”)

Rok 2020, przy wszystkich swoich turbulencjach i wyzwaniach rzuconych międzynarodowemu obrotowi portowo-morskiemu, przyniósł też orzeczenie, którego możliwe implikacje, środowisko armatorów „all over the world” przyjęło z wielkimi nadziejami.
18.01.2021

Brexit a prawo angielskie

Podpisanie w dn. 30 grudnia 2020 „EU – UK Trade and Cooperation Agreement” („TCA”), ustalającego zasady nowego ładu gospodarczego, finansowego i prawnego [tzw. „post-Brexit trade deal”], który ma obowiązywać od 01.01.2021 stanie się z pewnością przedmiotem wielu analiz i komentarzy.
07.01.2021

Gaz-System: sąd umorzył odwołanie EuRoPol Gaz ws. taryfy SGT na 2021 r.

Warszawski Sąd Apelacyjny umorzył w poniedziałek odwołanie spółki EuRoPol Gaz od decyzji Prezesa URE, zatwierdzającej taryfę przesyłową dla gazociągu jamalskiego (SGT) na 2021 r. - poinformował operator przesyłowy gazu Gaz-System.
05.01.2021

O prawie 38 proc. rośnie taryfa na przesył gazu Jamałem

O prawie 38 proc. rośnie taryfa na przesył gazu gazociągiem jamalskim. Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił dzisiaj odwołanie spółki EuRoPol Gaz od decyzji Prezesa URE ws. taryfy na gazociągu jamalskim na 2020 r., co oznacza, że taryfa ta wejdzie w życie.
28.12.2020

Sąd odrzucił skargę Gazpromu w sprawie orzeczenia arbitrażu

Sąd Apelacyjny w Sztokholmie odrzucił skargę Gazpromu na orzeczenie częściowe Trybunału Arbitrażowego dotyczące sporu o warunki cenowe w kontrakcie jamalskim. Wyrok jest prawomocny.
23.12.2020

TK Hiszpanii uznał deportacje nielegalnych imigrantów za zgodne z konstytucją

Trybunał Konstytucyjny Hiszpanii uznał za zgodne z ustawą zasadniczą tego kraju prawo jego władz do natychmiastowej deportacji nielegalnie docierających tam imigrantów. Orzeczenie TK dotyczy tzw. ustawy o bezpieczeństwie obywatelskim.
20.11.2020

Interpelacja Kacpra Płażyńskiego ws. ubezpieczeń społecznych marynarzy

Interpelacja w sprawie wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 8 maja 2019 r. dotyczącego zabezpieczeń społecznych marynarzy zatrudnionych przez armatorów unijnych na statkach tzw. wygodnych bander oraz likwidacji ulgi abolicyjnej dla marynarzy.
13.11.2020

Wyniki konkursu plastycznego "Statek DAR DZIECI"

Znamy już wyniki konkursu plastycznego online "Statek DAR DZIECI" organizowanego przez Dział Edukacji Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Jednakże wybranie laureatów spośród 76 zgłoszeń było nie lada wyzwaniem!
12.11.2020

Federalny Trybunał Administracyjny zezwolił na budowę podmorskiego tunelu między Niemcami a Danią

Niemiecki Federalny Trybunał Administracyjny z siedzibą w Lipsku odrzucił dzisiaj wszystkie sześć pozostających do rozpatrzenia pozwów z żądaniem anulowania zgody na budowę tunelu drogowo-kolejowego pod cieśniną Fehmarn - między bałtycką niemiecką wyspą o tej nazwie i duńską wyspą Lolland.
03.11.2020

Marynarze rozliczający się z ulgą abolicyjną są „oszustami podatkowymi”?!– niepokojąca praktyka organów skarbowych

Obecnie na Pomorzu organy podatkowe zaczęły stosować bardzo niepokojącą praktykę wobec marynarzy rozliczających się, zgodnie z prawem, z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej. Urzędnicy skarbowi zaczęli wszczynać postępowania podatkowe za lata poprzednie i jednocześnie zarówno przed, jak i po wydaniu decyzji organu I instancji, przedstawiają podatnikom zarzuty karno-skarbowe tj. dopuszczenia się rzekomego „oszustwa podatkowego”.
02.11.2020

Czekają nas większe restrykcje?

Będziemy reagować elastycznie, niewykluczone, że z większymi restrykcjami niż dotąd, ale lockdownu nie zakładamy - mówił w poniedziałek wiceminister KDNiS Jarosław Sellin, pytany o plany rządu związane z pogarszającą się sytuacją epidemiczną w kraju.
26.10.2020

Filipiny zniosły moratorium na poszukiwania ropy na Morzu Południowochińskim

Filipiny podjęły decyzję o zniesieniu moratorium na poszukiwania ropy naftowej na Morzu Południowochińskim. Ich wznowienie ma zapewnić krajowi bezpieczeństwo energetyczne i stymulować nadszarpniętą przez pandemię gospodarkę.
16.10.2020

Oświadczenie prezesa PZŻ w sprawie jachtu Sharki

W dniu 21 września 2020r. na profilu facebook jachtu Sharki pojawił się post, w którym armator skierował pod adresem Polskiego Związku Żeglarskiego szereg zarzutów związanych z ubieganiem się o zaświadczenie o pływalności jachtu. Dokument ten był potrzebny armatorowi do przepłynięcia z portu w Cuxhaven do Szczecina, po tym jak jacht został wyciągnięty z wody po zatonięciu. W efekcie powyższego postu wdrożyłem czynności wyjaśniające przebieg procedur zastosowanych przez inspektorów Morskiego Zespołu Technicznego PZŻ względem armat
30.09.2020

Zarząd Kanału Panamskiego wygrał sprawę arbitrażową o wartości 265 milionów dolarów

Władze Kanału Panamskiego oświadczyły, że wygrały w piątek orzeczenie arbitrażowe w sprawie zwrotu 265 milionów dolarów od konsorcjum, które zbudowało trzeci zestaw śluz dla kluczowego transoceanicznego szlaku wodnego.
29.09.2020

Filipiny chcą zachodniej obecności na Morzu Południowochińskim

Podpisanie planowanego kodeksu postępowania na Morzu Południowochińskim nie doprowadzi do zakończenia obecności krajów Zachodu na tych wodach – zapewnił dziś minister spraw zagranicznych Filipin, Teodoro Locsin .
21.09.2020

Indie – Brak podstaw do nakładania opłat za porzucony ładunek

Powszechnym problemem branży morskiej jest kwestia porzuconych lub nieodebranych kontenerów w portach, w tym w szczególności w portach w Indiach, Pakistanie i Bangladeszu. Takie kontenery i ładunki są przeważnie porzucone z powodu nieprawidłowego zadeklarowania ich zawartości przez spedytorów. Operatorzy liniowi ponoszą znaczne koszty, w tym głównie koszty magazynowania w okresie, gdy kontenery i znajdujący się w nich ładunek pozostawały nieodebrane. Indyjski Sąd Najwyższy [SN] uregulował tę kwestię wskazując, że ​​porty w Indiac
16.09.2020

WTO uznała za nielegalne amerykańskie cła na chiński import

Światowa Organizacja Handlu (WTO) uznała we wtorek cła nałożone przez USA na import z Chin o wartości ponad 200 mld dolarów za nielegalne w świetle zasad organizacji handlu światowego. Biały Dom stwierdził, że WTO jest bezradna wobec chińskich praktyk handlowych.
15.09.2020

Maląg o wypowiedzi Trzaskowskiego nt. bezrobocia: to wprowadzanie niepokoju

Wprowadzanie Polaków w taką sytuację niepokoju, niestabilizacji, jest niewłaściwe, gdyż zostały uruchomione wszelkie mechanizmy, aby chronić miejsca pracy - powiedziała szefowa MRPiPS Marlena Maląg, komentując wypowiedź kandydata KO na prezydenta Rafała Trzaskowskiego, że prawie milion osób straciło pracę.
24.06.2020

Trzaskowski nie musi prostować wypowiedzi o milionie bezrobotnych

Kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski nie musi prostować swojej wypowiedzi o tym, że prawie milion osób straciło pracę - uznał warszawski Sąd Okręgowy. Wypowiedź jest co najwyżej nieprecyzyjna, a nie nieprawdziwa - podkreślono. Wniosek komitetu Andrzeja Dudy został oddalony; będzie zażalenie na orzeczenie.
22.06.2020

Blisko 80 proc. firm chce skorzystać z Tarczy Antykryzysowej

Prawie 80 proc. firm zamierza skorzystać z przygotowanej przez rząd Tarczy Antykryzysowej - wynika z badania „KoronaBilans MŚP”, przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów. Dotychczasowe pakiety pomocowe pozytywnie ocenia co trzeci przedsiębiorca.
17.06.2020

Kwieciński: orzeczenie sądu UE ws. Gazpromu ma znaczenie dla zapewnienia konkurencji

Orzeczenie Sądu UE ws. Gazpromu ma ogromne znaczenie dla zapewnienia konkurencji i równego traktowania wszystkich uczestników unijnego rynku gazu - ocenił w środę dla PAP prezes PGNiG Jerzy Kwieciński komentując decyzje sądu, który odrzucił skargi spółek Nord Streamu na przyjętą w ub. roku nowelizację dyrektywy gazowej.
20.05.2020

Rzeź na amerykańskim rynku pracy nie popsuła nastrojów na rynkach walutowych

W minionym tygodniu poznaliśmy sporo danych z amerykańskiego rynku pracy. W kolejnych dniach odczyty z USA również skupią na sobie uwagę rynku, jednak warte uwagi będą także dane o polskim PKB w I kwartale.
11.05.2020

Tarcza Antykryzysowa 1.0 i 2.0

Publikacja zawiera zmiany uchwalone przez Sejm w dniu 16.04.2020 r. (tzw. Tarcza 2.0, ustawa opublikowana 17.04.2020 r. Dz. U. Poz. 695) oraz projekt rządowego programu tzw. Tarczy Finansowej.
19.04.2020

Państwa ASEAN bardziej solidarne wobec działań Pekinu na Morzu Południowochińskim

Pekin wykorzystuje trwającą pandemię do potwierdzenia swoich roszczeń na Morzu Południowochińskim, lecz wywołuje to coraz bardziej solidarną reakcję państw Azji Południowo-Wschodniej – oceniają analitycy.
13.04.2020

Czy marynarz może ogłosić upadłość konsumencką?

Epidemia koronawirusa (Covid-19) wpłynęła znacząco na sytuację gospodarczą wielu podmiotów. Przedsiębiorcy podejmują działania w celu utrzymywania swoich działalności, dokonywane są optymalizacje i analizy mające uchronić firmy przed stanem niewypłacalności. Trzeba jednak mieć na uwadze, że także osoby nieprowadzące działalności gospodarczej silnie odczuwają skutki pandemii. We wcześniejszych publikacjach zwracaliśmy uwagę na problemy w zakresie otrzymywania wynagrodzeń, które mogą wpłynąć na wypłacalność wielu gospodarstw
06.04.2020

Tarcza antykryzysowa - główne zagadnienia prawne

W dniu 31 marca 2020 roku Prezydent RP – Andrzej Duda podpisał projekt pakietu ustaw autorstwa rządu, zwany „tarczą antykryzysową” – projekt został przyjęty przez Sejm z uwzględnieniem niektórych tylko poprawek autorstwa Senatu.
01.04.2020

Kurtyka: wygrana PGNiG z Gazpromem daje polskiej spółce drogę do dalszej dywersyfikacji dostaw gazu

Wygrana PGNiG w arbitrażu sporu z Gazpromem o ceny gazu w kontrakcie jamalskim otwiera polskiej spółce drogę do dalszych działań w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu i transformacji energetycznej - poinformował we wtorek minister klimatu Michał Kurtyka, komentując poniedziałkowy wyrok.
31.03.2020

Senat za poprawkami do specustawy dot. wsparcia dla firm w związku z epidemią koronawirusa; ustawa wraca do Sejmu

Senat zaproponował w nocy z poniedziałku na wtorek kilkadziesiąt poprawek do specustawy o wsparciu firm w związku z epidemią koronawirusa. Teraz ustawą ponownie zajmie się Sejm.
31.03.2020

Agencja BNS: Litwa ostatecznie przegrała spór z Gazpromem

Litwa ostatecznie przegrała trwający osiem lat spór z rosyjskim koncernem Gazprom w sprawie nadpłaty za gaz w wysokości 1,4 mld euro za lata 2004-2012 - poinformowała w poniedziałek agencja BNS powołując się na litewskie ministerstwo energetyki.
17.02.2020

Epidemia koronawirusa opóźnia instalację skruberów w Chinach

Firmy żeglugowe mogą napotkać opóźnienia w dostawie statków wyposażonych w sprzęt do filtrowania spalin ze względu na wybuch epidemii wirusa w Chinach.
02.02.2020

Kwieciński: niekorzystny kontrakt z Gazpromem ma wpływ na spadek kursu PGNiG

Niekorzystny kontrakt z Gazpromem na dostawy gazu jest główną przyczyną spadku kursu akcji PGNiG - ocenił w czwartek prezes spółki Jerzy Kwieciński. Jego zdaniem, inwestorzy "docenią" wyniki arbitrażu z Gazpromem i planowaną dywersyfikację działalności.
30.01.2020

Wzrost napięcia na Morzu Południowochińskim

Kraje Azji Południowo-Wschodniej mogą zaostrzyć stanowisko wobec roszczeń Pekinu na Morzu Południowochińskim – uważają eksperci. To następstwo trwającej eskalacji napięć między Indonezją i Chinami.
18.01.2020

Indonezja i Chiny spierają się o wody terytorialne

Trwa dyplomatyczna wymiana zdań na linii Pekin-Dżakarta związana z oskarżeniami o naruszenia przez Chińczyków indonezyjskiego terytorium morskiego. Zdaniem ekspertów sprawa może zaostrzyć spory terytorialne między Chinami i krajami Azji Południowo-Wschodniej na Morzu Południowochińskim.
03.01.2020

„Implementacja” wyroku TSUE w sprawie zabezpieczenia społecznego marynarzy w Polsce?

W dniu 08 maja 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu wydał wyrok w przedmiocie ustalenia sytuacji ubezpieczeniowej osób pracujących poza granicami kraju. W ramach przypomnienia należy wskazać, iż to orzeczenie pozwala na rozstrzygniecie wątpliwości w zakresie ustalenia podlegania ubezpieczeniom społecznym i wykluczenia możliwości zastosowania w sprawie kilku ustawodawstw, podkreśla jednocześnie rolę miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Orzeczenie Trybunału jest niezwykle istotne dla osó
02.01.2020

Ukraina: tranzyt rosyjskiego gazu zostanie utrzymany

Tranzyt rosyjskiego gazu przez ukraińskie rurociągi na Zachód zostanie utrzymany; kontrakt w tej sprawie zostanie przedłużony o pięć lat - oświadczył w sobotę na konferencji prasowej w Kijowie minister energetyki Ukrainy Ołeksij Orżel.
21.12.2019

Dar Pomorza wrócił do Gdyni po miesięcznym remoncie

20 grudnia Dar Pomorza wrócił do macierzystego portu w Gdyni. Legendarna biała fregata była remontowana przez miesiąc w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.
20.12.2019

Ostatnia prosta remontu Daru Pomorza (foto)

Jak poinformowało Narodowe Muzeum Morskie: "18 listopada „Dar Pomorza” ciągnięty przez holowniki odpłynął z nabrzeża Pomorskiego w Gdyni do Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Remont naszej Białej Fregaty zbliża się do końca. Spodziewamy się, że „Dar Pomorza” wróci do Gdyni w połowie grudnia".
03.12.2019

Sąd odrzucił apelację Gazpromu w sporze z Ukrainą o gaz

Sąd apelacyjny w Szwecji, na terenie okręgu Svea, poinformował w środę o odrzuceniu apelacji złożonej przez rosyjski Gazprom od decyzji sądu arbitrażowego w Sztokholmie, wydanej w sprawie sporu między Gazpromem i ukraińskim Naftohazem dotyczącego dostaw gazu.
27.11.2019

Dziękujemy za wysłane grafiki.