Międzynarodowa branża transportu morskiego z zadowoleniem przyjęła piątkowe orzeczenie sądu w meksykańskim Ciudad Victoria, który uniewinnił oskarżonego o przemyt narkotyków kapitana cypryjskiego statku UBC Savannah Andrzeja Lasotę. Pozbawionemu wolności od 2019 r. Polakowi groziło 10 lat więzienia.
Cypryjska Organizacja Transportu Morskiego jako jedna z pierwszych odnotowała uniewinnienie kpt. Lasoty. Decyzję meksykańskiego sądu nazwała w swoim komunikacie “długo oczekiwaną”. Podkreśliła, że Polak został osadzony w meksykańskim więzieniu na podstawie niepotwierdzonych oskarżeń o przemyt kokainy.
Z kolei międzynarodowa organizacja transportowa ISMA wskazała, że cypryjski statek, którym dowodził kpt. Lasota, wciąż jest zarekwirowany przez władze Meksyku w porcie Altamira, gdzie w lipcu 2019 r. załoga znalazła w ładowni podejrzane paczki. Po zawiadomieniu przez kapitana meksykańskich służb funkcjonariusze przybyli na miejsce znaleźli w nich kokainę.
“Choć to właśnie kapitan Lasota zawiadomił policję (...), ale to jego władze meksykańskie pozbawiły wolności na ponad 20 miesięcy” - przypomniały władze ISMA.
Meksykański dziennik “Reforma”, podejmujący od kilku tygodni temat statku UBC Savannah, odnotowuje, że podobnych przypadków jest już w tym kraju co najmniej sześć. Wszystkie zarekwirowane przez meksykańskie organy ścigania jednostki należą do zagranicznych armatorów.
Portal EN24News wskazuje w sobotę na zaangażowanie w uwolnienie Lasoty polskich służb dyplomatycznych, ale też na naciski, które w ostatnich miesiącach wywierały na władze Meksyku organizacje międzynarodowe związane z transportem morskim, takie jak BIMCO, IMO oraz ISMA.
W lipcu 2019 r. na płynącej pod cypryjską banderą jednostce UBC Savannah wykryto podczas rozładunku statku w porcie Altamira około 250 kg kokainy. W konsekwencji po kilkudziesięciu godzinach lokalna policja aresztowała całą załogę statku, na którym znajdowało się trzech obywateli Polski oraz 19 Filipińczyków.
Wszyscy współzałoganci Lasoty podczas śledztwa utrzymywali, że narkotyki znalazły się w jednym z pomieszczeń ładowni bez ich wiedzy. Twierdzili, że przypuszczalnie kokaina mogła zostać im podłożona podczas trwającego kilka dni załadunku koksu metalurgicznego w kolumbijskim porcie Barranquilla.
Po kilku tygodniach dochodzenia wszyscy członkowie załogi UBC Savannah, z wyjątkiem kapitana statku, zostali zwolnieni z aresztu i deportowani do swoich krajów z powodu braku ważnych wiz. Kapitan Lasota został zaś przeniesiony do więzienia o zaostrzonym rygorze w mieście Tepic, w stanie Nayarit, na zachodzie Meksyku.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych