ew
Prawie 80 proc. firm zamierza skorzystać z przygotowanej przez rząd Tarczy Antykryzysowej - wynika z badania „KoronaBilans MŚP”, przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów. Dotychczasowe pakiety pomocowe pozytywnie ocenia co trzeci przedsiębiorca.
Z przeprowadzonego pod koniec maja 2020 r. badania na zlecenie Krajowego Rejestru Długów wynika, że spośród dotychczas przyjętych rozwiązań pomocowych dla firm w ramach Tarczy Antykryzysowej, największym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszą się odroczenie lub zwolnienie ze składki ZUS (77 proc. ankietowanych) oraz dofinansowanie zatrudnienia (54 proc.). Co trzeci przedsiębiorca planuje skorzystać z udzielanych na preferencyjnych warunkach kredytów i pożyczek.
Łącznie chęć wnioskowania o udzielenie pomocy rządowej deklaruje prawie 80 proc. przedsiębiorców, co jak podkreślają eksperci KRD, świadczy o tym, że firmy wciąż oczekują wsparcia ze strony państwa.
Na początku czerwca Sejm przyjął kolejny pakiet pomocowy dla firmy, tzw. tarczę 4.0. Nowe przepisy wprowadzają m.in. zasady uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego, dzięki którym przedsiębiorcy, którzy stoją na granicy bankructwa, będą mogli podjąć negocjacje z wierzycielami, nie czekając na orzeczenie sądu. Umożliwi to zawieszenie czynności egzekucyjnych oraz zapewni czas na zdobycie przez dłużnika finansów, które będą chronione w przypadku braku powodzenia restrukturyzacji. Po zmianach postępowanie naprawcze ma trwać cztery miesiące, a o jego rozpoczęciu ma decydować właściciel firmy. Z tego rozwiązania będzie można skorzystać do końca czerwca 2021 r.
Według cytowanego w badaniu prezesa firmy Kaczmarski Inkasso Jakuba Kosteckiego, przedsiębiorcy powinni przejąć inicjatywę w kontaktach z kontrahentami, którzy nie zapłacili im za sprzedane towary czy usługi. "Z naszej praktyki wynika, że małe i średnie firmy nie zwlekają już miesiącami z odzyskiwaniem należności, lecz przekazują je do windykacji maksymalnie po 60 dniach" - wskazał. Zaznaczył, że im młodszy dług, tym większa szansa na odzyskanie pieniędzy.
Autorzy najnowszego „KoronaBilansu MŚP” zwrócili uwagę, że w porównaniu z poprzednim badaniem znacząco powiększyła się grupa zadowolonych z pomocy. Blisko co trzeci przedsiębiorca ocenia dziś pozytywnie pakiet rządowy. Mniej jest również niezadowolonych. Negatywnie proponowaną pomoc wciąż ocenia wprawdzie ponad połowa firm (54,5 proc.), jednak w porównaniu z wcześniejszym badaniem, w którym podobną opinię prezentowało trzy czwarte przedsiębiorców, widać, że ocena wprowadzanych pakietów się zmieniła.
Spośród firm, które nie są zadowolone z proponowanej pomocy, niemal co czwarta (24 proc.) uważa, że powinno być więcej rozwiązań służących zachowaniu płynności finansowej oraz wyższe dopłaty do wynagrodzeń i postojowego. Ponad 18 proc. ankietowanych zasygnalizowało, że ustawodawca powinien być bardziej elastyczny przy rozpatrywaniu wniosków o udzielenie pomocy. Co szósty przedsiębiorca uważa również, że rządowej Tarczy dobrze zrobiłoby uproszczenie procedur.
Badanie przeprowadziła firma IMAS International pod koniec maja 2020 r. Obejmuje grupę 301 firm z sektora MŚP, w tym: mikro (zatrudniające 3-9 osób), małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249). Technika badawcza: CATI/CAWI.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych