• <
PZT_980x120_gif_2020

Federalny Trybunał Administracyjny zezwolił na budowę podmorskiego tunelu między Niemcami a Danią

Strona główna Porty, logistyka Federalny Trybunał Administracyjny zezwolił na budowę podmorskiego tunelu między Niemcami a Danią
Federalny Trybunał Administracyjny zezwolił na budowę podmorskiego tunelu między Niemcami a Danią - GospodarkaMorska.pl
fot. femern.com

sons

03.11.2020 Źródło: PAP

Niemiecki Federalny Trybunał Administracyjny z siedzibą w Lipsku odrzucił dzisiaj wszystkie sześć pozostających do rozpatrzenia pozwów z żądaniem anulowania zgody na budowę tunelu drogowo-kolejowego pod cieśniną Fehmarn - między bałtycką niemiecką wyspą o tej nazwie i duńską wyspą Lolland.

Ta nieco zaskakująca - jak określiła ją agencja dpa - decyzja usunęła ostatnią przeszkodę dla rozpoczęcia realizacji przygotowywanej od dłuższego czasu inwestycji, która zastąpi jedyny już morski odcinek najkrótszej trasy z Hamburga do Kopenhagi. 18-kilometrowy tunel ma wejść do użytku w 2029 roku.

Oddalone we wtorek pozwy złożyły organizacje ekologiczne, przedsiębiorstwa promowe i miasto Fehmarn. Argumentowano w nich, że ruch w kosztownym tunelu będzie znacznie mniej intensywny, niż normalnie na niemieckich autostradach, a wskutek budowy ucierpi morska fauna, w tym morświny, kaczki edredonowe i omułki.

Zwolennicy tunelu wyrażali swą radość ze "szczęśliwego rozstrzygnięcia" lipskiego sądu. "Orzeczenie pokazuje, że możemy realizować wielkie projekty w zgodzie z wymogami ochrony środowiska i krajobrazu" - oświadczył minister komunikacji Niemiec Andreas Scheuer. Według krajowego premiera Szlezwiku-Holsztyna Daniela Guenthera, "wyrok pozwoli na ściślejsze związanie ze sobą przeżywających boom regionów Kopenhagi-Malmoe oraz Hamburga".

Szacowane na 7,1 mld euro koszty budowy tunelu, realizowanej metodą opuszczania jego kolejnych gotowych elementów na dno morza, poniesie inwestor, którym jest duńska państwowa spółka akcyjna Femern. Już wcześniej uzyskała ona w Danii wszystkie niezbędne zezwolenia. Niemcy sfinansują tylko budowę dojazdów drogowych i kolejowych po swej stronie, na co planuje się wydać 3,5 mld euro. Za przejazd tunelem spółka Femern pobierać będzie opłaty w nieznanej na razie wysokości. (PAP)

Źródło:
PAP
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 48,39 $ baryłka  0,92% 08:58
 Cyna 18873,00 $ tona -0,56% 1 gru
 Cynk 2768,00 $ tona -1,46% 1 gru
 Aluminium 2045,00 $ tona 1,54% 1 gru
 Pallad 2415,15 $ uncja  0,93% 08:56
 Platyna 1031,85 $ uncja  1,23% 08:58
 Srebro 24,35 $ uncja  0,50% 08:58
 Złoto 1844,75 $ uncja  0,56% 08:58
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.