• <

Wynik wyszukiwania - "usd" - Wiadomości

Chiny na energetycznym kursie. Skorzystają porty i morski transport

Obecnie Chiny zamieszkuje 18% światowej populacji, zużywa 26% światowej energii pierwotnej, emituje 33% światowego CO2 związanego z energią i jest zdecydowanie wiodącym krajem w instalacji odnawialnych źródeł energii. Transformacja energetyczna w Chinach ma kluczowe znaczenie dla przyszłości Chin i powodzenia globalnej transformacji energetycznej – podkreślają eksperci DNV, autorzy raportu „Energy Transition Outlook China 2024”.
16.05.2024

Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.

Wyniki Maerska za pierwszy kwartał są zgodne z oczekiwaniami w obliczu trwających zakłóceń na Morzu Czerwonym — informuje zarząd duńskiego armatora z białą gwiazdą. Grupa żeglugowa Maersk (MAERSKb.CO) podniosła swoje prognozy zysków za cały rok po opublikowaniu na początku maja informacji o zyskach za pierwszy kwartał. Wyższe zyski armator i operator logistyczny ma zamiar uzyskać, wykorzystując duży popyt na przewozy kontenerowe oraz wyższe stawki frachtowe w związku z wydłużonymi rejsami statków wokół Afryki.
06.05.2024

Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem

Turcja ogłasza zawieszenie handlu z Izraelem do czasu osiągnięcia trwałego rozejmu w Strefie Gazy i zapewnienia swobodnego przepływu pomocy humanitarnej, jak poinformował minister handlu Omer Bolat. Decyzja ta, podjęta w odpowiedzi na "nieprzejednane stanowisko" Izraela, obejmuje zarówno import, jak i eksport wszystkich produktów, które jeszcze w ubiegłym roku osiągnęły łączną wartość obrotu 6,8 mld USD.
03.05.2024

Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw

Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
02.05.2024

Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)

Jak wskazują na to dane Gold Destiny oraz inne dane rynkowe w ostatnich tygodniach doszło do zintensyfikowania inwestycji tonażowych w segmentach masowców i tankowców. Beneficjentem ożywienia po części okazał się również rynek gazowców.
23.04.2024

5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią

Japonia z flotą wartą 206,4 mld dolarów otwiera dziesiątkę państw z flotami o najwyższej wartości. ChRL z flotą o wartości ponad 204 mld zajmuje pozycję drugą. Kolejne trzy to: Grecja, Stany Zjednoczone i Singapur. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywów i struktury własności czołowych flot uległy znacznym zmianom – informuje VesselsValue.
17.04.2024

Australijski MON zapowiada rozwój floty okrętów podwodnych i nawodnych

Australijski minister obrony Ruchard Marles zaprezentował w środę pierwszą narodową strategię obrony, zapowiedział przeznaczenie w ciągu 10 lat dodatkowych 50 mld dolarów australijskich na obronę. Resort obrony zwrócił uwagę na konieczność powstrzymywania "taktyki przymusu" ze strony Pekinu w regionie, co skrytykował już chiński MSZ.
17.04.2024

Za 50 mln euro można kupić bezludną wyspę Tragonisi

W Grecji wystawiono na sprzedaż wyspę Tragonisi na Morzu Egejskim. Bezludną wyspę można kupić za 50 milionów euro - informuje we wtorek portal Greek Reporter.
16.04.2024

Ropa w USA tanieje. Inwestorzy czekają na dalszy rozwój wydarzeń na Bliskim Wschodzie

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku spadają, a inwestorzy czekają na dalszy rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, po bezprecedensowym ataku Iranu na Izrael podczas weekendu - podają maklerzy.
15.04.2024

Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)

Jak wskazują na to dane Gold Destiny oraz inne dane rynkowe w ostatnie tygodnie doszło do zintensyfikowania inwestycji tonażowych w segmentach masowców i tankowców. Beneficjentem ożywienia po części okazał się również rynek gazowców.
08.04.2024

Norwegia wzmocni marynarkę wojenną

Budżet obronny Norwegii zostanie zwiększony o kwotę 600 mld koron (około 60 mld USD) do 2036 roku, co oznacza dwukrotny wzrost nakładów na wojsko do poziomu 3 proc. PKB - poinformował w piątek rząd w Oslo. Inwestycja, określana jako historyczna, ma być odpowiedzią na agresywną postawę Rosji.
05.04.2024

Coraz więcej aktywności na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8 – 11.2024)

Kolejne tygodnie pierwszego kwartału 2024 roku to obserwowana wzmożona aktywność inwestycji tonażowych wielu typów jednostek. Wzrosty nie wynikają jednak z dynamicznego rozwoju rynku frachtowego. Wręcz przeciwnie wzrosty wolumenów ładunków, np. skonteneryzowanych są nadal niższe niż wzrosty pojemności dostępnego na rynku tonażu. Występujący niedobór tonażu na wielu szlakach wynika z kryzysów, które mocno uderzają w żeglugę.
01.04.2024

Z Ningbo w świat: chińskie miasto portowe przekształca się w globalne centrum otwierania się na rynki międzynarodowe

Dla wielu osób miasto Ningbo może nie wydawać się aż tak znaną metropolią chińską jak Pekin i Szanghaj, ale może być bliższe codziennemu życiu: chińskie narzędzia, urządzenia do gotowania ryżu, a nawet nowe pojazdy energetyczne z dużym prawdopodobieństwem będą podróżować przez ocean z chińskiego miasta w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach.
29.03.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym i wojna celna USA – Chiny korygują frachty i połączenia liniowe. Meksyk beneficjentem

Uśredniony Drewry’s World Container Index zmalał w ubiegłym tygodniu o 5% do 3010 dolarów za kontener 40-stopowy, ale ciągle jest wysoki w porównaniu do ub.r. Obecnie jest on wyższy o 71% w porównaniu z trzecim tygodniem marca ubiegłego roku. Frachty na połączeniach z Szanghaju do Nowego Jorku wynoszą 5376 USD za FEU. Do portów Meksyku skokowo wzrosły dostawy kontenerów z Chin, przy takich samych frachtach jak do wschodniego wybrzeża USA.
25.03.2024

Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)

Kolejne tygodnie 2024 roku to intensyfikacja inwestycji tonażowych w segmentach: masowym i zbiornikowcowym. Jak podawały źródła shipbrokerskie i analityczne, w tym Golden Destiny sporo było transakcji kupna – sprzedaży używanych jednostek. Bardzo dużo odnotowywano też nowych zamówień, natomiast złomowań było nadal mało.
18.03.2024

Elcome International wprowadza morską usługę internetową WELCOME obsługiwaną przez Starlink

Elcome International LLC, wiodący dostawca rozwiązań technologii morskiej z prawie 55-letnim doświadczeniem w branży morskiej, ogłosił uruchomienie WELCOME, rewolucyjnej usługi płatnego Internetu satelitarnego dla statków i instalacji morskich na całym świecie.
16.03.2024

Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.

Hamburski operator Hapag-Lloyd (HLAG) ogłosił wyniki finansowe za 2023 r. Armator zanotował spadek sprzedaży w IV kwartale o 48,8% r/r do 3,8 mld EUR. Koszty operacyjne zmniejszyły się jednak jedynie o 6,9% r/r do około 4 mld EUR. Tym samym HLAG dołączył do innych przewoźników odnotowujących straty operacyjne, notując stratę EBIT w wysokości 200 mln EUR w 4Q23 – informuje w najnowszym komunikacie kierownictwo Hapag-Lloyd.
16.03.2024

Zaburzenia w transportowych punktach strategicznych napędzają wzrost stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 2-7/2024)

Ostatnie tygodnie to olbrzymi wpływ na międzynarodową żeglugę sytuacji kryzysowej na Morzu Czerwonym, a także efekty ograniczeń przejść statków przez Kanał Panamski, wynikające z rekordowo niskiego stanu wód w jeziorze Gatun. To przede wszystkim właśnie przez te wydarzenia i wydłużone trasy statków światowej floty skutkujące ograniczonymi dostępnymi przestrzeniami ładunkowymi powiększały się koszty transportu morskiego. Wzrastały przez to oferowane na rynku również stawki frachtowe i czarterowe.
03.03.2024

Lepsze perspektywy dla inwestycji tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2– 7.2024)

Ostatnie tygodnie to umiarkowana aktywność w zakresie inwestycji tonażowych, o czym informowały międzynarodowe źródła raportów brokerskich, w tym Golden Destiny. Nieco lepiej było na rynku złomowań, gdzie pojawiło się trochę więcej transakcji w porównaniu do poprzednich okresów. Działania inwestycyjne są odpowiedzią na aktualny i przewidywany stan rynku żeglugowego. Po okresie zastoju dla wielu segmentów żeglugi pojawiają się nowe perspektywy, a potrzeba wymiany flot również pod kątem restrykcyjnych wymagań ekologicznych będzie t
26.02.2024

Miasto nad Morzem Śródziemnym sprzedane za 35 mld USD

Premier Egiptu, Mostafa Madbouly, ogłosił w piątek podpisanie umowy ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi w sprawie sprzedaży miasta Ras el-Hekma, położonego na północno-zachodnim wybrzeżu kraju. Transakcja warta 35 mld dolarów budzi mieszane uczucia w społeczeństwie.
24.02.2024

Ożywienie na rynku tonażowym. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2024)

Początkowe tygodnie nowe roku to mocny wzrost w obrocie używanym tonażem, a także w składaniu nowych zamówień. Wskazywały na to między raporty Golden Destiny. Wzrasta również zapotrzebowanie na złomowany tonaż. Brakuje jednak nadal znaczącego zasilania branży recyklingu okrętowego w przeznacozne do tego celu statki. Taki impas według analityków tego rynku ma nadal trwać w tym zakresie.
19.02.2024

Polski handel zagraniczny osiągnął 691,5 mld EUR w 2023 r. Polskie porty morskie mają swój udział w tym sukcesie

Polski eksport w 2023 r. wyniósł 351 mld EUR, a wartość produktów importowanych do Polski zbliżyła się do 340,5 mld EUR – podał GUS w połowie lutego br. W 2023 r. nastąpił nieznaczny spadek wartości towarów i usług eksportowanych do krajów Unii Europejskiej. Istotnie zwiększył się eksport do krajów rozwijających się.
17.02.2024

Europejski rynek LNG. UE co miesiąc pompuje 1 mld dol. w gospodarkę Rosji

W okresie styczeń-grudzień 2023 r. import LNG krajów Unii Europejskiej wzrósł o 1,9% r/r do 102 mln ton, do Chin o 11,4% r/r do 71,6 mln ton, do Japonii zmalał o 9,2% r/r do 66,9 mln ton, do Korei Południowej zmniejszył się 3,5% r/r do 45,5 mln ton – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa Research. Przepompowując rosyjskie LNG w terminalach Belgii, Hiszpanii i Francji, UE co miesiąc pompuje w gospodarkę Rosji 1 mld dol. – podaje najnowszy raport CREA.
11.02.2024

Należąca do EIG spółka MidOcean Energy ma nabyć 20% udziałów SK Earthon w spółce Peru LNG

MidOcean Energy („MidOcean”), spółka działająca w branży LNG, założona i zarządzana przez EIG, czołowy instytucjonalny podmiot inwestujący w ogólnoświatowy sektor energii i infrastruktury, podała dziś informację o zawarciu ostatecznej umowy z SK Earthon („SK”) w sprawie objęcia 20% udziałów SK w spółce Peru LNG („PLNG”).
09.02.2024

USA, Japonia i Australia przeprowadziły wspólne ćwiczenia na Morzu Południowochińskim

Marynarki wojenne Stanów Zjednoczonych, Australii i Japonii przeprowadziły w środę i czwartek wspólne ćwiczenia na Morzu Południowochińskim – poinformowała agencja AP. Nie ujawniono, czy ćwiczenia były prowadzone w pobliżu spornych wysp i mielizn, do których Chiny roszczą sobie prawa.
08.02.2024

Rynek jack-up’ów, łańcuchy dostaw, dostępność finansów i kadr dla morskich farm wiatrowych zweryfikuje rok 2024 i następne

Dynamicznie rozwijająca się morska energetyka wiatrowa będzie potrzebowała statków instalacyjnych. Rynek jack-up’ów dla morskich farm wiatrowych jest uważnie obserwowany. Podpisywane są wciąż nowe kontrakty. Dzieje się to mimo zakłóceń na rynku MEW, wycofywania się z niektórych kontraktów i zmian w przetargach na nowe instalacje.
02.02.2024

Nieznaczna poprawa? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 51.2023 – 1/2024)

Ostatnie tygodnie przełomu roku to nieznaczna poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych segmentów żeglugi kontenerowej, a także jednostek wielozadaniowych.
01.02.2024

Przełom roku z różnorodnymi danymi i nadziejami na nowy rok. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 51.2023 – 1.2024)

Różnorodna sytuacja panowała na rynku tonażowym w segmentach jednostek wielozadaniowych i kontenerowców. Jak wskazywał Golden Destiny niewiele było transakcji używanym tonażem. Na początku roku pojawiła się za to informacja o sporych zamówieniach nowych kontenerowców. Nadal trwała posucha w złomowaniu statków. Zakłady złomowe liczą w nowym roku na poprawę swojej sytuacji. Ostatnie tygodnie to również kontynuacja zastoju w segmencie wycieczkowców.
31.01.2024

Ropa pod kontrolą do 2025 r. Beneficjenci wojny na Morzu Czarnym i ataków na Morzu Czerwonym

Rok 2023 był kolejnym pozytywnym okresem dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen i ryzyka recesji gospodarczej. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. światowe przeładunki ropy naftowej wzrosły o 5,3% r/r informuje Banchero Costa Research, powołując się na dane wynikające z obserwacji ruchu statków przez Refinitiv, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego. Ten wzrostowy trend zanotowano również w Gdańsku i Gdyni, głównych paliwowych portach Polski.
31.01.2024

Hague-Visby Rules – Paramount Clause

Obok obowiązywania Reguł Hasko-Visbijskich 1924/1968/1979 z mocy prawa (na podstawie ratyfikacji przez dane państwo Konwencji Brukselskiej z 1924 z ewentualnymi zmianami 1968/1979 - o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów, lub na podstawie inkorporacji Reguł do danego systemu prawnego na podstawie ustaw krajowych – np. COGSA 1971/MSA 1981 w prawie angielskim), Reguły mogą zostać inkorporowane do danej umowy przewozu (contract of affreightment) w drodze odrębnej, umownej klauzuli.
29.01.2024

Equinor i BP wymieniają się udziałami w przedsięwzięciach w ramach morskiej energetyki wiatrowej

Equinor zawarł transakcję zamiany z BP, w ramach której norweska firma energetyczna przejmie pełną własność umowy najmu i projektów Empire Wind, a brytyjskie przedsiębiorstwo naftowe przejmie pełną własność umowy najmu i projektów Beacon Wind.
26.01.2024

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne wzrosły w 2023 r. o 3%. Porty morskie beneficjentami

W 2023 r. globalne bezpośrednie inwestycje zagraniczne wzrosły o 3%, co zdaniem UNCTAD jest efektem mniejszych obaw przed recesją. W biznesie morskim inwestorzy byli aktywni szczególnie w sektorze Oil & Gas oraz produkcji owoców morza, turystyce, morskim transporcie i portach. Sektor morskiej energetyki wiatrowej przeżywał natomiast niespodziewane wycofywanie się z kontraktów, o czym pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl.
25.01.2024

Ekspert: 5 działań, które zwiększą poziom cyberbezpieczeństwa w sektorze morskim

Cyberbezpieczeństwo w sektorze morskim wymaga zbudowania kompleksowej strategii, na którą składa się ochrona specjalistycznych systemów IT/OT, wykorzystanie dobrych praktyk zawartych w standardach branżowych, uświadomienie pracownikom zagrożeń oraz odpowiednia kontrola dostępu.
22.01.2024

Aktywny przełom roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2023-1/2024)

Jak pokazują statystyki sprzedaż statków suchych masowych oraz tankowców w 2023 roku była mniejsza niż jeszcze w 2022 roku. W tych segmentach w 2023 roku zanotowano 1.256 transakcji kupna – sprzedaży. Pomimo tego greccy inwestorzy byli wyjątkowo aktywni w zakresie zlecenia nowych budów wyżej wspomnianego tonażu. Tymczasem według danych Golden Destiny na przełomie roku doszło do całkiem sporej ilości transakcji, pomimo wyłączenia praktycznie całego jednego tygodnia.
19.01.2024

Niewielkie zmiany cen ropy w USA; obawy o Bliski Wschód utrzymują się

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku notują niewielkie zmiany. Rynki nadal obawiają się możliwości eskalacji konfliktów w rejonie Bliskiego Wschodu i Azji Zachodniej.
19.01.2024

Spadły koszty przeprawy przez Kanał Panamski

Dobre wieści dla żeglugi handlowej: spadły koszty przeprawy przez Kanał Panamski. Do niedawna armatorzy płacili rekordowe stawki rzędu kilku milionów dolarów, aby omijać korki na tym strategicznym szlaku. Teraz, gdy coraz mniej statków chce korzystać z tej trasy, ceny znacząco spadły.
15.01.2024

Gospodarka Chin na fali wznoszącej. Sama nie ożywi transportu morskiego i portów

Ożywienie gospodarki chińskiej ostatnich 3 kwartałach 2023 r. jest sygnałem dla wielu gospodarek, że handel światowy się ożywi, a wraz z nim ożyje transport morski i porty. Takie wnioski można wyciągnąć na podstawie utrzymujących się pozytywnych symptomów wzrostu aktywności we wszystkich wiodących obszarach gospodarki. Dzieje się tak pomimo, a może nawet w wyniku nałożonych przez Stany Zjednoczone sankcji.
14.01.2024

Biznes z ropy, gazu i wiatru. Equinor z zyskami w 2023 r. i perspektywami do 2027 r.

Equinor dzięki znakomitej dywersyfikacji produkcji wypracował w III kwartale 2023 r. zysk 8,02 mld USD. Po opodatkowaniu zostało 2,73 mld USD. Zysk operacyjny netto w II kwartale ubr. wyniósł 7,45 mld USD, a zysk netto 2,5 mld USD. W II kwartale zysk w wysokości 7,54 mld USD i 2,25 mld USD. Po opodatkowaniu zysk operacyjny netto wyniósł 7,05 mld USD, a zysk netto 1,83 mld USD. W 2022 r. do budżetu Norwegii spółki firmy wpłaciły 44,3 mld dolarów – poinformował w grudniu br. dyrektor finansowy Torgrim Reitan.
13.01.2024

Ceny ropy w USA zwyżkują po atakach USA i Wielkiej Brytanii na cele Huti

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną. Analitycy wskazują, że rośnie premia za ryzyko wobec przeprowadzonych przez koalicję pod wodzą USA ataków na cele rebeliantów Huti w Jemenie.
12.01.2024

Iberdrola i Bank Światowy rozszerzają swoją współpracę o 300 mln euro pożyczki na projekty OZE

Kredyt zostanie przeznaczony na finansowanie inwestycji w OZE w krajach, których energetyka wciąż w dużym stopniu opiera się na węglu, takich jak Polska, Maroko i Wietnam. Pożyczka przekazana na cele związane z redukcją emisji zanieczyszczeń do atmosfery i rozwoju zielonej energetyki jest pokłosiem partnerstwa zawiązanego przez podmioty w maju ubiegłego roku.
10.01.2024

Zarabianie na wierceniu. Stocznie na start. Do 2028 r. będzie rósł popyt na statki i morskie platformy

Wykorzystanie statków i platform wiertniczych w 2024 r. będzie na najwyższym poziomie od wielu lat. Po dobrym 2023 r. prognozuje się, że stawki dzienne w usługach na rzecz Oil & Gas Offshore wzrosną. Już w połowie 2023 r. wykorzystanie jednostek i platform wiertniczych osiągało w wielu rejonach ponad 80%, a nawet 95% - informuje w raporcie VesselsValue. Brakuje jednak statków do obsługi roponośnego i gazowe biznesu.
09.01.2024

Offshorowe domino za 250 mln USD. „Imperium Wiatrowe” w USA się zachwiało, a w Polsce?

A miało być tak pięknie. Administracja Bidena-Harrisa ogłosiła pod koniec listopada 2023 r. zatwierdzenie projektu morskiej energetyki wiatrowej Empire Wind („Imperium Wiatrowe”). To było szóste potwierdzenie programu strategicznego amerykańskiego rządu. Celem strategicznym administracji jest uruchomienie 30 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej do 2030 roku.
08.01.2024

Sytuacja geopolityczna wpływa na wzrost kosztów przewoźników. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47 – 50/2023)

Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski.
05.01.2024

Biznes na gazie i oleju za ponad 200 mld USD. Jest tort dla polskich stoczni

Morska energetyka wiatrowa od początku XXI wieku traktowana jest jako najlepszy biznes pod słońcem. Ale od dwóch lat wydobycie ropy i gazu na morzu osiąga wysoką zyskowność. Rystad Energy prognozuje, że morski przemysł naftowy może spodziewać się nakładów inwestycyjnych rzędu 200 mld dolarów w 2024 r. i 2025 r. To dwukrotnie więcej niż oczekiwane inwestycje w morskie odnawialne źródła energii. Projekty inwestycyjne na morzu przewyższają wartościowo projekty naftowe na lądzie o około 50%.
03.01.2024

Hamowanie inwestycji na koniec roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 47-50/2023)

Na skutek niepewnej i zmiennej sytuacji rynkowej inwestycje w ostatnich tygodniach nieco wyhamowały na co wskazują między innymi dane Golden Destiny. Z drugiej strony międzynarodowa sytuacja geopolityczna i potrzeba wykorzystania statków na dłuższych dystansach powoduje, że zwiększa się zapotrzebowanie na tonaż oraz zmniejsza się ilość i tak niewielkiego wolumenu złomowanych jednostek.
02.01.2024

Ceny ropy w USA zwyżkują, ale za cały rok są na minusie. W tle konflikt na Morzu Czerwonym

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną, ale są na drodze do zamknięcia roku z największym spadkiem od początku pandemii Covid-19.
29.12.2023

Konosament – klauzule zwalniające z odpowiedzialności z tytułu „misdelivery”

W 1909, precedens „Chartered Bank of India Australia and China v British India Steam Navigation Co” [1909] AC 369 (PC), opowiedział się za możliwością umownego wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu zawinionego wydania ładunku bez konosamentu (to jest naruszenie przez przewoźnika konosamentowej umowy frachtowej, które to naruszenie miało charakter „fundamental breach of the contract”).
29.12.2023

GAC rozszerza działalność w Niemczech. Nowe biuro w Porcie Stade będzie świadczyć usługi agencyjne i logistyczne dla statków

GAC Germany, wiodący dostawca usług żeglugowych i logistycznych w Europie Północnej, ma otworzyć nowe biuro w Stade 1 stycznia 2024 r. Firma chce rozszerzyć swoją obecność w regionie, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi wspierające niemiecki sektor żeglugowy i energetyczny.
29.12.2023

Ceny ropy w USA rosną. Popyt i Morze Czerwone w centrum uwagi

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku notują wzrosty, a inwestorzy oceniają poziom zapasów surowca w USA oraz sytuację na Bliskim Wschodzie.
28.12.2023

Kontenerowce płyną na stratach. Będą szorować po dnie do 2028 roku?

Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
25.12.2023

Na fali chaosu sporo inwestycji w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 45-49/2023)

Ostatnie kilka tygodni to mocna aktywizacja rynków inwestycji tonażowych, co obrazowały między innymi raporty publikowane przez Golden Destiny. W segmentach statków masowych, zbiornikowców oraz gazowców pojawiło się wiele transakcji zarówno tonażem używanym jak i tych związanych z nowymi zamówieniami. Niewielka aktywność występowała w zakresie złomowań wyżej wymienionych typów jednostek.
23.12.2023

W Porcie Gdynia trwa rozładunek południowokoreańskich haubic K9A1

W gdyńskim porcie trwa rozładunek południowokoreańskich haubic K9A1. W przyszłym roku spodziewamy się kolejnych kilkudziesięciu haubic samobieżnych, które trafią do polskich artylerzystów – poinformowała w poniedziałek Agencja Uzbrojenia.
18.12.2023

Ceny ropy w USA poszły w górę po atakach na statki na Morzu Czerwonym

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną i powiększają zwyżki z poprzedniego tygodnia. Uwaga inwestorów koncentruje się na tranzycie towarów przez statki na Morzu Czerwonym - podają maklerzy.
18.12.2023

Łotwa kupuje przeciwokrętowe pociski manewrujące Naval Strike Missile

Łotwa kupuje przeciwokrętowe pociski manewrujące Naval Strike Missile (NSM) o wartości 105 mln USD - poinformowała w piątek agencja LETA. Większość kosztów zakupu pokryją USA.
08.12.2023

Opanowany przez Chińczyków port w Taranto ma zostać przejęty przez polskie konsorcjum

Kontrolowany przez chiński kapitał strategiczny port w Taranto na południu Włoch ma zostać, z poparciem USA, "odbity" przez polskie konsorcjum, które ma zainwestować w nadbrzeże 60 mln euro - napisał w czwarte dziennik "La Verita".
08.12.2023

ARP: więcej sprzedających niż kupujących węgiel; zapasy w portach ARA zmalały

W listopadzie tego roku na międzynarodowym rynku węgla widoczna była przewaga sprzedających nad kupującymi. W efekcie główne indeksy cenowe węgla wysokoenergetycznego traciły na wartości, były jednak istotnie powyżej tegorocznych minimów - wynika z opracowania Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP).
06.12.2023

Chaos, czyli codzienność dla żeglugi. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 43-46/2023)

Chaotyczna sytuacja światowych rynków nadal nie sprzyja długofalowym i kapitałochłonnym inwestycjom, takim jak żegluga. W ostatnich tygodniach było to szczególnie w nowych zamówieniach. Całkowity brak zamówień nowych statków zaobserwowano w segmencie kontenerowców. Jest to zapewne pokłosiem bardzo słabych wyników rynków frachtowych i słabnących warunków czarterowych. Podobne tendencje obserwowano w segmencie drobnicowców wielozadaniowych.
29.11.2023

Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)

Pewna stabilizacja, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana. Być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie.
28.11.2023

Rekordowa opłata w Kanale Panamskim. Prawie 4 mln USD za priorytet

W obliczu trwającej suszy Kanał Panamski staje przed szczególnymi wyzwaniami, co prowokuje armatorów do nietypowych decyzji. Ostatnio japoński gigant petrochemiczny, Eneos, zdecydował się zapłacić rekordową opłatę 3,97 mln dolarów za pierwszeństwo w ominięciu korków na strategicznym szlaku żeglugowym.
18.11.2023

Raport EY: Polska wyłania się na znaczącego gracza na rynku morskiej energetyki wiatrowej

Nowy Indeks Atrakcyjności Krajów w zakresie Energii Odnawialnej (RECAI) przeprowadzony przez EY plasuje Polskę na 15. pozycji. Tym samym wyrasta ona na znaczącego gracza na rynku odnawialnych źródeł energii. Według raportu światowych przywódców wzywa się do potrojenia światowej mocy w zakresie energii odnawialnej do 11 000 GW do 2030 r., przy czym przewiduje się, że prawie 80% z 15 rynków, na których wyznaczane są cele w zakresie morskiej energii wiatrowej na 2030 r., nie osiągnie swoich celów.
17.11.2023

Unia na gazie. Morski import LNG do Unii Europejskiej rośnie, ceny spadają

Rośnie bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej dzięki dynamicznemu wzrostowi eksportu LNG ze Stanów Zjednoczonych. W zeszłym roku światowy handel LNG drogą morską w dalszym ciągu rósł, do czego przyczyniła się głównie zmiana łańcuchów dostaw po napaści Rosji na Ukrainę.
16.11.2023

Aktywnie na rynku tonażowym. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 41-44/2023)

Według danych Golden Destiny oraz innych źródeł shipbrokerskich dla masowców, ale również tankowców ostatnie tygodnie to czas intensywnych transakcji na rynku jednostek używanych. Niewiele było za to transakcji dotyczących złomowań. Dość aktywnie było również na rynku nowych zamówień, co być może było pokłosiem bardziej pozytywnych perspektyw dla rynków frachtowych i czarterowych.
14.11.2023

A.P. Moller – Maersk ratuje finanse i morski transport kontenerów zwalniając pracowników

Maersk odnotował stratę w wysokości 27 mln dolarów na poziomie EBIT w swojej działalności związanej z transportem morskim w trzecim kwartale 2023 r. W tym samym okresie ubr. armator mógł pochwalić się zyskiem w wysokości 8,34 mld dolarów.
09.11.2023

Tidewater. Przychody rosną, ale akcje spadają

Akcje globalnego giganta Tidewater gwałtownie tracą na wartości. Pomimo imponujących wyników finansowych, spadek przekracza 10%.
07.11.2023

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego (Część I)

Orzeczenie w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd” [2022] EWHC 728 (QB), przyniosło bardzo ciekawe i użyteczne praktycznie rozstrzygnięcie, dotyczące warunków kontraktowego wypowiedzenia umowy („contractual termination”), skutkujące rozwiązaniem umowy („cancellation of the contract”). Orzeczenie, co prawda, dotyczy umowy pożyczki związanej z transportem lotniczym, ale ustalenia i zasady przyjęte przez sąd angielski (High Court) w przedmiotowej sprawie, in extenso, mogą mieć zastosowanie do szeroko pojętych um
05.11.2023

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrost aktywności inwestycyjnej na rynkach żeglugowych, szczególnie w segmencie masowców i zbiornikowców. Było to widoczne we wszystkich kolejnych tygodniach. Wskazują na to dostępne dane shipbrokerskie, w tym te przedstawiane przez jednego z liderów rynku, tj. firmę Golden Destiny.
01.11.2023

Radio Swoboda: w postsowieckiej Azji brakuje powierzchni magazynowych z powodu importu do Rosji

Z powodu importu równoległego do Rosji, mającego na celu omijanie sankcji nałożonych na ten kraj, w postsowieckich krajach Azji Centralnej oraz Zakaukazia brakuje powierzchni magazynowej; jej deficyt szacowany jest na milion metrów kwadratowych - poinformowała we wtorek uzbecka sekcja portalu Radia Swoboda.
31.10.2023

Tonące akcje w żegludze kontenerowej. Sztormowa reakcja giełd po decyzji DG COMP KE o cofnięciu ochrony konsorcjów

Ceny akcji głównych europejskich przewoźników oceanicznych spadły bezpośrednio po tym, jak DG COMP Komisji Europejskiej zapowiedział zniesie w przyszłym roku wyłączeń grupowych dla połączeń liniowych – informuje Aditi Niranjan, analityczka z Department of Busines Economics, Uniwersity of Delhi.
29.10.2023

Branża głodna nowych masowców i inwestuje. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrost aktywności inwestycyjnej na rynkach żeglugowych, szczególnie w segmencie masowców i zbiornikowców. Było to widoczne we wszystkich kolejnych tygodniach. Wskazują na to dostępne dane shipbrokerskie, w tym te przedstawiane przez jednego z liderów rynku, tj. firmę Golden Destiny.
26.10.2023

Hitachi Energy zwiększa zdolności produkcyjne, aby sprostać zapotrzebowaniu na transformację energetyczną

Firma Hitachi Energy, globalny lider technologiczny, dążący do zapewnienia zrównoważonej przyszłości energetycznej dla wszystkich, ogłosiła we wtorek, 24 października 2023 r., że na całym świecie umożliwiła integrację z systemem elektroenergetycznym łączy wysokiego napięcia prądu stałego (HVDC) o mocy ponad 150 gigawatów (GW) - co wystarczyłoby do zaspokojenia szczytowego zapotrzebowania na moc w Japonii.
24.10.2023

Dynamiczny eksport konkurencyjnego cenowo zboża z basenu Morza Czarnego przeciwdziała większym wzrostom cen

Cena polskiej pszenicy jest skorelowana z giełdą MATIF; na rynku krajowym obserwujemy dalsze spadki cen zbóż, szczególnie ziarna o niższej jakości – oceniła Weronika Szymańska z BNP Paribas dla PAP. Dodała, że wzrost popytu na unijne ziarno ograniczył korektę notowań na MATIF.
16.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)

Rynek przewozów ciężkich i ponadgabarytowych realizowany przede wszystkim drobnicowcami wielozadaniowymi nadal osiągał słabe wyniki, a branżowe indeksy dotyczące tego segmentu notowały spadki. Sytuacja ta wynika z nadal słabej podaży ładunków inwestycyjnych w porównaniu do poprzednich lat a także istniejącej poważnej konkurencji ze strony innych typów statków, tj. masowce, kontenerowce, a także statki ro-ro.
28.09.2023

Duże dostawy i małe zamówienia. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 32-37/2023)

Jak podają statystyki w ostatnich tygodniach i miesiącach na rynek wprowadzono bardzo dużą ilość nowego tonażu kontenerowego o pojemności kilkuset tysięcy TEU. Szczególnie widoczne wzrosty w tym zakresie były widoczne u światowych gigantów, tj. MSC i Maersk. W kolejnych miesiącach przewiduje się dalsze intensywne dostawy nowego tonażu kontenerowego.
26.09.2023

Northland Power i Mitsui inwestują 6,5 mld dolarów w morskie farmy wiatrowe u wybrzeży Tajwanu

Kanadyjski producent energii Northland Power oraz japońska firma Mitsui & Co ogłosiły ostateczną decyzję inwestycyjną dotyczącą wartego 6,5 miliarda dolarów projektu Hai Long Offshore Wind Power Project w Tajwanie. Projekt zakłada budowę 73 dużych turbin wiatrowych zlokalizowanych w odległości 45-70 kilometrów od wybrzeża Changhua County na zachodnim wybrzeżu Tajwanu.
25.09.2023

Tysiące mieszkańców wyspy mają tydzień na wyprowadzkę, by zwolnić teren pod budowę chińskiej fabryki

Siedem i pół tysiąca mieszkańców indonezyjskiej wyspy Rempang ma czas do końca miesiąca na wyprowadzenie się z domów, by zwolnić teren pod budowę chińskiej fabryki szkła i "Eco City" – informuje w czwartek portal telewizji Al-Dżazira. W ubiegłym tygodniu doszło do starć protestujących mieszkańców z policją.
21.09.2023

Biopaliwo na bilety (promowe). Innowacje na i pod pokładami promów

Pasażerowie fińscy korzystający z transportu morskiego po raz drugi z rzędu uznali Viking Line za najbardziej zrównoważoną firmę żeglugową obsługującą połączenia między Finlandią a Szwecją. Prawie połowa osób, które wypełniły ankietę, wybierze w przyszłości jeszcze bardziej przyjazne dla klimatu środki transportu, a dwie trzecie są gotowe dopłacić do biletu, aby zmniejszyć niekorzystny wpływ statku na środowisko – wynika z najnowszego badania EPSI linii promowych Passenger Transport Ferries 2023.
17.09.2023

Strategie rozwoju na niepewnym rynku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 31-35/2023)

Pomimo tego, że ilość nowych zamówień statków wzrasta, to nadal są to ilości poniżej poziomów z 2022 roku. Większość z kontraktowanych do budowy nowych jednostek jest zamawianych na zasadach spekulacyjnych. Oznacza to, że armatorzy, czy też szerzej inwestorzy, obserwując rynek wierzą, że znajdą zatrudnienie na zamówione jednostki w późniejszym okresie.
15.09.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – sierpień 2023 r.

W miesiącu sierpniu międzynarodowy rynek ubezpieczeń morskich odnotował 65 zgłoszonych i zarejestrowanych wypadków morskich. W lipcu było ich 76, natomiast w czerwcu 55. Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.
04.09.2023

W portach rośnie popyt na paliwa alternatywne. LNG wraca do łask. Czas na polską bunkierkę LNG

Niższe ceny LNG spowodowały większy popyt na gaz w portach. W Rotterdamie sprzedaż LNG wzrosła o prawie 109% kwartał do kwartału, osiągając w drugim kwartale poziom 266 tys. m³. W Singapurze armatorzy w czerwcu zabunkrowali 17,9 tys. m³, a w lipcu 18,3 tys. m³ LNG. Prognozuje się, że będzie również popyt na metanol, który może stać się paliwem przyszłości.
04.09.2023

Zmiany w trendach na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-31/2023)

Ostatnie tygodnie to potwierdzenie dotychczasowych trendów w inwestycjach tonażowych i stosunkowo elastyczne odbicie tego, co dzieje się na rynku frachtowym i czarterowym.
31.08.2023

Czas dyskusji na temat stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2023)

Jak pokazują dane rynkowe wybranych segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach parametry zaczęły się poprawiać. Czy jest to początek stałej tendencji, czy tylko chwilowe wzrosty wynikające wprost z sytuacji i warunków rynkowych? Okres kilku tygodni jest zbyt krótki do przeprowadzenia takiej analizy, jednakże zapatrywania analityków są umiarkowanie optymistyczne.
31.08.2023

Rosja. Współpracownicy Nawalnego: mimo wojny i sankcji Putin ma nowy luksusowy jacht, wart 100 mln USD

Tuż przed agresją na Ukrainę Władimir Putin sprowadził z Niemiec swój nowy luksusowy jacht morski Graceful wart 100 mln USD, na którym zamontowano luksusowe wyposażenie, importując je z Włoch i Estonii z ominięciem sankcji - twierdzą współpracownicy opozycjonisty Aleksieja Nawalnego.
23.08.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” [Część II]

W Części I Czarter na czas – klauzula „Off-hire” rozpoczęliśmy analizę niezwykle ważnych klauzul czarterowych, określonych jako „off-hire clause”. Ich istota, sprowadza się do umownego uregulowania okoliczności, w których czarterujący zwolniony zostaje ze swojego podstawowego obowiązku wynikającego z umowy czarteru na czas – obowiązku dokonywania opłaty czarterowej (hire).
15.08.2023

Grecki Klaster Żeglugowy płynie cała naprzód. Światowa potęga w masowcach i zbiornikowcach ropy i gazu

Grecki Klaster Morski płynie cała naprzód. Jego fundamentem są armatorzy. Grecy stawiają na statki nowoczesne i coraz większej nośności. Wybrali rynek masowców i zbiornikowców, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzięki wejściu na rynki o dużej rentowności możliwe są inwestycje tonażowe i dominacja w wybranych sektorach.
15.08.2023

"Financial Times": mimo limitu cen Rosja zarabia na eksporcie ropy zawyżając koszty frachtu

Rosyjskie firmy, zawyżając koszty transportu, zarabiają na eksporcie ropy naftowej do Indii znacznie więcej, niż do tej pory sądzono - podał w poniedziałek dziennik "Financial Times". Według gazety, w ciągu ostatnich trzech miesięcy mogło to być 1,15 mld dolarów.
14.08.2023

Kontenerowi rekordziści. Porty pod presją tonażowych innowacji

Około 6 700 statków do przewozu kontenerów o nośności około 330 mln ton, zdolnych pomieścić jednorazowo około 27,6 mln TEU to wyzwanie dla portów. Od czasów, gdy pierwszy kontenerowiec wpłynął do portu minęło prawie 70 lat. Kiedy na morza wypłynął w 1956 roku statek przerobiony przez Malcolma McLeana, gestorzy ładunków, spedytorzy, armatorzy przewożący drobnicę podchodzili z rezerwą do nowego rodzaju systemu transportu towarów. Na nową technologię z dystansem podchodzili również portowcy.
14.08.2023

Spory ruch w inwestycjach, pomimo wakacji. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 28-30/2023)

W trakcie wakacyjnych tygodni pomimo trwających okresów urlopowych odnotowywano sporo transakcji tonażem masowym. Stosunkowo dużo było też inwestycji w zbiornikowce do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych. I tak też te trendy były obecne w całej połowie 2023 r., gdzie więcej było transakcji związanych z tankowcami niż z masowcami. Nieco mniej było za to w ostatnim czasie inwestycji w gazowce, ale w jednym z tygodni pojawił się spory pakiet nowych kontraktów.
09.08.2023

W USA ropa tanieje pomimo ataku na tankowce na Morzu Czarnym

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku spadają pomimo niepokojących informacji o ataku na tankowce na Morzu Czarnym - wskazują maklerzy.
07.08.2023

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
04.08.2023

Reaktory na statki. W poszukiwaniu zeroemisyjności

Pod koniec lipca br. angielska firma zajmująca się technologiami jądrowymi „newcleo”, grupa stoczniowa Fincantieri i towarzystwo klasyfikacyjne RINA podpisały historyczne porozumienie. Planują wdrożyć bezpieczną technologią jądrową do transportu morskiego wykorzystując innowacyjne reaktory IV generacji. Na jednostkach wykorzystywano już reaktory jądrowe do napędu lodołamaczy i statków handlowych.
03.08.2023

ESG – moda czy konieczność? Żegluga, porty, offshore i stocznie pod presją innowatorów

Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
02.08.2023

Nowe konstrukcje statków zmieniają zasady gry. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 26-28/2023)

Jak raportują różnorodne źródła shipbrokerskie przez pierwsze sześć miesięcy tego roku zakontraktowano łącznie 719 nowych budów statków. Z tego 24,2 % jest masowcami, 23,09 % tankowcami, 9,46 % kontenerowcami i 9,32 % jest jednostkami do przewozu gazu. Prawdziwą zmianę będą niosły ze sobą nowoczesne konstrukcje. Zatem po okresie pandemii i początków wojny rosyjsko – ukraińskiej oraz kryzysu energetycznego rynek nowych budów znów coraz mocniej akcentuje kwestie ekologii.
29.07.2023

Konosament a umowa czarteru

Klasyczna, według common law, systematyka umów przewozu ładunków morzem (contracts of affreightment), dzieliła umowy na te, które są zawarte w czarterze (charterparty) i te, które są zawarte lub które są uwidocznione w konosamentach (bill of lading). Rozwój praktyki morskiej i angielskiego prawa morskiego, przyniósł, z upływem czasu, coraz to nowe typy, formy i rodzaje umów przewozowych. W istocie jednak, każda nowa odmiana, jest mutacją i/lub hybrydą pierwszych dwóch podstawowych typów umów.
29.07.2023

Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów.
24.07.2023

"The Shagang Giant" (2022) – miejsce dostawy statku według MOA

Umowa sprzedaży statku, wskazuje, między innymi, miejsce dostawy („place of delivery”), do którego statek musi dopłynąć, aby transakcja kupna-sprzedaży mogła zostać zrealizowana. A co w sytuacjach, w których pomiędzy zawarciem umowy a datą, w której ma nastąpić sprzedaż, nastąpiła zmiana okoliczności, uniemożliwiająca dotarcie statku do umownego miejsca? Niektóre umowy, przewidują, na taką okoliczność, odrębne postanowienia umowne. Ale nawet one nie zawsze pozwalają na rozwiązanie wszystkich trudności i wątpliwości praktycznych.
20.07.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Przygotowania na lepsze warunki już w toku? Analiza rynku tonażowego (tydzień 25-27/2023)

W tygodniach 25-27 nadal było dość aktywnie na rynkach inwestycji tonażowych. Było to szczególnie widoczne w ilości transakcji używanymi masowcami. Pojawiły się również nowe zamówienia. Niewielka była za to ilość złomowań tego typu tonażu. Spokojniej było na rynku gazowców, i to zarówno tych do przewozu LPG, jak i LNG.
11.07.2023

Rynek pływających terminali LNG. FSRU w Gdańsku na inwestycyjnym kursie

Flota FSRU podwoi się do 2025 roku – przewidywali około 10 lat temu analitycy z Oxford Institute of Energy Studies. Po napaści Rosji na Ukrainę widać, że wiele krajów europejskich poszukuje sposobów na zwiększenie możliwości przeładunkowych skroplonego gazu. W Polsce zdecydowano, że statek FSRU zacumuje w Zatoce Gdańskiej.
10.07.2023

Rynek morskiej energetyki wiatrowej w perspektywie globalnej - raport

Marketquest.biz - wiodąca globalna agencja badania rynku, dostarczająca eksperckie rozwiązania badawcze opublikowała raport dotyczący globalnego rynku offshore na rok 2023, z prognozą do 2029 r.
10.07.2023

Kosztowna emisja CO2 dla zbiornikowców i kontenerowców. 8,4 mld EUR do 2026 r. wydadzą operatorzy flot handlowych

W 2024 r. rachunek za regulacje EU ETS będzie kosztował operatorów transportu morskiego ze statkami powyżej 500 tys. GT około 3 mld EUR. Do 2026 r. operatorzy zajmujący się transportem morskim będą musieli wydać 8,4 mld EUR na unijną opłatę uprawnień do emisji CO2 – informuje portal Trade Winds Benjamin Gibson z Hecla Emissions Management. Szczególnie kosztowna będzie emisja CO2 dla operatorów zbiornikowców i kontenerowców.
07.07.2023

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.
06.07.2023

Sporo transakcji w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-25/2023)

W ostatnich tygodniach więcej aktywności w zakresie inwestycji tonażowych notowano wśród drobnicowców wielozadaniowych. Spory ruch z różnym natężeniem w poszczególnych tygodniach notowano też w segmencie kontenerowców, ale dotyczyło to transakcji na rynku wtórnym. Niemal całkowity zastój na rynku wycieczkowców. Niemniej pozytywnym aspektem jest finalizacja wielu zawartych kontraktów.
04.07.2023

Wróżenie z fusów. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 20 – 25/2023)

Ostatnie tygodnie to kontynuacja słabego okresu dla wielu segmentów transportu morskiego. Słabe parametry rynku notował przede wszystkim transport kontenerowy. Jednak skomplikowana sytuacja była również w segmencie przewozów ładunków breakbulk oraz ładunków inwestycyjnych i ponadgabarytowych. Zagmatwanie sytuacji rynkowej powoduje, że jakiekolwiek przewidywanie przyszłych warunków rynku żeglugowego jest coraz trudniejsze.
02.07.2023

Seaway7 z kontraktem od ScottishPower Renewables

Seaway7, część Grupy Subsea7, potwierdziła dzisiaj otrzymanie znaczącego (1) kontraktu od ScottishPower Renewables na transport i instalację fundamentów i kabli dla morskiej farmy wiatrowej East Anglia THREE. Przyznanie kontraktu nastąpiło rok po tym jak ogłoszono zawarcie umowy z preferowanym oferentem.
30.06.2023

Uwaga Wodór! "Energia i magazynowanie - rozmowa z Barbarą Adamską - prezeską PSME " [ODCINEK SPECJALNY 19]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Energia i magazynowanie - rozmowa z Barbarą Adamską - prezeską PSME " jest już w sieci!
27.06.2023

Statek z pierwszymi czołgami Abrams przybędzie do Polski

Transport pierwszych czołgów Abrams zamówionych w styczniu bieżącego roku dotrze we wtorek do portu Szczecin–Świnoujście – poinformował w poniedziałek w TVP Info minister obrony Mariusz Błaszczak.
26.06.2023

CEVA Logistics wynajmie cztery hybrydowe statki dalekomorskie do przewozu samochodów

CEVA Logistics podpisuje 10-letnią umowę leasingową ze spółką macierzystą, CMA CGM, na hybrydowe statki dalekomorskie napędzane LNG firmy Eastern Pacific Shipping. Posiadanie floty tych jednostek umożliwi CEVA przetransportowanie około 140 000 pojazdów rocznie, zwłaszcza między Chinami i Europą.
23.06.2023

Media: pilot zaginionej łodzi Titan ma związki z ofiarami zatonięcia statku Titanic w 1912 roku

Stockton Rush, pilotujący zaginioną łódź podwodną Titan, ma zaskakujące związki z ofiarami zatonięcia Titanica w 1912 roku: jego żona jest pra-prawnuczką magnata handlu detalicznego i współwłaściciela domu towarowego Macy's, Isidora Strausa - podaje dziennik "The New York Times".
22.06.2023

Intensywny ruch w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 18-23/2023)

Obiecujące, ale również bardzo mieszane obecnie warunki rynku spowodowały wzrost ruchu inwestycyjnego w tonażu masowym oraz zbiornikowcowym. Obserwowano dużo transakcji zarówno na rynku jednostek używanych, jak i w nowych zamówieniach. Niewiele było za to złomowań.
21.06.2023

Raport: zmiany klimatyczne wpływają na Europę, w tym na infrastrukturę systemu energetycznego

Zmiany klimatu zbierają żniwo wśród ludzi, gospodarek i środowiska w Europie, która jest najszybciej ocieplającym się kontynentem na świecie. Rok 2022 upłynął pod znakiem ekstremalnych upałów, susz i pożarów - podała w raporcie Światowa Organizacja Meteorologiczna (WMO).
19.06.2023

Chiny testują produkcję wodoru poprzez bezpośrednią elektrolizę wody morskiej w MFW Xinghua Bay [WIDEO]

Technologia produkcji wodoru metodą bezpośredniej elektrolizy wody morskiej została przetestowana na morskiej farmie wiatrowej Xonghua Bay w Fujian w południowo-wschodnich Chinach.
15.06.2023

Technologia przekształcająca dowolny port w pływające centrum morskiej energetyki wiatrowej

Amerykańska firma Crowley, zajmująca się rozwiązaniami w zakresie łańcucha dostaw dla sektora morskiej energetyki wiatrowej, zainwestowała w Tugdock, twórcę pierwszego na świecie pływającego suchego doku znanego jako Tugdock Submersible Platform (TSP).
15.06.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie? [ODCINEK SPECJALNY #4]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy ekspertkę Katarzynę Więckiewicz-Dominiczak z e-engineer.
11.06.2023

ADNOC Logistics & Services z kontraktem na budowę sztucznej wyspy na morzu o wartości 975 mln USD

ADNOC Logistics & Services (ADNOC L&S) pozyskała od ADNOC Offshore kontrakt o wartości 975 mln USD na prace inżynieryjne, zaopatrzenie i budowę sztucznej wyspy na morskim obszarze Lower Zakum.
10.06.2023

Eversource rozpoczyna wycofywanie się z projektów offshore w USA, aktywa przejmuje Ørsted

Ørsted i Eversource Energy podpisały umowę, na mocy której Ørsted nabędzie 50 proc. udziałów w niezakontraktowanym obszarze dzierżawy morskich farm wiatrowych w USA, których obie firmy są obecnie właścicielami. Eversource zamierza również sprzedać swoje 50-procentowe udziały w trzech wspólnie zakontraktowanych morskich projektach wiatrowych: South Fork Wind, Revolution Wind i Sunrise Wind.
31.05.2023

Morskie siły zbrojne Izraela przeprowadziły udany test systemu zwalczania zagrożeń powietrznych

Z pokładu korwety Magen wykonano sprawdzian możliwości systemu C-Dome, znanego też jako "Żelazna Kopuła", zdolnego przechwytywać cele stanowiące zagrożenie dla infrastruktury krytycznej i celów strategicznych w Izraelu. Jego twórcy zaproponowali ten sam dla polskiego "Miecznika".
30.05.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

Żegluga kontenerowa nadal opłacalna w 2023 r.

Przy znormalizowanym rynku przewozów kontenerowych, pierwszy kwartał 2023 roku przyniósł znaczny spadek rentowności większości linii żeglugowych. Był to trzeci kwartalny spadek po siedmiu kolejnych kwartałach rekordowych przychodów podczas pandemii Covid-19.
29.05.2023

Rynek inwestycji tonażowych w lepszej kondycji. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2023)

Kolejne tygodnie roku do kontynuacja stabilizacji w zakresie inwestycji tonażowych w segmencie statków kontenerowych. Dużo lepiej niż przez wiele ostatnich tygodni prezentował się dla segmentu drobnicowców wielozadaniowych, gdzie pojawiły się nie tylko transakcje jednostkami używanymi, ale również i nowe zamówienia. Nadal nie widać znaczących wzrostów w nowych kontraktacjach nowych wycieczkowców, ale dotychczasowe budowy i zamówienia są realizowane i dokańczane.
24.05.2023

Rau o kolejnych sankcjach: planowany poszerzony zakaz wstępu dla rosyjskich statków do europejskich portów

W Brukseli minister spraw zagranicznych UE Zbigniew Rau mówił o 11. pakiecie sankcji UE wobec Rosji. Stwierdził, że jego przyjęcie się przeciąga, a obejmuje on m.in. rozszerzenie definicji statków, które są objęte zakazem wstępu do portów UE.
22.05.2023

Do Portu Gdynia dostarczono kolejne czołgi z Korei Południowej

W Gdyni dokonano, 19 maja br., wyładunku siedmiu czołgów K2 Black Panther. To trzecia transza broni z Korei Południowej dostarczana w ramach wzmocnienia potencjału bojowego Wojska Polskiego.
19.05.2023

CMA CGM chce wykupić część transportowo-logistycznej Grupy Bolloré

Grupa CMA CGM potwierdziła opcję kupna części transportowo-logistycznej Grupy Bolloré Logistics. Nie oznacza to jednak jeszcze finalizacji transakcji.
16.05.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda? [ODCINEK 18]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy profesora Ludwika Pieńkowskiego, wykładowcę AGH i eksperta KGHM - z którym poruszają tematykę energetyki atomowej.
16.05.2023

Raport: Przemysł stoczniowy w Polsce w przededniu wojny na Ukrainie

Jaka faktycznie była sytuacja przemysłu stoczniowego w Polsce w kolejnym, drugim już roku po wystąpieniu pandemii COVID-19 stanowi przedmiot niniejszego opracowania. Na ile słuszne okazały się zamieszczone powyżej wnioski zostanie ocenione na podstawie danych GUS dla sektora stoczniowego w Polsce za rok 2021.
10.05.2023

Koreański biznes napędza również polską gospodarkę

Polska jest coraz częściej postrzegana jako dobre miejsce na lokowanie biznesu, jako atrakcyjny i solidny partner biznesowy. Również przez firmy koreańskie. Świetną okazją do budowania i zacieśniania relacji biznesowych między polskimi i koreańskimi przedsiębiorstwami był zorganizowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Business Mixer 2023, międzynarodowa konferencja, która miała miejsce w Seulu w dniach 27-28 kwietnia. Patronat nad nią objęło Ministerstwo Infrastruktury.
10.05.2023

Inwestycje przed zmianami na rynku. Analiza rynku tonażowego (tydzień 15-17/2023)

W segmentach masowym i zbiornikowcowym ostatnie tygodnie pokazały, iż od pewnego czasu rynek jest dość mocny i stabilizuje się. Wiąże się to z sytuacją na rynkach frachtowym i czarterowym. Sporo notuje się transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych. Niewielka jest ilość złomowań, ale dość aktywny jest już od pewnego czasu rynek nowych zamówień. Szczególnie widoczne jest to w segmentach jednostek masowych i tankowców do przewozu ropy naftowej oraz produktów pochodnych.
08.05.2023

NATO: Rosja może wziąć na cel kable biegnące po dnie mórz; zyskałaby wówczas strategiczną przewagę nad Zachodem

Rosja może spróbować dokonać sabotażu w sieciach kabli biegnących po dnie mórz i w innej infrastrukturze krytycznej, co pozwoliłoby jej uzyskać strategiczną przewagę nad Zachodem - oświadczył David Cattler, odpowiadający w NATO za wywiad i bezpieczeństwo.
04.05.2023

Kamień milowy dla małego atomu na statkach

Losy brytyjskiej firmy Core Power i jej innowacyjnego rozwiązania dla sektora morskiego śledzimy od 2019 roku. W ostatnich tygodniach firma osiągnęła kamień milowy finansowania w wysokości 100 milionów dolarów na rozwój nowej technologii jądrowej dla przemysłu morskiego.
01.05.2023

Wynn Al Marjan prezentuje nową wizję projektu dla wyspiarskiego kompleksu wypoczynkowego w ZEA

Inspiracją dla planowanego przez Wynn Resorts kompleksu wypoczynkowego na Wyspie Al Marjan w Ras Al Khaimah, który wyznaczy międzynarodowe standardy w dziedzinie projektowania i luksusu, są spektakularne widoki na Zatokę Perską.
29.04.2023

Stabilizacja przed wzrostami? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 11 – 15/2023)

W ostatnich tygodniach obserwowano stabilizację rynków frachtów i czarterowych, co napawało wiele podmiotów rynkowych optymizmem. Pojawiło się też sporo informacji mogących wpływać na poprawę tych warunków w dalszej przyszłości. Mowa tutaj między innymi o zapowiedziach złomowań w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy sporej ilości kontenerowców. Jednak nie bez znaczenia będzie również stan i perspektywy światowej gospodarki w kolejnych miesiącach i latach.
26.04.2023

Japonia. Zatrzymano podejrzanych o nielegalny połów ponad 600 kg drogocennych strzykw

Japońska policja zatrzymała pięciu kłusowników podejrzanych o nielegalny połów ponad 600 kilogramów strzykw, jadalnych zwierząt cenionych w kuchni chińskiej, zwanych „ogórkami morskimi” lub „czarnymi diamentami” – podały miejscowe media.
26.04.2023

Zbliża się wielka fala złomowań kontenerowców. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-15/2023)

Ostatnie tygodnie to przede wszystkim elektryzujące środowisko żeglugowe informacje na temat około 400 statków kontenerowych, które szykowane są do wysyłki na złom. Według shipbrokera Braemar 175 z tych jednostek ma być wysłanych na żyletki w 2023 roku, natomiast kolejne 220 statków tego typu w kolejnym. Taki wolumen tonażu może spowodować znaczące poprawienie sytuacji na rynkach frachtowych przewozów kontenerów.
25.04.2023

Inwestycje na Jedwabnym Szlaku napędzają (nie tylko) morski biznes Chin

Chińskie firmy w 2022 r. były zaangażowanie w 147 krajach z kwotą oszacowaną na 67,8 mld USD poprzez inwestycje finansowe i współpracę kontraktową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative - BRI) czyli Inicjatywy Pasa i Szlaku. To trochę mniej niż zaangażowanie Chin w BRI w 2021 r., które wyniosło 68,7 mld USD, jak wynika z danych Ministerstwa Handlu ChRL.
20.04.2023

Przedwczesne ożywienie inwestycji tonażowych? Analiza rynku tonażowego (tydzień 10-14/2023)

Poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach zdaje się mocno działać na optymistyczne podejście inwestorów w zakresie pozyskiwania nowego tonażu. Czy jest to chwilowy wzrost, czy początek nowego trendu? Czy międzynarodowa sytuacja gospodarcza jest na tyle stabilna, aby pojawiały się tego typu działania? Przedstawione w niniejszej analizie dane mogą to potwierdzać. Jednakże, czy kolejne tygodnie i miesiące będą wyglądały podobnie?
19.04.2023

Stocznie Republiki Korei z 37% udziałem w światowym rynku. Biznes pod parasolem rządu

Koreańskie stocznie stawiają na statki innowacyjne o wysokiej marży. Wystartowały dynamicznie w 2023 r mimo ogólnego spowolnienia tempa nowych zamówień na całym świecie. Podczas gdy Chiny odzyskały przewagę w nowych zamówieniach w marcu br., koreański przemysł stoczniowy podkreśla, że utrzymał pozycję lidera w pierwszym kwartale.
17.04.2023

Wojna na lądzie, biznes na morzu. Nowi gracze na rynku transportu ropy naftowej i produktów

Z chwilą napaści Rosji na Ukrainę na rynku transportu morskiego pojawili się nowi gracze. Popyt na używane tankowce wzrósł, co spowodowało wzrost stawek frachtowych po długim okresie stagnacji, a to zachęciło nowych graczy do dynamicznego wejścia na rynek.
14.04.2023

Naftohaz: Trybunał zobowiązał Rosję do zapłacenia 5 mld USD odszkodowania za przywłaszczenie aktywów na Krymie

Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze zobowiązał Rosję do wypłacenia 5 mld dolarów odszkodowania na rzecz Naftohazu Ukraina za straty spowodowane przez nielegalne przywłaszczenie aktywów przedsiębiorstwa na okupowanym od 2014 roku Krymie – powiadomił w czwartek szef Naftohazu Ołeksij Czernyszow. Decyzja zapadła 12 kwietnia.
13.04.2023

Deglobalizację odkładamy na później. Popyt na handel morski nie spadnie

Zawirowania i załamanie morskich łańcuchów logistycznych w czasie pandemii Covid-19 i po rosyjskiej napaści na Ukrainę wywołały dyskusję na temat deglobalizacji i konieczności powrotu do skracania odległości między dostawcami a rynkami. Jak zwykle, zanim doszło do realizacji pomysłów zaczęły się dyskusje i rozważania na temat możliwości powrotu do produkcji lokalnej. Realne działania są korygowane przez żądzę zysku i strategie cięcia kosztów.
11.04.2023

Grupy akcjonariuszy chcą zmusić kanadyjskie banki do zaprzestania finansowania paliw kopalnych

Na walnych zgromadzeniach największych kanadyjskich banków grupy akcjonariuszy próbowały w tym tygodniu wymusić zobowiązania do rezygnacji z inwestycji w paliwa kopalne.
06.04.2023

Wzrost handlu transportem morskim w I kwartale 2023 r.

Pod wpływem wysokiej inflacji, rosnących stóp procentowych, powolnego wzrostu gospodarczego Chin, wymiana towarowa z udziałem transportu morskiego zwolniła w 2022 r. tempo wzrostu do 0,5 proc., tj. o 11,9 pp rok do roku. Podczas gdy część negatywnych czynników zaczęła słabnąć na początku 2023 r., na co wskazują szacunki, że w I kwartale globalny handel powrócił do wzrostu na poziomie 1 proc. rdr, gospodarka światowa pozostaje wrażliwa na takie sytuacje, szczególnie np. na ostatnie problemy sektora bankowego.
04.04.2023

Zbrojeniowy gigant z USA rozwija przedsięwzięcie w zakresie budowy okrętów desantowych-doków

Amerykański potentat zbrojeniowy Huntington Ingalls Industries (HII) ogłosił 31 marca br. , że jej oddział Ingalls Shipbuilding otrzymał fundusze na o wartości 1,3 mld dolarów do wcześniej przyznanego kontraktu od US Navy, związanego z zamówieniem na projekt wykonawczy i budowę okrętu desantowego-doku LPD 32 typu San Antonio, w konfiguracji LPD Flight II. Cały kontrakt wynosi 1,54 mld dolarów.
03.04.2023

Indeksy wciąż spadają, ale liderzy rynku upatrują szanse w rozwijających się rynkach Europy Środkowo - Wschodniej. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 6– 10/2023)

Kolejne tygodnie roku to kontynuacja negatywnych trendów na rynkach frachtowych i czarterowych w rozpatrywanych segmentach.
26.03.2023

Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność

Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, ma misję. Nie chce czekać na zieloną transformację żeglugi, chce ją kształtować – współpracując z podobnie myślącymi partnerami w celu dekarbonizacji łańcuchów dostaw i zademonstrowania możliwości, zarówno w zakresie technologii, jak i nowych sposobów pracy. W rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping wyjaśnia, jak to zamierza zrealizować.
24.03.2023

Inwestycje w kontenerowce znów wzrastają. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2023)

W ostatnich tygodniach odnotowano ponowny wzrost w zakresie kontraktowania budów nowych kontenerowców. Istniejąca nadpodaż tonażu i dodatkowe nowe zamówienia mogą mieć wpływ na dalszą presję dotyczącą wysokości stawek frachtowych i czarterowych. To będzie miało z kolei bezpośredni wpływ na zyskowność przewoźników. W pozostałych omawianych segmentach obserwowano raczej stagnację. Niewiele działo się wśród drobnicowców wielozadaniowych. Nie zaobserwowano żadnych transakcji na rynku statków pasażerskich. Jednakże wiele z opóźnionych
22.03.2023

Rynek transportu morskiego rudy żelaza i stali może być istotny dla Polski

Po napaści Rosji na Ukrainę sytuacja polskiego przemysłu stalowego uległa zmianie i być może porty polskie będą musiały, tak jak w przypadku węgla, odegrać istotną rolę w zabezpieczeniu dostaw czynników produkcji dla polskich hut.
20.03.2023

Małe amerykańskie stocznie otrzymały już ponad 280 mln dolarów wsparcia, kolejne 20 mln w drodze

Po raz kolejny budżet federalny USA przeznaczył środki na wsparcie w rozwoju małych stoczni prywatnych. Stocznie dostały już łącznie ponad 280 mln USD. W 2023 r wybrane zakłady otrzymają granty na łączną kwotę 20,8 mln USD. Przeznaczone zostaną one na modernizację wyposażenia oraz szkolenie ich pracowników – informuje Small Shipyard Grant Coalition.
18.03.2023

ICTSI w 2022 roku ze sprzedażą usług w wysokości 2,24 mld dolarów i zyskiem większym o 44%

ICTSI, właściciel Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, w 2022 roku osiągnął rekordowe przychody ze sprzedaży usług oraz wysoki zysk netto.
17.03.2023

Korea Południowa się zbroi. Zapowiada zakup kolejnej partii myśliwców F-35A i pocisków SM-6

Władze w Seulu zdecydowały o wzmocnieniu potencjału sił zbrojnych Korei Południowej. Południowokoreański dziennik "Dzoson Ilbo" poinformował, że rząd zakupi kolejnych 20 amerykańskich myśliwców o obniżonej wykrywalności F-35A oraz pociski obrony powietrznej SM-6 w związku z zagrożeniem ze strony północnego sąsiada.
14.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.