• <
nauta_2024

Małe amerykańskie stocznie otrzymały już ponad 280 mln dolarów wsparcia, kolejne 20 mln w drodze

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Małe amerykańskie stocznie otrzymały już ponad 280 mln dolarów wsparcia, kolejne 20 mln w drodze

Partnerzy portalu

malowanie kadłuba

Po raz kolejny budżet federalny USA przeznaczył środki na wsparcie w rozwoju małych stoczni prywatnych. Stocznie dostały już łącznie ponad 280 mln USD. W 2023 r wybrane zakłady otrzymają granty na łączną kwotę 20,8 mln USD. Przeznaczone zostaną one na modernizację wyposażenia oraz szkolenie ich pracowników – informuje Small Shipyard Grant Coalition.

Small Shipyard Grant Coalition to grupa interesariuszy amerykańskiego przemysłu morskiego – zarówno małych stoczni, jak i producentów – reprezentująca ponad 300 małych stoczni w kraju, które często są rodzinnymi firmami. Koalicja została powołana w 2014 roku po ogłoszeniu przez rząd amerykański wstrzymania realizacji  programu wsparcia dla małych podmiotów działających w przemyśle budowy i remontu statków.

„Koalicja jest skutecznym i szanowanym głosem od 2015 roku i edukuje, wspiera i łączy interesariuszy w całym kraju, aby zwiększyć korzyści ekonomiczne, bezpieczeństwa i środowiskowe wynikające z inwestycji w małe amerykańskie stocznie” – podkreślają członkowie stowarzyszeni w Small Shipyard Grant Coalition.

„Program Dotacyjny Małych Stoczni to już piętnasta edycja programu, w ramach którego przyznano małym stoczniom w całych Stanach Zjednoczonych łącznie około 282 mln USD w 323 grantach” – podkreśla Administracja Morska działająca w ramach Departamentu Transportu U.S. Łącznie z grantami w 2023 r. będzie to ponad 300 mln USD wsparcia finansowego dla małych amerykańskich stoczni.
Aby otrzymać grant stocznia musi zatrudniać mniej niż 1200 pracowników produkcyjnych. Dotacje mogą być przeznaczone na zakup sprzętu lub szkolenie pracowników. Ponadto mogą wspierać zakup amerykańskiego sprzętu produkcyjnego, który obsługuje szeroki zakres miejsc pracy w amerykańskiej bazie produkcyjnej. W ten sposób administracja amerykańska dba, by granty były wydawane na rozwój rodzimego przemysłu.

– Małe stocznie odgrywają kluczową rolę w lokalnych gospodarkach i naszej gospodarce narodowej – powiedział sekretarz Departamentu Transportu Pete Buttigieg po ogłoszeniu programu grantów. – Dzięki tym funduszom pomagamy małym stoczniom w całym kraju szkolić ich pracowników, modernizować ich sprzęt i usprawniać ich działalność – zaznaczył.

Listę beneficjentów programu publikują na swoich stronach internetowych Maritime Administration (MARAD) oraz Small Shipyard Grant Coalition. Wyszczególniane jest tam również na co wydane zostanie 20,8 mln USD przeznaczonych na dotacje dla małych stoczni.
Przy wyborze beneficjenta dotacji stosowano dwa podstawowe kryteria wyboru. W pierwszym przypadku chodzi o „wykorzystanie kapitału i wprowadzenie usprawnień w kwalifikowanych obiektach stoczniowych, które pozwolą na skuteczne zwiększaniu wydajności; działanie konkurencyjne; wysokiej jakości produkcję, remonty lub  przebudowy statków”.

Drugim obszarem spożytkowania grantów jest zapewnianie szkoleń dla pracowników w przemyśle budowy i remontu statków oraz branżach pokrewnych.

MARAD zastrzega, że liczba wniosków prawdopodobnie przekroczy dostępne fundusze i że tylko niewielki procent z nich zostanie sfinansowany. W poprzednich rozdaniach program zapewniał finansowanie od około 15 do 30 wniosków, a średnia kwota dotacji wynosiła około 1 miliona dolarów. Wnioski o tegoroczne dotacje składano do 27 lutego 2023 r.

– Program grantowy jest kontynuowany, ponieważ małe stocznie są niezbędne dla przemysłu morskiego Stanów Zjednoczonych i mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia odporności naszej bazy przemysłowej – powiedziała kontradmirał w stanie spoczynku Ann Phillips, kierowniczka Administracji Morskiej US. – Te stocznie są filarem gospodarczym, wzmacniającym nasz przemysł morski i społeczności wzdłuż i w pobliżu portów i dróg wodnych naszego kraju, oraz zatrudniają tysiące Amerykanów, którzy zapewniają narodowi utrzymanie wiedzy i umiejętności kluczowych dla naszego bezpieczeństwa gospodarczego i narodowego – podkreśliła Phillips po ogłoszeniu konkursu.

W lipcu 2022 r. Departament Transportu rozstrzygnął poprzednią edycję konkursu grantowego. Dotacje w łącznej wysokości 19,6 mln USD otrzymały 24 małe stocznie w 19 stanach. Największe kwoty przekroczyły 1 mln USD i trafiły do czterech stoczni w Maryland, Mississippi, stanie Waszyngton i Wisconsin.

Dwie największe dotacje w wysokości około 1,2 mln USD zostały przyznane firmom Nichols Brothers Boat Builders z Freeland w stanie Waszyngton (w celu wsparcia zakupu i instalacji jednostronnej spawarki obejmującej system przenośników do transportu materiałów, łoże magnetyczne) oraz firmie Fincantieri Marine Group Bay Shipbuilding of Sturgeon Bay (aby współfinansować modernizację pomp dokowych).

Mniejsze dotacje, wahające się od 300 tys. USD do prawie 1 mln USD, trafiły łącznie do 19 stoczni. Większość środków przeznaczana jest na zakup nowego sprzętu lub modernizację.

W Europie podobną aktywność prowadzi wiele krajów, wspierając rozwój stoczni przy pomocy bezpośrednich lub pośrednich narządzi wsparcia. Na przykład rząd Niemiec kilka lat temu podjął decyzję o przeznaczeniu 30 mln EUR rocznie na rozwój statków bezemisyjnych i 1,3 mln EUR na wsparcie informatyzacji w przemyśle stoczniowym. Rocznie na innowacje w niemieckim przemyśle stoczniowym rząd wydaje 60 mln EUR. Podobny poziom wsparcia zapewniają swoim stoczniom Włochy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania oraz kraje skandynawskie.

Fot. Depositphotos



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.